اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مغضوب احمدی نژاد محبوب روحانی



حسین موسویان,حسین موسویان کیست,اتهامات حسین موسویان

دیپلمات به خانه باز خواهد گشت؟شایعه ای که رد شد اما..

مغضوب احمدی نژاد محبوب روحانی

در کشور ما دو انگاره همیشه و همواره و در همه سطوح استیلا و استقرار داشته است؛ دو گزاره مبهم اما مورد اعتنا ؛ " توهم توطئه؛ شایعه" دو بال همیشگی محافل و مجالس صمیمی و دوستانه تا گعده های سیاسی بوده و گویا حد یقفی برای آن نمی توان متصور .

در کشور ما دو انگاره همیشه و همواره و در همه سطوح استیلا و استقرار داشته است؛ دو گزاره مبهم اما مورد اعتنا ؛ " توهم توطئه؛ شایعه" دو بال همیشگی محافل و مجالس صمیمی و دوستانه تا گعده های سیاسی بوده و گویا حد یقفی برای آن نمی توان متصور بود. که البته منظور نظر ما در این مقال "شایعه پردازی" است.

 

این نکته این روزها در محافل و مجالس سیاسی  و رسانه های جمعی اعم از سایبری و نوشتاری بسیار رواج یافته و همه گیر شده است که نمونه های آنرا می توان درگمانه زنی پیرامون اعضای کابینه تا چندی پیش و معاونین و مدیران میانی در همین روزها بخوبی مشاهده کرد.

 

حال گویا ترک عادت موجب کسالت برخی شده و پیرامون هر موضعی شایعه سازی می کنند و بدیهی است که در این میانه چهره های کلیدی و مورد توجه افکار عمومی در اولویت نیز قرار گرفته و بازار شایعات پیرامون آنان داغ است.

 

یکی از این افراد دیپلماتی است که درطول چند سال اخیر حواشی بسیاری برای وی رقم خورده و از آنجا که نامش با پرونده هسته ای و حسن روحانی قرابتی ویژه دارد؛ حواشی و شایعات نیز پیرامون وی دو چندان است؛

 

چند روزیست که برخی از سایت ها پیرامون آمدن وی خبر پشت خبر می زنند و آمدن وی را مسجل می دانند نکته ای که خود او منکر هرگونه صحت و سقم خبر شده و آن را بی مورد عنوان می کند اما از آنجا که با توجه به جمیع جهات این آمدن حال نه در موعد فعلی بلکن در برهه ای قریب محتمل به نظر  می رسد، بد ندیدیم که مروری بر حواشی دیپلماتی بزنیم که فراز و فرود چند ساله در پرونده وی در برهه هایی نقل محافل و مجالس سیاسی و رسانه ای بود و اکنون باز با این شایعات در کانون توجه قرار گرفته است.

از آمریکا تا آمریکا
شیخ دیپلمات بر مسند امور قرارگرفته و اکنون شاید زمانه باز آمدن یکی از نزدیک ترین دیپلمات های همیشه همراه او به تهران فرا رسیده باشد. نامش امیر حسین است و زادگاهش کاشان؛ سابقه سفرش به ایالات متحده به پیش از انقلاب باز می گردد، زمانی که دو سال مانده به انقلاب برای ادامه تحصیل در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به ساکرامنتو رفت و اکنون نیز در دانشگاه پرینستون نیوجرسی مشغول به کار است اما در این سی و پنج سال از این سفر تا آن سفر حسین موسویان فراز و نشیب بسیار دیده است.

 

او که دارای دکترای روابط بین الملل از دانشگاه کنت در بریتانیاست از همان اوان انقلاب نشان داد که به حوزه دیپلماسی علاقمند است. او پس از آنکه مدتی را در روزنامه تهران تایمز گذراند به حوزه میدانی دیپلماسی نیز ورود کرده و در همان اواخر دهه 60 به وزارت خارجه رفت؛ تخصص و توانایی هایش زمینه ساز ارتقای سریع وی را فراهم آورد و تا مقام ریاست اداره غرب اروپای این وزارتخانه به پیش رفت.

 

نکته ای که چندی بعد پای وی را به آلمان گشود و موسویان را اولین سفیر ایران در آلمان متحد کرد اما او پس از ماجرای میکونوس از آلمان به ایران بازگشت و موعد آن رسید که همکاری وی و حسن روحانی را آغازگر راهی تازه برای موسویان باشد.

 

وی که از چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی به حساب می آمد و در ضمن آن خاستگاه سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان داشت در دولت اصلاحات در کنار یار همیشه همراه هاشمی قرار گرفت و در سمت مسئول کمیته سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی از اجزای اصلی تیم مذاکره کننده هسته ای بود.

 

پس از روی کارآمدن دولت احمدی نژاد و با کنار گذاشتن حسن روحانی او نیز این منصب را ترک کرد اما دغدغه اش نسبت به این موضوع باعث شد که مجدانه این پرونده را دنبال کرده و گاه انتقاداتی را مطرح سازد.

