اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف 9 تن خرما در سفره 12 کیلومتری!


وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری قمری تا کنون 4 میلیون و 856 هزار ویزا برای ادای مناسک حج عمره صادر شده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری قمری تا کنون 4 میلیون و 856 هزار ویزا برای ادای مناسک حج عمره صادر شده است.

در ماه رمضان، روزانه 9 تن خرما برای افطار نمازگزاران در مسجد الحرام در مکه، مصرف می شود.

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، در ماه رمضان، هر روز هنگام غروب، سفره های افطار در میان نمازگزاران در مسجد الحرام در شهر مکه پهن می شوند. طول این سفره ها به 12 و نیم کیلومتر می رسد.

سفره های افطار معمولا قبل از اقامه نماز مغرب در مسجد الحرام، پهن می شوند.مدیریت مسجد الحرام گفته است که سفره های ماه افطار مبارک رمضان را در مدت 10 دقیقه و قبل از آغاز نماز مغرب، در این مسجد پهن می کنند.

سفره افطار در مسجد الحرام شامل خرما و قهوه است. این خرما و قهوه از طریق 11 موسسه خیریه تامین می شود اما برپایی مراسم افطار توسط مدیریت مسجد الحرام اجرا می شود.
73 درصد از خرماهای توزیع شده میان نمازگزاران، خرماهایی هستند که قبلا هسته آنها جدا شده است.

برای برپایی سفره های افطاری در مسجد الحرام، 283 نفر به طور مستقیم  و 200 نفر نیز به عنوان ناظر فعالیت می کنند.

مسجد الحرام در دو ماه رمضان و ذی الحجه(زمان حج تمتع) شاهد بیشترین شمار نمازگزاران است  و به همین دلیل زیرزمین و صحن پشت بام این مسجد نیز در این دو ماه ، به روی نمازگزاران بازگشایی می شوند.

همچنین بیش از 3500 توالت در محوطه نزدیک مسجد الحرام وجود دارد که همه این توالت ها در ماه رمضان به طور مستمر،به حجاج سرویس می دهند و در هر روز 45 تن فاضلاب آن تخلیه می شود.

"مصلح بن منیر المحمادی" مدیر اداره صحن های مسجد الحرام در این باره می گوید: مدیریت صحن های مسجد قبل از آغاز ماه مبارک رمضان، خود را برای این ماه آماده می کنند. ما فعالیت های خود را در ماه رمضان گذشته مورد بررسی قرار می دهیم تا نقاط منفی را اصلاح و نقاط مثبت را پررنگ تر کنیم .

وی می افزاید: قبل از آغاز ماه رمضان سعی می کنیم تمامی اقدامات عمرانی در صحن ها به پایان برسد. ناظرانی نیز برای منع دستفروشی و اقداماتی که در چهره مسجد تاثیر منفی دارد  مستقر می شوند و از استقرار دستفروشان در محوطه های مسجد الحرام جلوگیری می کنند.

در ماه رمضان کمیته های نظارت و سازماندهی عبور و مرور در صحن های مسجد الحرام تشکیل می شوند. این کمیته ها رفت و آمد میان بخش های مختلف مسجد الحرام را سازماندهی می کنند و از ورود غذاهای گرم و هر کالاهای ممنوع دیگری و اقدامی که مانع از عبور و مرور آسان نمازگزاران باشند جلوگیری می کنند.

همچنین تمامی سازمان های خیریه می بایست مقررات اعلام شده از سوی مدیریت مسجدالحرام را درباره افطاری رعایت کنند و ضمن همکاری با کارکنان مسجد الحرام، به سرعت زمینه را برای برگزاری نمازجماعت فراهم کند و مانع از تاخیر در این روند نشوند.

المحمادی افزود: مدیریت مسجد الحرام تلاش می کند به آگاه سازی نمازگزاران بپردازد و برای این منظور 120 تابلوی ارشاد و آگاه سازی تهیه و در صحن های مختلف مسجد الحرام نصب شده اند. این تابلوها به زبان های انگلیسی ، عربی و اردو و شامل عبارت هایی درباره حفظ نظافت مسجد و صحن های آن و جلوگیری از سر و صدای کودکان و اذیت کردن دیگر نمازگزاران است تا قداست مسجد حفظ شود.

