اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون اول دستگاه قضایی: عده‌ای با قلم و زبان‌شان حقایق روشن نظام را انکار می‌کنند



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,معاون اول دستگاه قضایی

معاون اول دستگاه قضایی گفت: متاسفانه عده‌ای با قلم و یا زبان‌شان حقایق بسیار روشنی که در نظام وجود دارد را منکر می‌شوند.

به گزارش ایسنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای با حضور در مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان عدالت اداری گفت: در بسیاری از موارد اتفاق می‌افتد که انسان حقایق را منکر شود و انکار حق نوعی ظلم محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: عده‌ای با قلم و زبان‌شان در نظام جمهوری اسلامی که با انفاس طیبه امام راحل و مجاهدت‌های آن مرد بزرگ و همه دینمداران بنا گذاشته شده است و قوانین و اقدامات آن که از ابتدا تاکنون با رهبری‌ها و فرماندهی‌های مقام معظم رهبری به جلو می‌رود و حقایق روشنی است را با کمال تاسف منکر می‌شوند.

معاون اول دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: برخی قانون اساسی به این مترقی‌ای را نادیده می‌گیرند و متاسفانه به برخی حواشی و ضعف‌های اجرایی و غیراجرایی می‌پردازند و این نظام مظلوم را ظالمانه و غیرمنصفانه می‌کوبند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: برخی‌ها با بی‌انصافی در داخل کشور با دشمن همراهی می‌کنند و او را متهم می‌کنند به یک نظام و اوصافی که آنها می‌گویند و آنها از حکومت‌هایی تمجید می‌کنند که بویی از مردم‌سالاری نبرده است. این موضوع بسیار بی‌انصافی است که حکومت‌های مرتجعی مانند برخی حکومت‌های منطقه که یکبار انتخابات را به خود ندیده و در تمام دوران سلطنت‌شان یک بار فرد عادل و جامع‌الشرایط بر آنها حکومت نکرده مورد حمایت قرار می‌گیرند و علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از صبح تا شب تبلیغات می‌کنند و متاسفانه در داخل نیز با آنها همراهی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از خدا می‌خواهیم در این ماه انصاف عنایت فرماید و توفیق فرماید تا دیگر ظلم نکنیم.

محسنی‌اژه‌ای اظهار کرد: همیشه در این مقطع هر چقدر به حق نزدیک‌تر می‌شویم وسوسه شیطان زیادتر می‌شود و اگر می‌خواهیم به سلامت به مقصد برسیم باید پیوسته از خداوند استمداد بطلبیم و اگر خدایی ناکرده به حال خود رها شویم عاقبت ما مشخص نیست.

معاون اول دستگاه قضایی اظهار کرد: همانطور که ملاحظه می‌کنید افرادی دارای گذشته خوبی بودند و قبل و بعد از انقلاب، در زمان جنگ و بعد از جنگ و همچنین در اوج مسائل مختلف اقداماتی را انجام داده‌اند اما امروز نمی‌دانم چه شده و نمی‌دانم خدای ناکرده غفلت از خدا پیدا کرده‌اند؛ چراکه این مسیری که در حال طی کردن آن هستند اگر به خود نیایند و به خدا توسل نکنند، قعر جهنم خواهد بود.

 



به گزارش ایسنا، معاون اول دستگاه قضایی گفت: امیدوارم خداوند در این ماه به ما توفیق دهد تا در قول و فعل‌مان منصف باشیم و ظلم نکنیم. همچنین اگر قرار است در جایی سخن و مدحی بگوییم به میزان شایستگی آن فرد باشد و اگر قرار است کسی را مذمت کنیم به همان میزان آن کار را انجام دهیم.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: یکی از مصادیق ظلم انکار حق است و در بسیاری از موارد اتفاق می افتد که انسان حقایق روشن و حق مسلم را انکار می‌کند.

وی بیان کرد: متاسفانه عده‌ای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را که به تعبیر همه منصفین و حتی از زبان بسیاری از غیر دوستان یک قانون مترقی، جامع و نشات گرفته از اسلام و بر مبنای عقل و خرد تنظیم شده است را نمی پذیرند و منکر می شوند.

معاون اول دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: بر اساس حرکت‌های امام خمینی(ره) و رهبری‌های مقام معظم رهبری، اسلام عظمت مجدد پیدا کرده اما توسط عده‌ای دیده نمی‌شود و متاسفانه برخی‌ها همین را نیز منکر می شوند و نمی‌توانند بپذیرند. متاسفانه گاهی اوقات عده‌ای با بی انصافی که از ابتدا تا به امروز دارای مسئولیت‌های گوناگون بودند سخن می‌گویند و قلم می‌زنند و حقایق را منکر شده و مسائل را مخدوش می‌کنند و با کمال بی انصافی سخن می‌گویند.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به اصل 173 قانون اساسی گفت: کدام نظام در دنیا به این معنا در جهت حقوق مردم اجازه می‌دهد که به تناسب این اصل و هم‌چنین اصل 170 قانون اساسی هرگاه مصوبه دولت خلاف قانون و مقررات باشد ابطال شود. یعنی اگر هر شخصی از آحاد جامعه بداند مصوبه یا آیین نامه دولت و دستگاه اجرایی برخلاف قانون و مقررات است می‌تواند ابطال آن را از دیوان عدالت اداری بخواهد آیا کرامتی بالاتر از این می‌شود برای فردی قائل شد؟

وی گفت: رئیس جمهور و هیأت دولت با افراد متخصص نشسته و قانونی را تدوین و تصویب می‌کند اما اگر هر فردی از آحاد جامعه تشخیص داد این مصوبه یا آیین نامه بر خلاف مقررات است می‌تواند ابطال آن را تقاضا کند و دیوان عدالت اداری موظف به رسیدگی است، اما عده‌ای متاسفانه قانون اساسی به این مترقی را نادیده گرفته و به برخی حواشی و ضعف‌های اجرایی و غیراجرایی می پردازند و این نظام مظلوم را ظالمانه و غیرمنصفانه می کوبند.

