اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقاله فوادصادقی‌درروزنامه‌جمهوری اسلامی/ انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای



انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای,فواد صادقی

انتقاد از اظهارات سیدمحمد خامنه‌ای

مقاله فوادصادقی‌درروزنامه‌جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز (سه‌شنبه) در یادداشتی انتقادی به قلم فواد صادقی سردبیر سایت «بازتاب امروز» از مواضع اخیر آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای انتقاد کرد. این یادداشت را در ادامه بخوانید:

جناب سیدمحمد خامنه‌ای، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اخیرا در مصاحبه مشروحی، درباره كاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار نظر فرموده‌اند.

هرچند فهم سناریوی پیچیده كه ایشان برای اثبات به مصلحت نبودن كاندیداتوری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تبیین كرده اند، از فهم عقل بنده و امثال بنده خارج است.

اما با توجه به آن كه ایشان در بخشی از مصاحبه خود به ماجرای مك فارلین اشاره كرده و آن را خیانت هاشمی به امام و رهبری دانسته‌اند، خالی از لطف نیست كه به سوابق این موضوع اشاره كنیم.

آقای سید محمد خامنه‌ای در این مصاحبه اظهار كرده است: اسلام نسبت به دو چیز حساسیت فراوان دارد یكی "نفاق"كه قرآن آیات بسیاری را درباره طرد و مجازات منافق آورده و دیگری "خیانت". خیانت درجاتی دارد و خیانت به جامعه و ملت (امّت) بزرگترین اقسام خیانت است.

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: "و انّ اعظم الخیانه خیانة‌الامّه واعظم الغشّ غشّ الائمه"یعنی بزرگترین خیانت، خیانتی است كه به جامعه و امت بشود و بزرگترین فریبكاری و ناراستی،‌فریب رهبران است.

نمونه خیانت به رهبر و امام، واقعه مك فارلین است، كه خود آنها با تمهیداتی نزدیك به یك سال، معاون رئیس‌جمهور آمریكا را با وعده موفقیت به ایران آوردند و از طریق تشریفات فرودگاه از او پذیرایی و به هتل بردند و با او در آنجا ملاقات و به وسیله مترجم مشخص و معروفی مذاكره كرده و هدایا را رد و بدل كردند، ولی پس از افشاگری و كشف آن از طریق جراید لبنان به امام(ره) وانمود كردند كه آن آمریكایی كه یك مقام عالی دولت آمریكا بود به صورت احمقانه‌ای به ایران آمده و تیرش به سنگ خورده و برگشته و این را یك پیروزی وانمود كردند.

این عمل مصداق صریح همان "غش‌ّالائمه" بود. اما بازخوانی ماجرای مك فارلین نشان می‌دهد اظهاراتی كه امروز آقای سید محمد خامنه‌ای درباره این واقعه برزبان آورده، موضوع جدیدی نیست و ایشان ۲۷ سال قبل نیز دقیقا همین موضع را درباره ماجرای مك فارلین داشته است و اتفاقا به عنوان نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی نیز این موضع خود را به همراه هفت نفر دیگر از نمایندگان در سوالی سرگشاده از وزیر وقت خارجه كه قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی در روزنامه رسالت مورخ ۲۹ آبان ۱۳۶۵ چاپ شده است، پرسیده‌اند.

همان گونه كه در متن سوال مذكور آمده است، این نمایندگان موضوع را قبل از طرح سوال به صورت شفاهی از دكتر ولایتی، وزیر وقت امورخارجه پرسیده‌اند و وی به آنها توضیح داده است كه مساله مك فارلین تحت نظارت آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و جانشین فرماندهی كل قوا پیگیری می‌شود، اما آنان به طرح سوال به صورت سرگشاده اقدام كرده‌اند.

متن كامل طرح سوال بدین شرح است:

سوال ۸ تن از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما تقاضا دارد به وزیر محترم امور خارجه ابلاغ گردد تا طبق اصل ۸۸ قانون اساسی در مهلت مقرر در مجلس حاضر و به سوالات ذیل پاسخ دهند:

۱- با توجه به این كه وزارت امور خارجه عهده‌دار اجرای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و تعیین خط مشی با مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی است، در رابطه با جنجال تبلیغاتی اخیر از داخل و خارج كشور در خصوص ارتباط با دولت آمریكا اعلام دارند كه این ارتباط در چه سطحی صورت پذیرفته است.

۲- نظر به این كه مجلس شورای اسلامی هیچ گونه اطلاعی از این فعل و انفعالات نداشته اند، اعلام دارند چه مقامی یا مقاماتی تصمیم به این تماس و ارتباط گرفته‌اند.

