اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقامات بصره : آب های آلوده از ایران وارد عراق می شود



مقامات مرزبانی در استان بصره مدعی شدند كه آب های آلوده كه سرمنشا آن در خاك ایران است زمین های زراعی استان بصره در جنوب عراق را آلوده و غیرقابل کشت می كنند.

 

به گزارش عصر ایران و به نقل از وب سایت "نشنال"، سرهنگ "ظافر نظمی جمال" مسئول مرزبانی استان بصره عراق در این باره با اشاره به پروژه احداث خاكریز مرزی در مرز مشترك با ایران گفت:‌‌" این خاكریز علاوه بر اینكه جلو ورود و خروج كالاهای قاچاق و مهاجران غیر قانونی را خواهد گرفت كمك می كند تا از ورود آب های آلوده از ایران به عراق جلوگیری شود".

وی افزود :‌" تاكنون 40 كیلومتر از این خاكریز را در نوار مرزی دو كشور احداث كرده ایم. باید جلو آلوده شدن زمین های زراعی عراق را بگیریم. این خیلی ناامید كننده است كه امسال به دلیل آلودگی آب ورودی از سمت ایران، حتی یك كیلوگرم گندم هم در زمین های نزدیك به مرز با ایران تولید نكرده ایم".

این مقام عراقی تاكید كرد:" از مردم عراق حمایت می كنیم. درست است كه كار ما ربطی به آلودگی محیط زیست ندارد اما باید از كشاورزان مرزی عراقی حمایت كنیم و جلوی ورود پساب های آلوده از ایران را بگیریم تا بتوانند محصولات خود را كشت كنند".

مقامات عراقی مدعی اند كه پسآب تعدادی از صنایع نیشكر ایران به سمت خاک عراق می رود و زمین های زراعی موجود در نزدیکی مرز ایران را غیر قابل كشت می كند.

احداث خاكریز مرزی در منطقه مرزی استان بصره عراق با ایران بخشی از یك پروژه بزرگ است كه تكمیل دیوار مرزی دو كشور را نیز شامل می شود. این دیوار در دوره جنگ هشت ساله رژیم صدام علیه ایران احداث شد اما بخش هایی از آن در جنگ هشت ساله تحمیلی تخریب شده است.

گفتنی است در دیدار اخیر علی اكبر صالحی سرپرست وزارت امور خارجه ایران با رییس پارلمان عراق در بغداد نیز موضوع ورود آب های آلوده از ایران به داخل خاك عراق مورد گفت و گو قرار گرفت و صالحی به مسئولان عراقی وعده بررسی این معضل را داده بود.

پیش از این نیز یک مقام مسئول در صنایع نیشکر خوزستان از ایجاد حوضچه های بزرگ پسآب های تعدادی از صنایع نیشکر در نزدیکی مرز ایران و عراق خبر داد تا این پسآب ها در حوضچه ها، تبخیر شوند.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
مسیحیان کوچ کردۀ شمال عراق به بصره رسیدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علاوی: برای سربلندی عراق با ایران وارد جنگ سیاسی می شویم!



 

علاوی: برای سربلندی عراق با ایران وارد جنگ سیاسی می شویم!

 

سرویس بین الملل ـ «ایاد علاوی»، رئیس فهرست العراقیه در انتخابات مجلس ملی عراق که، در دستیابی به پست نخست وزیری ناکام ماند، گفت: به دلیل نفوذ ایران در عراق و کمک همپیمانان ایران برای پیروزی مالکی برای تصدی نخست وزیری، ناچاریم با ایران وارد نوعی جنگ سیاسی شویم.

این نامزد شکست خورده در رقابت برای تصدی پست نخست وزیری در ادامه ادعاهای خود افزود: ایرانی ها حتی تلاش های عربستان و تلاش های احزاب کرد شمال را نیز ناکام گذاشتند.

نخست وزیر اسبق عراق، عربستان و اعضای شورای همکاری خلیج فارس را حامیان خود دانست و افزود، راه بسیار سختی را در پیش داریم تا به نخست وزیری عراق برسیم اما این کار را می کنیم و از حق خود نمی گذریم.

در همین باره پایگاه خبری «العرب آنلاین» به نقل از «علاوی» نوشت: جنگ سیاسی با تهران را آغاز می کنیم تا همگان بدانند ما برای امنیت عراق و سربلندی عراق حاضر به جانفشانی هستیم!

گفتنی است، «ایاد علاوی»، از شخصیت های سیاسی شیعه سکولار عراق و از چهره های نزدیک به حزب بعث محسوب می شود که خود بارها به طور علنی از بازمانده های حزب منحله بعث حمایت کرده است، به عنوان رئیس فهرست «العراقیه» در انتخابات مجلس ملی عراق شرکت کرد و هرچند با یک رای بیشتر از فهرست انتخاباتی «دولت قانون» به رهبری «نوری مالکی»، توانست بیشترین رای را کسب نماید اما 6 ماه تلاش وی و حامیانش برای جلب حمایت کرد ها یا گروه های شیعی به رهبری «صدر» و یا «حکیم» بی نتیچه ماند و در نهایت «مالکی» بار دیگر مامور تشکیل کابینه گردید.

هرچند «علاوی» با گرفتن ژستی منتقد و مخالف گفته بود حاضر به پذیرش هیچ مسئولیتی در دولت جدید عراق نیست اما این روزها نمایندگان حامی وی در مجلس عراق ساز دیگری کوک کرده و خواهان دادن اختیارات اجرایی گسترده به «شورای ملی سیاست های راهبردی»، شورایی جدید التاسیس که گفته می شود «علاوی» ریاست آن را بر عهده خواهد گرفت، شده اند.

در همین باره، «وحده الجمیلی» عضو فراکسیون «العراقیه» در پارلمان این کشور اظهار داشته است: "مشارکت ما در کابینه، مشروط به اعطای اختیارات اجرایی گسترده به «شورای ملی سیاست های راهبردی» است و درغیر این صورت «العراقیه» تصمیماتی خواهد گرفت که مهمترین آن، خروج از روند سیاسی است."

با این اوصاف هرچند «مالکی» اکنون در پی گزینش کابینه خود می باشد و در ظاهر به نظر می رسد 6 ماه تنش و جنجال سیاسی در عراق به پایان رسیده است اما، رفتار ها و سخنان «علاوی» و حامیانش نشان از آن دارد که این قصه سر دراز داشته و «علاوی» جز به نخست وزیری رضایت نخواهد داد حتی اگر به دست گرفتن این پست سیاسی به قیمت به آشوب کشیدن عراق تمام شود..../تحلیل:تابناک