اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معادل های فارسی نام این ورزش ها!


واژه‌سازی از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرآیندی است که در آن برای یک مفهوم معمولا یک و در مواردی بیش از یک لفظ برگزیده یا ساخته می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: واژه‌سازی از سوی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، فرآیندی است که در آن برای یک مفهوم معمولا یک و در مواردی بیش از یک لفظ برگزیده یا ساخته می‌شود.

مروری دارد بر برخی واژه‌های ورزشی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

«واتر اسکینگ» (water skiing): «آب‌سُری» (ورزشی آبی که در آن ورزشکار به سرعت با یک قایق موتوری کشیده می‌شود)

«اسکی» (ski): «برف‌سُری»

«کیک بوکسینگ» (kick boxing):«پامشت» (نوعی ورزش که در آن ورزشکاران مجازند با دست‌های دستکش‌دار و همه با پاهای برهنه ضربه بزنند)

«اسنوبُرد» (snow board): «تخته‌برف» (نوعی برف‌سُره کوتاه و پهن که هر دو پا به شکل اریب بر روی آن قرار می‌گیرد)

«اسکیت» (skating): «چرخ‌سُری» (ورزشی که در آن ورزشکار با استفاده از چرخ‌سُره حرکت می‌کند)

«ژیمناستیک» (gymnastic): «چم‌ورزی» (ورزشی بر پایه‌ی مجموعه‌ای از حرکات جسمانی بر روی زمین یا اسباب مخصوص که انعطاف‌پذیری و قدرت هماهنگی و توازن و چالاکی بدن را افزایش می‌دهد)

«راکت» (racket): «دستاک» (ابزاری ورزشی متشکل از دسته و صفحه‌ای معمولا گرد یا بیضی برای ضربه زدن به توپ یا پرتوپ)

«دمبل» (dumbbell): «دست‌وزنه» (وزنه‌ای متشکل از میله‌ی کوتاه که وزنه‌های همانندی در دو سر آن به طور ثابت یا تعویض‌پذیر قرار دارد و برای تقویت عضلات دست و شانه به کار می‌رود)

«اسکواش» (squash): «کوبان» (ورزشی که در آن دو یا چهار بازیکن در چهار دیواری زمین مخصوص این ورزش بازی می‌کنند و به ترتیب توپ لاستیکی را با دستاک به دیوار می‌کوبند، به نحوی که در بازگشت توپ، حریف نتواند ضربه‌ی مناسب و مؤثری به آن بزند).

این واژه‌ها از دفتر دهم «فرهنگ واژه‌های مصوب» که در سال 1392 از سوی گروه واژه‌گزینی فرهنگستان منتشر شده، استخراج شده است.


ویدیو مرتبط :
معادل فارسی مانیتور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباترین واژه معادل‌ سازی شده فارسی !


«غلامعلی حداد عادل» درباره زیباترین واژه معادل‌سازی شده در فرهنگستان به مزاح گفت: اگر این سؤال را از مردم بپرسید قطعاً «یارانه» را پیشنهاد می‌دهند.

خبرگزاری فارس:«غلامعلی حداد عادل» درباره زیباترین واژه معادل‌سازی شده در فرهنگستان به مزاح گفت: اگر این سؤال را از مردم بپرسید قطعاً «یارانه» را پیشنهاد می‌دهند.

 «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری،  در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا سرعت ورود واژه‌های بیگانه و لاتین به زبان فارسی با سرعت رواج واژه‌های معادل‌سازی شده یکسان نیست، گفت: باید دقت داشت که بحث تولید با ترویج جداست؛ وظیفه ما در فرهنگستان تولید واژه‌های جایگزین برای لغات بیگانه است اما قدرت ترویج و همه‌گیر شدن آن را نداریم.

 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: برای فراگیر شدن واژه‌های معادل‌سازی شده، باید دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی ورود کنند و نقش رسانه‌ها در این میان از سایر دستگاه‌ها حیاتی‌تر است. رسانه‌ها می‌توانند با استفاده از واژه‌های مصوب فرهنگستان، به رواج فرهنگ فارسی و جا افتادن واژه‌های معادل کمک کنند.

حداد عادل در پاسخ به این پرسش که از نظر شما زیباترین واژه معادل‌سازی شده چیست، اظهار داشت: همیشه با انتخاب «ترین‌ها» مشکل دارم اما برخی واژه‌های فرهنگستان میان اقشار مختلف جای خود را باز کرده است. مثلاً نظامی‌ها واژه «رزمایش» را دوست دارند.

وی همچنین به مزاح گفت: اگر از مردم این سؤال را بپرسید، قطعاً می‌گویند واژه «یارانه» را از بقیه بیشتر دوست دارند.

حداد عادل درباره مهمترین کار فرهنگی روی زمین مانده اظهار داشت: به اعتقاد من در عرصه‌های مختلف با مسائل فرهنگی متعددی روبرو هستیم که بر حسب تجربه خودم در انقلاب اسلامی ایران مهمترین ضرورت را در آموزش و پرورش می‌بینم و نسل آینده باید با ارزش‌های انقلاب اسلامی آشنا شود.

وی ادامه داد: ارزش‌های فرهنگی باید در آموزش و پرورش نهادینه شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.

این کاندیدا ریاست جمهوری درباره مهمترین برنامه‌های فرهنگی خود در صورت پیروزی در انتخابات گفت: یک وظیفه مهم و یک تحول اساسی که جنبه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... دارد و بر عهده دولت آینده است حاکمیت عقلانیت بر تصمیم‌ گیری‌ها است. البته این موضوع فرا فرهنگی است و در تمام امور کشور مردم باور کنند که تصمیم گیری‌های حکومت برگرفته از عقلانیت است.

وی افزود: در صورتی‌که حاکمیت عقلانیت بر تصمیم‌گیری‌ها حاکم شود صدها نتیجه فرهنگی حاصل خواهد شد و چهره نظام عقلانی می‌شود.