اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصیبتی را که حجاج امسال کشیدند، چطور می‌شود درمان کرد؟/ دستورالعمل وزارت بهداشت برای حمایت روانی



اخبار,اخبار اجتماعی,حجاج

حجاج امسال با حاجی های هر سال تفاوت دارند؛ داغدار و داغدیده اند و فضاهایی را تجربه کرده اند که تاثیرات روانی اش در صورت درمان نشدن می تواند سالها در آن ها بماند.

حجاج دارند برمی گردند. خانواده ها یک ماه منتظر بوده اند تا دوباره روی حاجی هایشان را ببینند و آن ها را در آغوش بکشند؛ انتظار دارند سفیدپوش هایی ببینند که پاک و نورانی برگشته اند و قرار است کلی حرف و خاطره شیرین از لحظه های ناب معنوی داشته باشند. اما این اتفاق نمی افتد.

 حاجی ها مثل لشکر شکست خورده، سیاه پوشند و عزادار. شیرینی عبادت و بندگی به کامشان تلخ شده.

 

خاطره های خوب بی واسطه حرف زدن با خدا، وقوف در مشعر و عرفات، راندن شیطان و دور خانه خدا گشتن جایش را به خاطره تلخ و هولناک از دست دادن هموطنان داده.

 چه آن ها که عزیز از دست داده اند و با همراه رفته اند و تنها برگشته اند، و چه آن ها که فقط شاهد پرپر شدن حاجی ها بودند حال و روز خوبی ندارند.

 

خانواده هایشان که از اینجا، از این راه دور اخبار ناراحت کننده می شنیدند هم حالشان بهتر از مسافران نیست.

این وضعیت روحی و روانی، اگر مورد توجه نباشد و درمان نشود، در آینده می تواند مشکلاتی زیادی درست کند.

حسِ وحشتناک تهدید شدن حیات
اگر به دیدن حاجی هایی که امسال از حج برگشته اند رفته باشید، متوجه تفاوتشان با حاجی های سال های گذشته می شوید. چه آن ها که از نزدیک حوادث را دیده اند و چه آن ها که فقط وصفش را شنیده اند، از این ماجرا شوکه اند.

«ای کاش پلی چیزی شکسته بود. ای کاش جرثقیل افتاده بود. ای کاش لااقل در یک لحظه از دنیا رفته بودند نه این که اینطور روی هم بیفتند و از فشار و تشنگی و گرما بمیرند.»

حاج آقا صادق اکبری این ها را با بغض می گوید. چند ساعت بعد از حادثه منا به محلی که بدن های بی جان و نیمه جان حاجی ها روی هم افتاده بود رفته و از نزدیک فاجعه را دیده. می گوید: «به ارتفاع یک متر روی هم آدم ریخته بود.

 

آن قدر زیاد بودند که نمی دانستی کدامشان را نجات دهی و از کجا شروع کنی. به کسی هم اجازه نمی دادند برای کمک جلو برود. خودشان هم که به آن شکل وحشتناک کار می کردند.»

طوری از حجم اجساد و وضعیتشان حرف می زند که انگار همین الان اتفاق افتاده. مثل یک فیلم جلوی چشمش است و مرتب مرور می شود.

 

هر کس به دیدنش می آید همین ها را برایش از اول تعریف می کند و بغض می کند و بعد از مدتی در سکوت فرو می رود و خیره گوشه ای را نگاه می کند.

 

تکرار کردن و گفتنش به جای این که باری که در دلش سنگینی می کند را کم کند، داغ را تازه تر می کند.

سایر همراهانش هم همین حالت ها را دارند. یا دلشان نمی خواهد راجع به این مسئله حرف بزنند یا اشک می ریزند و ریز به ریز هر چه دیده و شنیده اند را با بی تابی تعریف می کنند.

سوسن کاوه یکی دیگر از همین حاجی هاست که با کوله باری از خاطرات تلخ برگشته. می گوید: جو آنقدر ملتهب و سنگین شد که تحملش برای ما که عزیز از دست نداده بودیم هم دشوار بود.

 

توی آسانسور، غذاخوری یا فضاهای عمومی که تردد می کردیم، مدام چهره های گریان و نگرانی را می دیدیم که می خواستند دعا کنیم عزیزانشان پیدا شوند. زنانی را می دیدیم که می گفتند ما با همسرمان به حج آمدیم.

 

حالا چطور بدون او برگردیم؟ بعضی ها می گفتند شرطه های عربستان به جای کمک به مجروحان و کسانی که زیر دست و پا افتاده بودند، روی پشته آدم ها راه می رفتند و به درخواست زنده های نیمه جانی که آب می خواستند، با لگد پاسخ می گفتند.

