اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معیار حذف یارانه بگیران مشخص شد



اخبار,اخباراقتصادی,هدفمندی یارانه‌ها

در حالی تاکنون به وضوح معیار حذف یارانه بگیران از سوی مدیران دولتی اعلام نشده بود که با آغاز ثبت اعتراض نسبت به چرایی حذف یارانه نقدی و درخواست بازگشت آن مشخص شد که وضعیت اشتغال، خودرو، معاملات و دارایی تمامی اعضای خانواده ملاک حذف یارانه بگیران بوده است.

با راه اندازی سامانه دریافت اعتراضات نسبت به حذف یارانه نقدی هر متقاضی می تواند با ورود به سامانه و طی چند مرحله درخواست خود را ثبت کند.

بر این اساس، حذف شده از دریافت یارانه بعد از ورود به سامانه yaraneh10.ir و درج کدملی سرپرست خانوار و ثبت شماره حسابی که یارانه نقدی وی در هر ماه به آن واریز می شده است با اعلام حذف وی از لیست یارانه بگیران مواجه خواهد شد.

اما در ادامه صفحه ای باز می شود که در آن موقعیت جغرافیایی خانوار حذف شده را دریافت می کند و با درج کد پستی به اقدام کننده اعلام می کند که با توجه بررسی های انجام شده بر روی اطلاعات موجود، خانوار شما شرایط لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن یارانه نقدی را ندارد. از این رو کل خانوار شما از دریافت یارانه نقدی حذف شده است. در صورتی که به این بررسی ها اعتراض دارید، می توانید با طی کردن فرآیند ثبت درخواست، نسبت به ثبت درخواست بازبینی مجدد اطلاعات اقدام کنید، که در این حالت فرد معترض با ورود به مرحله بعد با معیارهای حذف یارانه مواجه می شود.

این در حالی است که در پنج گام برای تکمیل فرم درخواست بازگشت یارانه اشتغال، خودرو ، معاملات، دارایی و ثبت درخواست پیش روی متقاضی قرار گرفته و وی نسبت به ورود صحیح اطلاعات تعهد داده و به مرحله بعد وارد می شود.

بر این اساس سرپرست خانوار متعهد می شود که اطلاعاتی که درگام های ثبت درخواست وارد می‌کنم، منطبق بر حقیقت باشد. در صورتی که مشخص شود داده‌های اظهار شده منطبق بر واقعیت نبوده است، دولت جمهوری اسلامی مجاز باشد نسبت به حذف دائمی خانوار این جانب از لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی اقدام کند.

با شروع تکمیل گام های تعیین شده، در مرحله اول اشتغال قرار دارد که به متقاضی اعلام می‌کند، در صورت بیکار و یا بازنشسته شدن هر یک از اعضای خانواد‌ه‌ از تاریخ اول مهر سال 1393 آن را اعلام کند، در غیر این صورت به گام بعدی وارد خواهد شد.

در این مرحله خودروی شخصی ملاک دیگر حذف یارانه خواهد بود که آخرین وضعیت سرپرست خانوار و اعضای خانواده وی را در مورد داشتن و یا نداشتن خودرو جویا می شود.متقاضی نمی تواند بدون اعلام وضعیت خودرو تعداد و حدود قیمت آن از این مرحله خارج شود.

اما گام بعد به وضعیت معاملات در املاک و مستغلات خانوار حذف شده بر می گردد. متقاضی در این مرحله باید اعلام کند که در سال 1393 معاملاتی در حوزه املاک و مستغلات داشته است یا خیر؟ و در صورتی که عضوی دارای املاک و مستغلات است باید ارزش تقریبی آن را اعلام کند.

متقاضی حذف شده در گام آخر باید درخواست خود را ثبت کند که در این حالت سامانه استعلام یارانه به وی اعلام می کند که از طریق پیامک به شماره تلفن همراه سرپرست خانوار، حضور وی در دفتر پیشخوان اطلاع رسانی خواهد شد.

معترضان به حذف یارانه نقدی از امروز-پنجم خرداد ماه- تا یک ماه آینده برای ثبت درخواست خود فرصت دارند در عین حال که بنابر اطلاع رسانی قبلی وزارت کار و رفاه اجتماعی نتیجه بررسی‌ها تا 15 روز بعد از ثبت شکایات اعلام خواهد شد.


