اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معلولیت جوانی بر اثر مصرف قرص بدنسازی



رواج انواع داروها سلامت ورزشکاران این رشته را به خطر انداخته است، داروهایی که کشور مبدأ مشخص و شناسنامه‌ای ندارند و بدون هیچ نظارت و مشاوره پزشکی تجویز و به قیمت بسیار بالا در باشگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها و حتی توسط دلالان توزیع و فروخته می‌شود

جوان 26 ساله‌ای که در آرزوی داشتن اندام و فیزیک زیبا در باشگاه بدنسازی ثبت‌نام کرده بود، بعد از گذشت 6 ماه از مصرف قرص دچار سیاه‌شدگی مفصل دو سر ران شد.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی اداره‌کل پزشکی قانونی مازندران، به‌دنبال شکایت این جوان که با حضور در باشگاه بدنسازی بنا به توصیه مدیریت باشگاه نسبت به مصرف تعداد 120 عدد قرص در مدت پنج ماه دچار درد لگن شد که حسب مدارک موجود پس از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپدی و انجام اقدامات تشخیصی، تکمیلی ـ اسکن استخوانی و ام‌.ار.آی لگن ـ با تشخیص نکروز آواسکولار سر فمور دوطرفه ـ سیاه‌شدگی دو طرفه ران ـ شده و در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

پس از شکایت نامبرده در دادگستری و ارسال پرونده به پزشکی قانونی مازندران، با طرح در کمیسیون پزشکی که با حضور متخصصان برگزار شد، با بررسی مدارک بالینی، تشخیصی، مصاحبه با مدیریت باشگاه و سیر علائم بالینی مشخص شد که یکی از علل اصلی آن مصرف داروهای حاوی ترکیبات کورتون مانند دگزامتازون منجر به بیماری نکروز آواسکولار سر استخوان ران دوطرفه است.

متاسفانه رواج انواع داروها سلامت ورزشکاران این رشته را به خطر انداخته است، داروهایی که کشور مبدأ مشخص و شناسنامه‌ای ندارند و بدون هیچ نظارت و مشاوره پزشکی تجویز و به قیمت بسیار بالا در باشگاه‌ها و یا فروشگاه‌ها و حتی توسط دلالان توزیع و فروخته می‌شود که امید است مسئولان امر نسبت به نظارت دقیق، مستمر و فرهنگ‌سازی نسبت به این داروها اقدام تا از بروز مشکلات برای جوانان جلوگیری شود.

 

اخبار حوادث - فارس

 


ویدیو مرتبط :
بدنسازی بدون یک دست ((معلولیت محدودیت نیست))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ ۱۴ نفر در تهران بر اثر مصرف قرص برنج



اخبار,اخبار اجتماعی ,مسمومیت با قرص برنج

در دو ماه نخست امسال ۱۴ مورد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش مهر، پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال ۱۴ نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ که تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج ۵۸ نفر اعلام شده بود ۷۵.۹ درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش از کل فوت شدگان ناشی از مسمومیت با قرص برنج در دو ماه نخست امسال ۹ نفر مرد و ۵ نفر زن بوده اند.

در این گزارش آمده است: در اردیبهشت ماه امسال نیز تعداد فوت ناشی از مسمومیت با قرص برنج با ۷۳.۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ نفر اعلام شده است.

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی نمودن و جلوگیری از آفت ضدگی غلاتی چون برنج مورد استفاده قرار میگیرد،به نام های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) وجود دارد که در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

این قرص ظرف مدت ۳ تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال کرده و فرد در اثر مرگی دردناک خواهد مرد.در صورتیکه فرد قرص برنج را بخورد یا بوی آنرا استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد که اگر سم از بدن وی خارج نشود موجب مرگ وی خواهد شد.

اخبار اجتماعی - مهر