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: این جلسه به‌مناسبت تودیع یکی از قضات شریف، دلسوز و خدوم قوه قضاییه برگزار شده که در بسیاری از موضوعات خاص و ویژه که از سوی مسئولان نظام بر دوش‌شان گذاشته می‌شد، امر محوله را به نحو احسن انجام می دادند؛ لذا با توجه به توفیقاتی که ایشان در دیوان عدالت اداری داشتند امیدواریم که در دادستانی نیز توفیقاتی را داشته باشند؛ چرا که ساختمان جدید دیوان عدالت اداری نمونه ای از خدمات ایشان در دوران فعالیت‌شان در دیوان عدالت اداری بوده است.

معاون اول دستگاه قضایی بیان کرد:‌ رعایت شأن قضا و دستگاه قضایی و همچنین رعایت جایگاه رفیع دیوان عدالت اداری بسیار مهم و حساس است، به خصوص در جلوگیری از فساد و فسادهای نامرئی باید تلاش‌هایی انجام شود.

وی با بیان اینکه باید قانون را همیشه مدنظر قرار داد تا هیچ‌گونه لطمه‌ای وارد نشود، گفت: آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری باید بسیار مستقل، شفاف و قابل دفاع باشد تا به راحتی نشود آن را مورد هجمه قرار داد.
 

 اخبار سیاسی -   ایسنا 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسن روحانی: چند سال پیش عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای دیگر کهریزک درست کردند/دستگاه های قضایی و امنیتی می گویند...



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رییس‌جمهور: شخصی خود می‌گوید من نبوده‌ام و نیستم دیگری اصرار دارد که بگوید تو بودی!

برخی از تعبیرات در مجلس کمی دلگیر کننده بود/باید عادت کنیم تحمل ها را بالا ببریم/ نظر مجلس با سخنان برخی نمایندگان گاهی متفاوت است/پیری، جوانی و میان سالی برای من فرع بر ضرورت های مهم است/حدس و گمان درباره سهم دادن به شخصیت های سیاسی از واقعیت دور است/وزیران این کابینه هم هیچ کدام حرص و ولعی برای وزارت نداشتند/ از تک تک آنها دعوت کردم/کابینه، کابینه فراجناحی است اما فراجناحی بودن به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست/افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائلی را دنبال می‌کنند به آنها توجه نکنیم/چند سال پیش عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای دیگر کهریزک درست کردند/باید آتش ها با تدبیر خاموش شوند/در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرهای نازیبایی هم به کار رفت/جوانگرایی را می‌پسندم؛ ولی در مدیریت های کلان تجربه را مقدم بر مسئله سن می دانم/از اقلیت های قومی دینی و مذهبی در نهاد ریاست جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد/ پارس جنوبی دوره زنگنه را با امروز مقایسه کنید/وزیران پیشنهادی از نظر امنیتی،اخلاقی و مالی هیچ مساله ای نداشتند/

رئیس‌جمهور کشورمان در سخنان خود در پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم،در سخنانی در جلسه علنی مجلس با تشکر از نمایندگان گفت: شما کار سخت و طاقت‌فرسایی داشتید و شاید کمتر سابقه داشته باشد که بررسی رای اعتماد به هیات وزیران که چهار روز به طول انجامد و این را هم لطف ویژه نمایندگان مجلس نسبت به دولت تدبیر و امید می‌دانم که با دقت و وسواس این مساله را مورد بررسی و رسیدگی قرار دادند.

به گزارش ایسنا ،حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی گفت: لازم می‌دانم که از همه نمایندگان محترم مجلس چه آنهایی که در موافقت صحبت کردند و چه آنهایی که در مخالفت نسبت به برنامه و برخی از اعضای کابینه صحبت کردند سپاسگزاری و تشکر کنم.

وی افزود: بی‌تردید همه تلاش کردند که به وظایف قانونی، شرعی و ملی خود عمل کنند و به مردم بزرگوار ایران هم چه در داخل و چه در خارج که در طول این چهارروز از طریق رسانه‌ها این موضوع را دنبال کرده‌اند خسته نباشید می‌گویم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همین‌جا از همه رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی تشکر می‌کنم بابت اطلاع‌رسانی کامل و به هنگامی که انجام دادند.

روحانی در ادامه گفت: از وزرای پیشنهادی نیز سپاسگزاری می‌کنم که به عهده خود عمل کردند و در کمال حوصله و صبوری و رعایت ادب، اخلاق و اعتدال به نقد‌ها، سوالات‌ و مخالفت‌ها حتی مخالفت‌هایی که گاهی لحن آن تند بود پاسخ منطقی و مناسبی ارائه دادند. برخی از لحن‌ها ممکن بود که بهتر باشد اما در مجموع همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین‌نامه انجام شده است.

نقدها حق نمایندگان بود
وی گفت: گرچه برخی از رسانه‌ها نسبت به نوع سوالات و انتقادات لحن انتقادانه‌ای داشتند و منتقد بودند و گاهی از اصطلاح اعتراف‌گیری استفاده کردند ولی به نظر من همه مباحث، سخنان و نقدها حق نمایندگان محترم بود و آنها باید بدانند که به چه کسی و به چه دیدگاهی رای می‌دهند.

رئیس‌جمهور کشورمان افزود: رای نمایندگان رایی قانونی، حقوقی، سیاسی و حق آنهاست و حق آنها در چارچوب قانون است و امیدوارم که همه اعضای دولت و این خدمتگزار مستظهر به حمایت مجلس محترم در طول مدت خدمت‌گذاری باشیم و همواره پشتیبانی مجلس برای دولت به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت خواهد بود.