همچنین 17 نقشه رنگی تحت عنوان "شما اینجا هستید" که نشان دهنده مکان نمازگزاران و بخش های مختلف مسجد است در صحن های مسجد نصب شده اند.

وی درباره صندوق های امانت مسجد الحرام نیز گفت: این صندوق ها الکترونیکی باز وبسته می شوند و به صورت کاملا پیشرفته ای در اندازه های متفاوتی  طراحی و ساخته شده اند. تعداد این صندوق ها 1356 عدد است که در قالب 7 مجموعه در صحن های مسجد الحرام توزیع شده اند.

وی گفت: نمازگزاران نباید از آب زمزم موجود در صحن های مسجد برای وضو  گرفتن استفاده کنند یا اینکه با بطری های پلاستیکی به حمل آب زمزم اقدام کنند چرا که ممکن است ریخته شدن مقداری از این آب بر روی زمین باعث سر خوردن نمازگزاران شود . همچنین نمازگزاران برای حفظ نظافت مسجد نباید غذاهای گرم به صحن ها بیاورند.

معمولا آب زمزم برای نوشیدن در کلمن های مخصوص به همراه لیوان های یک بار مصرف ، در سراسر مسجد الحرام وجود دارد.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری قمری تا کنون 4 میلیون و 856 هزار ویزا برای ادای مناسک حج عمره صادر شده است.

سال هجری قمری در 6 آذرماه به پایان می رسد.

نمازگزاران و حاجیان در پشت بام مسجد الحرام افطار می کنند



ویدیو مرتبط :
سفره افطار سه کیلومتری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۰ تن تریاك وارداتی مصرف دارویی دارد



 

۲۰ تن تریاك وارداتی مصرف دارویی دارد

رئیس پلیس فرودگاه های كشور از دارا بودن مجوز واردات ۲۰ تن تریاك كه اخیرا در فرودگاه امام خمینی(ره) توقیف شده است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار نبی الله حیدری در این باره گفت: مطابق قانون؛ نظارت و كنترل موادمخدر برعهده پلیس و دستگاه قضایی گذاشته شده است، این در حالی است كه قانونگذار ساخت، تولید و توزیع، ورود و خروج و حمل و نگهداری موادمخدر به غیر از استثنای مصارف دارویی و پزشكی آن را جرم دانسته است.

وی گفت: حدود یك ماه قبل، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با هماهنگی وزارت بازرگانی، پلیس، گمرك و دستگاه قضایی و هیات بین المللی كنترل و نظارت بر مصرف دارویی موادمخدر پزشكی (INBC)؛ محموله ای به وزن ۵ / ۱۷ تن موادمخدر خالص از نوع تریاك كه با مشتقات آن به ۲۰ تن می رسید، از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) وارد كشور كرد.

فرمانده پلیس فرودگاه های كشور درباره انتشار برخی خبرها در مورد توقیف این محموله گفت: این موادمخدر توقیف نشده بلكه مراحل تشریفات قانونی و گمركی خود را طی می كند كه پس از طی مراحل به مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تحویل داده می شود.

به گفته حیدری، این موادمخدر علاوه بر این كه دارای مجوز بین المللی است برای تجهیزات و مصارف پزشكی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا كشفیات داخلی موادمخدر كشور جوابگوی مصارف دارویی نیست، گفت: بحث مشتقات خالص و ناخالص بودن موادمخدر در امور پزشكی و دارویی حتما باید زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و هیات بین المللی كنترل و نظارت بر مصرف دارویی موادمخدر پزشكی INBC هزینه و مصرف شود.

فرمانده پلیس فرودگاه های كشور در ادامه از كشف ۷۵۰كیلوگرم انواع موادمخدر در فرودگاه های كشور خبر داد و افزود: از این میزان كشفیات، ۴۸۰ كیلوگرم آن را شیشه تشكیل می دهد.

به گفته وی، در این مدت ۳۸۰۰ نفر به اتهام حمل موادمخدر توسط ماموران پلیس فرودگاه ها دستگیر و به مقام قضایی معرفی شده اند.... / خبرگزارى ایسنا