دکتر محمد اورکی درباره وضعیت روحی حجاج امسال به خبرآنلاین می گوید: معمولا وقتی یک استرس شدید به فرد وارد می شود به طوری که از تحمل و ظرفیت فرد بالاتر باشد، که معمولا در حوادثی مثل سیل و زلزله که منجر به کشته شدن تعداد زیادی می شود این استرس شدید را می بینیم، فرد اولین و بزرگترین احساسی که دارد، احساس تهدید شدن حیات است. و زیاد و کم بودن این حس کاملا بستگی به این دارد که تا چه حد منابع حمایتی اطراف فرد باشد.

او ادامه می دهد: هر چقدر منابع حمایتی پیرامون فرد کمتر باشد، استرسی که موجب احساس تهدید حیات می شود برای مدت زمان طولانی تری در فرد می ماند و تخریب بیشتری دارد.

 

در زائرین امسال به دلیل این که خارج از کشور بودند و این منابع حمایتی به دلیل غربت و دوری از وطن و ناآشنایی به محیط در دسترس نبوده اند، اختلالات بیشتری را ایجاد کرده است.

دکتر اورکی می گوید: بعد از تجربه این استرس، فرد دچار اختلالی می شود که به آن اختلال استرس پس از ضربه روانی می گوییم.

 

حادثه ای که در منا رخ داد و آن کشتار دسته جمعی، سانحه ای بود که همین ضربه روانی شدید را ایجاد می کند و پس از آن اختلال استرس پس از ضربه روانی به فرد وارد می شود.

هر لحظه منتظر بودیم بمیریم!
نزهت صالحی هم از آن حاجی هاییست که نتوانسته صحنه های بد را از ذهنش دور کند. برای هم کاروانی هایشان اتفاقی نیفتاده ولی آنجا با خانم هایی دوست شده که آن ها شوهرانشان را از دست دادند.

 

از آن چند ساعتی که استرس بازگشت همسران دوستانش را داشته می گوید و این که چه به روزشان آمده تا بالاخره بهشان اعلام کرده اند که مردهای کاروان کناری همگی از بین رفته اند.

می گوید: «آن اول که خبر به گوشمان رسید گفتند کلا صد نفر فوت شده اند که ده دوازده تا ایرانی هم در بینشان هستند.

 

همان موقع هم همه تلاش می کردند از همراهانشان خبر بگیرند. از ایران هم مرتبا به ما زنگ می زدند.

 

انگار آن ها زودتر خبردار شده بودند. تا ساعت ها هیچ خبری نداشتیم و فقط به حرف ها و شایعه هایی که درست و غلط از این طرف و آن طرف می رسید گوش می دادیم.

 

آن هایی که اینترنت داشتند هم خبرها را می خواندند و ما مضطرب تر می شدیم. همه دلشان می خواست راه بیفتند بروند و از نزدیک ببینند چه خبر شده...»

همه ی این ها را با گریه می گوید. در کل حرف هایش هیچ خاطره ای جز خاطره سیاه روز وقوف در منا ندارد. از ضجه و ناله های کسانی که همراهشان را از دست داده بودند یا گم کرده بوند می گوید و می گوید که هر لحظه منتظر وقوع اتفاقی بودند تا جانشان را از دست بدهند.

دختر خانم صالحی می گوید: از دیروز که مادرم برگشته، با هر زنگ تلفن از جا می پرد و منتظر یک اتفاق بد است.

 

هر وقت می خواهیم با او صحبت کنیم سراسیمه از ما می خواهد اگر اتفاقی افتاده راستش را بگوییم! شب ها خواب ندارد یا به محض این که می خوابد با اضطراب شدید از خواب می پرد.

دکتر محمد اورکی، روانشناس، درباره اختلالاتی که بعد از اینگونه حوادث پیش می آید به خبرآنلاین می گوید: معمولا دو نوع اختلال می بینیم.

 

یک نوع آن که حادتر است معمولا از چند ساعت تا چند روز بعد از حادثه اتفاق می افتد و نشانه های اختلال از همان ساعات اولیه خودش را نشان می دهد و دومین نوع اختلال ماهها بعد با تاخیر خودش را نشان می دهد.

 

در این حالت ممکن است فرد از همان اول علائم را نشان ندهد و بعد از یک ماه تازه نشانه ها را در فرد ببینیم.

بهت، کابوس و کرختی، از علائم اختلال استرس پس از سانحه
«پی‌تی‌اس‌دی» یا همان اختلال استرس پس از سانحه علائم مختلفی دارد. دکتر محمد اورکی روانشناس در باره این نشانه ها می گوید: اولین نشانه اختلال پس از این گونه ضربه های روانی، بهت زدگی و حیرت است. نشانه دیگر مرور ذهنی حادثه است که بسیار زیاد اتفاق می افتد. این مرور ذهنی و بازسازی یا می تواند در بیداری باشد یا در خواب و به شکل کابوس تکرارشونده.

