اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقصد نهایی احمدی‌نژاد بعد از دوران ریاست جمهوری؛پاستور یا خانه میدان 72 نارمک؟



مقصداحمدی‌نژاد بعد از دوران ریاست جمهوری,پایان دولت‌های محمود احمدی‌نژاد,واگذاری نمایشگاه بین المللی به سازمان صداو سیما

مقصد نهایی احمدی‌نژاد بعد از دوران ریاست جمهوری؛

پاستور یا خانه میدان 72 نارمک؟/ نه هاشمی در پاستور ماند، نه خاتمی!

کمتر از یک ماه تا پایان دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت تمایلی به ترک ساختمان سفید پاستور ندارد، چه در قامت رییس جمهور فعلی چه در قامت رییس جمهور سابق و به بهانه بهره‌گیری از تجربیاتش در دولت روحانی!

به گزارش نامه، هنوز سروصداهای واگذاری و حاتم‌بخشی رییس جمهور در واگذاری نمایشگاه بین المللی به سازمان صداو سیما، استخدام‌های فله‌ای در موسسه ایران، استخدام‌های جنجالی طرح مهرآفرین، تغییر و جابجایی‌ها در فرمانداری‌ها و استانداری و ... نخوابیده است که دولتی‌ها با تصمیم جنجالی دیگر خبرساز امروز رسانه‌ها و البته حاشیه هیات دولت شده‌اند. مصوبه اینبار نه به نفع ضرغامی و دیگر رفقا و دوستان محمود احمدی نژاد که به نفع شخص رییس دولت و چاره اندیشی برای روزهای بعد از ریاست جمهوری‌اش است.

آنجا که در تازه‌ترین اقدام و البته به صورت بی سروصد ا و آرام معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری به بهانه بهره مندی از تجربیات روسای جمهور سابق و پیگیری امور اجرایی مربوط به آن، اقدام به ایجاد تشکیلاتی جدید در ساختار نهاد ریاست جمهوری با عنوان «دفتر رئیس جمهور سابق» نموده است. در این ساختار جدید که در تاریخ اول تیر 92 و با امضای غلامحسین الهام به عنوان معاون توسعه مدیریت انسانی رئیس جمهور به بقایی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است، شرح وظایف دفتر رئیس جمهور سابق و تشکیلات تفصیلی و ساختار دفتر رئیس جمهور سابق با 25 پست سازمانی مشخص در نظر گرفته شده است.

شرح وظایف دفتر رییس جمهور سابق نیز اموری چون هماهنگی و تهیه و تنظیم اوقات، برنامه ملاقات ها، جلسات، سفرها و دیدارها، تهیه و تنظیم مشروح یا خلاصه مذاکرات با اشخاص، مقامات داخلی و خارجی، ارتباط با استانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، قوه قضائیه، قوه مقننه و غیره حسب مورد، هماهنگی در ارائه خدمات پشتیبانی، اداری و مالی، پشتیبانی امور حفاظتی رئیس جمهوری سابق و خانواده آنها و ... را شامل می‌شود.

نه هاشمی در پاستور ماند، نه خاتمی!
این اقدام از سوی دولتی‌ها در حالی صورت می گیرد که نه اکبر هاشمی رفسنجانی« رییس دولت سازندگی» و نه سیدمحمد خاتمی «رییس دولت اصلاحات» هیچکدام با پایان دوران 8 ساله ریاست جمهوری شان در پاستور نماندند، چه آنکه هاشمی به فاصله‌ای اندک از ریاست جمهوری‌اش، از پاستور به مجمع تشخیص مصلحت کوچ کرد و سیدمحمد خاتمی نیز گرچه در نخسیتن روزهای بعد از ریاست جمهوری اش در ساختمانی از ساختمان‌های سعدآباد مستقر بود ولی به دلیل مکاتبات نهاد ریاست جمهوری مبنی بر ترک ساختمان، از آنجا کوچ کرد و در نهایت این سید حسن خمینی بود که دفتری را در جماران در اختیار رییس دولت اصلاحات گذاشت.