به رای مجلس احترام می‌گذاریم
رییس جمهور در آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی خود در مجلس اظهار کرد: هرچه رای مجلس باشد، به آن احترام می‌گذاریم.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی درجلسه علنی مجلس اظهار کرد: برای این فرزند مجلس که منادی گفتمان اعتدال و عقلانیت است و منتخب اعتدال‌خواهی مردم است، گاهی برخی از تعبیرات در مجلس کمی دلگیرکننده بود اما چه باید کرد این شیوه مرسوم در مردم‌سالاری پارلمانی است و همه ما باید عادت کنیم تحمل‌ها را بالا ببریم. هم نمایندگان مجلس و هم اعضای دولت با بالا بردن آستانه تحمل بهتر می‌توانیم با هم تعامل کنیم و به یاری هم بشتابیم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مجلس در مقام ایفای وظیفه نمایندگی و اظهارنظر کاملا آزاد است. هم در بیان و هم در رای خود. حتی من می‌خواهم به رسانه‌ها تذکر دهم که برخی از نقدها و سوالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و در کشور برطرف شود.

وی افزود: به اعتقاد من این کار به خوبی انجام گرفت. اگر شبهه‌ای در رسانه و یا در ذهن مردم باشد، اینگونه مطرح شدن آن کمک به دولت است و بهتر برای افکار عمومی تبیین می‌شود.

روحانی با بیان اینکه برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود، افزود: اما همه انتقادات را به رسمیت می‌شناسیم، این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. البته نظر مجلس با سخنان برخی از نمایندگان گاهی متفاوت است. مجلس یعنی 290 نفر و نظرنهایی نمایندگان محترم نسبت به کابینه در رای نهایی‌شان مشخص می‌شود.

رییس جمهور تاکید کرد: ساعاتی باید صبر کنیم و آنگاه پس از شمارش آرا رای مجلس مشخص خواهد شد. هرچه رای مجلس باشد ما بدان احترام می‌گذاریم.

هیچ‌کس نمی‌تواند نظر شخصی خود را جای اسلام یا انقلاب بنشاند
وی با بیان اینکه باید پیام انتخابات را مدنظر قرار دهیم، یادمان باشد که هیچ‌کس چه رییس جمهور چه هر فرد دیگری نمی‌تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند. همه باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه گفت: همانگونه که در برنامه تقدیمی خود به مجلس اعلام کردم در اینجا نیز به طور فشرده در پاسخ به نقدها و پرسش‌ها به نکاتی اشاره می‌کنم و البته می‌دانم بعد از چهار روز بحث مداوم نمایندگان خسته هستند به همین دلیل تلاش می‌کنم سخنان را کوتاه کنم و از تمام زمان خود استفاده نکنم.

تفکیک قوا نسبی است
وی ادامه داد: طبق قانون اساسی اصل به تفکیک قواست اما این تفکیک قوا نسبی است. توزیع و کنترل قدرت مبنای اصلی در قانون اساسی ماست. به خصوص در قوه مقننه و قوه مجریه.

روحانی تصریح کرد: بنابراین وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می‌گیرند. اول از طریق رییس جمهور که منتخب مردم است و از طریق دیگر نمایندگان مجلس که باز هم منتخب مردم هستند و وزیران در برابر هر دو مسوول خواهند بود.

رییس جمهور افزود: در واقع همه وزیران باید پشتیبانی رییس جمهور و نمایندگان مجلس را احساس کنند و این پشتیبانی، دوگانه است که وزرا را برای اجرای مسوولیت سنگین آماده می‌کند.

وی با اشاره به برخی از بحث‌ها در گذشته خاطرنشان کرد: بازگشت برخی از بحث‌ها به این دلیل بوده که در فهم قانون اساسی اختلاف نظر وجود داشته است اما به نظر من بیان قانون اساسی بسیار روشن است.

کابینه پیشنهاد من منظومه‌ای منسجم است
روحانی اظهار کرد: کابینه‌ای که به شما معرفی کرده‌ام یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد است و همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به صورت هماهنگ انتخاب شده‌ است تا در کنار هم بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

رییس جمهور تصریح کرد: دولت مدیریت آینده‌نگر و پویا را در کنار هم قرار داده تا انسجام مدیریت فراهم شود. دستیابی به چنین مدیریتی نیازمند نگاه استراتژیک بوده است، به همین دلیل افرادی را برگزیدم تا در بخش‌های خود همه جوانب و آثار فرابخشی را مدنظر قرار دهند.

رئیس‌جمهور افزود: لازمه چنین کاری انتخاب وزیرانی بود که از دانش، تخصص و تجربه بالایی برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور برخوردار باشند.

شرایط کشور به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانیم آزمون و خطا را تجربه کنیم
روحانی با بیان اینکه پیری، جوانی و میانسالی وزرا برای من فرقی نمی‌کرد و یا فرقی نمی‌کند، افزود: امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانستیم ما آزمون و خطا را تجربه کنیم. من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه‌هایی که در طول فعالیت‌های انتخاباتی‌ام مطرح کرده‌ام، متعهدم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این دولت برای پاسخگویی به همان مطالبات و در چارچوب گفتمان اعتدال که برآمده از آرای ملت است، معرفی شده است. این کابینه ،کابینه پاکی است که با پشتوانه بیش از سه دهه خدمت و مسئولیت و تجربه در سطوح مختلف نظام و رای قاطع و معنادار مردم به رئیس‌جمهور در مسئولیت ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه بدیهی است که کابینه باید متناسب با دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و تعهداتم به ملت باشد، خاطرنشان کرد: با حمایت مجلس شورای اسلامی و سایر ارکان نظام فرصت برای خدمت به مردم بزرگوار کشور را در این شرایط دشوار مغتنم می‌شمارم.