این روانشناس ادامه می دهد: علاوه بر این مسئله، یک سری نشانه ها مثل اضطراب، تعریف، تپش قلب و نظیر این ها برای فرد رخ می دهد که فرد را پریشون کرده و از حالت عادی خارج می کند.

واکنش های ناگهانی مثل از جا پریدن و علائمی مانند محدود شدن عواطف و تلاش اذیت کننده برای یادآوری آن رویداد و همچنین احساس جدایی از موقعیت که موجب کرختی عاطفی می شود هم از آن دست اتفاقاتی است که برای مبتلایان به پی تی اس دی می افتد.

به گفته این روانشناس،در این افراد کاهش قابل ملاحظه علاقه و مشارکت در فعالیت های پیرامونی مشاهده می شود و همواره احساس کوتاه شدن عمر و نزدیک شدن به مرگ دارند. حمله های خشم و تحریک پذیری بالا نیز در مواردی دیده می شود.

مشاوره های گروهی برای درمان اختلptال sd
اتفاقاتی که در حج امسال افتاد، فشار روانی زیادی را بر حاجیان تحمیل کرد. فشاری که اگر درمان نشود مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

 

دکتر اورکی بر درمان و مداخله برای مبتلایان به اختلال استرس پس از سانحه تاکید می کند و می گوید اگر یکی از علامت های گفته شده در فرد مشاهده شد، می بایست برای درمان اقدام کرد.

او می گوید: یکی از مداخله هایی که برای مبتلایان به اختلال پی تی اس دی انجام می شود، بحث مدیریت فشار روانی آن حادثه بحرانی است.

 

معمولا در این مواقع تیم هایی از مواجه شدگان با سانحه تشکیل می دهند و برای این تیم ها مشاوره های گروهی می گذارند.

این روانشناس می گوید: در این نوع مشاوره های گروهی، متخصصان روانشناسی از طریق مرور حادثه، راههای کنار آمدن را آموزش می دهند و آن ها را حمایت روانی می کنند.

او ادامه می دهد: علاوه بر آن روانشناس ها سعی می کنند اعضای خانواده و اطرافیان افراد سانحه دیده را آموزش دهند که بیشتر این آموزش ها مبتنی بر حمایت از سانحه دیده هاست که چطور با آن ها حرف بزنند، اجازه ندهند تنها باشند، کمتر به آن ها موقعیت فکر کردن بدهند و از اینجور ملاحظه ها.

دکتر اورکی ادامه می دهد: یک سری درمان های اختصاصی هم هست که روانشناس ها در صورت تشخیص باید آن ها را در پیش بگیرند مثل درمان های مواجه ای و شناخت درمانی که باید متخصص در محیط درمانی و طی چندین جلسه بسته به آسیب و نشانه هایی که دارد انجام می دهد. بسته به شدت نشانه ها از 8 تا 12 جلسه درمان نیاز است تا شدت این علائم کم شود و به حالت معمول برگردند.

حمایت روانی اداره سلامت روان وزارت بهداشت از حاجیان امسال
دکتر حاجبی مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت روان از تدوین دستورالعملی برای حمایت روانی از سانحه دیدگان حج امسال خبر می دهد.

او در این‌باره به خبرآنلاین می گوید: ما معتقدیم برای کسانی که در حج امسال با حوادث روبرو بودند باید مداخلات و حمایت های روانی انجام شود و در وزارت بهداشت نیز پیگیری این موضوع بودیم.

مشاور وزیر بهداشت ادامه می دهد: با کارشناسان دوره دیده هماهنگی هایی انجام شده و دستورالعملی را نوشتیم و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم تا این حمایت های روانی از این کانال انجام شود.

دکتر حاجبی می گوید: افرادی که دچار اختلال شده باشند با ساز و کار معینی شناسایی و دعوت می شوند و چنانچه تمال داشتند، مداخله و مشاوره را به طور رایگان دریافت می کنند.

حاجیان امسال به مرور به کشور برمی گردند و خیلی هایشان از نظر روحی در شرایط خوبی نیستند.

