اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف لبنیات پرچرب ممنوع!



اخبار,اخبار اجتماعی , لبنیات پرچرب

 

 اخبار اجتماعی - مصرف لبنیات پرچرب ممنوع!

یک دکترای تغذیه ضمن تاکید بر اصلاح الگوی غذایی و بر لزوم پرهیز از مصرف چربی‌های اشباع تاکید کرد.

دکتر مینو فروزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه چگونگی تغذیه کودک از زمان تولد، بر سلامت او در بزرگسالی تاثیر بسزایی دارد، گفت: رعایت رژیم غذایی مناسب از مشکلاتی مانند اضافه وزن، استخوان‌های ضعیف و دیابت پیشگیری می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه هر مرحله از زندگی نیازهای تغذیه‌ای خاص خود را دارد، افزود: لازم است تمام گروه‌های غذایی متناسب با این نیازها در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. اگرچه تغذیه در رده‌های مختلف سنی از کودکی تا پیری بسیار مهم است، اما تغذیه نوجوانان اهمیت بیشتری داشته و تاثیر بسزایی در سلامت آینده آنها دارد.

فروزانی درباره میزان مصرف چربی‌، روغن‌ و شیرینی گفت: نباید بیشتر از 30 درصد رژیم غذایی‌ از چربی‌ها باشد. در یک رژیم غذایی 2200 کالری، روزانه 73 گرم چربی و برای یک رژیم با 2800 کالری، 93 گرم چربی لازم است. ا لبته نوع چربی مصرفی هم اهمیت ویژه‌ای دارد. چربی‌های اشباع ‌شده در غذاهایی مانند گوشت و محصولات لبنی پرچرب، میزان کلسترول را بیشتر از چربی‌های غیراشباع بالا می‌برند.

وی گفت: چربی‌های غیراشباع در موادی مانند بادام‌ زمینی، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و سویا به وفور یافت می‌شوند. میزان بالایی از کالری بدن هم به وسیله قندها تامین می‌شود؛ در حالی که ارزش غذایی قندها بسیار کم است.

وی تاکید کرد: تمام رده‌های سنی به ویژه نوجوانان باید از گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنند. در رژیم غذایی نوجوانان باید بیشتر از روغن‌های گیاهی و کره مارگارین استفاده شود.

این دکترای تغذیه با تاکید بر اینکه باید همیشه برچسب روی مواد غذایی خوانده شود تا از میزان چربی آن مطمئن شد، گفت: غذاهایی که حاوی میزان زیادی قند و چربی اشباع هستند، باید از برنامه غذایی روزانه حذف شوند.

فروزانی درباره فرآورده‌های لبنی نیز گفت: محصولات لبنی حاوی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بوده و منبع خوبی از کلسیم هستند. نوجوان باید روزانه دو تا سه وعده شیر، ماست و پنیر البته از نوع کم چرب مصرف کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان بر لزوم پرهیز از مصرف پنیرهای حاوی چربی زیاد و بستنی‌هایی که از شیر پرچرب تهیه شده‌اند، تاکید کرد. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مزاج سرد و تر و مصرف لبنیات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف لبنیات پرچرب، ممنوع!



 

مصرف لبنیات پرچرب، ممنوع!

 

 

شیوه كنونی قیمت‌گذاری كه تنها محدودیت افزایش قیمت را شامل محصولات كم چرب كرده، تولیدكنندگان فرآورده‌های لبنی را به سمت تولید محصولات پر چرب سوق داده است.


دكتر ربابه شیخ الاسلام با اعلام این خبر افزود: هم اینك تلاش‌هایی از سوی نهاد‌های مختلف كشور مبنی بر افزایش سرانه مصرف شیر در حال انجام است، این درحالی است كه تشویق مردم به افزایش مصرف شیر به عنوان یك غذای سالم با عرضه محصولات پر چرب لبنی كه مخل سلامت جامعه است، همخوان نیست.


وی ادامه داد: بر‌اساس چند پژوهش میدانی انجام شده در سطح شهر تهران، توزیع‌كنندگان فرآورده‌های لبنی اظهار داشته‌اند كه تنها یك چهارم محصولات عرضه شده به آنان را محصولات كم چرب و بقیه را گروه پر چرب تشكیل می‌دهند.


دكتر شیخ الاسلام گفت: با وجودی كه ۹۰ درصد مردم دریافت كلسیم ناكافی دارند كه عوارض ناشی از آن ابتلا به پوكی استخوان است، نمی‌توان به آنان كه معمولا از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برند و همین چاقی می‌تواند، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مشكلات اسكلتی استخوانی را به همراه داشته باشد، توصیه كرد كه مواد لبنی پر چرب بخورند.


وی با اشاره به این‌كه چربی لبنیات مانند سایر چربی‌ها می‌تواند، عوارض زیادی داشته باشد كه مهم‌ترین آن گرفتگی عروق است، اضافه كرد: متاسفانه بیشتر مردم از مضرات چربی لبنیات آگاه نیستند و به دلیل توصیه متخصصان تغذیه مبنی بر تاكید بر مصرف فرآورده‌های لبنی ، نوع پر چرب آن را انتخاب می‌كنند.


دكتر شیخ‌الاسلام یادآور شد: بر اساس یك نظرسنجی صورت گرفته در پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت در مورد این‌كه خامه جزو كدام یك از گروه‌های غذایی محسوب می‌شود ۶۰ درصد اظهار داشتند كه خامه جزو گروه لبنیات است در حالی كه بر خلاف باور عموم، خامه در گروه شیرینی‌ها و چربی‌ها جای می‌گیرد.... /  یادداشت : جام‌جم آنلاین