اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معلمان، از قله وعده‌ها تا سقوط به دره فقر



روز معلم,مقاله روز معلم,اخبار روز معلم,روز معلم 92

شرح حال یک قشر زحمتکش همزمان با روز معلم

معلمان، از قله وعده‌ها تا سقوط به دره فقر 

«من آمده‌ام دست معلم را بگیرم و به قله برسانم.» این بخشی مهم از وعده حاجی بابایی به معلمان هنگام تصدی وزرات آموزش و پرورش بود، اما امروز معلمان در اعماق دره مشکلات معیشتی دست و پا می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، روز معلم فرا رسیده و مشكلات معیشتی معلمان دردی آشنا برای جامعه ایران است. البته این مشكل عمری طولانی دارد و پرونده آن در دولت‌های این چند دهه دست به دست شده است.

این پرونده امروز هم باز است و بسیاری از معلمان در مقابل این وعده‌های حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش لبخند تلخی می‌زنند؛ «من امروز آمده‌ام تا در این وزارت‌خانه دست معلم را بگیرم و به قله برسانم.»

اما امروز معلمان معتقدند كه قله، پیشكش؛ با این وضعیت گرانی‌ها و مشكلات مالی در زندگی روزمره لنگ مانده‌ایم و شاید هم دعا می‌کنند ای کاش همان مشکلات سابق را داشتند و مشكلی به نام دولت نهم و دهم به آن اضافه نمی‌شد.

تورم معلمان را به زیر خط فقر كشانده است

هر سال با شروع سال جدید بیم و دلهره معلمان از درصد افزایش حقوق‌شان آغاز می‌شود. در چند سال اخیر هم با روند صعودی قیمت ها كه افزایش آن حتی به ساعت کشیده، این دغدغه ها بیشتر هم شده است.

با این وضعیت، حقوق ناچیز معلمان چاله‌ای را برای آنها پر نمی كند. به قول یكی از معلمان با حقوق ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی چگونه اجاره، قسط و خرجی اهل و عیال را بدهم و شاید به همین دلیل است که امروزه بیشتر معلمان برای تأمین مسکن و هزینه‌های معیشتی خانواده دنبال شغل دوم می روند.

سال گذشته جمشید پژویان رئیس شورای رقابت با بیان این‌كه هنوز محاسبات خط فقر سال ۹۰ انجام نشده‌ است، اعلام كرد كه در سال ۸۹ خانوارهای شهری با درآمد ماهانه كمتر از ۹۴۶ هزار تومان و خانوارهای روستایی با درآمد ماهانه كمتر از ۵۸۰ هزار تومان زیر خط فقر به حساب می‌آیند. این رقم خط فقر برای دو سال قبل بوده  و در این مدت قیمتِ‌ همه چیز سر به فلك گذاشته‌ است. با این اوصاف اکثر معلم‌ها روی خط فقر یا نزدیک به آن در حال گذران امور هستند.

حاجی بابایی؛ منتقد وضع موجود تا دفاع از آن

حاجی بابایی در دوره نمایندگی مجلس از مدافعان افزایش حقوق معلمان بود و بارها وزرای وقت آموزش و پرورش را مسئول وضعیت نابسامان معیشتی معلمان معرفی کرد. اما بعد از نشستن بر صندلی وزارت در برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرد، سخنی از افزایش حقوق معلمان به میان نیاورد. حتی وقتی كه اعتراضی صورت می‌گرفت، می‌گفت «به کسی ربطی ندارد که معلمان چقدر حقوق می‌گیرند و چرا کم می‌گیرند.»

این در حالی است که كارشناسان مهمترین مشكلات معلمان را مسائل مالی و تأمین نشدن هزینه‌های معیشتی آنها می‌دانند و معتقدند تنزل وضع اجتماعی حرفه معلمی نیز با کاهش نسبی قدرت خرید در ارتباط است. وزیر آموزش و پرورش هم بارها نسبت به بهبود وضعیت معیشتی معلمان قول‌هایی را مطرح کرده است، اما این قول‌ها و حتی اجرایی شدن بعضی از آنها نیز نتوانست رضایت این قشر را به همراه داشته باشد و بسیار ناچیز بوده است.

یک عضو کانون صنفی معلمان می گوید: «دغدغه اصلی معلمان که شاید ضرر و زیان آن بیشتر به پیکره آموزش و پرورش و دانش‌آموزان وارد شود، مشکلات مالی و اقتصادی آنها است که چندان هم به آن توجه نشده است.»

لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق چه می‌گوید؟

چند سال قبل پس از سالها کشمکش میان تشکل‌های صنفی معلمان، وزارت آموزش و پرورش، دولت و مجلس، سرانجام لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق، با تغییراتی چند که دلالت بر کاهش برخی از امتیازها و حقوق در نظر گرفته شده برای معلمان و کارمندان داشت، در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد.

اما آنچه که به نام قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسیده در پاره‌ای از موارد و در عمل مورد برخی بی‌توجهی‌ها قرار گرفت. به موجب قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز مطابق ماده ۱۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه، دولت ملزم به افزایش حقوق معلمان و سایر کارکنان دولت، حداقل متناسب با میزان افزایش نرخ تورم سالانه است.اگر نگاهی به اجرای این قانون بكنیم، میزان افزایش حقوق معلمان در چند سال اخیر از میزان تورم سالانه کمتر بوده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۱، نرخ تورم شهری ۳۱.۵درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۴۰.۶درصد اعلام شد. هر چند این آمار رسمی است و آمار غیررسمی بیشتر از این‌ها است. در مقابل این آقای وزیر که اتفاقا هوس ریاست جمهوری هم در سر دارد، گفته كه با توجه به پیگیری‌های فراوان این وزارتخانه احتمال افزایش حقوق فرهنگیان تنها تا ۲۵ درصد وجود دارد!

به این ترتیب در آستانه روز معلم این قشر زحمتکش هیچ چیزی نمی‌خواهد جز بهبود وضع معیشت. شاید اگر مشغله انتخاباتی آقای وزیر و رئیس جمهور اجازه دهد، بشود فکری هم به حال معلمان کرد. شاید./فریادگر

 

 


ویدیو مرتبط :
دره ها و قله ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقوط خودرو به عمق ۲۰ متری دره



 

سقوط خودرو به عمق ۲۰ متری دره

آتش نشانان با اجرای عملیات امداد و نجات سبب جلوگیری از سقوط خودرو سواری به عمق دره و نجات جان راننده آن شدند.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود صادقی فرمانده آتش نشانان درباره جزئیات این خبر گفت: این خودرو سه شنبه شب گذشته هنگامی که در حوالی پارک کوهسار در حرکت بود دچار حادثه شد و پس از اعلام رخداد آن به سامانه ۱۲۵، آتش نشانان ایستگاه ۷۴ در ساعت ۲۱:۰۲ به سمت محل حادثه حرکت کردند.

وی ادامه داد: بروز نقص فنی در خودرو سواری و ناتوانی راننده در کنترل خودرو سبب شد خودرو به سرازیری دره منحرف و در عمق ۲۰ متری آن متوقف شود.

صادقی خاطرنشان كرد: آتش نشانان پس از ایمن سازی محل، خودرو سواری را که راننده آن قبل از رسیدن آتش نشانان از خودرو خارج شده بود را با به کارگیری جرثقیل خودرو نجات، مهار و از عمق ۲۰ متری شیب دره به سطح جاده انتقال دادند.

به گفته وی در جریان این حادثه به راننده خودرو آسیبی نرسیده و خسارات مالی چندانی نیز ایجاد نشده است...../ خبرگزارى ایسنا