رعایت حقوق شهروندی و حاکم شدن فضای نشاط و امید از خواسته‌های مردم است
رئیس‌جمهور مطالبات مردم در شرایط فعلی در مباحث اقتصادی را کاهش تورم، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار و رونق اقتصادی که منجر به افزایش سطح اشتغال و بهبود معیشت مردم می‌شود،دانست و گفت: مردم در عرصه سیاست‌های داخلی نیز خواسته‌هایی دارند. آنها خواستار رعایت حقوق شهروندی و رعایت حقوق همه اقلیت‌ها، حفظ حریم خصوصی مردم، حفظ آزادی‌های مشروع و قانونی شهروندان، احزاب و گروه‌ها و حاکم شدن فضای نشاط، امید و اعتماد هستند.

وی با بیان اینکه مردم در عرصه سیاست‌های خارجی به دنبال منزلت بیشتر ایران و ایرانیان هستند، گفت: مردم تمایل دارند که زیست بهتر همه ایرانیان را شاهد باشند و نام ایران را مترادف با ایستادگی در حقوق و منافع ملی و مطابق با صلح‌دوستی و احترام متقابل باشد.

روحانی با بیان اینکه مردم در عرصه فرهنگ و اجتماع خواستار فضایی فرهنگی‌تر هستند، ادامه داد: توجه به اخلاق، ادب و کرامت انسانی و اعتدال علوی در جهت ساماندهی فضای عمومی کشور از خواسته‌هایی است که مردم به دنبال آنها هستند.

ابراز همدردی رییس‌جمهور با مردم مصر
روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس گفت: همه می‌دانیم که دولت در چه شرایطی فعالیت خود را آغاز می‌کند، پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به وضعیتی که جامعه، نظام و کشور در آن قرار دارد، دور از واقع‌گرایی است و ناممکن است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: وضعیت فعلی کشور در تمام زمینه‌ها وضعیت دشوار و پیچیده‌ای است، در عرصه اقتصادی با تورم بالا، نرخ سرمایه‌گذاری پایین، رکودبنگاه‌های تولیدی و نقدینگی بالا و... مواجه هستیم که خلاصه آن را برای مردم تشریح کرده‌ام.

روحانی در ادامه به وضعیت کشور در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی نیز با تمرین‌های ظالمانه، چالش‌های منطقه‌ای و تنش‌های حاد سیاسی در خاورمیانه مواجه هستیم و در اینجا لازم می‌دانم که به ملت بزرگ مصر به خاطر بی‌رحمی‌هایی که این روزها به آنها وارد شده است، تسلیت می‌گویم و با آنها ابراز همدردی می‌کنم.

وی خطاب به نظامیان مصر نیز گفت: تذکر می‌دهم که ملت بزرگ مصر، ملتی بزرگ و آزادیخواه است، آنها را سرکوب نکنید، راه مردم راه دموکراسی و اسلام است و همه جهانیان باید به درخواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در چنین شرایطی اظهار همدردی می‌کنیم.

روحانی در ادامه به وضعیت منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: امروز منطقه ما با تهدیدهای قدرت‌های خارجی مواجه است.

رییس جمهور همچنین به وضعیت فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: در عرصه فرهنگی و اجتماعی نیز با آسیب‌های اجتماعی و شکاف‌ها مواجه هستیم، هرگونه قضاوتی در کابینه باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کشور صورت بگیرد.

تک‌تک اعضای کابینه متناسب با شدت چالش‌های پیش‌روی وزارتخانه‌ها انتخاب شده‌اند
روحانی افزود: به صراحت خدمت نمایندگان مردم و ملت ایران می‌گویم که تک تک اعضای کابینه متناسب و با اندازه و شدت چالش‌های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارتخانه‌های مربوطه انتخاب شده‌اند و این را هم می‌گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات دولت در برابر مردم نیازمند اراده ملی است و باید همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری به یاری دولت بشتابند.

رییس جمهور ادامه داد: دولت نیز خود را موظف می‌داند با برنامه‌ریزی منسجم، سخت‌کوشی و پایبندی به قانون، در اولویت قراردادن منافع ملی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آینده بهتر به کار گیرد.

نگاه من در انتخاب همکارانم نگاه حرفه‌ای و تخصصی بوده است
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های دولت را شنیده‌اید و من نیز در چهار روز صحبت‌ها و نظرات نمایندگان را دنبال کرده‌ام و به صراحت عرض می‌کنم یکایک وزرای پیشنهادی بر اساس ضرورت‌های پیش گفته، مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت‌های کشور برگزیده شده‌اند و نگاه من در انتخاب همکارانم نگاه حرفه‌ای و تخصصی بوده است.

رییس جمهور تاکید کرد: بنده هیچگاه به دنبال سهم‌دهی و مصلحت بیرونی به هیچ جناح و هیچ حزب و هیچ شخصیتی نبوده‌ام حدس و گمان درباره سهم دادن به گروه‌ها، جناح‌ها و حتی شخصیت‌های سیاسی بدانید از واقعیت دور است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد جز همان ظن و گمانی است که قرآن آن را اثم و گناه می‌داند و وزیران این کابینه هم هیچ کدام حرص و ولوی برای وزارت نداشته و ندارند اما انگیزه کافی را دارند.

کابینه دولت تدبیر و امید کابینه‌ای فراجناحی است
وی با بیان اینکه کابینه دولت تدبیر و امید کابینه‌ای فراجناحی است گفت: فراجناحی بودن به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست اعضای کابینه چهره‌های شناخته شده‌ای هستند که در مراحل مختلف انقلاب و در دولت‌های مختلف و یا در مسوولیت‌های مختلف حضور داشتند. بدیهی است که این افراد تفکرات مشخص سیاسی و حتی متفاوت با یکدیگر داشته باشند آنچه اهمیت دارد این است که در کار دولت و در دعوت افراد به همکاری فراجناحی عمل کنیم.

