اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ملک زاده: هوشنگ امیراحمدی فرم شرکت در همایش را پر کرده بود



 

 

 

ملک زاده: هوشنگ امیراحمدی فرم شرکت در همایش را پر کرده بود

 

پیگیری شکایت 46 ایرانی از دولتهای آمریکا، انگلیس و آلمان، نبود زاویه بین عملکرد و وظایف شورا با وزارت خارجه، تمرکز فعالیتهای شورا بر ایرانیان مقیم آمریکا و تکذیب پرداخت هدیه های هنگفت به میهمانان همایش ایرانیان خارج از کشور محورهای گفتگوی مهر با دبیر شورایعالی امور ایرانیان است.

محمد شریف ملک زاده که مردادماه امسال حاشیه های برگزاری دومین همایش ایرانیان خارج از کشور دستگاه تحت مدیریتش را در صدر اخبار رسانه ها قرار داد می گوید که به هیچیک از شرکت کننده های این همایش هدیه ای داده نشده و اغلب آنها حتی هزینه بلیت رفت و آمد و اقامتشان را خود پرداخت کرده اند. تاکید می کند که ایمیلی مبنی بر عدم پذیرش هوشنگ امیراحمدی در این همایش برایش ارسال شده و وی به هیچ وجه به این همایش دعوت نشد. هیچیک از مدعوین همایش ایرانیان نیز مسائل شخصی خود را مثلا برای آزاد کردن زمین و املاک خود، در حاشیه حضورشان در ایران پیگیری نکرده اند.

گفتگو با ملک زاده را در ادامه می خوانید.

* خبرگزاری مهر: تعدادی از ایرانیانی که در همایش ایرانیان خارج از کشور شرکت کرده بودند بعد از خروج از کشور مصاحبه کرده و یا نامه هایی منتشر کردند که تبلیغاتی منفی برای ایران به دنبال داشت مانند اینکه ایرانیان با این شرط که رئیس جمهور در همایش حضور پیدا نمی کند شرکت کرده بودند، در زمان سخنرانی رئیس جمهور و اسنفدیار رحیم مشایی اغلب شرکت کنندگان همایش سالن را ترک کردند و یا مسائلی در مورد هدیه های هنگفتی که بابت سفر به ایران دریافت کرده بودند و یا معطلی چند ساعته در فرودگاه و اخذ گذرنامه های شرکت کننده ها مطرح شده است چقدر از این مطالب صحت دارد؟

- محمد شریف ملک زاده: تمام این مطالب را تکذیب می کنم. اینها دروغهایی است که توسط برخی به نام ایرانیان و میهمانان شرکت کننده در همایش بافته شده و در راستای تبلیغات بنگاههای دروغ پراکنی غرب است که البته کار امروز و فردایشان نیست و همیشه این کار را می کنند. تمام ایرانیان حاضر در همایش با ارزیابی علمی و تخصصی شورایعالی امور ایرانیان انتخاب شدند.

شورا کار تحقیق را در زمینه ارزیابی و افکار سنجی از ایرانیان مقیم خارج شرکت کننده در این همایش انجام داده که به صورت کتاب 82 صفحه ای منتشر شد. در این کتاب نتایج نظرخواهی از شرکت کنندگان این همایش منتشر شده که نشان می دهد آنها رضایت بالایی از همایش داشته و تحت تاثیر پیشرفتهای ایران در حوزه های مختلف قرار گرفته اند. این کتاب نشان می دهد تمام هموطنان شرکت کننده از مشارکت مسئولان نظام و تعامل آنها تشکر کرده اند. چنین مطالب کذبی را یا صدای آمریکا منتشر می کند و یا بی بی سی که هر روز بر علیه جمهوری اسلامی مطالبی منتشر و توطئه می کنند.

فیلم همایش از زمانی که رئیس جمهور در سالن حاضر شدند تا پایان همایش ضبط شده و در اختیار تمام رسانه ها قرار گرفته است. در این فیلم جز حمایت و تشویق از سخنان رئیس جمهور چیز دیگری دیده نمی شود. همه شرکت کننده ها با شور و شعف از این همه موفقیت و دستاوردهای نظام و سخنان رئیس جمهور اشک شوق ریخته و تحت تاثیر قرار گرفته بودند. ما همایش بعدی را هم تخصصی تر و با میهمانان بیشتری برگزار خواهیم کرد.