 اخبار   اقتصادی  -  ایسنا 


ویدیو مرتبط :
حذف تعداد بیشتری از یارانه بگیران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اطلاعات ملکی و بانکی معیار حذف یارانه‌بگیران



روش شناسایی دهک‌ها,معیار شناسایی دهک‌های

 معاون وزیر کار، جزییات بازنگری در یارانه هدفمند را اعلام کرد:
اطلاعات ملکی و بانکی معیار حذف یارانه‌بگیران

  معاون وزیر کار که چند روزی بیشتر نیست به این مقام منصوب شده، روز گذشته از جزییات آخرین بحث‌ها و روش‌های مطرح در دولت برای شناسایی و حذف سه‌دهک از یارانه‌بگیران خبر داد؛ جزییاتی که به همان اندازه خوشه‌بندی‌ افراد در دولت دهم نگران‌کننده است.

 

البته آنگونه که معاون وزیر معترف است: «حذف گروه‌های برخوردار ساده‌تر از کم‌درآمدهاست چراکه معیار‌هایی که منجر به ثروتمند تلقی‌شدن افراد می‌شود، بسیار زیاد است.

 

شناسایی پردرآمدها آسیب کمتری را وارد می‌کند چراکه اگر خطایی صورت گیرد، این خطا با هزینه‌های کمتری قابل جبران است، به‌طور مثال اگر در حذف پردرآمدها دو‌درصد از افراد یک‌طبقه پایین‌تر هم حذف شوند ضرر زیادی وارد نمی‌شود. اگر بخواهیم گروه‌های کم‌درآمد را حذف کنیم در صورت بروز خطا گروهی آسیب می‌بیند که نیازمند و زیرخط فقر است.»

 

با این حال، در شرایطی قرار داریم که تورم 40‌درصدی به اندازه‌ای وهم‌آور است که هر یارانه‌بگیری را نگران حذف یارانه 45‌هزار تومانی‌اش کند. مهم‌ترین نکته سخنان او حذف 10‌درصد از یارانه‌بگیران تا سه‌ماه دیگر است. او در گفت‌وگو با تسنیم، حذف 10‌درصد از یارانه‌بگیران را در این مدت امکان‌پذیر اعلام کرده و افزود: «در مهلت سه‌ماهه‌ای که مجلس تعیین کرده است، شناسایی دهک‌ها ممکن نیست و این مهلت تجدیدنظر می‌شود. احتمالا در سه‌ماه آینده 30‌درصد به 10درصد برسد.

 

یعنی بدون اطلاعات بانکی و املاکی این 10‌درصد شناسایی و از گرفتن یارانه حذف شوند. بدون اطلاعات ملکی می‌توان 10‌درصد جامعه را که توان مالی دارند شناسایی و حذف کرد. شناسایی 30درصد جامعه با اطلاعات بانکی فعلی امکان‌پذیر نیست.» وی درباره مبنا برای شناسایی دهک‌های مشمول یارانه گفت: در ایران بهترین راه، استفاده از اطلاعات بانکی و ملکی افراد است چراکه دقت بالاتری دارد، به‌طور مثال اطلاعات خودرو برای حذف دهک‌ها مناسب نیست.        


چراکه هستند افرادی که با خودرو نسبتا ‌‌گرانقیمت در وزارتخانه‌ای راننده هستند بنابراین به اطلاعات خودرو نمی‌توان اکتفا کرد. اما حساب بانکی با ‌درصد خطای کمتری می‌تواند ملاک ثروتمندی افراد باشد.


میدری در پاسخ به اینکه شاید حساب بانکی کسی به‌نام خودش نباشد، افزود: شاید کسی خودرو را به نام کسی کند، اما احتمال اینکه حساب بانکی به نام کس دیگر باشد، بسیار پایین است. در هر روش شناسایی دهک‌ها، رابطه خانوادگی را مشخص می‌کنیم. ملاک درآمد و ثروت خانوار است.


