اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری مطرح کرد: فاجعه منا مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان



اخبار,اخبارسیاسی,علی مطهری

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حادثه منا را تلخ و ناگوار خواند و گفت که شاید این حادثه حکمتی داشته و مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان و سقوط آل سعود باشد تا مسلمانان از دست این خانواده که به دست استعمار انگلیس در عربستان حاکم شدند نجات یابند.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: حادثه منا فاجعه‌ای بود که شاید مشابه آن در ایام حج اتفاق نیفتاده است، دولت عربستان باید توضیح کافی در مورد چگونگی این حادثه به ملت‌های مسلمان بدهد و مقصران و قاصران حادثه نیز شناسایی، معرفی و مجازات شوند.

وی با بیان اینکه اداره مراسم حج باید با مشارکت همه کشورهای اسلامی و با اشراف علمای اسلام از فرقه‌های پنجگانه شیعه و سنی انجام شود، افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی باید مقدمات این کار را فراهم کند. ما باید توجه داشته باشیم که این مشکل مربوط به دنیای اسلام است و باید درون دنیای اسلام و از طریق مجامع اسلامی مثل سازمان همکاری‌های اسلامی حل شود. کمک گرفتن از سازمان‌های بین‌المللی و غیرمسلمان‌ها در این زمینه کار مناسبی نیست.

مطهری خاطرنشان کرد: این حادثه و حوادث مشابه آن که در جهان اسلام رخ می‌دهد ارزش جان مسلمانان را نزد مردم دنیا پایین می‌آورد و وقتی از بیرون به این حوادث نگاه می‌شود می‌گویند مسلمان‌ها به آسانی کشته می شوند؛ یا همدیگر را سر می‌برند یا در انفجارها کشته می‌شوند و یا حوادثی مثل حادثه منا رخ می‌دهد؛ پس کشته شدن اینها مسأله مهمی نیست در حالی که غربی‌ها برای جان خودشان ارزش زیادی قائل‌ هستند.

وی اضافه کرد: ما باید به دنیا نشان دهیم که از نظر اسلام جان یک مسلمان بسیار محترم و باارزش است و این حوادث ناشی از کوتاهی‌ها و اختلافاتی است که بین مسلمانان وجود دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این حادثه ممکن است حتی شبهه‌ای را درباره اصل مناسک حج ایجاد کند که اگر انجام آن با جمعیت امروز نشدنی است چرا تشریع شده؟ در حالی که این اشکال به سوء مدیریت حاکمان عربستان برمی‌گردد و اینکه آنها برای سلامتی و جان مسلمانان ارزش زیادی قائل نیستند همانطور که مردم یمن را به آسانی قتل عام می‌کنند.

 

 اخبار  سیاسی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
سرود منا فاجعه خونین منا عربستان فیلم گلچین صفاسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا شریک عربستان در فاجعه منا سکوت کرده؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,حادثه در مکه

 بعد از تعرض دو مامور خاطی در فرودگاه جده و زیر بار نرفتن دولت عربستان برای تضمین دادن به دولت ایران در قبال تامین امنیت زائران، مهمترین مساله پیش از آغار حج این بود که دولت سعودی که اکنون حامی جنگ‌های تروریستی در کشورهای اسلامی شده و خمپاره‌هایش بر سر زنان و کودکان یمن فرود می‌آیند، چگونه می‌تواند در حج واجب، امنیت زائران جهان اسلام را که در این کشور گردهم می‌آیند، تامین کند؟

به گزارش ایسنا، رییس سازمان حج و زیارت ایران بارها در پاسخ به این سوال گفته بود: «حج زیر نظر سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود و مسوولیت آن با این سازمان است.»

اکنون در مهمترین زمان حج فاجعه‌ای به بار آمده که موجب مرگ بیش از یک‌هزار زائر شده است؛ اما هنوز مجامع جهانی و البته سازمان کنفرانس اسلامی به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

بی‌تدبیری دولت آل‌سعود در حج امسال تا آنجا پیش رفته که بعد از حادثه مکه که به کشته شدن بیش از 100 زائر در مسجدالحرام انجامید، فاجعه‌ای دیگر به بار آمد که این‌بار مرگ بیش از هزار زائر را رقم زد.

دولت عربستان علت این اتفاق را در حالی بی‌نظمی زائران آفریقایی! اعلام کرده که رییس سازمان حج و زیارت ایران دلیل آن را محدود کردن ورودی‌های رمی جمرات اعلام کرده است.

اما در همین حال برخی رسانه‌های عربی دلیل ازدحام در نخستین روز رمی جمرات را که برابر با عید قربان است، حضور کاروان «سلمان بن عبدالعزیز»، جانشین ولیعهد سعودی در مرکز منا اعلام کردند.

عربستان درحالی علت فاجعه عید قربان را پرده‌پوشی می‌کند و زائران آفریقایی را مقصر دانسته که در حادثه مسجدالحرام نیز بدون آن که مسوولیتی را در تامین امنیت زائران متوجه خود بداند، سهل‌انگاری پیمانکار را بهانه کرد و با جلب نظر دیگران به نام پیمانکار که «بن‌لادن» باشد، از زیر بار مسوولیتی که در تامین امنیت زائران متوجه‌اش است، شانه خالی کرد و با تعیین غرامت سعی کرد زائران آسیب دیده را راضی کند.

اما اکنون در شرایطی که هر سال رمی جمرات پر آسیب‌ترین بخش حج تمتع به شمار می‌آید و انتظار می‌رود دولت عربستان تدابیر لازم را برای پوشش‌های درمانی و امنیتی درنظر بگیرد، اما مسوولان ایرانی می‌گویند، وضعیت منا نشان‌دهنده آن است که ظاهرا عربستان برای چنین روزی خود را آماده نکرده بود!

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت که ستادی را برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی در منا تشکیل داده، با انتقاد به دولت آل‌سعود گفته است: مسئولان عربستانی نمی‌گذارند نیروهای امدادی و پزشکان ایرانی در محل حادثه و بیمارستان‌ها حاضر شده و به حادثه‌دیدگان کمک کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پی این فاجعه مصیبت‌بار، مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته را عامل این فاجعه دانستند و تأکید کردند: دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم و قاعده ی حق و انصاف عمل کند.

هیات وزیران ایران با صدور بیانیه‌ای، دولت عربستان را مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت‌الله الحرام می‌داند و تاکید می‌کند که عواقب هرگونه اهمال و بی‌توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

دولت اندونزی که بیشترین تعداد حجاج را در عربستان دارد، پس از وقوع این فاجعه مرگبار خواستار بازنگری و بهبود در مدیریت حج شد.

رییس شئون دینی ترکیه نیز که کشورش جزو پرجمعیت‌ترین حجاج در عربستان است نیز گفته، مشخص است که در اداره امور حج مشکل جدی وجود دارد و درخواست برگزاری نشست بین‌المللی در این‌باره کرده است.

درحال حاضر فضای عربستان در مواجهه با این فاجعه، امنیتی شده است؛ به طوری که مقامات این کشور نه تنها پاسخگوی وضع اسفبار پیش آمده نیستند، بلکه حتی از ورود گروه‌های پزشکی و امدادی سایر کشورها به بیمارستان ها خودداری می‌کنند.

با وجود چنین مطالباتی، سازمان کنفرانس اسلامی که حج تمتع معمولا براساس سیاست گذاری‌های آن برگزار می‌شود، تا کنون واکنشی به این فاجعه و البته درخواست‌های کشورهای اسلامی نشان نداده است.


  اخبار اجتماعی  -  ایسنا