اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معمای سرطان شور؛ تهدید کریستال‌ های نمکی چقدر جدی است؟



اخبار,اخباراجتماعی ,طرح احیای دریاچه ارومیه

وزارت بهداشت درباره اخبار افزایش سرطان ریه و فشار خون در استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه اعلام نظر کرد.

به گزارش  آریا، چندی قبل مجری طرح احیای دریاچه ارومیه از احیای این دریاچه طی 10 سال آینده خبر داده و گفته بود که در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته تنها یك سانتی متر افزایش داشته است(متن کامل خبر را اینجا بخوانید) اما این در حالی است که در 13 سال گذشته سطح دریاچه ارومیه 6 متر پایین رفته است و دومین دریاچه آب شور دنیا و بزرگترین دریاچه داخلی ایران در خطر خشک شدن کامل است.موضوع دریاچه ارومیه و خطرات خشک شدن آب این دریاچه هواره مورد بحث بوده و برخی از طغیان سرطان دراین منطقه خبر می دهند و برخی نیز وجود بحران در آینده را هشدار می دهند اما عده ای این را نادرست می دانند و اظهارات را بزرگ نمایی عنوان می کنند . در این راستا وزارت بهداشت که مرجع رسمی اعلام نظر در این رابطه است نیز واکنش نشان داده است.


نظر وزارت بهداشت درباره افزایش سرطان ریه و فشار خون در استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه
رییس اداره کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به اخباری مبنی بر افزایش سرطان ریه و فشار خون در استان‌های حاشیه دریاچه ارومیه به دلیل عوارض ریزگردهای نمکی، گفه است که اطلاعات خام بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه یا پرفشاری خون در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، قابل استناد به ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه طی یکی -دو سال اخیر نخواهد بود.


مهندس شیدا ملک افضلی، درباره عوارض سلامتی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه گفت:خشک شدن این دریاچه به دلیل اثر بر اکوسیستم منطقه حتما بر روی موجودات زنده در این ناحیه و به دنبال آن جمعیت ساکن در این موقعیت جغرافیائی اثرگذار است و نمی‌توان از اثرات بهداشتی آن به راحتی گذشت.یکی از این اثرات می‌تواند فرسایش بستر نمکی دریاچه و به دنبال آن پراکندگی کریستال‌های نمکی در محیط اطراف از طریق تغییرات جریان‌های هوائی و وجود بادهای غالب در منطقه باشد.


احتمال طغیان 13 میلیون تن نمک
از طرفی چندی قبل عیسی کلانتری دبیرکل خانه کشاورز با بیان اینکه کشور ما در معرض تهدید است، اعلام کرد: در حالی که طبق آمارهای بین‌المللی نباید بیش از 40 درصد از آب‌های تجدید نظر استفاده کنیم متأسفانه طبق آمار وزارت نیرو از همه آب‌های کشور که 120 میلیارد مترمکعب است، 80 درصد و طبق نظر کارشناسان از 96 درصد آب‌های تجدید نظر استفاده می‌شود که این میزان در ارومیه 70 درصد است و خطر بزرگی برای تمدن کشور محسوب می‌شود.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دریاچه ارومیه انتخاب شد گفت: دلیل انتخاب آن این بود که در شعاع 70 کیلومتری این دریاچه 5 میلیون نفر زندگی می‌کنند و از طرفی 13 میلیون تن املاح در این دریاچه وجود دارد که اگر این املاح بلند شوند جایگزین شدن 5 میلیون نفر راحت نیست.همچنین باید گفت که برای دریاچه هامون نیز 500 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.


بررسی های انجام شده در منطقه حوزه آبریز دریاچه ارومیه
اما رییس اداره کنترل عوامل محیطی موثر برسلامت وزارت بهداشت می گوید: طبق گزارش‌های موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی -عروقی، پر فشاری خون و ابتلا به سرطان‌ها در گروه پنج اولویت شاخص‌های ملی سلامت در کشور گزارش شده است. به همین دلیل ارائه اطلاعات این گروه از بیماری‌ها در دو استان یاد شده به تنهائی قابل استناد به وقوع پدیده ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه نیست.

 

وی درباره مطالعات انجام شده در مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص پدیده ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه گفت: آنچه در منطقه حوزه آبریز دریاچه ارومیه و مناطق مسکونی اطراف آن با رویکرد سلامت بررسی شد،‌ نقش عوامل اجتماعی اثرگذار بر سلامت یعنی تامین منابع آب آشامیدنی سالم و در دسترس با تاکید در مناطق روستایی حاشیه دریاچه ارومیه، تولید محصولات کشاورزی و باغی با کیفیت و با کمترین میزان مصرف سموم و کودهای شیمیائی، مهاجرت نیروی شاغل و کشاورز منطقه، خروج از شرایط اشتغال، شیوع بیکاری و خارج شدن از پوشش خدمات بیمه‌ای خصوصا بیمه روستائی که قابلیت پوشش خدمات و سطح بندی آن را با کمترین تعرفه‌ها هم برای شاغلین و هم برای افراد خانوار تحت پوشش به همراه دارد از جمله سایر پیامدها و چالش های ابعاد مختلف سلامتی در این منطقه است.