احتمال حذف حقوق‌بگیران بالای 3میلیون‌تومان
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حقوق‌بگیران بالای دومیلیون‌تومان در احکام تنها پنج‌درصد هستند، گفت: حذف‌کردن پنج‌درصد از کارمندان دولت سخت است. احتمالا کسانی که بیشتر از این درآمد دارند حذف می‌شوند، به‌طور مثال درآمدهای بالای سه‌میلیون حذف می‌شوند.

 

وی در بیان اینکه ارزیابی شما برای شناسایی دهک‌های پردرآمد در شغل‌های آزاد و بازاری‌ها چیست، افزود: یک‌میلیون‌و700‌هزار دارای صنف داریم که از این تعداد 120‌هزار درجه‌یک هستند که می‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند. یعنی 120هزار صنف قابل حذف هستند.


مالکان زمین‌های بالای 500‌میلیون تومان در معرض حذف

میدری گفت: حدودا 18‌میلیون خانوار در کشور یارانه دریافت می‌کنند که اگر 30درصد را حذف کنیم، حدودا چهار تا پنج‌میلیون خانوار حذف خواهند شد.


وی در بیان اینکه آیا ملاک شما در املاک ارزش‌گذاری است یا زمینی که منبع درآمد است، عنوان کرد: ما به این موضوع کاری نداریم، اگر ارزش‌گذاری بالایی برای زمین مشخص شود، از گرفتن یارانه حذف می‌شوند، به‌طور مثال ارزش زمینی که 500‌میلیون است صاحب آن از گرفتن یارانه محروم می‌شود.


محرومیت دارندگان خودرو بالای 100‌میلیون
میدری با اشاره به اینکه 300‌هزار خودرو بالای صد‌میلیون‌تومان در کشور وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر 300‌هزار خودرو بالای 2005 در ایران وارد شده و ارزش آنها بالای صد‌میلیون‌تومان است که اینها از گرفتن یارانه محروم می‌شوند اما در میان چنین مواردی استثنا هم وجود دارد که خانواده تمام ثروت خود را برای فرزندش ماشین خریده است اما شرایط مالی خوبی خانواده‌اش ندارند.


حذف دریافت‌کنندگان وام بالای 50‌میلیونی
وی در پاسخ به اینکه ملاک در حساب‌های بانکی مواردی مانند سرمایه در گردش، اخذ تسهیلات، میزان سرمایه است یا خیر، بیان کرد: در حال حاضر 300هزار نفر در کشور بالای 50میلیون‌تومان وام گرفته‌اند که احتمالا یارانه آنها حذف شود. اما هنوز اطلاعات تجمیع نشده است.


ممنوعیت دریافت یارانه برای مسافران خارجی
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه به‌جز اطلاعات بانکی و ارزش ملکی، دیگر چه معیاری برای شناسایی دهک‌های مشمول لازم است، تصریح کرد: نوع خودرو، مسافرت‌های خارجی و نوع شغل، معیارهای شناسایی دهک‌های پردرآمد است. همچنین حقوق بررسی نمی‌شود بلکه احکام مدنظر است. اینکه فرد در یک اداره‌ای چقدر حقوق دریافت می‌کند اطلاعاتش متمرکز نیست، احکام را می‌توان جمع‌آوری کرد. اضافه حقوق را سیستم کامپیوتری نمی‌تواند استخراج کند.


خانواده‌هایی که یارانه نمی‌گیرند
وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ای در معاونت رفاه وزارت تعاون تهیه کردیم که حتما در دولت بررسی خواهد شد که بر این اساس خانواده‌هایی که کودکانشان را از تحصیل محروم کنند، یارانه نمی‌گیرند، یعنی هر خانواده‌ای که کودک در سن تعلیم دارد و درس نمی‌خواند از گرفتن یارانه محروم است.

 

خانواده‌ها ملزم هستند کودکان خود را برای فراگیری علم به مدرسه بفرستند.  وی در پاسخ به اینکه استدلال این طرح چیست، افزود: اگر خانواده‌ها بچه‌های خود را به مدرسه نفرستند، فقرشان پایدار می‌ماند و امکان شغل از کودک سلب می‌شود.


