اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقررات جدید برای مشترکان بدهکار موبایل


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قوانین جدیدی برای مشترکان بدهکار تلفن ثابت و همراه و نحوه برخورد اپراتورها با این مشترکان وضع کرد.

خبرگزاری مهر: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قوانین جدیدی برای مشترکان بدهکار تلفن ثابت و همراه و نحوه برخورد اپراتورها با این مشترکان وضع کرد.

 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۰۷ خود دستورالعمل قبلی خود در مورد نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکان بدهکار تلفن ثابت و همراه را بررسی و اصلاح کرد.

این دستورالعمل در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در روابط بین ارائه کنندگان خدمات تلفن ثابت و همراه و مشترکان و حفظ حقوق آنان و به منظور ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در نحوه برخورد ارائه دهندگان خدمات با مشترکان بدهکار و وصول به موقع مطالبات آنان تدوین شده است.

حد نصاب خط تلفن

در این مصوبه حدنصاب کارکرد تلفن دائمی بدون سپرده و تضمین پرداخت ۲۰ هزار تومان برای تلفنهای ثابت و ۳۰ هزار تومان برای تلفن های همراه در نظر گرفته شده است؛ در همین حال حدنصاب کارکرد تلفن های دارای سپرده ۸۰ درصد مبلغ سپرده و حدنصاب کارکرد تلفن های دارای تضمین پرداخت ۸۰ درصد مبلغ تضمین پرداخت به علاوه حدنصاب کارکرد تلفن های پس پرداخت اعلام شده است.

براین اساس اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداختی بدون مبلغ سپرده در هر زمان به ۸۰ درصد حدنصاب کارکرد برسد، اپراتور باید ابتدا نسبت به اطلاع رسانی به مشترک و تعیین زمان حداقل ۲۴ ساعت برای پرداخت اقدام کند؛ همچنین چنانچه کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه بدون مبلغ سپرده و تضمین پرداخت، هر زمان پس از اطلاع رسانی به ۱۰۰ درصد حدنصاب کارکرد برسد دارنده پروانه مجاز است براساس فرآیند قطع خط تلفن مشترک بدهکار، اقدام کند و در صورتی که این رقم به ۱۰۰ درصد حدنصاب کارکرد مشترک نرسد مشترک می تواند تا پایان دوره صورتحسابگیری نسبت به پرداخت مبلغ بدهی خود اقدام کند.

طبق این مقررات، اپراتور موظف است قبل از قطع ارتباط مشترک نسبت به اطلاع رسانی و تعیین مهلت پرداخت حداقل ۷۲ ساعت اقدام کند. همچنین در صورت استفاده مشترک از خدمات رومینگ بین الملل موبایل، اگر کارکرد خط وی به میزان مجموع مبلغ تضمین و سپرده برسد اپراتور با اطلاع رسانی به مشترک مجاز است نسبت به قطع دوطرفه خط مشترک اقدام کند.

پس از سپری شدن دوره و مهلت پرداخت اپراتور می تواند خط تلفن مشترک بدهکار را ابتدا به مدت حداقل ۲ هفته قطع یکطرفه کند و در صورت عدم پرداخت بدهی ظرف مهلت مقرر، پس از اطلاع رسانی لازم و ارسال اخطار کتبی با مهلت مشخص یک ساله و تخلیه خط تلفن، نسبت به قطع کامل خط اقدام کند.

مقررات خطوط رند

در این مصوبه برای خطوط رند دارای بدهی نیز مقرراتی وضع شده است به این شرح که اگر خط تلفن به دلیل رند بودن شماره از طریق مزایده و یا پرداخت مبالغی اضافه بر هزینه های مجاز به مشترک واگذار شده باشد دارنده پروانه موظف است حداقل ۲ سال علاوه بر مهلت یکساله، شماره مشترک را حفظ کند و پس از این مهلت و در صورت عدم پرداخت بدهی توسط مشترک، با تعیین قیمت خط تلفن توسط کارشناس رسمی دادگستری، پس از کسر مبلغ بدهی نسبت به بازپرداخت الباقی مبلغ کارشناسی شده به مشترک اقدام کند.

در این دستورالعمل برای خطوط تلفن ثابت و همراه مشترکان تجاری و شخصیتهای حقوقی غیردولتی که حداقل به مدت ۱۰ سال فعال بوده یک سال علاوه بر مهلت یکساله قطع خطوط بدهکار امتیاز قائل شده است.

همچنین در صورتی که مشترک بدهکار دارای چندین امکان ارتباطی از یک دارنده پروانه باشد دارنده پروانه تحت هیچ شرایطی مجاز به قطع سایر خطوط ارتباطی وی و یا انتقال بدهی خطوط مشترک به سایر خطوط نخواهد بود.