*گفته می شود بسیاری از میهمانان همایش برای پیگیری برخی امور شخصی به ایران آمدند و برخی موفق شدند املاک و زمینهای بعضا مصادره ای خود را پس بگیرند. بر اساس چه قانونی نامه های درخواست آنها امضا شد؟

- آقای رئیس جمهور گفتند حق و حقوق هر ایرانی در هر کجای جهان که باشد باید پیگیری شود. از بین یکهزار و 395 نفر شرکت کننده در این همایش 10 تا 15 درصد  دارای مدرک فوق دکترا و بیش از 57 درصد دارای مدرک دکترا و از چهره های علمی دانشگاههای معتبر جهان بودند. اگر هم کسی در این همایش آمده و کار شخصی خود را پیگیری کرده آیا باید این مسئله را زیر سئوال ببریم. شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور جز همایش که کار علمی و کاربردی برای نظام است فعالیت دیگری را پیگیری نکرده است. البته پیگیری مسائل هموطنانمان در خارج از کشور در تمام حوزه های حقوقی، علمی و قضایی تکلیف شوراست ولی چنین اظهار نظرهایی در مورد پس گیری اموال مصادره ای توسط شرکت کننده های همایش دروغ پراکنی و همسویی با رسانه های غربی است. هیچیک از میهمانان این همایش پیش من نیامدند که نامه ای آورده و یا دستوری گرفته باشند.

موضوع پس گیری اموال مصادره شده مربوط به دستگاه قضایی است و در حوزه اختیارات دولت نیست و باید از طریق دستگاه قضایی پیگیری شود، از سوی دیگر شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور که دادگاه مشخص و حوزه مستقلی ندارد که اموال کسی را برگرداند.

* تا دو هفته بعد از همایش اغلب شرکت کننده ها هنوز در ایران حضور داشته و دیدارهای خصوصی را با شما داشتند آیا این دیدارها به دلیل پیگیری مسائلی از این دست نبود؟

- بعد از همایش حداقل روزی 20 تا 25 ملاقات داشتم که همه ملاقاتها درخواست این متخصصان برای همکاری به صورت نیمه وقت، برگزاری دوره های آموزشی و یا تمام وقت با موسسه های علمی، آموزشی و پژوهشی بود. بنده نیز آنها را به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فنآوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اقتصاد و دارایی ارجاع دادم تا ارتباط و تعاملی ایجاد شود.

بر اساس همین ملاقاتها به این نتیجه رسیدیم که مرکز انتقال فکر، تجربیات و دانش را در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور راه اندازی کنیم. یکی از دستاوردهای عظیم همایش بزرگ ایرانیان راه اندازی مرکز تکنولوژیِ انتقال فکر و تجربیات است که مصوبه آن در شورا به زودی صادر می شود.

*مطالبی در مورد مبالغ هنگفتی که میهمانان همایش برای حضور در آن دریافت کرده بودند منتشر شده است، آیا میهمانان برای حضور در ایران هدیه ای دریافت کرده بودند؟

- هیچیک از میهانان حتی یک ریال هدیه دریافت نکرد. ارزش معنوی شرکت کننده های این همایش میلیاردها تومان است و نباید چنین موضوعاتی را که شان این میهانان را پایین می آورد مطرح کرد. رقمهای اعلام شده مبنی بر هزینه کرد 50 تا 80میلیارد تومان برای این همایش را تکذیب می کنم. قبلا هم اعلام کردم که تمام اسناد و مدارک هزینه های این همایش در ذی حسابی نهاد ریاست جمهوری موجود است و نهادهای نظارتی می توانند آن را بررسی کنند.

* برخی براورد کرده اند که هزینه بلیت رفت و برگشت و اقامت این تعداد شرکت کننده در همایش بسیار بیشتر از میزان یک تا یک و نیم میلیاردی است که شما به عنوان هزینه های برگزاری اعلام کرده اید.