 

در این شرایط، برخورد درست و اصولی با این افراد به منظور جلوگیری از اختلالات روانی و گسترده و طولانی تر شدن آن از اهمیت بسیاری بالاست که می بایست مورد توجه مسئولین و البته خانواده های این زائرین باشد.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین

 


ویدیو مرتبط :
خبر شبکه اصفهان-16آذر - معاون درمان وزارت بهداشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

200 میلیون هزینه درمان سرطان سینه با هرسپتین/ وزارت بهداشت حمایت نمی کند



درمان سرطان سینه , سرطان سینه

200 میلیون هزینه درمان سرطان سینه با هرسپتین/ وزارت بهداشت حمایت نمی کند

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران، هزینه یک دوره درمان سرطان سینه با داروی هرسپتین را 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تا سال گذشته این هزینه 50 میلیون تومان بود.

 دکتر بهزاد رحماین روز چهارشنبه در حاشیه هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران در مرکز همایشهای رازی، افزود: این کنگره با هدف بررسی مسائل مربوط به درمان سرطانها و با تکیه بر شایعترین نوع سرطانها در کشور، برگزار می شود.

وی با عنوان این مطلب که درمان سرطانها علاوه بر اینکه عوارض جانبی دارد، دارای حواشی است که می توان به موضوع تحریمها اشاره کرد.

رحمانی با اعلام اینکه داروی هرسپتین برای درمان سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است به طوریکه 25 درصد زنان تا 80 سالگی به این نوع سرطان مبتلا می شوند.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با تاکید بر تشخیص زودهنگام بیماری که منجر به درمان قطعی می شود، تصریح کرد: هرسپتین دارویی است که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود که هزینه یک دوره درمان با این دارو تا سال گذشته 50 میلیون تومان بود اما بعد از قضایای تحریمها، به 200 میلیون تومان رسیده است.

وی در پاسخ به سئوال که وزارت بهداشت در دوران خانم دستجردی قول داده بود این دارو به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار بگیرد، اظهارداشت: قرارهای زیادی گذاشته شده ولی هنوز خبری از حمایت نیست.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه سرطانهانی پستان، پوست و ریه بالاترین آمار سرطانها را در ایران به خود اختصاص داده‌اند، گفت: در این میان تشخیص و درمان سرطان پوست سهل‌تر است، اما سرطان ریه بالاترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان را به خود اختصاص می‌دهد و افراد سیگاری بیش از سایرین در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار دارند.

وی در ادامه به روش تشخیصی پت اسکن برای سرطانها اشاره کرد و گفت: این دستگاه جدید حتی یک سلول سرطانی را هم تشخیص می‌دهد، البته در حال حاضر بسیار گران قیمت است و تنها بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی این دستگاه را خریداری کرده‌اند. به نظر می‌رسد لازم است سرمایه گذاری بیشتری برای ورود دستگاه‌های پت اسکن به کشور انجام شود.

رحمانی با بیان اینکه ارزیابی فعالیت سلولهای‌ سرطانی کارکرد مهم پت اسکن است، اظهارداشت: این دستگاه بسیار سریعتر از سایر روش‌های تصویربرداری چون ام آر آی قادر به شناسایی سلول‌های سرطانی، آبسه‌ها و برخی عفونتهاست و می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

وی افزود: تاکنون بیماران ما برای تشخیص بیماری خود با کمک این روش به تشخیص پزشک خود به ترکیه سفر می‌کردند. هزینه انجام پت اسکن در این کشور 5000 دلار است، اما به تازگی یکی از بیمارانم را برای انجام پت اسکن به بیمارستان مسیح دانشوری معرفی کردم و هزینه‌اش برای وی حدود پنج میلیون تومان تمام شد که در مقایسه با هزینه خارج از کشور بسیار ارزانتر است، اما تحت پوشش بیمه قرار ندارد.

رئیس انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه پت اسکن زنده بودن و فعال بودن سرطان را به خوبی نشان می‌دهد،‌ گفت: فرض کنید بیماری درمان شده باشد، اما پس از دو تا سه سال توده‌ای در بدنش ظاهر شود، اگر پزشک بخواهد مطمئن شود که سرطان دوباره به بدن بیمارش بازگشته است یا خیر از این روش استفاده می‌کند.

رحمانی در پاسخ به پرسش پیرامون علت ترجیح پزشکان برای تجویز داروهای خارجی چیست، گفت: تکنولوژی‌های دارویی روز به روز در حال گسترش هستند و اگر به بازار آزاد جهانی متصل شویم بسیاری از مشکلاتمان در این خصوص حل خواهد شد، اما نباید این نکته را فراموش کنیم که داروهای ایرانی در روزگار فعلی کیفیت قابل قبولی دارند و پزشکان ما نیز با توجه به هزینه و پوشش بیمه‌ای داروهای ایرانی را برای بیمار خود ترجیح می‌دهند، مگر آنکه علت به خصوصی وجود داشته باشد.

هشتمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی ایران از 24 تا 26 مهر ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار می شود./مهر