اختصاص یارانه یک‌نفر به بیمه
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از خانوارها تحت‌پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، بیان کرد: این تعداد چشمگیر و قابل‌توجه است؛ پیشنهاد دیگر درباره خانواده‌هایی است که تحت‌پوشش هیچ بیمه تامین‌اجتماعی نیستند. محاسبات نشان داده در یک خانوار چهارنفره اگر یارانه یک‌نفر از اعضای خانواده به تامین اجتماعی برای بازنشستگی اختصاص یابد آن خانواده بعد از چند سال با همین یارانه که ماهانه 45‌هزارتومان است، در سن بازنشستگی به‌اندازه حداقل دستمزد‌ از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند.


ثروت و درآمد، معیار حذف
معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که خود تاکنون در چندین جلسه ستاد هدفمندی در دولت یازدهم شرکت داشته است، درباره بحث‌های مختلفی که تاکنون در ستاد برای حذف یارانه برخی دهک‌ها مطرح شده، گفت: هنوز درباره اینکه چند دهک حذف شوند، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

 

در ضمن برای جبران کسری بودجه یارانه‌ها روش‌های دیگری غیر از حذف دهک‌ها مثل افزایش قیمت‌ها هم مطرح شده ولی به‌دلیل اینکه اولویت دولت مهار تورم است، روش‌های جایگزین فعلا مطرح نیست. میدری در پاسخ به اینکه حذف سه‌دهک جمعیتی مدنظر است یا حذف سه‌دهک درآمدی؟ گفت: معیاری که برای حذف گروه‌ها در نظر گرفته می‌شود تنها درآمد نیست، بلکه ترکیبی از ثروت و درآمد است. وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از افراد باید حذف شود تا کسری بودجه دولت جبران شود،

 

گفت: نمی‌توان دهک‌ها را تا میزانی حذف کرد که کسری بودجه جبران شود، شاید کسری بودجه به‌قدری زیاد باشد که نیازمند حذف تعداد زیادی از یارانه‌بگیر باشد. باید یک منطق اقتصادی وجود داشته باشد. مبنایی برای خط فقر تعیین می‌شود و بر آن اساس تصمیم گرفته می‌شود. کسانی که ثروتشان به اندازه‌ای است که می‌توانند حداقل نیاز خود را تامین‌کنند از دریافت یارانه حذف می‌شوند.


شناسایی و حذف دهک‌ها دو قسمت دارد
میدری گفت: شناسایی و حذف دهک‌ها دو قسمت دارد؛ اول راه‌اندازی بانک اطلاعات اقتصادی است که مرکز آمار و وزارت اقتصاد هم می‌تواند این کار را انجام دهد. بخش دیگر تحقیقات میدانی است، به‌طور مثال کسی که درآمد دارد اما به‌دلیل بیماری نیازمند یارانه است باید در تحقیقات میدانی شناسایی شود. 

 

وی ادامه داد: این تحقیقات میدانی تنها در وزارتخانه‌ای می‌تواند صورت گیرد که سازمان‌هایی را در سراسر کشور داشته باشد، به همین دلیل سازمان هدفمندی‌ای که تنها در تهران است، نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد. همین‌طور مرکز آمار به‌دلیل نداشتن شعبه‌های شهرستانی توانایی انجام چنین کاری را ندارد. اما وزارت‌رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند بازوی اجرای تحقیقات میدانی در سطح کشور باشند.

تنها راه شناسایی
ارسلان فتحی‌پور/ نماینده مجلس
باید توجه کرد که در هر صورت و با توجه به اینکه عده زیادی از مردم در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و در بعضی از مواقع این پول متعلق به خودشان نیست یا سپرده‌گذاری برای فرد دیگری انجام شده است.


 بنابراین دولت برای حذف این افراد باید دقت کافی به خرج دهد وگرنه ممکن است به خطا افرادی که سپرده بالایی دارند را از فهرست یارانه‌ها حذف کند که تنها امانتدار این پول هستند یا به‌عنوان مثال گردش حساب یک شرکت را در اختیار دارند

 

در ضمن در حال حاضر به‌عنوان مثال یک سوپرمارکت هم شاید در روز‌ میلیون‌هاتومان گردش مالی حسابش باشد ولی این دلیل بر سود آن نیست تا زمانی که زیرساخت‌ها درست نباشد، راهکارهای مختلفی برای فرار از شفافیت مالی وجود دارد، یکی از راهکارهای مهمی که به ایجاد این شفافیت کمک می‌کند، یکپارچه‌شدن سیستم حساب بانکی اشخاص است.