همکاران من در دولت از نسل انقلاب متدین، متخصص و پاکدستند
روحانی تصریح کرد: من با اصطلاحات مشکلی ندارم ولی وزیر باید کل ملت را ببیند نه منافع یک جناح. همکاران من در دولت از نسل انقلاب متدین، متخصص و پاکدستند و همه آنها را به این نیت انتخاب کردم که ان‌شاءالله از رای اعتماد شما برخوردار شوند و مرا در عمل به تعهدی که با خدا و مردم بسته‌ام کمک کنند.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به حوادث تلخ سال 88 خاطرنشان کرد: چند سال پیش اتفاقات تلخی رخ داد و عده‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای کهریزک را درست کردند. همه می‌دانیم کارهای بسیار ناپسندیدی صورت گرفته و همه باید تلاش کنیم آتش‌ها با تدبیر خاموش شود، ضمن آنکه ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم؛ عده‌ای احضار شدند، عده‌ای متهم بودند، عده‌ای محکوم شدند و همه آنها مشخص است اما بعد از چهار سال باز هم نباید از کوچه‌های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نامشخص است.

شخصی خود می‌گوید من نبوده‌ام و نیستم دیگری اصرار دارد که بگوید تو بودی
وی ادامه داد: شخصی خود می‌گوید من نبوده‌ام و نیستم دیگری اصرار دارد که بگوید تو بودی. دستگاه‌های قضایی و امنیتی می‌گویند نبوده است آن یکی می‌گوید باید ثابت کنی که نبوده‌ای. من می‌پرسم آیا این به نفع کشور است؟ فراموش نکنیم یک بار ما مساله‌ای را پیگیری می‌کنیم به خاطر مسائل ملی و امنیت ملی و گاهی برای منافع جناحی و حزبی این دو با هم متفاوت است اما آنچه مهم است همه باید تلاش کنیم جلوی تکرار تخلفات را بگیریم و نگذاریم دیگر تکرار شود و باید توجه داشته باشیم آنچه فتنه‌ها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری می‌کند همین حماسه حضور مردم در انتخابات است و بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا اصلاح شیوه‌ها در اجرا و نظارت، توازن در رسانه‌های خبری و صدا و سیما عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضایی اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف.

همکارانم نیت و انگیزه‌ای جز خدمت صادقانه به نظام و مردم ندارند
رییس جمهور منتخب خطاب به نمایندگان مجلس گفت: افرادی را که برای همکاری دعوت مرا پذیرفته‌اند نیت و انگیزه‌ای جز خدمت صادقانه به نظام و مردم ندارند و عمل به تعهدات دینی و ملی را وظیفه می‌دانند و متوازعانه پذیرفته‌اند بنده خادم ملت را هم‌سو با تقدیر الهی و رای و امید مردم یاری و همراهی کنند و همه آنان وفادار و پایبند به آرمان‌های انقلاب، اندیشه‌های امام راحل، قانون اساسی و ولایت فقیه هستند و من به عنوان رییس جمهور به دستگاه امنیتی کشورم اعتماد دارم و آنها هم به خود من و هم به نمایندگان ویژه من اطمینان دادند که هیچ یک از وزیران پیشنهادی نه فقط از نظر امنیتی بلکه از نظر اخلاقی و مالی هم هیچ مساله قابل ذکری ندارند.

وی گفت: البته می‌دانید من نیز به دلیل مسوولیت‌هایی که در بالاترین سطوح کشور در حوزه امنیت ملی داشته‌ام حتی به این استعلام‌ها هم اکتفا نکرده‌ام و فراتر از روال معمول همه دولت‌های گذشته مشورت و رایزنی را نسبت به همه وزیران در بالاترین سطح دنبال کرده‌ام.

با اطمینان کامل وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با اطمینان کامل وزرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم و خواهش می‌کنم افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص، مسائلی را دنبال می‌کنند به آنها توجه نکنید، با مصالح ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه داشته باشید.

وزیران من شناخته شده هستند
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: این همکاران گرامی، منشور اخلاقی دولت که مبنای آن اعتدال است را از جان و دل قبول کردند که برای اجرای آن نیز همدل ومتفق‌القول هستند.

روحانی با بیان اینکه وزیران من شناخته شده هستند، گفت: با برخی از آنان در سالهای جنگ و جهاد و زیر بمباران دشمن هم‌رزم بوده‌ام و با برخی دیگر در مسئولیت‌های دیگر همکار بوده‌ام، باید قدر این عزیزان و یا جانبازان را بدانیم و قدردان تخصص‌ها و تجربه‌های طولانی‌شان باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم که در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی گاهی تعبیرات نازیبایی هم به کار رفت، من جوانگرایی را می‌پسندم ولی در مدیریت‌های کلان تجربه، تعهد، دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر مساله سنی می‌دانم.

مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم
رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر دو فرد از همه نظر مشابه هم بودند هم حتما جوان‌تر ترجیح داشت،در واقع معدل کابینه من در دهه سنی 50 است و این دهه یعنی دهه پختگی.

روحانی خاطرنشان کرد:آنچه برای من تعیین کننده است عشق به خدمت، توان، مدیریت، دانش، تجربه، انضباط کاری و تجربه کار گروهی بوده است و من مدیر برای پروژه انتخاب نکردم، من مدیران ارشد ستادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردم.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم فرماندهان کهنه‌کار اتاق فرماندهی جنگ را اداره می‌کنند و افسران جوان میدان نبرد را، البته به همه وزیران توصیه کرده‌ام که در رده‌های بعدی از متخصصین جوان استفاده و بهره‌برداری کنند.

بی‌تردید بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش اظهارداشت: در مباحث مربوط به بانوان، قومیت‌ها و اقلیت‌ها نیز باید اشاره کنم که اولا کابینه بزرگتر از هیات وزیران است و بی‌تردید بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت ثانیا از وزرا خواسته‌ام که از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها بهره‌گیری کنند و همه باید در ارتقا جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی، مدیریتی بکوشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: همچنین از اقلیت‌های قومی، دینی، مذهبی در سطوح مختلف مدیریتی، سطوح ملی و محلی و حتی در مسئولیت‌هایی در ریاست‌جمهوری دعوت به همکاری خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، رییس دولت تدبیر و امید در ادامه با بیان اینکه درمورد وزرا به بیان چند جمله بسنده می‌کنم اما نسبت به چند وزیر کمی با تفصیل سخن می‌گویم تا بر سختی چند روزه شما نمایندگان نیفزایم، در رابطه با وزیر پیشنهادی‌اش در وزارت اقتصاد گفت: آقای دکتر طیب‌نیا با توجه به تجربه کافی و هماهنگی وی در فعالیت اقتصادی برای این وزارت معرفی شده است.

