اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مقابله با سرطان روده و بیماری‌های قلبی با کمک آسپرین



 اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, سرطان

محققان کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا توصیه کرده‌اند، افرادی که در دهه پنجاه عمر خود زندگی می‌کنند، در خطر بیماری قلبی عروقی قرار دارند و باید روزانه دوز پایینی از آسپرین (81 میلی‌گرم) را برای کاهش خطر روده و بیماری قلبی عروقی مصرف کنند.

به گزارش ایسنا  و به نقل از پایگاه خبری کتابخانه ملی پزشکی آمریکا، تصمیم به استفاده از دوز پایین آسپرین باید تحت نظر پزشک و بر اساس اولویت‌های شخصی و سلامت کلی شخص انجام شود، چراکه خطر خونریزی و بعضی عوارض جانبی ممکن است، تأثیرگذار باشد.

افراد 50 تا 69 ساله در خطر بالایی برای بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند و استفاده از آسپرین می‌تواند مانع از بروز حملات قلبی و سکته مغزی و سرطان روده بزرگ شود.

به گفته محققان این نخستین بار نیست که در مورد نقش آسپرین صحبت می‌شود اما برای اولین بار است که تأثیر آسپرین در دو بیماری قلبی عروقی و سرطان روده در کنار هم ذکر شده است.

آسپرین یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. هر سال 50 هزار میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می‌شود.

"استیل‌ سالیسیلیک اسید" که بیشتر با نام تجاری آن آسپیرین شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهاب غیراستروئیدی است که معمولاً به عنوان ضد درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف این دارو در مواردی نیز منع پزشکی دارد یا لازم است با احتیاط صورت گیرد که از جمله آنها در موارد وجود زخم معده یا اختلالات انعقادی خونریزی دهنده، بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی همچون آسم یا بیماری‌های کلیوی، پولیپ بینی، در کودکان مبتلا به آنفولانزا، آبله مرغان و فاویسم.

همچنین در موارد مصرف طولانی مانند آرتریت روماتوئید و پروفیلاکسی بیماری‌های قلبی عروقی مصرف این دارو به علت افزایش احتمال خونریزی شدید ناشی از اثر مهار تجمع پلاکتی آسپرین، حداقل یک هفته قبل از انجام عمل جراحی باید قطع شود. خونریزی سفیدی چشم به ویژه پس از عمل چشم و بعد از قطع مصرف دارو تا یک هفته هم ممکن است، ادامه داشته باشد.

این پژوهش در مجله " Annals of Internal Medicine" منتشر شده است.

 

 اخبار پزشکی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
‫تاثیر « 3 امگا » جهت مقابله با « سرطان پرستات » و « بیماری قلبی » به اثبات رسیده‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر آسپرین بر سرطان روده و معده



 اخبار پزشکی ,خبرهای  پزشکی ,آسپرین

کسانی که به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، به ویژه روده و معده قرار دارند.

نتایج پژوهش انجام شده در آمریکا نشان می دهد، کسانی که به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان، به ویژه روده و معده قرار دارند.

نتایج این پژوهش که در نشریه انجمن پزشکی تومور شناسی آمریکا به چاپ رسید، حاکی است، مصرف آسپرین باید مکمل - نه جایگزین- اقدامات حفاظتی پیشگیرانه ای مانند کولونوسکوپی باشد.اندرو چان' نویسنده ارشد این پژوهش و از پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست گفت: اکنون می توانیم به بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که بنا به دلایل دیگری مانند جلوگیری از بیماری قلبی، به طور مرتب آسپرین مصرف می کنند، توصیه کنیم که مصرف این دارو را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در نظر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پژوهش های قبلی نشان داده بود که مصرف مرتب آسپرین می تواند به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند اما، تاثیر این دارو بر سایر سرطان ها چندان مشخص نیست.نتایج این پژوهش حاصل 32 سال اطلاعات گرفته شده از حدود 136 هزار پرستار و متخصصان بهداشت و سلامت آمریکا است.طبق این پژوهش، تاثیر حفاظتی آسپرین پس از 5 سال مصرف مداوم استاندارد نصف تا یکی و نصف قرص در هفته و یا یک عدد آسپرین با دوز پایین در روز به دست می آید.

مصرف این مقدار آسپرین می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده را به ترتیب تا 19 و 15 درصد کاهش دهد. مصرف مرتب آسپرین می تواند سالانه از ابتلای 30 هزار نفر به تومور معده در آمریکا جلوگیری کند.افزون بر این، مصرف مرتب آسپرین می تواند از ایجاد تومور روده بزرگ 7 هزار و 500 آمریکایی بالای 50 سالی که تحت غربالگری از طریق آندوسکوپی هستند، جلوگیری کند.البته، مصرف آسپرین خطرات خاص خود، مانند خونریزی و سکته مغزی، را دارد و هر کسی نمی تواند مصرف آن را تجویز کند.

 

  اخبار پزشکی  - ایرنا