 

یعنی همه حساب‌های اشخاص در اقصی نقاط کشور باید به یک حساب متصل باشد و اشخاص مانند کد ملی حساب واحد داشته باشند، تا تمام درآمد‌ها و هزینه‌های آنها از مجاری همین حساب مبادله شود و از طریق همین حساب نیز می‌توان یک جمع‌بندی درست از سطح معیشت صاحب حساب داشت.


گمرک‌ها نیز در شناسایی اشخاص توانمند می‌توانند کمک کنند، توانمندی کسانی را که واردات یا صادرات دارند از روی حجم مبادلاتشان می‌توان تشخیص داد. سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان گمرک کشور، مرکز آمار و سازمان ثبت اسناد از جمله دستگاه‌هایی هستند که در این راه می‌توانند به‌دولت کمک کنند.

تصمیم شگفت‌انگیز
جمشید پژویان/ رییس شورای رقابت
شنیدن خبر تشخیص سه‌دهک از روی میزان املاک و خودرو برای من بسیار شگفت‌آور بود و به نظر من اگر این طرح اجرا شود باعث تنش در جامعه می‌شود زیرا نه‌تنها این طرح از ابتدا دچار مشکل بود بلکه با این وضعیت شناسایی، باعث پایمال‌شدن حقوق بسیاری از مردم خواهیم شد. اولین مطلب این است که در تهران خانه‌های 500میلیون‌تومانی ملاک پولداری محسوب نمی‌شود

 

به دلیل اینکه به دلیل افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در بعضی از مناطق غیرمرفه‌نشین هم قیمت یک ملک دوخوابه بیشتر از 500میلیون‌تومان می‌شود و شاید یک بازنشسته دولت که سال‌ها زحمت کشیده و با وام و قرض توانسته ملکی بخرد، ارزش ملک او به 500میلیون تومان رسیده باشد و این فرد تنها درآمدش حقوق بازنشستگی است و با حذف یارانه چگونه باید تفاوت قیمت حامل‌های انرژی را تامین کند و البته در شهرستان این موضوع بالعکس است به‌طوری که به دلیل قیمت پایین ملک سرمایه‌داران بسیاری هستند که خانه‌های بالای‌ هزارمتر دارند ولی قیمت ملک آنها به بالای 500میلیون نمی‌رسد و این جفا در حق کسانی است که به‌حق باید یارانه دریافت کنند.

 

از طرفی بر همگان روشن است که سرمایه‌داران ایرانی پول خود را در ملک سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و بسیاری از آنها در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان در گردش باشد و همچنین بسیاری از آنها به دلیل اینکه نمی‌خواهند سرمایه‌شان معلوم باشد اگر ملکی را هم بخرند به نام خود نمی‌کنند و سرمایه‌داران بسیاری وجود دارند که دارای چندین ملک هستند ولی هیچ‌کدام به نام خودشان نیست. به نظر من با این شعارها نمی‌شود دست به حذف یارانه زد و نظر من این است که باید به جای حذف سه‌دهک به‌دنبال شناسایی کسانی باشیم که واقعا مستحق دریافت یارانه هستند.

ضرورت شناسایی دهک‌های پایین
پویا جبل عاملی/اقتصاددان
اینکه دولت اعلام کرده است یکی از روش‌های شناسایی سه‌دهکی که باید برای دریافت یارانه حذف شوند، گرفتن وام بالای 50میلیون‌تومانی و دیگری میزان حقوق بالای سه‌میلیون‌تومان است، بسیار اشتباه است

 