رییس جمهور در مورد واعظی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات تصریح کرد: دکتر واعظی تخصص دانشگاهی در همین رشته را دارد و در شرایط فعلی که نیاز به ارتباط بین‌المللی داریم، ایشان توانایی کافی را دارند.

روحانی درخصوص حجت‌الاسلام والسلمین علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات نیز افزود: آشنایی من با ایشان در مجلس شورای اسلامی در دو دوره و مجلس خبرگان بوده است و ایشان دارای قدرت مدیریتی کافی و توانایی بالایی در این امر مهم است.

رییس‌جمهور درخصوص وزیر پیشنهادی‌اش در وزارت بهداشت نیز بیان کرد: آقای دکتر هاشمی را با اصرار دعوت کردیم. ایشان مسوولیت‌های سنگینی برعهده داشته و خدمات بسیاری را در امر پزشکی داشته و دارند و سابقه جبهه و جهادی ایشان مورد استقبال بزرگان جامعه پزشکی بوده است.

وی همچنین در مورد وزیر پیشنهادی‌اش در وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی را برای وزارت دادگستری انتخاب کردم و همچنین از پذیرش ایشان خوشحال شدم. ایشان توانمند برای تصدی بر این وزارت است و می‌تواند به خوبی هماهنگی لازم بین قوه قضاییه، قوه مجریه و قوه مقننه را به وجود بیاورد. لذا مطمئن بودم ایشان در زمینه تامین عدالت و مبارزه با فساد کمک خوبی برای دولت خواهند بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه با اشاره به معرفی حسین دهقان به عنوان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مجلس گفت: سابقه آشنایی من با ایشان مربوط به دوران دفاع مقدس است. ایشان در بخش جبهه و جنگ سابقه ارزشمندی دارند. آشنایی و تجربه‌ ایشان به این بخش و حضورش در وزارت دفاع و نگاه استراتژیک وی به این بخش از مواردی است که حائز اهمیت است.

وی با اشاره به انتخاب محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به حق مهندس نعمت‌زاده فردی شایسته و جزو افراد کم‌نظیر در بخش صنعت است. ایشان در این بخش می‌توانند نشاط جدیدی را به وجود بیاورند. ان‌شاءالله شاهد شکوفایی این وزارتخانه در دوران حضور آقای نعمت‌زاده در این وزارتخانه باشیم.

روحانی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان یکی از فعالان انقلاب نام برد وگفت: آقای جنتی در دوران بعد از انقلاب مسئولیت‌های فراوانی داشته‌اند و کاملا به فرهنگ ایرانی اسلامی اشراف دارند و به ابعاد مهم فرهنگ از لحاظ بین‌المللی توجه کامل دارد.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به انتخاب عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور اظهار کرد: من نیازی به معرفی ایشان نمی‌بینم چرا که همه شما نمایندگان مجلس با ایشان آشنایی کامل دارید.

روحانی با اشاره به سوابق رحمانی فضلی ادامه داد: وی با فرهنگ کشور آشنا است و من می‌خواهم که ایشان با دید اقتصادی به استان‌ها توجه کنند. ایشان آشنایی عمیقی با اقوام مختلف ایرانی دارند و وزیری هستند که به خوبی به زبانهای کردی و آذری صحبت می‌کنند.

وی با اشاره به معرفی حمید چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی به بیان سابقه آشنایی خود با چیت‌چیان پرداخت و گفت: چیت‌چیان وزیری است که هم دارای تخصص و هم تجربیات زیادی است. وی ابتکارات زیادی در بخش‌های انرژی‌های نوین دارد و توجه ویژه به مساله آب در شرایط فعلی کشور از اولویت‌های مورد نظر ایشان است.

روحانی در ادامه با بیان اینکه بهترین شخصیتی که می‌تواند به خوبی مسئولیت وزارت خارجه را برعهده بگیرد، انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: من سالیان درازی با محمدجواد ظریف آشنایی دارم، مهارت ایشان در مذاکرات بین‌المللی و آشنایی ایشان به مسائل مختلف جهانی و همچنین اطاعت از خط رهبری در مقاطع مختلف از ویژگی‌های آقای ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به انتخاب محمود حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: من در جمع‌بندی‌هایی که در مورد وزیر جهاد کشاورزی داشتم همه بخش‌های جهادی اتفاق نظر داشتند که آقای حجتی این وظیفه را بپذیرند، از روز اولی که من از ایشان درخواست کردم که سکان این وزارت را بر عهده بگیرند ایشان متواضعانه فرد دیگری را معرفی کردند.

روحانی با بیان اینکه برای وزارت آموزش و پرورش شخصیتی اجرایی، علمی و برنامه‌ریز مورد نظر قرار داده است، گفت: دکتر نجفی فردی است که نسبت به مسائل آموزش و پرورش دارای نظرات راهبردی هستند. وی دارای محبوبیت بالایی در میان فرهنگیان است و درک عمیقی از آموزش و پرورش و از در ک عمیقی از مسائل عمومی کشور دارد.

وی افزود: نجفی دغدغه فرهنگیان را به خوبی می‌داند و می‌داند که معلم دلخسته نمی‌تواند آینده‌سازان بانشاطی را تحویل جامعه بدهد. من مطمئنم که ایشان می‌توانند نشاط علمی، اخلاقی و فرهنگی بهتری را پیدا کنند ایشان تجربه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان کشور را داشته و کاملا به انقلاب و نظام و رهبر معظم انقلاب متعهد هستند.
روحانی تاکید کرد: شرط اولیه همه وزرا تخصص، اعتدال‌گرایی و اطاعت از ولایت امر بوده و است.