و حال گویی احمدی نژاد «رییس دولت عدالت محور» برخلاف دو رییس دولت پیشین قرار است تا نرفته جایگاه حضورش نه در دولت آینده که در ساختمان‌های تحت مدیریت رییس جمهور آینده را مشخص کند. مقصد اما بیرون از پاستور نیست، او قرار است در خود پاستور بماند. این امر را شاید بتوان تا حدودی در سرنوشت سیاسی مبهم احمدی نژاد جستجو کرد، چه آنکه او روزهای دو سال اخیر ریاست جمهوری‌اش آنگونه جنجالی گذراند که اگر بسیاری از حامیانش را در همان دولت اول از دست داده بود، همان حداقل پشتیبانان نیز در روزهای آخر حضورش در پاستور پشت به او حرکت کرده و از رفتارهای او اعلام برائت می‌کنند. در این بی‌همراهی و میل به ماندگاری در قدرت شاید تدابیر باید از درون دولت و در همین روزهای باقیمانده از عمر دولت آغاز شود.

این رویه امروز دولتی‌ها در روزهای بعد از انتخابات و ناکام شدنشان در انتخابات را می توان بیانگر همان گفته احمد خورشیدی پدر داماد رییس دولت دهم بود که گفت«احمدی‌نژاد به‌راحتی قدرت را واگذار نمی‌کند، طبع و اخلاق احمدی‌نژاد نشان می‌دهد او کسی نیست که به‌راحتی قدرت را واگذار کند. این موضوع را در عملکرد دولت او هم می‌بینیم. او شخصی نیست که از قدرت کناره‌گیری کند و تمام سعی خود را برای داشتن قدرت به کار می‌گیرد.»

احمدی‌نژاد به نارمک می‌رود یا....
«در حال اسباب کشی به نارمک هستیم»؛ این اولین واکنش رییس جمهور به حواشی پیرامون دستورالعمل جدید معاونت مدیریت انسانی نهاد ریاست جمهوری بود. ا حمدی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های مدعی شدند که قرار است شما در پاستور بمانید با رد این موضوع، گفت:« ما در حال اسباب‌کشی به خانه قبلی خودمان در نارمک هستیم و چنین موضوعاتی صحت ندارد.»

احمدی نژاد گرچه به اصل موضوع این دستورالعمل ورود نکرد و با این پاسخ کوتاه از کنار سوال خبرنگاران گذشت حمیدرضا بقایی که از سوی الهام مسئول تدارک دیدن این دفتر در پاستور شده است دراینباره اظهار کرد« آنچه که آقای الهام ابلاغ کرده چیزی است که دولت هشتم نسبت به آن مصوبه داشته که روسای جمهور بعد از پایان ماموریت تشکیلات داشته باشند و در قانون خدمات مدیریت کشوری قید شده که رئیس‌جمهور و معاونش دفتر و محافظ داشته باشند.»

وی تصریح کرد: «در دولت قبل هم بوده و در دولت هشتم این مصوبه انجام شده ضمن اینکه این کار که آقای الهام انجام دادند برای همه رؤسای جمهور گذشته است و سایر روسای جمهور بنا به درخواست خودشان می‌توانند چنین دفتری را داشته باشند.»

بقایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعد از شروع به کار دولت نهم به آقای خاتمی گفتند از سعدآباد بیرون برود یادآور شد«ساختمان با تشکیلات بحث جداگانه‌ای است. یک وقت است که ساختمان در اختیار نهادی قرار بگیرد ولی اینکه پرسنل و محافظ داشته باشند، بحث دیگری است. خود آقای خاتمی هم محافظ دارد.» وی در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد با توجه به این مصوبه قصد دارد در پاستور بماند یا نه؟ ‌گفت« احمدی‌نژاد در پاستور مستقر نمی‌شود.»

همچنین مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس‌جمهور از ایجاد تشکیلات جدیدی به نام دفتر رئیس جمهور سابق در نهاد ریاست جمهوری ابراز بی اطلاعی کرد و گفت «شما می‌‌توانید جزئیات این مسئله را از آقای الهام جویا شوید.»