و همان‌طور که بارها اشاره شده، دولت تمام وقت و هزینه‌ای که برای شناسایی دهک‌های بالا دارد را اگر برای شناسایی اقشار آسیب‌پذیر می‌گذاشت شاید نتایج بهتری می‌گرفت. شما در نظر بگیرید که شخصی وام 50میلیونی را برای درمان بیماری خاص بگیرد یا برای خرید ملکی گرفته باشد و یا فردی حتی بیشتر از سه‌میلیون تومان حقوق بگیرد ولی با سه فرزند و اجاره ملک بالا نیاز مبرمی به دریافت یارانه‌ها داشته باشد،

 

بنابراین این نوع شناسایی نه‌تنها اشتباه است بلکه باعث خطاروی در طرح هدفمندی می‌شود. به نظر من دولت به‌جای این کار برای کسری بودجه می‌تواند طبق قانون هدفمندی قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد که دوسال است این کار را انجام نداده و تفاوت حاصل از آن را برای تامین کسری بودجه و همچنین پرداخت یارانه به اقشار آسیب‌پذیر استفاده کند

 

و مواردی که برای حذف دهک‌ها از طرف وزیر تعاون اعلام شده، حاکی از آن است که دولت آمار کافی برای شناسایی دهک‌ها ندارد ضمن اینکه ما در دودهک بالای درآمدی مشکل شناسایی نداریم ولی در یک‌دهک که نزدیک به دهک متوسط درآمدی است کار سخت‌تر می‌شود به دلیل اینکه نمی‌تواند به‌صورت دقیق آنها را از هم تمیز دهد. با توجه به اعلام دولت مبنی بر عدم تمایل به افزایش قیمت‌ها، این سوال مطرح می‌شود که اگر دولت نخواهد بهای حامل‌های انرژی را زیاد کند،

 

بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها از چه محلی تامین خواهد شد. تامین این منابع از محل درآمدهای مربوط به آب، برق و گاز هم منجر به مشکلات جدی و ناتوانی این دستگاه‌ها از انجام تعهدات خود می‌شود. 75‌میلیون‌نفر در کشور یارانه می‌گیرند که به مرور هم تعداد آنها اضافه می‌شود. از طرف دیگر، بین منابع و مصارف، توازنی برقرار نیست و این روند مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

 

هدف از هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد عدالت اجتماعی و رساندن قیمت‌های موجود به قیمت‌های واقعی بوده است اما اشکالات به‌وجودآمده موجب شد تا تورمی بالای 10‌درصد مازاد بر تورم قبلی داشته باشد که خود، تورم هزینه در بخش‌های تولیدی را به‌همراه داشت. مشکلات تحریم و مدیریت اقتصادی در کشور تورم را افزایش داد به گونه‌ای که آخرین آمار تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به شهریور امسال حدود 40‌درصد اعلام شده است که نرخ تورم سالانه را قطعا به حدود 35 یا 36‌درصد می‌رساند.

 

دولت معتقد است اعمال مصوبه افزایش 38‌درصدی حامل‌های انرژی برای تامین کسری بودجه موجب تشدید تورم می‌شود در حالی‌که اولویت دولت کاهش تورم است، البته می‌توان برخی حامل‌های انرژی مثل بنزین، افزایش 20‌درصدی را تجربه کند تا دولت مجبور نشود با روش‌های غیرعلمی دست به حذف سه‌دهک بزند تا باعث اعتراض‌های اجتماعی شود.

 

مهم‌ترین ایراد قانون هدفمندی یارانه‌ها این است که اصلا‌ این قانون اجرا نشد؛ قرار بود از منابعی که به دست می‌آید مصارف تامین شود ولی در عمل اصلا آنچه در قانون آمده بود توسط مجلس و دولت اجرا نشد.

 

با توجه به شناختی که از اوضاع اقتصادی کشور دارم، توصیه می‌کنم در اولین فرصت ممکن و با اولین اطلاعات دریافتی، یارانه دهک‌های بالای درآمدی حذف شود؛ یارانه هر تعدادی که از این دهک‌ها شناسایی شد می‌تواند در ماه‌های آینده حذف شود ولی نه از این روش‌ها بلکه از روش‌های علمی و اقتصادی و در ضمن علاوه بر شناخت این سه‌دهک، می‌تواند به شناسایی اقشار آسیب‌پذیر هم بپردازد تا در آینده بتواند یارانه این افراد را جایگزین کند.
/شرق