در این مصوبه، امکان برقراری ارتباط از طریق کدهای خدمات اضطراری ، عدم پرداخت هزینه دیرکرد و یا اخذ خسارت و حفظ شماره مشترک قبل از جمع آوری و تخلیه خط از جمله امتیازاتی است که برای مشترکان بدهکار دیده شده است. اما در صورت جمع آوری و تخلیه خط، مشترک موظف به پرداخت هزینه اتصال خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
شباهت مقررات نظامی با مقررات نماز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بالا رفتن تعرفه‌های موبایل و تعجب مشترکان



اخبار,اخبار اجتماعی,تعرفه‌های تلفن همراه


 اخبار اجتماعی - بالا رفتن تعرفه‌های موبایل و تعجب مشترکان

بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های تلفن همراه کشور برای مشترکان اپراتور اول این گونه دستخوش تغییر شد که هزینه‌های مربوط به جابه جایی بین شهری از آنها حذف و تعرفه هر دقیقه مکالمه با درصدی افزایش مواجه شود.

هنوز مدت زیادی از تغییر تعرفه‌های اپراتور اول نگذشته که با صدور اولین دوره قبض‌های موبایل در سال جدید، بسیاری از مشترکان از مبالغ قبض‌های خود متعجب شده‌اند.

به نوشته ابتکار، اولین سری از قبض‌های همراه اول در سال جدید این روزها به دست مشترکان می‌رسد و در این میان برخی از بالا رفتن یکباره رقم قبض‌های خود متعجب هستند. وزیر ارتباطات از نخستین روزهای ورود خود به وزارت ارتباطات این گونه اعلام کرده بود که سیاست دولت جدید این است که مردم فشاری بابت افزایش هزینه‌ها متحمل نشوند.

به همین دلیل هم مدتی محمود واعظی با افزایش تعرفه‌های مخابراتی مخالفت جدی کرده و در نهایت جلوی اجرای آنها را در برهه‌ای گرفت اما با این حال پس از گذشت چند ماه در آخرین روز کاری سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی که رئیس آن از معاونان وزیر ارتباطات است اخباری مبنی بر لزوم ایجاد تغییر در تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه اول منتشر کرد.

از همان زمان این خبر با عکس‌العمل رسانه‌ها و انتقاد از بالا رفتن هزینه‌های ارتباطی همراه شد اما همواره این نکته اعلام شد که این تغییرات در راستای شفاف سازی صورت گرفته و هزینه چندانی به کاربران تحمیل نخواهد کرد.

حال کمتر از 40 روز گذشته و قبض‌های تلفن همراه به دست مشترکان رسیده و گلایه‌های برخی از آنها را به دنبال داشته است. بر اساس مصوبات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های تلفن همراه کشور برای مشترکان اپراتور اول این گونه دستخوش تغییر شد که هزینه‌های مربوط به جابه جایی بین شهری از آنها حذف و تعرفه هر دقیقه مکالمه با درصدی افزایش مواجه شود.

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه پایه یکنواخت یک دقیقه مکالمه تلفن‌همراه سیم‌کارت دائمی برای اپراتورهای تلفن‌همراه برای تماس‌های درون شبکه‌ای را مستقل از مسافت 499 ریال تعیین کرده که بر اساس پروانه‌های صادره، اپراتورها می‌توانند در شرایط رقابتی تعرفه‌های مذکور را تا حداکثر 20 درصد بالاتر اعمال کنند که سقف این تعرفه برابر 599 ریال خواهد بود و این مبلغ برای سیم‌کارت‌های اعتباری می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر باشد. پس از مدتی نیز در روز 31 فروردین ماه و همزمان با مجمع سالانه همراه اول، این گونه اعلام شد که از ساعت 24 همان روز تعرفه های جدید موبایلی اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار نیز در این زمینه گفت: «پیش از نوروز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قانونی وضع کرد که براساس آن تعرفه‌ها از صورت پالسی به حالت دقیقه‌ای تغییر کند بر همین اساس سقف تعرفه‌ در نظر گرفته شده برای هر دقیقه مکالمه با خط همراه اول دائم 599 ریال اعلام شد که پیش از این سقف این مبلغ 617 ریال بود.» وحید صدوقی به تعرفه‌های سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول اشاره کرد و افزود: «پیش از این نرخ موثر ما در زمینه سیم کارت های دائمی 537 ریال بود که اکنون این رقم به 570 ریال رسیده وبه عبارت دیگر شش درصد افزایش داشته است.»
  اخبار اجتماعی - ابتکار