واکنش بهارستان نشینان به اقدام پاستور نشینان!
ماجرای حضور و اقامت احمدی نژآد در پاستور اما با واکنش بهارستان نشینان نیز روبرو شد، چنانچه حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس، با بیان اینکه اقدام به تشکیل دفتر رئیس جمهور سابق در نهاد ریاست جمهوری شبهه ناک است، تصریح کرد: این اقدام تلاشی جهت جایگاه‌سازی برای تداوم حضور احمدی‌نژاد در قدرت است.

وی ادامه داد: سوالی که برای مردم و رسانه‌ها مطرح می‌شود این است که چرا دولت احمدی‌نژاد در آغاز کار خود و برای بهره‌گیری از تجربیات رئیس جمهور پیشین اقدام به ایجاد این تشکیلات نکرد و در روزهای پایانی حضور در جایگاه ریاست جمهوری مبادرت به این کار کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، که با خانه ملت گفتگو کرده تاکید کرده است: تشکیل این دفتر در درون نهاد ریاست جمهوری، این شبهه را ایجاد می‌کند که معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری درصدد ایجاد جایگاهی برای باقی ماندن محمود احمدی‌نژاد در پاستور است در حالیکه  ایجاد چنین تشکیلاتی با ۲۵ پست سازمانی، هزینه‌های بالایی را به دولت یازدهم تحمیل می کند.

بنا به گفته عضو هیات رئیسه مجلس، سوال مهمی که به دنبال چنین تصمیماتی مطرح می‌شود این است که دولت احمدی‌نژاد به عنوان مدعی مبارزه و مقابله با امتیازات و انحصارات، به چه علت این قبیل اقدامات را انجام می‌دهد و هزینه‌هایی را به دولت بعدی وارد می‌کند.

همچنین محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در خانه ملت، درباره تشکیل دفتر رییس جمهور سابق در پاستور،گفت: دولت احمدی‌نژاد دست از اقدامات خلق‌الساعه و بدیع در دوره ریاست جمهوری خود برنمی‌دارد و تشکیل دفتر رییس جمهور سابق در روزهای پایانی دولت وی نیز کار تازه‌ای است؛ در حالی‌که در دولت‌های قبلی وجود نداشت.

عثمانی با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی این دفتر، پست‌هایی همچون کارشناسی، مدیرکلی و رییس دفتری تعریف شده که بار مالی دارد، ادامه داد: تشکیل چنین سازمان و نهادی قطعا غیرقانونی است و می‌توان از آن به عنوان راه‌اندازی یک ستاد انتخاباتی از اکنون برای دوره آتی ریاست جمهوری تعبیر کرد و البته مجلس اجازه عملیاتی شدن چنین ایده‌ای را نخواهد داد.

وی بیان کرد: پس از پایان ریاست جمهوری آقای خاتمی، احمدی‌نژاد حتی یک ساختمان کوچک هم به او نداد تا به عنوان دفتر از آن استفاده کند ولی اکنون برای ادامه و استمرار فعالیت خودش سازمانی تشکیل می‌دهند و کار غیرقانونی می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم همچنین به تبعات منفی راه‌اندازی چنین دفتری برای دولت آتی اشاره کرد و افزود: تشکیل چنین پایگاهی در پاستور برای دولت آتی مسائلی به وجود خواهد آورد و دولت جدید را در مقابل دولت سابق قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: احمدی‌نژاد پس از پایان ریاست جمهوری در هر جایی مشغول به کار شود، دفتر و دستک خود را دارد؛ بنابراین بهتر است دولت احمدی‌نژاد از پاستور دست‌بردارد و آن را در نهایت آرامش به دولت آتی تحویل دهد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه باید چسبندگی به قدرت را در میان مسئولان از بین برد، گفت: در صورتی که این چسبندگی و دلبستگی به قدرت ادامه داشته باشد، به صلاح مملکت نیست.

