اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مظنه هزینه سفرهای تابستانی؟



اخبار,اخبار اقتصادی , نرخ تورهای تابستانی

 

اخبار اقتصادی - نرخ تورهای تابستانی سر به فلک می‌زنند

در فصل تابستان نیز مقاصد داخلی مثل شیراز و مشهد بین 300 تا 700 هزار تومان با توجه به ستاره های هتل محل اقامت متغیر است. در مورد کیش با توجه به شروع فصل گرما قیمت ها اندکی کاهش یافتهش

زمانی که به فصل تابستان نزدیک می شویم هستند خانواده هایی که برنامه ریزی برای سفرهای خارج از شهر می کنند تا فارغ از درس، مدرسه و دانشگاه؛ چند روزی را به گردش و تفریح اختصاص دهند.

به گزارش ابتکار، در این روزها اکثر خانواده ها تصمیم می گیرند تا قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان سفری چند روزه بروند تا خود را برای ایام روزه داری نیز آماده کنند. با وجود آنکه در این چند سال اخیر نرخ تورهای تابستانی سر به فلک می زند، اما باز هم هستند کسانی که برای داشتن چند روز گردش و تفریح حاضر می شوند این مبالغ را بپردازند و بازار تورهای گردشگری همچنان داغ است.

 

منظور از قیمت تورهای تابستانی بالا؛ تنها تورهای خارجی نیست بلکه تورهای داخلی نیز کم و بیش از قیمت بالایی برخوردارند. چرا که در فصل قبلی گردشگری یعنی نوروز و ماه های بعدی مقاصد داخلی چون کیش و شیراز و اصفهان قیمت های نجومی خود را تا حدودی حفظ کرده و بسیاری برای یک تور دو سه روزه در این شهرهارقمی بالای 600 هزار تومان را در هتل های خوب و 4 ستاره به بالا پرداخت کرده اند. این در حالیست که هتل های سه ستاره یا موسوم به سه ستاره در برخی از شهرها نظیر مشهد از لحاظ خدمات بسیار ضعیف عمل کرده و عملا در حد یک مسافرخانه اند.

در فصل تابستان نیز مقاصد داخلی مثل شیراز و مشهد بین 300 تا 700 هزار تومان با توجه به ستاره های هتل محل اقامت متغیر است. در مورد کیش با توجه به شروع فصل گرما قیمت ها اندکی کاهش یافته؛ البته همانطور که ذکر شد در آگهی های مطبوعاتی قیمت ها بین 300 تا 500 هزار برای هتل های 3 تا پنج ستاره درج شده است؛ اما با یک تماس متوجه می شوید این قیمت ها برای دو شب اقامت است و برای لذت بردن از کیش باید لا اقل سه شب اقامت داشته باشید که در آن صورت قیمت ها از 400 تا 700 هزار و بیشتر به شما ارایه می شود. در مورد تورهای یک یا دو روزه مقاصد داخلی مثل سرعین، نمک آبرود شهرهای ساحلی و جنگلی شمال به دلیل نبود هزینه هواپیما قیمت ها منطقی تر و به صرفه تر است. برای این گونه سفرها بسته به مقصد و روزهای اقامت باید نفری بین 150 تا300 هزار تومان هزینه کنید.

در این میان مقاصد خارجی نزدیک مانند دبی و ترکیه همیشه جذابیت داشته اند. در حال حاضر و با شروع فصل تابستان با از رونق افتادن دبی به علت گرما، بازار مقاصدی چون شهرهای ساحلی ترکیه داغ است. البته این به معنای سقوط قیمت ها در مقصدی چون دبی نیست چرا که برای سه شب اقامت در دبی برای یک هتل سه ستاره با خدمات متوسط باید نفری 900 تا یک میلیون تومان پرداخت کنید. این رقم در مورد هتل های 5 ستاره چون جمیرا بیچ به 2 میلیون تومان می رسد.

