اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی به کرج منتقل می شود



 

 

کشاورزی

 

 

معاون امور دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: غیر از ساختمان مرکزی این معاونت، همه بخشهای دیگر معاونت یادشده به کرج منتقل می شود.

سعادت الله عباسی بعد از ظهر دوشنبه در حاشیه سمینار علوم دامی در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از ساختمانهای مربوط به معاونت امور دامی وزارت جهاد کشاورزی در کرج قرار دارند و در تلاش هستیم تا غیر از ساختمان مرکزی، بخشهای دیگر این مجموعه را نیز به کرج منتقل کنیم.

این مسئول عنوان کرد: تشکیل استان البرز زمینه مناسبی را برای افزایش شکوفایی پتانسیلهای این منطقه در زمینه دام فراهم می کند که باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشیم.

● شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و طیور به کرج می آید

وی ادامه داد: همچنین شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و طیور نیز به کرج منتقل خواهد شد و ساختمانی برای استقرار آن تدارک دیده خواهد شد.

این مسئول گفت: وزارت جهاد کشاورزی در بخش امور کشاورزی، دام و آبزیان شرح وظایفی دارد که برنامه ریزی و اتخاذ تابیر لازم به منظور افزایش بهره وری از عوامل و منابع تولید کشاورزی و دستیابی به الگوهای کشت متناسب با منابع آب در دسترس، ظرفیتهای تولید و شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور از جمله آنها است.

● تامین بهداشت دام و فرآورده های مربوط به آن دنبال می شود

وی عنوان کرد: تامین بهداشت دام و فرآورده های مربوط به آن و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک انسان و دام، قرنطینه دام و کنترل بهداشتی کشتارگاه ها و نظارت بهداشتی بر مراتع، آبشخورها، محل نگهداری دام، کارخانه های تولید خوراک دام و سایر تاسیسات و مراکز تهیه، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی نیز همواره دنبال می شود

عباسی اظهار داشت: نظارت و کنترل بر تولید، واردات و مصرف مایه ها و سایر مواد بیولوژیکی مورد مصرف دامی و برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد و گسترش شبکه های پیش آگاهی و مراقبت، پیشگیری و قرنطینه گیاهی نیز دنبال می شود.

وی یادآور شد: همچنین تشخیص و مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی، همگانی و سایر آفات و بیماری های گیاهی و نظارت بر ورود، تولید توزیع و مصرف سموم مورد نیاز بخش کشاورزی با رعایت شاخص های زیست محیطی کشور نیز به عنوان بخشی از شرح وظایف دنبال می شود.

این مسئول یادآور شد: برنامه ریزی و تهیه و اجرای طرحهای مربوط به حفظ منابع دام، طیور و اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام و توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی و تدوین واجرای نظام دامداری کشور و ساماندهی کشتارگاه ها از دیگر موارد در این خصوص است.

عباسی اضافه کرد: برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ احیای توسعه و بهره برداری مناسب از منابع آبزی آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت دولت جمهوری اسلامی ایران و توسعه آبزی پروری در کشور نیز دنبال می شود..../تحلیل:مهر


ویدیو مرتبط :
انیمیشن های آموزشی معاونت ایمنی وزارت کار و امور اجتماع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در سایه سکوت وزارت جهاد کشاورزی؛میوه روی دست باغداران پوسید!



 

 

در سایه سکوت وزارت جهاد کشاورزی؛میوه روی دست باغداران پوسید!

 

همچنان که در خرده فروشی های اغلب شهرها میوه های تابستانی و مرکبات وارداتی دیده می شوند، در اغلب استانهای کشور، میوه های تابستانی روی دست کشاورز باقی مانده است و باغداران از برداشت میوه های خود صرفنظر کرده اند. 

در حالی که کشمکشها میان وزارتخانه های صنعت، تجارت و معدن و جهاد کشاورزی ادامه دارد و مجلس با ایجاد کمیته های تحقیق و تفحص از واردات میوه و دام زنده به دنبال سررشته مشکل واردات در بخش کشاورزی است، اغلب محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان مانده است و حتی کشاورزان میلی برای چیدن میوه ها ندارند.

ناهماهنگی میان دو دستگاه دولتی و شفاف نبودن واردات در بخش کشاورزی، کشاورزان را نسبت به نتیجه این کش و قوس ها ناامید کرده است؛ بنابراین آنها دیگر انگیزه ای برای برداشت محصولاتی که در نهایت در جایی هم به فروش نمی رسند، ندارند.

ناهماهنگی میان 2 وزارتخانه

عکسهای منتشر شده از باغهای شمال کشور نشان می دهد میوه ها بر سطح باغات ریخته شده اند. این مسأله حاکی از آن است که برداشت میوه های فصلی هم دیگر برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تنها متولی این بخش، سکوت پیشه کرده و هیچ توضیحی در این خصوص ارایه نمی دهد.

گرچه صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی سعی کرده در نامه هایی سرگشاده موضوع واردات بی رویه را از عهده وزارت جهاد کشاورزی خارج کند و به دوش نهاد دیگری بیندازد اما کشاورزان این روزها با مشکلات زیادی از جمله کاهش قیمت محصولات، عرضه فله ای میوه به بازار و حضور پررنگ واسطه ها در کنار افزایش قیمت سوخت و دستمزد کارگران روبرو هستند که شاید بیش از واردات به آنها آسیب وارد می کند.

از سودجویی تا انحصار طلبی

در این رابطه مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به مشکلات روزافزون کشاورزان گفت: در حال حاضر بخش کشاورزی دچارتصمیم گیریهای متفاوتی شده است و هرکسی برای سودجویی و انحصار طلبی با هر طریقی برای کشاورزان تصمیم گیری می کند.

عنایت ا... بیابانی بااشاره به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش، اظهارداشت: سؤال بنده به عنوان تولید کننده از وزارت جهاد کشاورزی این است که آیا در چنین شرایطی که میوه های فصلی ما زیر درختان مانده است، نباید از طرف این وزارتخانه اقدامی انجام گیرد.ِ

وی با اعلام اینکه به تازگی از زنجان و دیگر استانها تلفنهای زیادی داشتیم، گفت: در باغات زنجان حتی برای باغدار چیدن میوه ها صرفه ندارد که با پرداخت دستمزد بالای کارگر میوه را هرکیلوگرم 250 تومان بفروشد در صورتی که در تهران میوه ای کمتر از هر کیلوگرم 1500 تومان پیدا نمی شود.

نایب رئیس خانه کشاورز با اشاره به تصمیمات متناقض در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: اینگونه تصمیمات نتیجه ای جز نابودی کشاورز ندارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران درباره استانهایی که امسال میوه ها را برداشت نکردند، گفت: استانهای زنجان، خراسان و شمال کشور استانهایی بودند که اغلب محصولات باغی در آنها امسال برداشت نشد...../تحلیل:انتخاب