 

انتقاداتی که فرجام خوشایندی برای وی نداشت، او در اردیبهشت سال 1386 با آنکه توسط حسن روحانی به عنوان معاون مرکز تحقیقات استراتژیک منصوب شده بود به اتهام ارتباط با بیگانگان و جاسوسی بازداشت گردید. بازداشتی که البته بیشتر از 8 روز به درازا نینجامید و وی با قرار وثیقه دویست میلیونی از زندان آزاد شد.

اختلاف نظر در خصوص پرونده موسویان
پس از بازداشت موسویان و آزادی وی پرونده وی مورد بررسی دستگاه قضایی قرار گرفت؛ رسانه های نزدیک به دولت وقت اتهام وی را جاسوسی عنوان کردند اما سخنگوی وقت قوه قضائیه یعنی علیرضا جمشیدی در آذرماه همان سال اعلام داشت: موسویان در مورد جاسوسی و نگهداری اسناد محرمانه بی گناه شناخته شده است.

 

وی همچنین اعلام کرد در کیفرخواستی که علیه حسین موسویان تنظیم شده او تنها به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم گردیده و مجازات تعلیق از خدمات دولتی برای وی درخواست شده‌است اما با اعتراض محمود احمدی نژاد و وزارت اطلاعات در آن برهه سعید مرتضوی این حکم را نقض کرد و جنجال های مختلفی پیرامون این موضوع شکل گرفت و احمدی نژاد به سبک و سیاق خود از رو کردن اسناد مستند سخن گفت که البته هیچ گاه انجام نپذیرفت.

 

بالاخره در فروردین ماه سال 87 دادگاه انقلاب او را بدلیل «اخلال در امنیت ملی» مجرم شناخت و براساس ماده ۵۰۷ قانون مجازات اسلامی، به 2 سال حبس تعلیقی و 5 سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد.

 

جالب آنکه وزیر اطلاعات وقت نیز از اصرار بر اتهام جاسوسی عقب نشینی کرد و اعلام داشت که حکم دادگاه در این خصوص فصل الخطاب است اما با همه این اوصاف وقتی وزیر خارجه وقت در سال 89 یعنی علی اکبر صالحی با صراحت عنوان داشت در تیم هسته ای ایران جاسوسی وجود نداشته است وزارت اطلاعات بیانیه ای صادر کرده و با استناد به حکم دادگاه اعلام داشت که جرم وی جاسوسی بوده است

 

اما به رغم این تاکیدات او بدون هیچ منعی برای کار پژوهشی به دانشگاه پرینستون رفت و این نشان می دهد که او منع قانونی نداشته و در خصوص جاسوسی تبرئه شده بود مضاف بر آنکه چندی پیش نیز دادگاهی در کشورمان خانم فاطمه رجبی را که به حسین موسویان اتهام جاسوسی زده بود محکوم به افترا و نشر اکاذیب کرد و این نشان می دهد که وی در مورد اتهام جاسوسی بیگناه شناخته شده بود.

دیپلماتی که مورد اعتماد است
با توجه به جمیع جهات موسویان تنها به 5 سال محرومیت از خدمات دولتی با قید پست دیپلماتیک محکوم شده بود و این مدت نیز سپری شده و اکنون وی منع قانونی برای حضور در این مناصب ندارد و این نکته ای است که بی گمان حسن روحانی یار دیرین وی به همین راحتی ها از آن نخواهد گذشت.

 

همانگونه که احمدی نژاد همیشه منتقد از وی نیز از کنار نام او براحتی گذر نکرد و به گفته کتاب خاطرات موسویان پیش از این کشاکش ها به وی پیشنهاد پذیرش وزارت امور خارجه را داده بوده که البته وی نپذیرفته است، جالب آنکه یکی از نزدیکان موسویان در گفتگو با سایت انتخاب نیز گفته که پس از محکومیت وی آیت الله هاشمی مایل بود که موسویان در مجمع پستی را بپذیرد و حسن روحانی نیز او را به سمت مشاورت خود برگزیده بود اما موسویان تصمیم داشت که تا پایان دوران محرومیت خود کاری را نپذیرد و برای کار پژوهشی و تدریس و تحقیق به آمریکا رفت.

 

حال با آمدن روحانی و پایان آن دوران همه محدودیت ها نیز مرتفع شده و شایعه بازگشت موسویان دررسانه ها پیچیده است. تا آنجا که شماری از خبرگزاری ها و سایت های خبری عنوان داشته اند که تا اول شهریور وی به تهران بازخواهد گشت و البته رسانه های اصولگرا تاکید کرده اند که یکسال از دوران محکومیت وی باقی مانده و او نمی تواند بخشی از تیم هسته ای تازه ایران باشد.

 

نکته ای که با واکنش نزدیکان وی روبرو شده و آنان اعلام داشته اند او تنها به محکومیت از خدمت در پست های دیپلماتیک محکوم شده بود و پنج سال محکومیت وی نیز در اردیبهشت ماه امسال پایان پذیرفته است و البته تاکید کرده اند که زمان بازگشت وی مشخص نیست.