 

روحانی در مورد انتخاب وزیر علوم توضیح داد: وزیر علوم دغدغه شخصی من بود. چراکه ما نیازمند دانشگاه‌های با نشاط هستیم و باید مطالبات به حق دانشجویان را مدنظر قرار دهیم. برای همین وزیر علوم باید فردی باشد مورد احترام دانشگاهیان و دارای سوابق علمی و مدیریتی متعادل باشد تا فضای دانشگاه را در شرایط حساس فعلی به سمت آرامش پیش ببرد.

وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با میلی‌منفرد گفت: من در همان سال‌های دهه 70 که در شورای امنیت ملی مسوولیت داشتم، در جریان حوادث آن روز دانشگاه‌ها آقای دکتر میلی‌منفرد را فردی معتدل شناختم که جزء افرادی است که تفکر اصلاح‌طلبی دارد اما در اجرا مستقل و فراجناحی است و طبق چارچوب‌های نظام و ولی فقیه حرکت می‌کند.

رییس جمهور ادامه داد: من بارها قبل از این گفته‌ام که با اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن افراد مشکلی ندارم بلکه معتقدم هر دوی این گروه‌ها باید در دولت آینده اعتدال داشته باشند.

روحانی در توضیحات خودش در مورد علی ربیعی گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توضیح داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به دست کسی اداره شود که هم اقتصاددان باشد و هم جامعه‌شناس و هم فضای کارگری را بشناسد و هم فقر را احساس کرده باشد و هم سال‌ها در فضای امنیت ملی سابقه داشته باشد و پیوندها را به خوبی درک کند.

وی با بیان اینکه علی ربیعی تمام ویژگی‌های گفته شده را دارد، گفت: آقای ربیعی برای اداره وزارتخانه‌ای که هم اقتصادی، هم اجتماعی و هم کارگری است، مناسب است و با توجه به ویژگی‌هایش برای این مسوولیت انتخاب شده است و می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند.

رییس جمهور در توضیحات خودش در مورد گزینه پیشنهادی وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: آقای آخوندی هم دانش مهندسی و اقتصادی دارد و هم به توسعه اجتماعی معتقد است. با توجه به اینکه ما باید تمام کشور را در نظر داشته باشیم، ایشان مساله آمایش سرزمینی را مدنظر دارد و همواره تمرکززدایی و پایتخت‌سالاری را مدنظر داشته است.
آخوندی شهامت داشته در حضور رهبری بگوید که در انتخابات تقلب نشده است

روحانی با بیان اینکه راه و شهرسازی یک ماموریت استراتژیک است، گفت: آقای آخوندی با انجمن‌های حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه هماهنگ است و به همین دلیل از انتخاب او استقبال فراوانی شده است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت آقای آخوندی گفت: او جهادگر و با سابقه جهاد سنگرسازان بی‌سنگر است و این شهامت را داشته است که در حضور رهبری بگوید که تقلبی در انتخابات نشده و امکان تقلب وجود ندارد که من این موضوع را که او در هرکجا اعتقاد خودش را بیان می‌کند، به او تبریک می‌گویم.

 

زنگنه شایسته‌ترین فرد برای وزارت صنعت است
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در ادامه دفاع پایانی خود از وزرای پیشنهادی‌اش با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات زنگنه و همچنین اهمیت وزارت نفت گفت: وزارت نفت از حساسیت بالایی برخوردار است و امروز شرایط کشور ما به گونه‌ای است که منابع مالی ما و به تعبیری دیگر زندگی مردم امروز به این وزارتخانه اتصال دارد.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت بین‌المللی و سیاسی این وزارتخانه و تحریم‌های دشمنان در ارتباط با نفت کشورمان گفت: جایگاه این جایگاهی یگانه است بنابراین باید نگاه ما نیز یگانه باشد.

وی با اشاره به اهمیت داخلی این وزارتخانه و همچنین بعد بین‌المللی و اقتصادی آن گفت: بحث سیاست خارجی و اقتصادی ما نیز در کنار مسائل داخلی به این وزاتخانه وابسته است و ما نیازمند فردی باتجربه و کهنه‌کار جهت تصدی این وزارتخانه هستیم و من خودم در این زمینه وسواس زیادی به خرج دادم، با افراد زیادی صحبت کردم و حتی دو نفر را برگزیدم و خود آنها اصرار و تاکید کردند که در شرایط فعلی بهترین گزینه دکتر زنگنه است. با متخصصین و صاحب‌نظران صحبت کردم،‌گروه‌های کاری ما بررسی کرد و تاکید بر این بود که آقای زنگنه شایسته‌ترین فرد برای این سمت است.

روحانی خطاب به نمایندگان گفت: شما اگر دوره مسوولیت ایشان در وزارت نفت را با دوره‌های دیگر مقایسه کنید، می‌بینید که در دوره خود چه نشاطی را وارد این صنعت کردند و ما در چه شرایطی قرار گرفتیم.

وی گفت: شما وضعیت پارس جنوبی را در دوره ایشان با دوره کنونی مقایسه کنید، پارس جنوبی از زمانی که ایشان از وزارت نفت رفتند تا به امروز چقدر پیشرفت داشته است؟ البته می‌دانم شرایط ما در این سال‌ها شرایط سختی بوده و این را می‌پذیرم ولی باید توجه داشت که کار ایشان نیز در زمانی که مسوولیت وزارت نفت را برعهده داشتند بسیار ارزشمند بود و به صراحت می‌گویم که بنده فردی بهتر از ایشان را برای وزارتخانه نمی‌شناسم و سراغ ندارم.
فردی بهتر از زنگنه برای وزارتخانه صنعت نمی‌شناسم و سراغ ندارم
رییس جمهور ادامه داد: این وزارتخانه، وزارتخانه حساسی است و حتی اگر بخواهد این وزارتخانه دو هفته با سرپرست اداره شود بنده به عنوان خدمت شما نمایندگان عرض می‌کنم، برای من این موضوع بسیار سخت است و برای منافع ملی مضر است.