- بسیاری از میهمانان همایش با هزینه شخصی خود به ایران آمدند و بسیاری نیز به هتل نرفتند و در منزل اقوام و آشنایان خود اقامت داشتند. این طور نبوده که شورایعالی ایرانیان خارج از کشور هزینه بلیت و اقامت یکهزار و 395 نفر را پرداخت کرده باشد. 60 درصد این میهمان به خانه اقوام و آشنایان خود رفتند و حدود 50 تا 60 درصد هزینه بلیت سفر خود به ایران را شخصا متقبل شدند، آنها می گفتند حاضر نیستیم که هزینه بلیت ما را دولت بدهد.

* اما در فرم دعوتنامه های همایش آمده بود که هزینه بلیت را مدعو پرداخت و در ایران دریافت کند.

- شما فرم چه فردی را دیده اید؟ فرم بدون نام مدرک قابل استنادی نیست. اسناد و مدارک برگزاری همایش دست ما بوده و موجود است.

* هنوز ابهامات زیادی در مورد دعوت و حضور هوشنگ امیراحمدی در همایش وجود دارد، شما هنوز تاکید دارید که وی به همایش دعوت نشده بود؟

- آقای هوشنگ امیر احمدی هم فرم شرکت در همایش را از طریق سایت شورایعالی امور ایرانیان پر کرده بود و بعد در تاریخ 23 تیرماه ایمیل برای ایشان فرستادیم که شما برای حضور در این همایش تائید نشدید. وی به هیچوجه جز مدعوین این همایش نبوده و ما او را دعوت نکردیم. با این حال ممکن است هر ایرانی به کشور خود رفت و آمد و مسافرت کند و حضور وی در ایران دلیل بر این نیست که ما او را برای همایش دعوت کرده ایم. البته هیچکدام از شرکت کنندگان همایش سابقه سوء نداشتند.

*تا کنون دستاوردهای عملی همایش ایرانیان خارج از کشور اعلام نشده و شما هر بار این موضوع را به فرصت دیگر موکول کرده اید، در مورد این دستاوردها توضیح دهید؟

- تفاهم نامه های مختلفی را هموطنان و متخصصان حاضر در همایش با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی از جمله سازمان هوا فضای وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری امضا کرده اند که کمیته محتوایی همایش این موارد را پیگیری می کند و به زودی به صورت کتابچه منتشر می شود. کارگروههای شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور گزارشات جامع و کامل تری را در مورد تفاهم نامه ها و دستاوردهای همایش اعلام می کنند.

* یعنی برای اطلاع از دستاوردهای همایش باید منتظر اعلام کارگروهها بمانیم؟

- نیازی نیست منتظر بمانید و وظیفه ما هم نیست که این دستاوردها را اعلام کنیم. باید از هر دستگاهی بر اساس وظایفش در مورد دستاوردهای همایش سئوال کنید.

* انتقاداتی از سوی برخی نمایندگان مجلس به عملکرد شورایعالی ایرانیان خارج از کشور وارد شده که آن را نوعی موازیکاری با وظایف وزارت امور خارجه دانستند، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز بر پرهیز از موازیکاری تاکید کردند، دقیقا تفاوت فعالیت و وظایف شورایعالی با وزارت امور خارجه در کجاست؟

- ما هیچ زاویه ای با وزارت امور خارجه نداریم. وزیر خارجه تاکید کرده فعالیتهای شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور موجب ارتباط بیشتر با هموطنانمان خارج از کشور شده است. البته نمایندگان مجلس قبل از طرح چنین مسائلی باید آیین نامه و اساسنامه شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور را مطالعه کنند. در اساسنامه چهار محور سیاستگذاری، برنامه ریزی، نظارت و هماهنگی به عنوان وظایف شورایعالی تعیین شده است. این شورا 6 کارگروه تخصصی دارد که مسئولیت پنج کارگروه آن بر عهده پنج وزیر و ریاست ششمین کارگروه نیز بر عهده معاونت علمی و فنآوری رئیس جمهور است. ریاست کارگروه کنسولی شورایعالی ایرانیان خارج از کشور بر عهده وزیر امور خارجه و دبیری آن هم بر عهده مدیر کل امور ایرانیان این وزارتخانه است. در شرح وظایف و اساسنامه شورا هیچگونه موازیکاری حتی در کوچکترین جزئیات با وزارت خارجه دیده نمی شود. این موازیکاری نیست بلکه تعامل است.