ترکیه و تایلند با صرفه ترین ها
در این فصل همچنان ترکیه و تایلند با صرفه ترین تورهای تفریحی خارج از کشور محسوب می شوند. در مورد تایلند تورهای ترکیبی بانکوک و یک شهر ساحلی یا جزیره از دو میلیون و سیصد شروع شده و بسته به ستاره های هتل تا 3 میلیون تومان بالا می رود. این تورها 7 شبه هستند. در مورد ترکیه وضع برای دوستداران معماری و فرهنگ بهتر از دوستداران تفریحات ساحلی است چرا که با یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان می توان سه روز در استانبول اقامت کرد اما برای یک هفته اقامت در آنتالیا قیمت ها از یک میلیون ششصد در هتل های پنج ستاره allبه صورت لحظه آخری تا چهار میلیون و پانصد در لوکس ترین هتل ها به صورت uall متغیراست. در مقاصد دیگر ساحلی ترکیه نیز قیمت ها اگر گران تر نباشد ارزان تر نیست و برای یک هفته اقامت در آلانیا یا کوش آداسی قیمت ها از دو میلیون و سیصد تا چهار میلیون وپانصد در نوسان است.

هشدار به گردشگران: نیم میلیون تایلندی ایدز دارند
بد نیست کسانی که تصمیم دارند به تایلند سفرکنند، این خبر را بخوانند: وزرات بهداشت تایلند روز جمعه اعلام کرد حدود 500 هزار شهروند این کشور مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (اچ.آی.وی) هستند که نیمی از آن ها نیز از وضعیت خود اطلاعی ندارند. روزنامه بانکوک پست به نقل از نارونگ ساهامیتاپات معاون بهداشت عمومی وزارت بهداشت تایلند، نوشت: 250 هزار نفر از این تعداد آزمایش اچ.آی.وی داده اند و از وضعیت خود آگاه هستند و تحت درمان قرار گرفته اند.

 

او از افرادی که در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ.آی.وی هستند خواست به طور منظم آزمایش های لازم را انجام دهند. پس از آزمایش افرادی که به این ویروس مبتلا نیستند می توانند در آینده اقدامات محافظتی بیشتری انجام دهند و کسانی نیز که جواب آزمایش آنها مثبت است می توانند از خدمات درمانی استفاده کنند. نارونگ ساهامیتاپات گفت: آزمایش اچ.آی.وی در بیمارستان های سراسر تایلند در سال یک بار رایگان است و سایر خدمات مشاوره ای نیز به شهروندان ارائه می شود.

مورد عجیب اوکراین
کشور اوکراین با داشتن دو شهر دیدنی کیف و اودسا همواره از مقاصد رویایی اروپایی محسوب می شده است، اما در شرایط بحرانی این روزهای اوکراین این کشور گویا هنوز از سود گردشگری چشم نپوشیده است چنان که آژانس های مسافرتی کشورمان می گویند در آنجا خبری نیست و این سفر بسیار به صرفه و خاطره انگیز خواهد بود. برای اقامت 6 شبه در کیف تنها در یک هتل 4 ستاره باید 650 دلار بدهید و اگر تور ترکیبی باشد و سه شب هم بخواهید بندر زیبای اودسا را ببینید بایدبین 1030 دلار تا 1200 دلار هزینه کنید که با احتساب دلار 3200 تومانی آزاد بین دو میلیون تا سه میلیون و هشتصد و پنجاه در نوسان است ضمن اینکه باید مدارکی در حد تمکن مالی بیش از 10 میلیون حساب بانکی داشته باشید.

از مالزی تا روسیه 2 تا 4 میلیون
در موردروسیه نیز وضع همین گونه و البته کمی گران تر است. تورهای ترکیبی مسکو و سنت پترزبورگ از سه میلیون و پانصد آغاز می شود و تا 4 میلیون و پانصد امتدادمی یابد. ضمن آنکه گردشگران شهر سنت پترزبورگ به دلیل فصل تابستان می توانند شاهد پدیده شبهای روشن در این شهر رویایی باشند که البته معلوم نیست با این هزینه ها لذت بخش باشد یا نه. در مورد شهر های ساحلی اروپا مانند بلغارستان، قبرس و رومانی قیمت ها مابین یک میلیون و نهصد تا دو میلیون و نهصد تومان در نوسان است.