روحانی با اشاره به سابقه آشنایی خود با زنگنه گفت: ایشان شخصیتی است که من در جبهه‌های جنگ با ایشان آشنا شدم، جهادگری هستند که در میدان‌های رزم در کنار ایشان بودم، در مسوولیت‌های مختلف حضور داشتند و به شما می‌گویم که پرونده ایشان در بخش‌های مختلف دنبال کردم، ایشان فردی پاکدست است.

وی با اشاره به بحث قرارداد کرسنت و مباحث مطرح شده در ارتباط با آن با بیان اینکه خود کسی بوده که به این موضوع اشکال گرفته است گفت: بنده در جریان تمام مراحل این موضوع هستم.
رییس جمهور با بیان اینکه زنگنه فردی متخصص، پاکدست است گفت: در شرایط فعلی ایشان بهترین گزینه برای اداره این وزارتخانه مهم و استراتژیک است.

روحانی همچنین در دفاع از وزیر ورزش و جوانان نیز گفت: ایشان (سلطانی‌فر) سابقه مدیریتی طولانی در عرصه‌های مختلف دارد.

وی با اشاره به سوابق سلطانی‌فر گفت: ایشان فردی شایسته برای برعهده گرفتن مسوولیت ورزش و جوانان است.
روحانی همچنین به اهمیت ملی و دیپلماسی این وزارتخانه از جمله بحث دیپلماسی ورزش و همچنین توجه به ورزش همگانی اشاره کرد.

 وی با اشاره به سوابق سلطانی‌فر گفت: ایشان فردی شایسته برای برعهده گرفتن مسوولیت ورزش و جوانان است.

روحانی همچنین به اهمیت ملی و دیپلماسی این وزارتخانه از جمله بحث دیپلماسی ورزش و همچنین توجه به ورزش همگانی اشاره کرد.

24 خرداد مردم حماسه آفریدند 24 مرداد شما نمایندگان مردم آن را تکمیل خواهید کرد
روحانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در پایان به محضر شما نمایندگان می‌گویم که من در پیشگاه خدا و شما نمایندگان خودم را موظف دانسته و می‌دانم که آنچه می‌دانستم از دانسته‌ها و اطلاعاتم نسبت به کابینه و تک تک وزرا با صداقت و صراحت و قبول مسئولیت در روز قیامت، در محضرشما اعلام و عرضه کردم.

وی افزود: هر چه گفتم شهادت شرعی بوده و به تمام الزامات این شهادت شرعی متعهد هستم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: خداوندا تو شاهد باشد من جز حقیقت و راستی نگفته و نخواهم گفت. تو خود شاهد باش که آنچه گفتم برای ارتقای آگاهی کسانی بود که در معرض مسئولیت داوری مهمی قرار دارند. تو شاهد باش که تمام تلاشم را به کار بسته‌ام که بهترین افراد را برای کابینه با بالاترین درجه کارآمدی و تجربه به نمایندگان مجلس معرفی کنم. در انتخاب همکاران به دقت مشورت کرده و رسیدگی و ارزیابی کامل انجام داده‌ام تا شایستگی و تعهد آنها برای مسئولیت‌ها روشن باشد.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: حتی یک روز در جریان معرفی این وزرا و یا یک ساعت وقت تلف نکردم من به دلیل شرایط حساس کشور و تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند هر چه سریعتر دولت را معرفی کن، پس از انجام مراسم تحلیف در اولین فرصت ممکن دولت را معرفی کردم.

روحانی تصریح کرد: امروز به نقطه‌ای رسیدیم که با رای شما نمایندگان حماسه سیاسی کامل خواهد شد. 24 خرداد مردم حماسه سیاسی آفریدند و 24 مرداد شما نمایندگان مردم آن را تکمیل می‌کنید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بزرگواران، نمایندگان محترم این شمایید و این خدای حاضر و ناظر بر اعمال. این شمایید و چشم منتظر ملت بزرگوار ایران که نگاه آنها امروز به آرای شما است، این شمایید و این طمع دشمنان که همیشه خواسته‌اند بین دولت و مجلس فاصله باشد.
وی افزود: دشمنان هرگز خوشحال نباشند و نخواهند بود.

روحانی خطاب به نمایندگان گفت: رای امشب شما به همه کابینه؛ بعضی‌ها نوشته و گفته‌اند فلانی خوشحال می‌شود اگر چندتا از وزرا رای نیاورند، من می‌گویم، من خوشحال می‌شوم اگر همه وزرا رای آورند بی تردید با رای شما به همه وزرا کار دولت در همه بخش‌ها و وزارت‌خانه‌ها سریعتر آغاز خواهد شد که این خواست مردم است و ان‌شاءالله با رای شما هم لبخند بر لبان ملت و شادی رهبر را به همراه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد:ان‌شاءالله حماسه سیاسی ملت با رای مجلس امروز تکمیل خواهد شد. شما همیشه لطف داشته‌اید.

وی در ادامه اظهار کرد: خط قرمز من و شما قاعدتا با همه وزرای آینده ما، امانتداری در بیت‌المال، رعایت رهنمودهای رهبری، حراست از عزت کشور در صحنه بین‌المللی و صیانت از حقوق مسلم ایران و پاسداری از احکام و اخلاق نورانی اسلام است و هرکس رعایت کند خدمتش مشهود خواهد بود و هر کسی عبور کند جایی در حلقه خدمت‌گزاری نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور در پایان گفت: بارالها تعدادمان در جهان اندک و دشمنانمان بسیار است، تدبیر ما در گرو تدبیر توست و امید ما به رحمت بیکرانه تو و ما خود را وامدار تو می‌دانیم. /ایسنا