* با راه اندازی مرکز 2777 چقدر به صورت عملی به مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور رسیدگی می شود؟ گفته می شود این مرکز قدرت چندانی برای پیگیری مسایل ایرانیان ندارد و بیشتر یک مرکز تلفنی مشاوره ای است.

- مرکز شبانه روزی رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور از قوتهای کشور ماست. این مرکز نمایه ای است از حذف بروکراسی اداری در نظام جمهوری اسلامی ایران. تا کنون چهار هزار و 183 پرونده در این مرکز ثبت شده که چهار هزار مورد آن به صورت آن لاین پاسخ گرفتند. از این تعداد 23 درصد سئوالات و مشکلات در حوزه کنسولی، 20 درصد نظام وظیفه عمومی، حقوقی و قضایی 19 درصد، گذرنامه 7 درصد، علمی و آموزشی 6 درصد، بازرگانی 5 درصد و یک درصد کمیته امداد بود. تا کنون بیش از 76 درصد از این موضوعات مطرح شده توسط ایرانیان با این مرکز رسیدگی و پاسخ داده شده و 8 درصد در حال رسیدگی است.

این مرکز برای اولین بار در تاریخ ایران تفاهم نامه ای را با کانون وکلای دادگستری امضا کرد تا بتوانیم وکیل معاضدتی و بعضا وکلای متخصص را البته نه به صورت رایگان به ایرانیان معرفی کنیم تا در اسرع وقت پرونده های آنها را پیگیری کنند. مرکز مشاوران قوه قضائیه هم همکاری خوبی با این مرکز دارد و کارشناسانی را در این خصوص در اختیار شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور قرار داده اند.

*پیش از این اعلام شده بود که شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور از حقوق ایرانیان در مقابل سایر دولتها دفاع و با هزینه دولت اقدام به پیگیری قضایی و اخذ حقوق آنها در سایر کشورها می کند. تا کنون چند پرونده را دولت ایران برای احقاق حقوق شهروندان خود در خارج از کشور پیگیری کرده است؟

- این موارد بر عهده شورای صیانت از حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور است که دبیر آن رئیس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری است. هر ایرانی اگر در هر کجای دنیا با دولتی مشکلی پیدا کرد وظیفه دولت ایران است که از حقوق هموطن خود حمایت کند. شورای صیانت از حقوق شهروندی ایرانیان نیز بر این اساس با حضور دستگاههای از جمله وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری، نهاد ریاست جمهوری، مرکز امور بین الملل ریاست جمهوری و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به عنوان اعضای ثابت تشکیل شده است. هم اکنون 46 پرونده از شکایتهایی که برخی هموطنانمان از برخی دولتها و یا برخی دستگاههای قضایی آمریکا، انگلیس و یا آلمان دارند در این شورا تشکیل شده و در حال پیگیری است.

* تمرکز فعالیتهای شورا بر کدام قاره و یا کشورهاست؟

- شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور مسائل ایرانیان در هر کجای جهان که باشند از طریق سرکنسولگریها و نمایندگیهای جمهموری اسلامی پیگیری می کند ولی با توجه به اینکه تعداد هموطنانمان در برخی کشورها مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه بیشتر است باید ظرفیت بیشتری هم برای پیگیری مسائل ایرانیان در آن کشورها اختصاص دهیم. در حوزه اروپا و آمریکا و آسیای میانه بر اساس حضور هموطنانمان بیشترین تمرکز کار را داریم.

* به نظر می رسد تمرکز بیشتر فعالیت شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور در مورد آمریکا است؟

- بیشترین تعداد ایرانیان خارج از کشور در آمریکا اقامت دارند به همین دلیل برای این کشور وقت بیشتری می گذاریم.

