اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

منعی برای فروش داروهای شبه مخدر در داروخانه ها



اخبار,اخبار اجتماعی,داروهای شبه مخدر

رئیس سازمان غذا و دارو با رد برخی نگرانی‌ها نسبت به مجوز عرضه داروهای «بوپرونورفین» و «آکسی‌کدون» به‌عنوان داروهای شبه مخدر، در داروخانه‌های منتخب بیمارستانی، گفت: ‌« امکان سوءاستفاده از این داروها به هیچ عنوان وجود ندارد و نسخه و تجویز پزشک برای ارایه آنها الزامی است.

نهم شهریورماه بود که در گزارشی، ماجرای فروش یک داروی مشابه ترامادول در داروخانه‌ها برملا شد.

در این گزارش آمده بود که «اکسی کدون»، دارای بوپرونورفین درحالی به‌عنوان داروی ترک اعتیاد با مجوز سازمان غذا و دارو در داروخانه‌ها فروخته می‌شود که پس از متادون پرمصرف‌ترین داروی ترک اعتیاد به شمار می‌رود.

 

اخیرا این سازمان در بخشنامه‌ای که به امضای مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو رسیده، اجازه توزیع دارو‌های بوپرونورفین+ نالوکسان و «اُکسی کِدون» را به داروخانه‌ها داده است.

حالا با گذشت بیش از یک هفته از این موضوع، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو دراین‌باره توضیحاتی داده است: «از آنجا که «بوپرونورفین» دارویی مخدر است که به آن «نالوکسان» اضافه شده، امکان سوءاستفاده از آن صفر می‌شود، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند از بوپرونورفین همراه نالوکسان سوءاستفاده کند، به همین دلیل امکان توزیع آن در داروخانه‌های منتخب و آموزشی فراهم شده است. البته این دارو باید با نسخه پزشک ارایه شود و نسخه و تجویز پزشک برای دریافت آن الزامی است.»

دیناروند همچنین درباره اجازه عرضه داروی «آکسی کدون» (نوعی مسکن دارای مخدر) در بیمارستان‌ها نیز گفت: «با توجه به این‌که «آکسی کدون» داروی قوی و شبه تریاک است (شبیه کدیین)، این دارو تنها در بیمارستان‌ها مجوز توزیع دارد.

 

اهمیت عرضه آن در بیمارستان‌ها نیز از آنجاست که در ارزیابی‌های انجام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، مشخص شده که دسترسی گروهی از بیماران به مخدر‌ها و ضد دردهای قوی نیاز است، اما متاسفانه این دسترسی در بیمارستان‌ها بسیار پایین است. بر همین اساس با وجود این دارو در بیمارستان‌ها، بی‌تردید دسترسی بیمارانی که به ضددرد قوی نیاز دارند، با این دارو فراهم می‌شود.»

اخبار اجتماعی - شهروند


ویدیو مرتبط :
دكتر آرام - ضرورت آگاهی از تاثیر داروهای مخدر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلالان دارو در اطراف داروخانه های دولتی/ خرید و فروش داروهای گرانقیمت



دلالان دارو,داروخانه های دولتی,بازارخرید و فروش داروهای کمیاب

دلالان دارو در اطراف داروخانه های دولتی/ خرید و فروش داروهای گرانقیمت

عضو هئیت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، از ایجاد بازار سیاه خرید و فروش داروهای کمیاب و گرانقیمت در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی در پایتخت خبر داد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با مهر اظهارداشت: شاید مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در راستای رفع مشکلات دارویی در کشور، اقداماتی انجام داده باشند اما هنوز ملموس نیست و مردم همچنان گرفتار تهیه دارو و قیمت گران آن هستند.

 

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اعلام اینکه قیمت برخی اقلام دارویی رسما تا 3 برابر افزایش داشته است، تاکید کرد: داروهای ضد سرطان، پروستات، مغز و استخوان و سرطانهای دستگاه گوارش و... از جمله داروهایی هستند که یا کمیاب شده اند و یا اینکه گران شده اند.

 

خسرونیا در ارتباط با وضعیت بازار سیاه ناصرخسرو و اینکه آیا مردم برای تهیه داروی خود همچنان به این مکان می روند، اظهارداشت: نه تنها بازار داروی ناصرخسرو همچنان وجود دارد بلکه این وضعیت به سمت داروخانه های بزرگ دولتی از جمله 13 آبان، 29 فروردین و... در تهران کشیده شده است. به طوریکه دلالان دارو از ساعت 11 صبح در اطراف این قبیل مراکز دارویی حضور داشته و مشغول خرید و فروش داروهای کمیاب و گران قیمت هستند.

 

وی ادامه داد: این دلالان دارو که تعدادشان بیشتر از مراجعه کننندگان به این مراکز دارویی است، یا منتظر هستند داروهای بیماران را به چند برابر قیمت بخرند و یا اینکه آن دسته از بیمارانی که از تهیه دارو مستاصل و ناامید شده اند، به چند برابر قیمت داروی مورد نیازشان را به آنها بفروشند.

 

این اظهارات در حالی عنوان می شود که اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو عنوان داشته است که با همکاری وزارت دادگستری، نسبت به برخورد با دلالان دارویی در اطراف داروخانه های بزرگ دولتی پایتخت اقدام خواهد شد./مهر