پرفشاری خون و بروز سرطان‌های ریه نیازمند مطالعات اپیدمیولوژیک
وی، پرفشاری خون و بروز سرطان‌های ریه در ساکنین استان‌هایی نظیر آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را نیازمند مطالعات اپیدمیولوژیک و مبتنی بر شواهد علمی دانست و تاکید کرد:اگر این مطالعات صورت نگیرد فاقد اعتبار می‌شود و لازم است جهت تعیین صحت و راستی آزمائی گزارش ارائه شده، مستندات به تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برسد.


ملک افضلی افزود:نکاتی که باید به آن توجه ویژه داشت مربوط است به بالفعل شدن و تشخیص شیوع بیماری‌های غیرواگیر با دوران مصونیت خاص وابسته به نوع آلاینده‌ها، فاکتورهای عوامل محیطی یا حتی رعایت سبک زندگی.احتمال بروز بیماری‌هایی مثل سرطان ریه به دلیل مواجهه افراد با فاکتورهای محیطی به زمان طولانی و در مواردی بیش از یک دهه مورد نیاز دارد.لذا اطلاعات خام بیماری‌هایی مثل سرطان ریه یا پرفشاری خون در استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی که در حال حاضر گزارش می‌شود، قابل استناد به ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه در این یکی دو سال اخیر نخواهد بود.


به هر حال موضوع بسیار حساس است و با سلامت ساکنین استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در ارتباط است که باید مسئولین امر به تشکیل کارگروه ویژه به جد تلاش کنند و نتایج را هم به صورت شفاف ارائه کنند تا خدای ناکرده با کتمان موضوعات در آینده ای نه چندان دور با بحران سرطان و فشار خون در این دو استان  مواجه نباشیم .


 اخبار   اجتماعی  -  آریا 


ویدیو مرتبط :
سرطان را جدی بگیریم !!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل:تهدید های احمدی نژاد را خیلی جدی می گیریم



 

رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل:تهدید های احمدی نژاد را خیلی جدی می گیریم

 

این نخستین بار نیست که موجودیت ما مورد تهدید قرار گرفته و پاسخ اسراییل به این ادعاها و تلاش ها از طریق " ارتش " اش است . ما مراقب این تهدیدات هستیم.

رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل گفت که تهدید های محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران را علیه موجودیت اسراییل جدی می گیرد.

"گابی اشکنازی " رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل روز جمعه در سخنانی در جمع دانش آموزان دبیرستانی در شهر " میگدال هامک " اسراییل با اشاره به این موضوع گفت : " ما اظهارات او درباره نابودی اسراییل را خیلی جدی می گیریم ".

اشکنازی در پاسخ به سوال یک دانش آموز درباره چگونگی مقابله اسراییل با تهدیدات محمود احمدی نژاد گفت : " این نخستین بار نیست که موجودیت ما مورد تهدید قرار گرفته و پاسخ اسراییل به این ادعاها و تلاش ها از طریق " ارتش " اش است . ما مراقب این تهدیدات هستیم . به ویژه تهدیداتی که از جانب رییس جمهوری ایران ( محمود احمدی نژاد ) صورت گرفته . ما این تهدیدات را جدی می گیریم ".

اشکنازی در ادامه ادعا کرد که ارتش اسراییل اخلاقی ترین ارتش روی زمین است !

وی در ادامه افزود : " اگر یک سرباز اسراییلی  با اسلحه خود یک زن را مورد هدف قرار دهد این کار ممنوع است ، اما خوشبختانه در 99 درصد حوادث اینچنینی سربازان ما مقصر نبودند".

رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل در ادامه درباره آزادی گیلعاد شلیط خلبان اسراییلی که به اسارت نیروهای حماس در آمده است ، گفت : " من به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل - و به عنوان کسی که شالیط را به ماموریت فرستاده ام - مسئول بازگرداندن او به خانه هستم و تا زمانی که شالیط بازنگشته ماموریت ما تمام نشده است .

وی افزود : " من از احساسات عمومی مردم درباره او آگاه هستم و تنها چیزی که می توانم بگویم این است که ما مشغول انجام یک سری اقدامات پنهان و آشکار هستیم . ما هر چه از دستمان بر آید برای آزادی او انجام می دهیم "..../تحلیل:عصرایران