* در بخش جنگ نرم در کشورهای دیگر نیز شورا بودجه و برنامه ای دارد؟

- اصلا.

* بودجه مصوب شورایعالی ایرانیان خارج از کشور در سال 89 توسط مجلس، 10 میلیارد تومان بود، به نظر می رسد هزینه های شورا بسیار بیشتر از این اعتبار سالیانه است.

- بودجه شورایعالی ایرانیان خارج از کشور 15 میلیارد تومان است که بر اساس فعالیت در حوزه های مختلف در قالب کارگروهها هزینه می شود. از مجلس و ریاست جمهوری تقاضا داریم که برای سال آینده بودجه شورا را بیشتر کنند چرا که با توجه به حجم فعالیتهای این شورا و با تشکیل مرکز انتقال فکر و تجربیات در آینده نزدیک نیاز به بودجه بیشتری داریم. آیا با 15 میلیارد کل بودجه می شود یک همایش 80 میلیارد تومانی برگزار کرد. یک ریال از بودجه سازمان و نهادی دیگری به این شورا اختصاص پیدا نکرده است. امیدواریم از طریق ارتباط با نمایندگان مجلس در سال آینده بودجه ما چند برابر شود.

* فعالیتهای شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور بر برگزاری همایشهای مختلف متمرکز است. مگر برگزاری همایش چقدر در پیگیری امور ایرانیان موثر است؟

- نه این طور نیست که بودجه بیشتر صرف برگزاری همایش شود. ما قصد داریم در بسیاری از کشورهای دنیا همایشهای تخصصی برگزار کنیم. قرار است 10 همایش تخصصی در 10 کشور دنیا برگزار کنیم.

* در بودجه امسال شورا 30 میلیارد تومان نیز برای خرید و ساخت خانه ایرانیان خارج از کشور پیش بینی شده است با توجه به اینکه اعلام شده این خانه ها توسط یک موسسه غیردولتی ساخته و راه اندازی خواهد شد چرا چنین حجم بودجه دولتی باید به یک موسسه غیردولتی اختصاص یابد؟

- بودجه پیش بینی شده برای خرید خانه ایرانیان خارج از کشور کم است و تقاضا می کنیم در سال آینده افزایش پیدا کند. خانه ایرانیان مرجع و پناهگاهی برای ارتباط و تعامل ایرانیان خارج از کشور است که بتوانیم از ظرفیتها و پتانسیلهای ایرانیان خارج از کشور برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم. کار ساخت این خانه ها در چند شهر فرانکفورت، لندن، پاریس و در شهرهای رم و میلان ایتالیا شروع شده و به دنبال ثبت این خانه ها هستیم. برخی هموطنان ما در خارج از کشور اعلام آمادگی کرده اند که زمینهایی را برای ساخت خانه ایرانیان خارج از کشور در اختیار شورایعالی امور ایرانیان قرار دهند تا با مشارکت هموطنانمان جایی را بسازیم که در حد معماری سنتی ایرانی باشد. امیدواریم در دولت دهم در بسیاری از کشورها خانه ایرانیان کار خود را شروع کند. در شهر دوشنبه اولین خانه ایرانیان را راه اندازی کردیم. همچنین برنامه دارم برخی از   برخی کشورها دیدن و ساخت خانه ایرانیان خارج از کشور را در آنجا پیگیری کنم. موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور یک تشکل مردم نهاد است که از پتانسیلهای ایرانیان خارج از کشور استفاده می کند تا خانه های ایرانیان را راه اندازی کند و بودجه اختصاص داده شده به این موسسه توسط نمایندگان مجلس تصویب شده است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
صحبت های جالب هوشنگ امیراحمدی درباره ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضوابط جدید اجاره خانه به مجردها:جوانان باید به بنگاه ها توضیح دهند و فرم پر کنند!



 

 

ضوابط جدید اجاره خانه به مجردها:جوانان باید به بنگاه ا توضیح دهند و فرم پر کنند!

 

در این فرم باید محل قبلی سكونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستاجر قید شود ضمن اینكه مشاور املاك موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستاجر مجرد، اصل مدارك شخصی فرد را رویت كند.