 

لارناکا ارزان ترین و بلغارستان گران ترین است. در مالزی و سنگاپور یا مالزی با یکی از جزایر توریستی اش هم قیمت ها از دو میلیون و هفتصد آغاز می شود و بسته به نوع هتل تا سه میلیون و پانصد ادامه می یابد. در مورد ارمنستان و گرجستان و سواحل باتومی که چند سالیست به مقاصد تابستانی افزوده شده است، قیمت ها از 700 هزار تومان تا 1200000 متغیر است در مورد سفرهای زمینی قیمتها به حدود 300 هزار تومان می رسد.

اخبار اقتصادی - ابتکار

 


ویدیو مرتبط :
شروع دوباره سفرهای تابستانی بعد از ماه میهمانی خدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش به سوی سفرهای تابستانی



 

 

پیش به سوی سفرهای تابستانی

 

تابستان فصل سفر است؛ فرقی نمی‌کند چند ساله باشید یا تعطیلات شما چه وقتی در سال باشد، همه‌ی آدم‌ها مسافرت‌ در فصل گرم سال را دوست دارند. هر مقصدی هم با توجه به جذابیت‌هایش، طرفدارهای خودش را دارد؛ اما نباید فراموش کرد که رعایت چند تا نکته‌ ساده و مهم، می‌تواند سفر بهتری را برای ما رقم بزند.

 


چه چیزی با خود ببریم؟

با توجه به مقصد سفرتان، به وسایل متفاوتی ممکن است احتیاج داشته باشید. روی هم رفته بد نیست حواس‌تان به موارد زیر باشد:

 

لباس خنک و سبک بردارید. لباس‌های پلاستیکی و چسبان انتخاب مناسبی برای پوشیدن در آب و هوای گرم مناسب نیستند؛ جلوی عرق‌کردن طبیعی بدن را می‌گیرند و بعد از یک‌بار پوشیدن در هوای گرم بوی خوبی نخواهند داشت.

لباس‌هایی بپوشید که راحت شسته و خشک شوند. آب و هوای شهرهای ساحلی عموماً مرطوب و شرجی است و لباس‌ها دیرتر خشک می‌شوند، اگر لباس نخی و سبک داشته باشید کم‌تر نگران این قضیه خواهید بود.

با لباس‌های غیرضروری چمدان خودتان را سنگین نکنید؛ فصل تابستان و حراج و خرید است، احتمال ول‌خرجی را در نظر بگیرید و مطمئن باشید می‌توانید از لباس‌های تازه خریداری شده‌تان در همان شهر بپوشید.

 

کفش راحت انتخاب کنید. مطمئناً با کفش کتانی نمی‌توانید روی شن‌های ساحل راه بروید، علاوه بر این‌که پاها را خیلی داغ می‌کند، باید چندین بار کفش‌ها را بشویید تا از شر شن‌ها خلاص شوید. یک جفت صندل یا کفش تابستانی همراه داشته باشید. اگر قصد پیاده‌روی‌های طولانی دارید، به کفش کتانی هم نیاز پیدا خواهید کرد، مگر این‌که از راحتی و طبی‌بودن صندل‌هایتان اطمینان داشته باشید.

 

ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه. بدون این سه تا از خانه بیرون نروید. اشعه‌‌های مضر خورشید، که تابستان را فصل قدرت‌نمایی خودش می‌داند، بیشتر از هر چیز روی چشم و پوست تاثیر می‌گذارند. یک عینک آفتابی راحت و سبک، که ترجیحاً فلزی نباشد و توی گرما داغ نکند به همراه یک ضدآفتاب مرغوب می‌تواند راه‌حل خوبی برای محافظت از پوست و چشم‌‌هایتان باشد. کلاه‌های لبه‌دار نیز هم به عینک و ضد آفتاب کمک می‌کنند و هم جلوی آسیب‌زدن‌ آفتاب به موها را می‌گیرند.

 

یکی دو تا کیسه‌ی پلاستیکی همراهتان داشته باشید. موقع ترک ساحل و در مواجه با لباس‌های خیس و شنی به دردتان می‌خورد. به غیر از این، می‌توانید لباس‌های تمیز و کثیف را با کیسه از هم جدا کنید و همه را پیش هم توی چمدان نگذارید.

 

اگر بطری‌های کوچک آب معدنی را دوست ندارید، یک بطری یا لیوان در دار کوچک که بتوانید گوشه‌ی کیف‌تان حملش کنید، همراه ببرید. باید به طور مرتب آب بنوشید و شاید همه‌جا لیوان شخصی یا آب تمیز در دسترس نباشد.



چه غذایی بخوریم؟

سعی کنید غذاهای خیلی چرب و سنگین در برنامه‌ی غذایی‌تان نباشد. میان‌وعده‌های سبک میل کنید. میوه‌های تازه و سبزیجات را حتماً به یاد داشته باشید.

 

مهم‌ترین خوراک تابستان، نوشیدنی است. نوشیدنی‌های خنک و ترجیحاً طبیعی بنوشید. آب‌میوه‌ها و نوشابه‌های گازدار هر چه کم‌تر، بهتر. داخل لیوان آب‌ چند قطره لیمو بچکانید؛ لیمو به تعریق سالم‌تر بدن کمک می‌کند.

 

از بهداشت رستوران یا کافه‌ای که می‌خواهید آن‌جا غذا بخورید مطمئن باشید. با یک نگاه به ظاهر رستوران می‌توان متوجه وضعیت آشپزخانه‌اش هم شد. اگر غذایتان بو یا رنگ غیرطبیعی داشت حتماً با پیشخدمت در میان بگذارید و آن غذا را نخورید.

 

بهتر است از فروشنده‌های دوره‌گرد، موادغذایی نخرید؛ چون که در معرض هوای آزاد بوده‌اند و احتمال فاسدشدن‌شان بیستر است.

 

خوراکی‌های مثل شیر، خامه و کره را پاستوریزه بخرید و به تاریخ انقضای آن‌ها دقت کنید.

 

سفر تابستانی با کودکان

بچه‌ها سریع‌تر در گرما کلافه می‌شوند. کودک‌تان را خیلی در فضای گرم و آفتابی نگه ندارید.

 

لباس مناسب و خنک به او بپوشانید و حتماً از ضد آفتاب‌های مخصوص کودکان برای محافظت از پوست صورتش استفاده کنید.

 

اگر به سنی رسیده که عینک را روی صورتش نگه دارد، یک عینک آفتابی مرغوب برایش تهیه کنید.

 

اگر کودک شما از پوشک استفاده می‌کند، پماد و لوسیون‌های ضد سوزش پوست همراه داشته باشید و از سوختن پاهایش جلوگیری کنید.

 

سعی کنید در شهر خودتان چند باری او را به استخر ببرید که از آب ترسی نداشته باشد؛ در این صورت بچه‌ها از بازی‌های آبی خیلی استقبال می‌کنند و بهشان خوش می‌گذرد.

 

کنار دریا یا استخر باید بیشتر مراقب او باشید. حواستان باشد خیلی توی دریا جلو نرود، کناره‌های استخر ندود و زمین نخورد.



توصیه‌های عمومی

بد نیست یک مجله یا کتاب سبک همراه داشته باشید، وقتی در حال درازکشیدن در آفتاب هستید، به اهمیتش پی می‌برید.

 

خیلی در معرض تابش خورشید نباشید. جاهای خنک و سایه را برای استراحت انتخاب کنید. مراقب گرمازدگی باشید. بعضی از فرودگاه‌ها، مراکز خرید و هتل‌ها به خاطر سیستم‌های خنک‌کننده‌ی پر قدرتی که در فصل تابستان فعال می‌کنند، خیلی سرد هستند. اگر شما یکی از آدم‌های به اصطلاح سرمایی هستید یا خیلی راحت مریض می‌شوید، یک ژاکت معمولی در دسترس داشته باشید. تغییر ناگهانی دمای بدن می‌تواند باعث سرماخوردگی شود.

 

کیف دستی خود را سبک کنید. گرمای هوا و کیف سنگین و شهری که خوب بلدش نیستید، می‌تواند بیش از حد شما را کلافه کند.

 

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید. داروهای موردنیاز را به مقدار کافی همراه ببرید. اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقب دمای نگهداری داروها و انسولین مورد مصرفتان باشید، خیلی در معرض آفتاب قرار نگیرید، نوشیدنی‌های سالم و بدون قند زیاد بنوشید.

 

منبع:tebyan.net