۳- شنیده می‌شود افرادی خارج از كادر وزارت امور خارجه با هیات آمریكایی تماس گرفته و مذاكره نموده اند، لطفا اعلام دارید كه این افراد ماموریتی از جانب وزارت امور خارجه داشته‌اند یا خیر و در صورتی كه پاسخ منفی باشد، مجوز قانونی تماس و ارتباط افراد مذكور كدام است؟

۴- جریان سفر هیات آمریكایی به ایران به چه صورت و با چه كیفیتی صورت پذیرفته و چه كسانی در ایران با آنها مذاكره نموده، محور مذاكرات چه بوده و مذاكرات به چه تصمیماتی منجر گردیده است.

۵- ضمنا موضوع قبلا با وزیر محترم امور خارجه در میان گذاشته شده و پاسخ مشار الیه مقنع نبوده است.

سید احمد حسینی سیرجانی - جلال الدین فارسی - نیكروش- سید محمد خامنه‌ای - موسویان - حسنعلی النجفی رهنانی - فهیم كرمانی (با سوال بند چهارم موافقم) - اسرافیلیان

جناب آیت‌الله سیدمحمدخامنه‌ای كه اكنون معتقد است عملكرد هاشمی در موضوع مك فارلین خیانت به امام و رهبری و مصداق نفاق بوده است، بد نیست به بیانات امام خمینی(ره) كه دقیقا بلافاصله پس از انتشار طرح سوال ایشان و هفت همفكرشان ایراد شد، مراجعه كنند و دریابند كه از نظر امام كدام عمل خیانت و نفاق بوده است؟ مدیریت موضوع مك فارلین از سوی هاشمی رفسنجانی یا طرح سوال سرگشاده از سوی این هشت نفر:

بیانات امام خمینی در ۲۹ آبان سال ۱۳۶۵:

من نمی‏خواهم در این روز مبارك اسباب افسردگی اشخاص بشوم، لكن می‏خواهم عرض كنم چرا این قدر ما عقب افتاده هستیم؟ چرا ما باید به واسطه اغراض نفسانیه این قدر خودمان را ببازیم؟

چرا باید وقتی كه دنیا به تزلزل درآمده است برای این بی‏اعتنایی ایران به كاخ سفید و سیاه، چرا ما باید توجیه كنیم مسائل آنها را؟ چرا ما باید این قدر غربزده باشیم یا شیطانزده؟

من هیچ توقع نداشتم از بعض این اشخاص، ولو بعضیشان در نظر من پوچ ‏اند، لكن از بعضی از این اشخاص كه سابقه دارند هیچ توقع نداشتم كه در این زمان كه باید فریاد بزنند سر امریكا، فریاد می‏زنند سر مسئولین ما!

چه شده است؟ شماها چه‏تان است؟ چه كردید شماها؟ شماها چرا باید تحت تأثیر تبلیغات خارجی واقع بشوید یا تحت تأثیرات نفسانیت خودتان؟ در یك همچون مسئله مهمی كه باید همه شما دست به هم بدهید و ثابت كنید به دنیا كه ما وحدت داریم، وحدت ما این طور شده است و در روزی كه هفته وحدت است چرا شماها می‏خواهید تفرقه ایجاد كنید؟

چرا می‏خواهید بین سران كشور تفرقه ایجاد كنید؟ چرا می‏خواهید دو دستگی ایجاد كنید؟ چه شده است شما را؟ كجا دارید می‏روید؟ این تذهبون؟ من نمی‏توانم كه آن طوری كه می‏خواهم، با شما صحبت كنم و نمی‏خواهم در روز عید رنجش برای شما پیدا كنم، لكن شما انصاف بدهید كه در یك همچو وقتی، وقت یك همچو اموری است؟! وقت یك همچو تأییدی است از كاخ سفید؟ وقت یك همچو تأییدی است از ریگان؟

لحن شما در آن‏ چیزی كه به مجلس دادید، از لحن اسرائیل تندتر است، از لحن خود كاخ‏نشینان آن جا تندتر است. شما چه شده است این طور شدید؟ شما كه این نبودید بعضیتان. من بعضیتان را می‏شناسم، شما این طور نبودید. من امیدوارم كه شما باز توجه كنید به مسائل، توجه كنید به دنیا، توجه كنید به خودتان، توجه كنید به قدرت خودتان. نشكنید این قدرت را، گرچه شماها نمی‏توانید، لكن نباید یك همچو كاری در ایران بشود. من نمی‏خواهم دل شما را بشكنم، لكن شما دل ملت ما را نشكنید، شما دل مسئولین ما را نشكنید، شما هی تندرو و كندرو درست نكنید، دودستگی ایجاد نكنید، این خلاف اسلام است، خلاف دیانت است، خلاف انصاف است، نكنید این كارها را.

من امیدوارم كه خدای تبارك و تعالی به همه ملت ما سلامت و سعادت عنایت كند، و دوستان ما را به خود بیاورد و كسانی كه می‏خواهند تفرقه ایجاد كنند، ان‌شاء اللَّه، خدا هدایتشان كند و خدای تبارك و تعالی شرّ اشرار را از سر این كشور كوتاه كند. 

