اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ممنوعیت ورود هر کالا با مبداء عربستان/تداوم توقف سفر عمره



اخبار,اخبار سیاسی,حسن روحانی

هیأت وزیران، ورود کالاهای تولید عربستان و یا از مبدأ این کشور را از کلیه مبادی ورود کالا به کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام و مصوب کرد که سفر عمره نیز کما فی السابق تا اطلاع ثانوی متوقف می‌ماند.

  هیأت دولت صبح امروز(پنج‌شنبه) به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌ جمهوری جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و اعضا به ادامه بررسی لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه پرداختند.

در این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر در خصوص لایحه مذکور، تعداد دیگری از مواد آن به تصویب رسید و ادامه بحث به جلسه آینده موکول شد.


 اخبارسیاسی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
توقف سفر عمره به عربستان....بعد از اون قضیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان/ اهداف سفر روحانی به پاریس



اخبار,اخبار سیاست  خارجی ,مطبوعات بین المللی

افزایش امیدواری به حل بحران آوارگان سوری و بازگشت یک میلیون نفر از آن ها به سوریه، اصرار عربستان بر مواضع سرسختانه خود در قبال سوریه، توقف فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان، توجه بین المللی به سفر آتی رئیس جمهور ایران به فرانسه و تحلیل ها درباره تمدید حالت فوق العاده در روابط آمریکا با ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوع سوریه اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» به موضوع آوارگان سوری پرداخته و می نویسد یک مقام ارشد سازمان ملل گفته پیشرفت به سمت مذاکرات در سوریه، روزنه‌ای از امید را نسبت به کاهش بحران آوارگان در اروپا می‌گشاید. یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل گفته در حالی که بحران سوریه میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان رانده و موجب افزایش چندصدهزارنفری آوارگان در اروپا شده، این مسئله فقط یکی از وجوه جهانی مهاجرت است که دولت‌ها باید به عنوان فرصتی بلندمدت برای توسعه با آن کنار بیایند. وی ضمن مقایسه مهاجرت و سایر چالش‌های پیش روی بشریت، مانند تغییرات آب‌وهوا، گفته در جهان پیچیده و جهانی‌شده امروز، راه‌حل بین‌المللی خوب به نفع منافع ملی هر کشوری است.

*****

این در حالی است که خبرگزاری «اسپوتنیک» از بازگشت شمار قابل توجهی از آوارگان سوری به خانه های خود در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، الکسی میشکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهار داشته بر اساس آمارهای نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، از زمان آغاز حملات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست های داعش در سوریه در اواخر سپتامبر گذشته، بیش از یک میلیون آواره سوری به خانه های خود بازگشته اند. وی اظهار داشته: «به صراحت اعلام می کنم در صورت درخواست اتحادیه اروپا از روسیه، ما می توانیم تجربیات خود را درباره حل بحران آوارگان در اختیار این اتحادیه قرار دهیم و مسکو می تواند در این زمینه کارهای زیادی انجام دهد».

*****

در همین حال، عربستان سعودی همچنان بر مواضع سرسختانه خود در قبال سوریه تأکید می کند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفته راه حل بحران سوریه، کناره گیری بشار اسد است. وی همچنین درباره اوضاع یمن نیز مدعی شده که کشورش از راه حل سیاسی برای یمن حمایت می کند. به گفته وی، عربستان از نقش اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت کرده و از اقدام طرف‌های یمنی در قبول مذاکره تحت نظارت سازمان ملل و بر اساس توافقنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کند. وی در پاسخ به سوالی درباره روابط عربستان با مصر گفت که این روابط ممتاز و تاریخی بوده و وجود هر گونه بحران در روابط دو کشور را رد کرد.

*****

اما در میان دیگر مطالب، شبکه خبری «بی بی سی» گفت و گویی با وزیر خارجه انگلیس انجام داده که وی در آن از توقف فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی سخن گفته است. فیلیپ هاموند گفته فروش سلاح به عربستان تا زمانی که مشخص شود ریاض حقوق بین الملل بشردوستانه را در یمن نقض نکرده است، متوقف خواهد شد. وی اظهار داشته: «لازم است درباره حملات هوایی عربستان سعودی تحقیقات مناسبی صورت گیرد؛ زیرا تضمین های ریاض درباره اینکه تسلیحات خریداری شده از انگلیس مطابق با حقوق بین الملل بشردوستانه به کار گرفته می شود، کافی نیست... انگلیس طی هفته های گذشته نگرانی خود را از نحوه به کارگیری تسلیحات انگلیسی در یمن، با مسئولان عربستانی در میان گذشته است».

*****

بحث ها و گمانه زنی ها درباره سفر آتی رئیس جمهور ایران به فرانسه، از جمله دیگر موضوعاتی است که این روزها مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کرد این کشور و فرانسه در حال پیگیری موافقتنامه هایی در زمینه خودروسازی، کشاورزی و احتمالاً خرید هواپیماهای ایرباس هستند. موافقتنامه ها طی سفر هفته آینده وی به پاریس امضا خواهد شد و این موضوع، شالوده ای را برای تجارت های جدید میان دو کشور ایجاد خواهد کرد. این خبرگزاری می افزاید روحانی در سخنان خود همچنین بر این موضوع تأکید کرده که تا زمانی که دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای به تعهدات خود عمل می کنند، ایران نیز آمادگی کامل دارد تا به همه تعهدات خود در این توافق عمل کند.

*****

در نهایت، خبرگزاری «ایتارتاس» در مطلبی به موضوع تمدید حالت فوق العاده در رابطه با ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا پرداخته و می نویسد این تصمیم باراک اوباما، حاکی از واکنش های وی در مقابل پیامدهای ناشی از شکست در تلاش ها علیه جمهوری اسلامی ایران است و وی قصد دارد به این ترتیب نشان دهد همچنان «فردی مقتدر» است. یک کارشناس روس در این زمینه می گوید: «هر چند توافق جامع در خصوص برنامه هسته ای ایران، از لحاظ نظری همه مشکلات مربوط به تهدید هسته ای فرضی ایران را به واسطه کنترل های آژانس بین المللی انرژی اتمی رفع می کند، اما واشنگتن هنوز هم ادعاهای خود را درباره ایران دارد». اوباما روز دوشنبه سند تمدید حالت فوق العاده در روابط آمریکا با ایران را امضا و این حالت را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک