اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مطهری: از پاسخ پورمحمدی قانع نشدم



اخبار ,اخبار سیاسی ,جزییات سوال مطهری از حجت‌الاسلام پورمحمدی

 

اخبار سیاسی - مطهری: از پاسخ پورمحمدی قانع نشدم

او درباره جزییات سوالش از وزیر می‏‌گوید: سوال دیگرم مربوط به واقعه «بند 350» اوین بود که چرا اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده است.

حجت‌الاسلام پورمحمدی سرانجام به کمیسیون قضایی مجلس آمد تا پای حرف نمایندگان بنشیند. سوال بهارستانی‌ها روی هم انباشته شده بود و وزیر هنوز نیامده باید به سوال پنج نماینده پاسخ می‌داد؛ پاسخ‌هایی که اغلب نمایندگان را قانع نکرد و آنها هم برای حل مشکلات به وزیر دادگستری مهلتی یک هفته‌ای دادند.

به گزارش شرق، پیگیری حوادث «بند350 » اوین، پرونده‌های قضایی استان خوزستان، اطاله دادرسی درباره پرونده‌های بنیاد مستضعفان، علت عدم انتشار قانون بودجه سال 93 به‌عنوان سند رسمی و پرونده‌های قضایی حوزه انتخابیه به ترتیب سوالات علی مطهری، شکر خدا موسوی، مقداد نجف‌نژاد، محمد مهدی مفتح و ایرج عبدی از پورمحمدی بود.

«علی مطهری» از معدود نمایندگانی است که این روزها مسایل «حصر» و حوادث «بند 350» اوین را دنبال می‌کند. همین دو محور هم موضوع اصلی سوالات او از وزیر دادگستری بوده.

علی مطهری در همین زمینه می‏گوید: «سوال اول من این بود که دلیل ادامه حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی چیست و چرا این افراد تعیین تکلیف نمی‌شوند؟» حوادث رخ داده در «بند 350» اوین و پیگیری‌های وزارت‌دادگستری در این زمینه دیگر محور سوال مطهری بوده. او درباره جزییات سوالش از وزیر می‏‌گوید: «سوال دیگرم مربوط به واقعه «بند 350» اوین بود که چرا اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده و توضیح کافی به مردم داده نشده، در نتیجه اخبار رسانه‌های بیگانه موجب تشویش اذهان عمومی شده است.»

سوال مطهری از وزیر به صحن می‌آید
او همچنین درپاسخ به اینکه آیا از پاسخ پورمحمدی قانع شدید یا نه، می‌افزاید: «وزیر دادگستری توضیحاتی ارایه کردند ولی من قانع نشدم و قرار شد سوال به صحن بیاید.»

ماجرای حوادث رخ داده در اوین به دنبال تجمع تعدادی از خانواده زندانیان سیاسی مقابل مجلس، به بهارستان کشیده شد. آن روز «علیرضا محجوب» و «محمدرضا تابش» به جمع خانواده‌ها آمدند تا پای حرفشان بنشینند. درست همان روز مسوولان زندان اوین میزبان کمیسیون امنیت ملی بودند. نمایندگان از «علاءالدین بروجردی»، رییس کمیسیون امنیت خواستند تا کمیسیون حرف خانواده زندانیان بند350 اوین را هم بشنود. به همین خاطر «مهدی دواتگری» مامور شد تا در دیدار با خانواده‌های زندانیان سیاسی گزارشی تدوین کند؛ گزارشی که به دلیل حضور نابهنگام «مهدی کوچک‌زاده» و جر و بحث با خانواده‌ها راه به جایی نبرد. تا جایی که حالا دواتگری به «شرق» می‌گوید: «قرار بود آن روز من از مشروح مذاکره با خانواده‌ها گزارشی به کمیسیون ارایه کنم که به یکباره با حضور آقای کوچک‌زاده مواجه شدیم و جلسه بعد از حضور ایشان به سمت خوبی نرفت.» غلامحسین اسماعیلی، رییس سابق سازمان زندان‌ها پیش از این در کمیسیون امنیت ملی مجلس، هرگونه بروز خطا از سوی مسوولان زندان را رد کرده بود. توضیح اسماعیلی در آن جلسه این بوده که طی این بررسی ابتدا زندانی‌ها به فضای باز هدایت شدند تا ضمن استفاده آنان از فضای باز، بررسی‌ها انجام شود؛ در این مرحله زندانی‌های دو اتاق، حاضر به خروج نشدند.

انتظار بود مجلس در برابر حوادث 350 سکوت نکند
البته محمدرضا تابش پیش از این خبر داده بود که رییس زندان وعده داده که قرار است فیلم دوربین‌های مداربسته آن روز زندان اوین با نظارت چند نماینده بازبینی شود اما هیچ خبری از پیگیری‌های بعدی به گوش نرسید. تابش همچنین به «شرق» می‌گوید: «اینکه بالاخره از دولت اخباری مبنی بر پیگیری حوادث بند 350 به گوش می‌رسد، خوب است اما نکته اینکه ما خانه ملت هستیم و خانواده زندانیان نخست مقابل بهارستان تجمع کردند و اینکه حالا بخواهیم مساله را به مرور زمان بیندازیم، کار درستی نیست. این‌طور برخورد با خواست مردم، با نفس فعالیت نمایندگی ما منافات دارد. انتظار این بود که مجلس در برابر حوادث 350 سکوت نکند.»

تابش همچنین در گفت‌وگو با خانواده زندانیان بند350 تاکید کرده بود که «روایت خانواده‌ها کاملا با آنچه مسوولان زندان گفته‌اند، متفاوت است. به همین خاطر منتظر خواهیم ماند تا گزارش مهدی دواتگری در موضوع درگیری اتفاق افتاده در بند 350 اوین تکمیل شود و اگر نتایج گزارش رضایتبخش نبود، آن وقت به‌طور ویژه خودمان از زندان بازدید خواهیم کرد و پای صحبت زندانیان آن بند خواهیم نشست.» به‌گفته تابش، خانواده زندانیان سیاسی گفته‌اند که در فرآیند ملاقات‌ها اختلال پیش آمده و این بازرسی با بازرسی‌های پیش متفاوت بوده و در انجام این بازرسی به افراد توهین شده و آنها هم قصد داشتند از خود دفاع کنند. همچنین خانواده‌ها به درگیری و ضرب و شتم برخی زندانیان اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که مسوولان زندان آن را به طور کلی رد می‌کنند.

پیش از طرح سوال علی مطهری از وزیر دادگستری، 9 نماینده در تذکر به وزیر خواهان رسیدگی به موضوع حوادث اخیر در بند 350 زندان اوین شده‌ بودند. علاوه بر مطهری ایرج عبدی، جواد هروی، مسعود پزشکیان، شریعتی، حسین‌زاده، تابش، حسینی و محجوب پای نامه تذکر به وزیر دادگستری را امضا کرده بودند. 

اخبار سیاسی - شرق

 


ویدیو مرتبط :
پورمحمدی پاسخ میدهد: خاوری چگونه گریخت؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شدید مطهری از ادامه حصر موسوی و کروبی / دلایل قانع نشدن مطهری از پاسخ پورمحمدی درباره «حصر و بند ۳۵۰»



اخبار,اخبار سیاسی ,پرونده موسوی و کروبی

 

اخبار سیاسی - دلایل قانع نشدن مطهری از پاسخ پورمحمدی درباره «حصر و بند ۳۵۰»

مطهری در پاسخ به اینکه گفته شده حصر موسوی و کروبی برای حفظ جان آن‌ها و حفاظت از آن‌ها در برابر تعرضات احتمالی است، گفت: نمی‌توان بر اساس احتمالات تصمیم گرفت. اگر این گونه باشد، ما هم می‌گوییم برای حفظ جان مقامات قوه قضائیه آن‌ها را حصر کنید. نمی‌شود این گونه تصمیم‌گیری کرد که برای حفظ جان این افراد باید آن‌ها را نگه داریم.

