اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

من، باشو غریبه کوچک هستم


پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی فرصتی برای مرور یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران فراهم کرد.

 در بخشی از مراسم جشن منتقدان که دوشنبه شب در تالار ایوان شمس برگزار شد، عدنان عفراویان بازیگر نقش باشو در فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی مورد تقدیر قرار گرفت.

در این بخش مستندی از فیلم «باشو غریبه کوچک» که به عفراویان می‌پرداخت روی پرده رفت؛ این فیلم بخشی از مستندی است که کیوان کثیریان در مورد ساخته بیضایی در دست تولید دارد. عفراویان در مستند به تماشای صحنه مواجهه خود با سوسن تسلیمی در «باشو غریبه کوچک» نشسته بود و نظر خود را در مورد این سکانس و تاثیر حضور بیضایی و تسلیمی بر زندگی خود گفت.

برای تقدیر از این بازیگر پرویز پورحسینی همبازی او در این فیلم، سیروس تسلیمی برادر سوسن تسلیمی و تهیه‌کننده و امیر پوریا روی صحنه آمدند. عفراویان برای معرفی خود گفت: «من عدنان عفرایان هستم همان باشو غریبه کوچک. جای سوسن تسلیمی و آقای بیضایی در اینجا خیلی خالی است. سوسن تسلیمی همیشه در قلب من است. هنوز بعد از 25 سال با این دو نفر حرف نزدم و خیلی دوست دارم با آنها  صحبت کنم. بیضایی شخصیت و آبروی من را بالا برد.»

عفراویان درباره زندگی خود توضیح داد: «من متولد سال 53 هستم و از سربازی معاف شدم. دکه‌ای دارم که نزدیک 20 سال است با آن زندگی خود و خانواده‌ام را می‌گذرانم. خداوند می‌داند چه زمانی باید به عدنان روزی بدهد و کی ندهد.»

پورحسینی که در کنار عفراویان بازی کرده بود خاطراتی از آن روزها تعریف کرد و گفت: «عدنان را این‌طور نبینید. او پسربچه خیلی شیطونی بود. من چون مانند یک خانواده گروه باشو کار می‌کردیم، خانواده‌ ام را هم در آن کار با خودم سرصحنه بردم.  پسر من هم متولد سال 53 است به سوسن تسلیمی تلفنی گفتم او را می‌آورم و او گفت بچه‌ای اینجاست که پورنگ چه از او بخورد و چه بزند، ضرر می‌کند پس بهتر است به او نزدیک نشود.»

سیروس تسلیمی هم گفت: «شب‌هایی که در استهکلم کنار خواهرم هستم یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های ما تعریف اتفاقاتی است که پشت صحنه این فیلم افتاد. خواهرم گفت بیضایی برای بازی گرفتن از عدنان چند بار گریه‌اش گرفت، چون این بچه هیچ تجسمی از سینما نداشت و نمی دانست باید چه کار کند. با این حال بسیار خوب بازی کرد و بازی خوب او باعث شد وقتی می‌خواستیم  «پرنده کوچک خوشبختی» را بسازیم تصمیم بگیریم یک نابازیگر ناشنوا بیاوریم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که تهیه‌کننده این فیلم بود می‌توانست حمایت بیشتری از این بازیگر خوب بکند و برای او کلاس بازیگری بگذارد.»

پوریا هم با اشاره به این‌که عفراویان برخلاف گفت‌و‌گوهای قبلی خود این بار از سازندگان «باشو غریبه کوچک» شکایت نکرد، گفت: «در این مراسم آقای عفراویان با این تصور که باید بازیگری تثبیت‌شده‌ می‌شده از سازندگان فیلم هیچ گله‌ای نکرد. بازی کردن به عنوان نابازیگر برای بهرام بیضایی باز هم نیاز به بازی دارد و این برخلاف حضورهای نابازیگران در فیلم‌های کیارستمی است. در این تقدیرها همیشه نوک پیکان حمله رو به عوامل حرفه‌ای بوده، اما در این مراسم به این صورت نبود و ما برای تقدیر به عوامل حرفه‌ای این فیلم بیشتر بدهکاریم.»

او از حاضر نبودن مسئولان سینمایی در این مراسم ابراز خوشحالی کرد و گفت: «مسئولان نسبت به حاضر نبودن سوسن تسلیمی و بهرام بیضایی در سینمای ایران مسئولیت بیشتری در مقایسه با حاضر نبودن حضور عدنان در سینما دارند.»

منبع: خبرآنلاین
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
باشو غریبه کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دکه سیگارفروشی «باشو غریبه کوچک»



عدنان عفراویان کودک بازیگر فیلم «باشو غریبه کوچک» سال‌های سال است که در گوشه میدان دانشگاه شهر اهواز دکه سیگار فروشی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، او در کودکی این شانس را پیدا کرد که در فیلم «باشو غریبه کوچک» به کارگردانی بهرام بیضایی بازی کند. او در این نقش حسابی درخشید، اما مثل بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان تاریخ سینمای ایران دیگر نتوانست بازیگری را ادامه دهد.

مراسم تجلیل از عدنان عفراویان چندی پیش در جشنواره فیلم‌های علمی اهواز برگزار شد.
 

اخبار,اخبارفرهنگی,بازیگران کودک و نوجوان

 

 اخبار  فرهنگی  -  خبر  آنلاین