احمدی نژاد 20 روز دیگر دولت را تحویل حسن روحانی می دهد، اما میل او به ماندن در سیاست ایران که در اوج فعالیت‌های انتخاباتی بروز و ظهور پیدا کرد و به این روزهای پایانی کشانده شده است شاید بیانگر آن باشد که رییس دولت‌های نهم و دهم دیگر چون سال 84  چندان میلی به بازگشت به عرصه علم و به میان مردم و دانشجویان، حتی محله نارمک و میدان 72 که روزی طیف حامیان رییس دولت آن را نماد ساده زیستی  احمدی نژاد معرفی می کردند و آن خانه معروف ندارد، همان خانه ای که زمانی داماد پروین احمدی نژاد در وصفش گفته بود: «منزل دکتر احمدی نژاد به قدری فرسوده است که اگر ایشان عطسه کند دیوارهای منزل به لرزه افتاده و نماز آیات بر اهل منزل واجب می شود» این خانه اما گویی دیگر برای خود رییس جمهور جذاب و دوست داشتنی نیست که پاستور برایش آنقدر در این 8 سال دلچسب بوده است که استقرار در آن به دستور العمل دادن نیز کشیده شده است.  هرچند این خانه امروز دیگر آن خانه سال 84 نیست و در جریان نوسازی و ساختمان سازی های جدید کوبیده و از نو بنا شد و به ساختمان ی4 طبقه تبدیل شده است.

 آیا روحانی اجازه حضور احمدی نژاد در ساختمان پاستور را خواهد داد تا از تجربیات او استفاده کند، یا ....

 نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
جشن تولد احمدی نژاد در میدان 72 نارمک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای احمدی نژاد! بعد از دوران ریاست جمهوری تان به مصر بروید ؛ تحقیر بس است



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آقای احمدی نژاد! بعد از دوران ریاست جمهوری تان به مصر بروید ؛ تحقیر بس است

سخنان احمدی نژاد به حدی غیر دیپلماتیک است که تا کنون سابقه نداشته حتی ضعیف ترین کشور جهان در برابر ابرقدرت ها نیز چنین ادبیاتی را به کار گیرد و رئیس جمهور آن کشور کوچک از سفر فوری اش در صورت وصول دعوت نامه و آمادگی برای کار کردن درکارخانه های طرف مقابل سخن بگوید! ولی متأسفانه این ادبیات به نام ایران ثبت شد ، آن هم در برابر کشوری مانند مصر که خودش دچار مشکلات بی شمار داخلی و خارجی است و دست نیازش دراز.

 

 این برای اولین بار نیست که محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران ، با ادبیاتی از موضع پایین درباره ارتباط با مصر صحبت می کند.

او در اردیبشهت 1386 زمانی که هنوز حسنی مبارک بر سر کار بود ، آن جمله معروف را گفت: ما حاضریم تا پایان وقت اداری امروز ، سفارتمان را در قاهره دایر کنیم ؛ جمله ای که با واکنش سرد مصری ها مواجه شد و کسی هم تحویل نگرفت!

هر چند در آن زمان ، این سخن گفتن غیردیپلماتیک ، با نقدهای متعددی در ایران مواجه شد ولی آنچه گویا در این ملک کارگر نیست ، "حرف حساب" است ؛ چه آن که احمدی نژاد همچنان بر رویه خود اصرار کرد و در ادامه ماجراهای مصر ، از ولع بی حد و حصر خود برای سفر به قاهره سخن ها گفت.

او در دیدارهایش با هیات های مصری - البته نه هیأت های دیپلماتیک بلکه گروه هایی مانند دانشگاهیان و انقلابیون مصر - بارها بر اشتیاق یکسویه تهران برای برقراری رابطه با قاهره تاکید کرد و حتی در یکی از ملاقات هایش ، جمله ای گفت که در بسیاری از رسانه های عربی تیتر شد و البته دستاویز تحلیل هایی مبتنی بر تحقیر ایران.

احمدی نژاد گفته بود : به خدا قسم من یک بار عبور از آسمان مصر را با صدها بار سفر به واشنگتن و نیویورک عوض نمی کنم و من این را با افتخار می گویم.

همچنین در حالی که قبل از این مقامات مصری به حرف های قبلی احمدی نژاد چنین پاسخ داده بودند که "برقراری روابط و سفر رئیس جمهور ایران ، مستلزم بررسی های دیپلماتیک و تصمیمات پارلمان جدید مصر است" ، احمدی نژاد باز هم برای "سفر فوری" به مصر اعلام آمادگی کرد و گفت:  به محض اینکه دعوتی از مسؤولان مصری دریافت کنم بلافاصله با افتخار به زیارت مردم مصر خواهم شتافت ؛ کجا بهتر از مصر؟!