 

دنیای‌اقتصاد- براساس ابلاغیه جدید اتحادیه مشاوران املاك، اجاره آپارتمان به مجردها توسط مشاوران املاک کنترل خواهد شد.

 

بنابراین گزارش، بنگاه‌های مسکن از امروز موظف هستند قبل از تنظیم قرارداد اجاره برای متقاضیان مجرد، علت اجاره‌نشینی آنها را با رویت مدارک مستند مبنی بر اشتغال به تحصیل در دانشگاه یا کارت اشتغال به کار یا جواز کسب، جویا شوند و در صورت تایید، برای این گروه از مستاجران فرم مخصوص «مستاجران مجرد» پر کنند. همچنین عواقب غیرواقعی بودن مدارک مستاجران مجرد برعهده مسوول آژانس املاک خواهد بود.

 

گواهی دانشجویی یا اشتغال به كار برای اجاره الزامی است

 

اجاره آپارتمان مسكونی به متقاضیان مجرد از این به بعد براساس ضوابط جدیدی كه برای بنگاه‌های مسكن تدوین شده، انجام می‌شود.

 

مشاوران املاك از دیروز موظف شدند قبل از تنظیم قرارداد اجاره، بعد خانوار متقاضی را براساس كارت ملی و شناسنامه مشخص كنند و در صورت مجرد بودن مستاجر او را مكلف به تكمیل فرم مخصوص مستاجران مجرد كنند.

 

در این فرم باید محل قبلی سكونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستاجر قید شود ضمن اینكه مشاور املاك موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستاجر مجرد، اصل مدارك شخصی فرد را رویت كند.

 

به گزارش دنیای‌اقتصاد براساس ضوابط جدید، پیش‌شرط اجاره آپارتمان به مجردها ارائه مدرك مستند از طرف فرد مجرد مبنی بر علت تصمیم به زندگی مجردی است به طوری‌كه بنگاه‌های مسكن باید یكی از مدارك شامل اشتغال به تحصیل در دانشگاه، اشتغال به كار، كارت محل كار یا جواز كسب را از فرد مجرد دریافت و آن را با مهر بنگاه تایید كنند. این مدارك می‌تواند علت اجاره‌نشینی مجردی متقاضیان را روشن كند.

 

طبق آنچه اتحادیه كشوری مشاوران املاك برای بنگاه‌های مسكن تعیین كرده، عواقب غیرواقعی بودن مدارك مستاجران مجرد برعهده مسوول آژانس املاك خواهد بود.اتحادیه كشوری مشاوران املاك با ارسال فرم‌های مخصوص مستاجران مجرد، مسوولیت استفاده درست از آپارتمان‌هایی كه به مجردها اجاره داده می‌شود را به بنگاه‌های املاك سپرده است.بر این اساس چنانچه فرد مجرد، همراه داشته باشد موظف است در هنگام تسلیم اصل مدارك، مشخصات و مدارك مربوط به همراهان را نیز در اختیار آژانس قرار دهد.

 

فرد مجرد همچنین موظف است سوابق شغل قبلی به همراه آدرس و مشخصات محل قبلی كه در آن مستاجر بوده را نیز در فرم مخصوص قید كند. نام مالكان -موجران- قبلی نیز الزامی است.

 

به گزارش دنیای‌اقتصاد كلیه مشاوران املاك موظفند تمامی قراردادهای تنظیمی با افراد مجرد را كه به ثبت می‌رسانند به اتحادیه ارسال كنند و در صورت عدم همكاری آژانس‌های مربوطه، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانون دارد.

 

اتحادیه مشاوران املاك، بنگاه‌ها را در قالب شرح وظایف جدید موظف به احراز مالكیت و احراز هویت متعاملان كرده و مشاوران موظفند در هنگام تنظیم قرارداد، تصویر كلیه اوراق شامل كارت ملی، شناسنامه، اسناد و چك‌ها و تعهدات متعاملان را ضمیمه نسخه سوم قرارداد كرده و حداقل به مدت 5 سال آنها را حفظ و بایگانی كنند.

این فرم در سامانه www.iranamlaak.ir موجود است./عصرایران