اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم



 

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 

یك مقام سابق نفتی تركیه اعلام كرد تا زمانی كه ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر كشورها در اختیار تركیه قرار می دهد ، آنكا را مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

" مته گوكنل " مدیر رییس سابق شركت دولتی خط لوله " بوتاش " تركیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای تركیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی كه ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار تركیه قرار می دهد شركت های خصوصی تركیه نیز مایل اند از یك شریك ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد كنند."

طبق اعلام دولت تركیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی تركیه جایگاه نخست و سپس كشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

تركیه بیش از 90 درصد از انرژی كانی مصرفی خود را از خارج تامین می كند و این كشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می كند.

تركیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد كرده است كه در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این كشور برای لغو همكاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنكارا اعلام كرده است كه به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یك كشور همسایه و یك صادركننده عمده انرژی به تركیه ادامه خواهد داد.

مته گوكنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به تركیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل كنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به تركیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یكی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای كشورهای غربی از همكاری های تركیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با كشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یك شریك نگاه می كنیم و همزمان مایلیم با كشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همكاری كنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی تركیه و اقتصاد این كشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترك با انتقاد از سیاست فعلی دولت تركیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع كوتاه مدت آنكارا تحلیل كرده و می گویند كه اگر تركیه منافع استراتژیك و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران با كشورهای غربی شكاف ایجاد كند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل تركیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع كوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینكه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت تركیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های تركیه نه اعتماد كامل تهران را جلب می كند و نه سبب دوام اعتماد كشورهای غربی به آنكارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی تركیه آسیب می زند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
تیزر تبلیغاتی شرکت ملی گاز ایران (حریم خطوط نفتی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران 3 امتیاز نفتی هند را لغو کرد/ مخالفت با ارزان فروشی نفت و گاز



نفت و گاز ,  وزیر نفت ایران

ایران 3 امتیاز نفتی هند را لغو کرد/ مخالفت با ارزان فروشی نفت و گاز

وزیر نفت ایران همچنین در دومین اقدام خود مخالفت رسمی وزارت نفت با مشارکت یک کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را اعلام کرده و به وزارت انرژی هند اعلام کرده است که "نمی‌تواند نه دولت و نه مجلس را برای پذیرش این قرار‌داد متقاعد کند.

وزیر نفت ایران در نخستین اقدام خود 3 امتیاز نفت و گاز سرمایه گذاران هندی در صنعت نفت را لغو کرد.

 وزیر نفت ایران و سفیر هند در دهلی نو چند هفته قبل مذاکراتی در تهران در سه محور اصلی نحوه دریافت منابع مالی حاصل از صادرات نفت، مشارکت کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B و چگونگی مشارکت سرمایه گذاران هندی در طرح‌های پتروشیمی ایران داشتند.

از این رو، وزیر نفت در اولین اقدام امتیاز تخفیف گازی به سرمایه گذاران هندی برای ساخت مجتمع‌های جدید پتروشیمی در بندر چابهار را لغو کرده است.

مطابق با توافقی که سرمایه‌گذاران هندی با وزارت نفت در دولت دهم دست یافته بودند، مقرر شده بود دولت 84 سنت تخفیف به ازای در هر میلیون بی.تی.یو گاز طبیعی در ازای سرمایه گذاری هند برای احداث یک واحد اوره در عسلویه یا چابهار ارائه کند که زنگنه این امتیاز را به حالت تعلیق درآورده است.

مخالفت با امضای قرارداد مشارکت در تولید
وزیر نفت ایران همچنین در دومین اقدام خود مخالفت رسمی وزارت نفت با مشارکت یک کنسرسیوم هندی در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را اعلام کرده و به وزارت انرژی هند اعلام کرده است که "نمی‌تواند نه دولت و نه مجلس را برای پذیرش این قرار‌داد متقاعد کند."

بر اساس قراردادهای مشارکت در تولید ، شرکت سرمایه گذار سهمی از تولید یا درآمد حاصل از آن را برمی‌دارد، اما در قراردادهای خدماتی تنها 15 درصد سرمایه گذاری برای توسعه میدان به شرکت سرمایه گذاری می‌رسد.

 پس از 13 سال وقت‌کشی شرکت دولتی نفت و گاز هند (ONGC) برای تصمیم گیری توسعه میدان نفتی بینالود، شرکت ملی نفت ایران اسفند ماه سال گذشته از اجرای یک برنامه جدید برای توسعه این میدان دریایی در خلیج فارس توسط متخصصان داخلی خبر داده است.

با این وجود، زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اردیبهشت ماه سالجاری با بیان اینکه شرکت‌های هندی طرف مذاکره هم برای توسعه این میدان فراساحلی پیشنهادهای جدیدی را به ایران ارائه کرده که در حال بررسی است، گفته است: در نهایت امسال تکلیف توسعه بخش‌های باقیمانده بلوک بینالود تعیین تکلیف خواهد شد.

بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد B است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند در سال 2002 میلادی امضا شد.

با وجود گذشت نزدیک به 13 سال از امضای این قرارداد، هنوز قرارداد نهایی برای توسعه این میدان نفت و گاز با کنسرسیوم شرکت‌های هندی امضا نشده است. با این وجود مسئولان وزارت نفت با تاکید بر علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای حضور در این پروژه پنج میلیارد دلاری، تاکید کرده بودند: در حال حاضر مذاکرات فنی، مالی و قراردادی با این شرکتها در مراحل پایانی قرار دارد ضمن آنکه تاکنون مجوزهای دولتی لازم برای آغاز عملیات اجرایی میدان گازی فرزاد B در ایران صادر شده است.

در حال حاضر میدان فارسی با در اختیار داشتن 508 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی حدود 25 درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه 1.1 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

ایران به روپیه نفتی هندی‌ها نه گفت
گزارش ایندین اکسپرس حاکی از آن است که این عضو نفتی کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در سومین اقدام خود مخالفت رسمی تهران نسبت به تهاتر کل منابع مالی نفت خام صادراتی ایران با روپیه را اعلام و تاکید کرده است: ایران نمی تواند کل طلب نفتی خود از هند را صرفا با روپیه دریافت کند.

این در حالی است که ژوئیه سالجاری میلادی (تیر ماه 1392)، تهران - دهلی به توافقی به منظور دریافت کل طلب نفتی ایران با ارز روپیه به توافق رسیده بودند.

در این بین، ام ویراپا مویلی وزیر نفت هند به نخست وزیر این کشور آسیایی اطمینان داده است که واردات 11 میلیون تن نفت از ایران در سالجاری باعث صرفه جویی ارزی 8.4 میلیارد دلاری این کشور خواهد شد.

آمارها حاکی از آن است که ایران از زمان روی کار آمدن دولت جدید دریافت تمام طلب نفتی خود به روپیه را متوقف کرده و به سیستم قبلی دریافت 45 درصد طلب خود به روپیه بازگشته است.

پیش از این، ایران پول حاصل از فروش نفت به هند را از طریق هالک بانک ترکیه به ایران دریافت می کرد که با تحریم این بانک ترک توسط آمریکا، این تراکنش مالی به حالت تعلیق درآمد.

در حال حاضر ایران به طور متوسط روزانه حدود 250 هزار بشکه نفت عمدتا نفت سنگین به پالایشگاه های هندی صادر می‌کند به طوری‌که این کشور پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است./مهر