اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصرف انرژی برای تولید شكر در ایران ۳ برابر اروپا است



 

 

در حالی كه در كشورهای اروپایی برای تبدیل هر ۱۰۰ تن چغندر به شكر ۱۷ تا ۲۰ تن انرژی بخار مصرف می شود، در ایران سه برابر این میزان یعنی ۶۰ تا ۷۰ تن بخار مصرف می شود كه ۶۰ درصد كل هزینه كارخانه های قند را تشكیل می دهد.

خلیل بهزاد - مدیر عامل مركز صنایع قند ایران در گفت وگو با خبرنگار كشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه صنعت قند با مشكل مصرف انرژی مواجه است، گفت: با توجه به این كه ماشین آلات این صنعت فرسوده است، آب و انرژی بالایی برای تبدیل چغندر قند به شكر مصرف می كنند كه باید این میزان مصرف كاهش یابد.

وی افزود: طی سال های گذشته ۱۳ متر مكعب آب به ازای هر تن چغندر در كارخانه ها مصرف می شد كه هم اكنون به یك و نیم متر مكعب كاهش یافته است اما بازهم باید این میزان مصرف با بهره گیری از نیروهای متخصص و به كارگیری علم در تولید كاهش یابد. همچنین از هر ۱۰۰ تن چغندر ۱۰ تن شكر تولید می شد كه با حضور متخصصان در كارخانه ها امیزان استحصال به ۱۶ تن رسیده و ۱۵۰ میلیارد تومان راندمان برای كارخانه ها ایجاد كرده است.

بهزاد اظهار كرد: با واقعی شدن قیمت سوخت با مشكل افزایش شدید هزینه سوخت و انرژی مواجه شده ایم كه ضروری است متخصصان بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع قند را تربیت كرده و به كار گیریم.

مدیرعامل مركز صنایع قند ایران گفت: با استفاده از علم و تكنولوژی می توان مصرف سوخت را كاهش داد مشروط بر این كه مجوز تربیت نیروی متخصص داده شود.

وی افزود: وزارتخانه های مربوطه باید مجوز پرورش نیرو برای كاهش مصرف انرژی را بدهند در حالی كه فقط نیروی متخصص تولید قند تربیت می شود اما صنایع قند صنایعی هستند كه نیازمند متخصصان ویژه و متفاوت از دیگر صنایع است.

به گفته بهزاد ۶۰ درصد كل هزینه كارخانه های قند هزینه سوخت و انرژی است.

وی تاكید كرد: برای نوسازی كارخانه ها نیز نیروی خوب و متخصص لازم است اما اجازه آموزش و تربیت نیروی متخصص نوسازی صنایع داده نمی شود.

به گفته مدیرعامل مركز صنایع قند ایران در حالی كه كشورمان سالانه ۷۹۱ هزار تن ملاس برای تولید اتانول، الكل، خمیرمایه و اسید سیتریك نیاز دارد، در سال ۸۷ حدود ۲۹۱ هزار تن ملاس تولید شده كه در سال های بعدی رو به كاهش بوده است و با كمبود ملاس مواجه هستیم كه از طریق واردات جبران می شود.

وی اظهار كرد: با كاهش سطح زیر كشت چغندر قند تولید ملاس (آخرین پساب كارخانه قند) نیز كاهش یافته است..... / خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
قدر انرژی را بدانیم - ویدئو تولید انرژی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آژانس بین المللی انرژی: تولید نفت ایران به کمترین میزان در دو دهه گذشته رسیده است



گزارش آژانس بین المللی انرژی: صادرات نفت ایران به 860 هزار بشکه رسید

بالا ترین میزان تولید و صادرات نفت ایران پس از انقلاب اسلامی در سال 1384 محقق شد . در این سال تولید روزانه نفت خام ایران به بیش از 4 میلیون و 200 هزار بشکه و صادرات نفت خام کشور روزانه به بالای 2 میلیون و 500 هزار بشکه رسید.بر اساس گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی تولید نفت ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به 2 میلیون و 630 هزار بشکه در روز رسید.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران در گزارش جدید آژانس که روز گذشته منتشر شد ، این نکته مورد تاکید قرار گرفته که تولید نفت ایران به کمترین میزان در دو دهه گذشته رسیده است.

در سال 1988 (1367) که سال پایانی جنگ تحمیلی با عراق بود تولید روزانه نفت خام ایران به 2 میلیون و 490 هزار بشکه در روز رسید که کمترین میزان در تاریخ پس از انقلاب اسلامی است.

بالا ترین میزان تولید و صادرات نفت ایران پس از انقلاب اسلامی در سال 1384 محقق شد . در این سال تولید روزانه نفت خام ایران به بیش از 4 میلیون و 200 هزار بشکه و صادرات نفت خام کشور روزانه به بالای 2 میلیون و 500 هزار بشکه رسید.

آژانس بین المللی انرژی با اشاره به اینکه تولید نفت ایران در 9 ماه گذشته به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است ، افزوده است که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر سال جاری به 860 هزار بشکه رسیده است و این در حالی است که ایران در اواخر سال گذشته میلادی روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می کرد.

طبق این گزارش  در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه آگوست تولید نفت روزانه ایران 220 هزار بشکه کاهش داشته است./عصرایران