دلایل قانع نشدن مطهری از پاسخ پورمحمدی درباره «حصر و بند 350» نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات وزیر دادگستری، مبنی بر اینکه حصر موسوی و کروبی مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده، گفت: شورای عالی امنیت ملی، چنین اختیاری ندارد و تنها می‌تواند در شرایط اضطراری و موقتی چنین حکمی بدهد؛ اما اینکه این افراد سه سال و نیم در حصر بمانند، تنها با حکم دادگاه صالحه امکان‌پذیر است.

به گزارش «تابناک» علی مطهری در حاشیه نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس در جمع خبرنگاران درباره پرسش روز گذشته خود از وزیر دادگستری در مورد حصر موسوی و کروبی که در کمیسیون حقوقی مجلس مطرح شد، اظهار کرد: وزیر دادگستری در پاسخ به این پرسش گفت: حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی است؛ اما من گفتم که این شورا چنین اختیاری ندارد و در شرایط اضطرار، می‌تواند موقت‌ به میزان ده یا بیست روز کسی را محدود کند و در حصر قرار دهد، ولی اینکه افراد سه سال و نیم در حصر بمانند، تنها با حکم دادگاه صالح امکان ‌پذیر است.

وی افزود: شورا نمی‌تواند چنین حکمی داشته باشد، چرا که این با اصول مختلف قانون اساسی منافات دارد. آقای وزیر هم پاسخ قانع‌کننده‌ای در این باره نداشت و به هر حال باید به این سؤال در صحن علنی مجلس پاسخ دهد.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه این وظیفه قوه قضائیه است که تکلیف حصر را مشخص کند، گفت: ما مجازات بدون محاکمه نداریم و مجازات حتما باید با حکم قضائی باشد.

وی اظهار داشت: اینکه در ۲۵ بهمن ۸۹ تصمیم به حصر گرفته شد، قطعا تصمیم موقتی بوده؛ اما اینکه بگوییم این تصمیم جاودان و تا زمانی است که این افراد از دنیا بروند معنا ندارد.

مطهری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه گفته شده حصر موسوی و کروبی برای حفظ جان آن‌ها و حفاظت از آن‌ها در برابر تعرضات احتمالی است، تأکید کرد: نمی‌توان بر اساس احتمالات تصمیم گرفت. اگر این گونه باشد، ما هم می‌گوییم برای حفظ جان مقامات قوه قضائیه، آن‌ها را حصر کنید. نمی‌شود اینگونه تصمیم‌گیری کرد که برای حفظ جان این افراد باید آن‌ها را نگه داریم.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل دادگاه برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت موسوی و کروبی خاطرنشان کرد: اگر دادگاه مثلا پنج سال زندان برای این افراد در نظر گرفت یا هر حکم دیگری صادر کرد، آن موقع کسی اعتراض نمی‌کند؛ اما وضعیت فعلی خلاف قانون، عقل و شرع است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از پاسخ‌های وزیر دادگستری به پرسش‌های خود درباره علت ادامه حصر موسوی و کروبی و واقعه بند ۳۵۰ زندان اوین قانع نشده است، افزود: کمیسیون قضائی باید نامه را به هیأت رئیسه ارائه کند و هیأت رئیسه این پرسش‌ها را در دستور کار جلسه علنی قرار دهد.

مطهری درباره منتفی شدن سؤال دو نماینده از وزیر دادگستری نیز تصریح کرد: این کار خلاف قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس است و نباید تکرار شود، چرا که اختیارات نظارتی مجلس را محدود می‌کند.

اخبار سیاسی - تابناک