این بار هم وقتی هیاتی از خانواده های شهدای انقلاب مصر با هزینه ایران به تهران آمده بودند ، احمدی نژاد با آنها هم جلسه گذاشت و جملات پیشین خود را با شدت و حدت بیشتری تکرار کرد و گفت که برای سازندگی مصر و خروجش از وضعیت کنونی حاضر است در یکی از کارخانه های مصر کار کند!

او همچنین حاتم بخشانه به مصری ها وعده کمک های مالی بلاعوض داد و گفت: کشورهایی مانند آمریکا برای کمک و وام دادن به مصر به مبلغ دو میلیارد دلار، شرط هایی را اعلام کرده اند ولی ما در ایران برای ارائه کمک به مصر، شرط نمی گذاریم.

این نحوه سخن گفتن ، آن هم از سوی بالاترین مقام اجرایی یک کشور ، شاید برای مهمانان مصری رئیس جمهور ایران خوشایند باشد و برایش دست بزنند (کما این که هر وقت احمدی نژاد این گونه سخن گفته ، مهمانان مصری اش سر ذوق آمده و برایش کف هم زده اند) اما هرگز با اصل عزت در روابط خارجی همخوانی ندارد و به شدت تحقیرآمیز است.

در این که برقراری رابطه سیاسی بین ایران و مصر به نفع دو ملت است ، تردیدی وجود ندارد ولی راهش این نیست که رئیس جمهور ایران ، سال ها درخواست های این چنینی از مصری ها بکند که "به محض این که دعوتم کنید می آیم" و " کمک مالی هم می کنم" و "حاضرم در کارخانه هایتان هم کارگری کنم" ... و جالب این که طرف مصری هم اصلاً وقعی به این حرف ها ننهد و حداکثر واکنشش این باشد که بعداً بررسی می کنیم!

اگر آقای احمدی نژاد ، عاشق سفر به مصر است ، یک سال صبر کند و بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش ، ویزای مصر بگیرد و سری به این کشور تاریخی بزند و صد برابر لذت عبور از آسمان مصر را در زمین این کشور ببرد. اما ایشان به عنوان رئیس جمهور ایران ، حق ندارد این گونه از موضع ضعف و انفعال ، حتی پیشنهاد کارگری در کارخانه های مصر را بدهد.

این گونه سخن گفتن ، تنها موجب تحقیر ایران می شود و در طرف مقابل ، این گزاره را ایجاد می کند که "حالا که ایرانی ها این قدر اشتیاق دارند و پیغام و پسغام می فرستند ، باید از موضع قدرت برخورد کنیم و این ما باشیم که شرط بگذاریم و امتیاز بگیریم."

سخنان احمدی نژاد به حدی غیر دیپلماتیک است که تا کنون سابقه نداشته حتی ضعیف ترین کشور جهان در برابر ابرقدرت ها نیز چنین ادبیاتی را به کار گیرد و رئیس جمهور آن کشور کوچک از سفر فوری اش در صورت وصول دعوت نامه و آمادگی برای کار کردن درکارخانه های طرف مقابل سخن بگوید! ولی متأسفانه این ادبیات به نام ایران ثبت شد ، آن هم در برابر کشوری مانند مصر که خودش دچار مشکلات بی شمار داخلی و خارجی است و دست نیازش دراز.

نکته این جاست که رسانه های دولتی ، معمولاً بخش های این چنینی سخنان احمدی نژاد را در داخل کشور منتشر نمی کنند و رسانه های خارجی اقدام به نشر آن می کنند و عدم تکذیب و واکنش دولت ایران نیز مهر تأییدی می زند بر این که رئیس جمهورمان ، باز هم نتوانسته از ادبیات منفعلانه خود در قبال مصر دست بردارد و از آن جملات قصار باز هم بر زبان رانده است تا اعراب به استناد سخنان رئیس جمهور خودمان ، ما را تحقیر کنند!/عصرایران