البته احتمالا منظور امام از عبارت اینكه برخی از امضاكنندگان نامه"پوچ اند"جناب سید محمد خامنه‌ای نبوده است، اما امام خمینی به صراحت این اقدام را تفرقه افكنی، تایید آمریكا، تندتر از اسرائیل، خلاف اسلام و خلاف دیانت ارزیابی كرده‌اند و پس از این عبارات هم تصریح كرده‌اند كه به دلیل مصادف شدن با عید میلاد رسول خدا(ص) و هفته وحدت نمی‌خواهند آن طوری كه لازم است، با این گروه برخورد كنند واز شكستن دل آنها صرف نظر كرده‌اند.

اكنون جای این پرسش از جناب سید محمد خامنه‌ای وجود دارد كه آیا مواضع امروز وی، تكرار همان سوال ۲۷ سال پیش با لحنی به مراتب تندتر نیست و امام خمینی كه ۲۷ سال قبل در قبال آن سوال ملایم تر، آن گونه واكنش نشان داد، اگر امروز بود و این لحن و خطاب جناب سید محمد خامنه‌ای را می‌شنید، چگونه برخورد می‌كرد؟ 

در خاتمه توجه جناب سید محمد خامنه‌ای را به مواضع مكرر برادر ایشان، رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای جلب می‌كنیم كه بارها از جمله در خطبه‌های ۲۹ خرداد ۱۳۸۸، زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را مجاهدت توصیف كرده‌اند.

اگر هاشمی رفسنجانی در موضوعی مانند مك فارلین اینچنین به امام و رهبری خیانت می‌كرد، رهبر انقلاب كه به مراتب بیش از ما و جناب سید محمد خامنه‌ای در جریان موضوع بوده اند، آیا چنین تاییداتی را كه درباره شخصیتی دیگر نداشته اند، ابراز می‌كردند؟

منبع:baharnews.ir

 

 


ویدیو مرتبط :
چه کسانی به جمهوری اسلامی انتقاد میکنند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سئوال از احمدی نژاد به نفع کشور تمام نشد/اظهارات رئیس جمهور باعث وهن جمهوری اسلامی شد



نماینده اصولگرا , سوال از رئیس جمهور , دولتمردان

 

7 نماینده اصولگرای مجلس به دنبال بررسی سوال از رئیس جمهور در صحن علنی با صدور بیانیه ای نسبت به مباحثی که از سوی رئیس جمهور در مجلس طرح شد موضع گیری کرده و اعلام کردند: آنچه در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پس از برگزاری جلسه بررسی طرح سوال از رئیس جمهور 7 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه ای نسبت به اظهارات و نوع پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات مطرح، موضع گیری کردند.

متن این بیانیه به این شرح است:

امروز مجلس شورای اسلامی پس از حدود 32 سال شاهد طرح اولین سئوال نمایندگان از رئیس جمهور بود. عده ای این رویداد را تاریخی و نشانۀ آزادی و تحکیم مردمسالاری قلمداد می کنند که به حق چنین بود. اما اگر ادعا شود نتیجۀ این اقدام موجب اقتدار مجلس و به نفع و صلاح کشور و ملت گشت باید آن را به دور از واقعیت دانست.

ما پیش از این یادآور شده بودیم که استفاده از این حق قانونی، در بستر نامساعد، ابتر و عبث خواهد بود و همچنین نگران تبعات و خسارات منفی آن بودیم و نسبت به ایجاد چالشی جدید بین مجلس و دولت هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه چنان شد که از آن پرهیز داشتیم. ما معتقدیم آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه  وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را  فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود.

احمد توکلی- حسین نجابت- پرویز سروری- الیاس نادران- حسین فدایی- زهره الهیان- علی زاکانی

این 7 نماینده روز یکشنبه 21 اسفند ماه در بیانیه ای درخصوص سئوال از رئیس جمهور پیشنهاد کردند که به جای طرح سوال، در همین هفته احمدی نژاد به مجلس دعوت شود و نمایندگان با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود: سوال از رئیس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی القاعده می تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود؛ که در این صورت از طرفی فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می سازد؛  به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ. و از سوی دیگر مستمسکی در اختیار دشمنان قسم خورده ملت ایران قرار می دهد تا از گیجی ناشی از سیلی محکم انتخابات 12 اسفند ماه خارج شوند و تیر های زهر آگین خود را به سوی مجلس و دولت رها کنند و بکوشند شیرینی  ناشی از حماسه انتخابات اخیر را در کام مردم تلخ نمایند.

رئیس جمهور روز چهارشنبه با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به طرح سوال 79 نماینده مجلس اظهاراتی را بیان کرد که خود از آن به شوخی یاد کرد اما عده زیادی از نمایندگان آن را توهین به خود و جایگاه مجلس تلقی کردند و در قالب بیان تذکرات مختلف در صحن علنی مجلس، نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.../انتخاب