 

خود موسویان نیز قویا این شایعات را رد کرده و عنوان داشته که نه فعلا قصد بازگشت دارد و نه آنکه می خواهد پست دولتی بپذیرد اما هر چه هست موسویان دیپلمات کارکشته و مورد اعتماد رئیس جمهور است و به نظر میرسد با پایان دوران احمدی نژاد و پیگیری سیاست های تعاملی او بتواند در عرصه دیپلماتیک با توجه به آشنایی اش با فن و فنون مذاکره نقشی تاثیر گذار داشته باشد. /خرداد نیور   

 

 


ویدیو مرتبط :
امیر تتلو محبوب یا مغضوب؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد خود را برای انتخابات آماده می کند اما این روزها جلیلی محبوب اصولگرایان است / لاریجانی، یار روحانی در مجلس



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  انتخابات

انتخابات مجلس ایران در ماه فوریه نشان داد، مردم ایران علاقه بیشتری به جبهه اعتدالگرا دارند. نتایج دور دوم این انتخابات در 29 آوریل دستاوردهای این جببه کار ها را تایید کرد.

 استرافور نوشت: رای دادگاه آمریکا برای توقیف دو میلیارد دلار از اوراق بهادار متعلق به ایران خوراک درگیری و تنش های بسیاری در تهران شده است.

به گزارش انتخاب ، در ادامه این گزارش آمده است: رئیس بانک مرکزی، معاون رئیس جمهور و مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه ایران "بی توجهی" دولت احمدی نژاد را مسئول این اتفاق عنوان و اعلام کردند. این دولت با قرار دادن این اوراق قرضه در بانک های اروپایی این فرصت را برای آمریکا فراهم کرد تا با اعمال تحریم های شدیدتر آن ها را به غارت ببرد. از آن سو هم احمدی نژاد هم دولت روحانی را متهم به ضعف در مذاکرات پیش از توافق هسته ای کرد که باعث لغو تحریم ها و کم شدن قدرت آمریکا برای تهدید اقتصادی ایران شد.

ادعای نواصولگرایان در ضعف مدیریتی روحانی در مسئله ای که منجر به چنین غارت عظیمی شد، موجب تقویت گمانه زنی ها در مورد آماده شدن احمدی نژاد برای نامزدی در ریاست جمهوری در 2017 می شود. از هر چه بگذریم احمدی نژاد پوپولیست همچنان طرفدارانی در ایران دارد. از آنجا که هنوز زمان زیادی برای احیای اقتصاد بیمار ایران نیاز است، هر تصمیم سیاسی مرتبط با اقتصاد در ماه های پیش از انتخابات مورد توجه شدید عمومی قرار می گیرد.

انتخابات مجلس ایران در ماه فوریه نشان داد، مردم ایران علاقه بیشتری به جبهه اعتدالگرا دارند. نتایج دور دوم این انتخابات در 29 آوریل دستاوردهای این جببه کار ها را تایید کرد.

لاریجانی رئیس مجلس که تا حد زیادی با سیاست های اقتصادی روحانی موافق است و یار او محسوب می شود، به اصلاحات اقتصادی او کمک می کند و چالشی با رئیس جمهور فعلی ندارد.

با این همه، زمان یار روحانی نیست. تحقق فواید حاصل از سرمایه گذاری خارجی و توافق هسته ای و بازسازی اقتصادی توسط دولت به زمان زیادی نیاز دارد.

سه مزیت پیش روی دولت روحانی برای تقویت سریع اقتصاد ایران؛ افزایش صادرات نفت و تجارت خارجی و همچنین آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی های خارجی مسدود شده است. به همین دلیل است که تصمیم دادگاه عالی آمریکا به تایید رای دادگاه تجدیدنظر در 2014 در ارتباط با دارایی های خارجی دولت ایران، باعث ایجاد بحث های بسیاری شده است.

سیاست های اقتصادی احمدی نژاد به تحمیل تحریم های بیشتر علیه ایران کمک کرد. تصمیمات مخرب و مدیریت غلط اقتصادی دولت احمدی نژاد بسیار نگران کننده بود. شخصیت و رفتار احمدی نژاد باعث از بین رفتن حمایت از او در میان اصولگرایان شد.

شورای نگهبان که باید صلاحیت همه نامزدها را تایید کند، ممکن است تا آنجا پیش برود که او را بدون صلاحیت لازم معرفی کند تا چنین چهره تفرقه افکنی نتواند ثبات کشور را از بین ببرد. با این حال، بدون شک نامزدهای اصولگرای دیگری غیر از احمدی نژاد هم وجود دارند که ممکن است چالشی برابر روحانی شوند.

فردی که ممکن است نامزد محبوب اصولگرایان سنتی باشد سعید جلیلی، نامزد دوره قبل ریاست جمهوری است.

هرچند شخصیت های دیگری هم ممکن است وارد شوند، اما در بیش از 30 سال گذشته این اصل در ایران ثابت بوده که یک رئیس جمهور دو دوره برای اجرای طرح هایش فرصت دارد. عموما همه آن ها در زمان پایان دور اول از محبوبیت بالایی برخوردار بودند (روحانی همچنان حمایت مردمی بالایی دارد، هرچند رقبایش تلاش زیادی برای تضعیف او کرده اند).