اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصادره به مطلوب دولت توسط سرهنگ ها!



رقابت اصلی برای شهرداری تهران, شهردار تهران

قالیبافی ها نمی خواهند از شهرداری بروند

مصادره به مطلوب دولت توسط سرهنگ ها!

اختلاف منش و روش عملکردی و تفکرات متفاوت سیاسی و همچنین خاستگاه سیاسی منفک از هم میان دولت با مدیریت فعلی شهرداری تهران نکته ای نیست که بتوان منکر آن شد آنچنان که در آن مناظره تاریخی تفاوت سرهنگ با حقوقدان بر همگان روشن و مبرهن شد.

 پایتخت ایران؛ ابر شهری عریض و طویل با میلیون ها جمعیت و هزاران هزار ابنیه، آرمیده در کناره البرز، شهری که با ترافیک سرسام آور، هوای ناسالم و البته زندگی 24 ساعته جاری و ساری در خیابان ها و اتوبان هایش شناخته می شود. تمهید و تدارک برای رتق و فتق امور جاری و عمرانی شهری چنین عظیم با مرکزیت و جامعیت سیاسی و اقتصادی اش کار بس دشواری است. شهردار به عنوان مرکز ثقل مدیریت کلان شهر پایتخت جایگاهی خطیر در سازه قدرت سیاسی دارد و طیف های سیاسی مختلف برای رسیدن به این جایگاه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کنند.

تا 14 سال پیش انتخاب شهردار تهران بطور مستقیم از سوی دولت و شخص وزیر کشور مدیریت می شد اما با برآمدن دولت اصلاحات اصل مغفول مانده قانون اساسی احیا گردید و شوراها بر مدار قدرت سیاسی رخ نمایاندند. از آن پس رقابت سیاسی در خصوص معرفی شهردار معنا پیدا کرد و طیف های مختلف برای نیل به این جایگاه رقابتی تنگاتنگ را رقم زدند.

شورای اول بطور تام و تمام در اختیار اصلاح طلبان بود و بدیهی بود که شهردار نیز از این طیف باشد؛ البته بروز اختلافات که می توان آن را ناشی از تازگی و عدم آشنایی با ساز و کارهای سبک جدید دانست باعث گردید که در دوره دوم این اصولگرایان باشند که شورای شهر را در اختیار بگیرند و زمینه ساز برکشیدن احمدی نژاد در سپهر سیاسی شوند. شورای سوم نیز اصولگرایان اکثریت قابل توجه داشتند و با طرح مصوبه قانونی این شورا دو سال نیز مضاف بر مدت معمول یعنی شش سال در قدرت ماند و شهرداری قالیباف بر شهر تهران را هشت ساله کرد و رکوردی برای وی ثبت گردید.

خرداد 92 اما حدیث دیگری داشت. قالیباف که خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرده بود شکست سختی متحمل شد. از سوی دیگر انتخابات همزمان شوراها نیز نتیجه متفاوتی با دوره قبلی داشت. برای اولین بار هیچ یک از دو طیف سیاسی شاکله مند عرصه سیاسی تفوق و برتری محسوسی نیافتند و با توازنی شکننده هر دو طیف شانس انتخاب نامزد متبوع خود را برای تصدی کرسی شهرداری تهران داشتند.

اگردر ادوار قبلی از فردای انتخابات می شد شهردار آینده را حدس زد، در این دوره همه چیز در هاله ای از ابهام قرار دارد و این گزاره ای است که سیاست ورزی را حساس و پیچیده کرده و نقش چانه زنی و لابی گری را ارتقایی دو چندان داده است و البته رسانه ها در نوک پیکان این فعل و انفعالات هستند و بار اصلی شکل دهی فعل و انفعالات در راستای منویات طیف های سیاسی رقیب بر عهده آنان است.

رقابت اصلی برای شهرداری تهران در این دوره به نمایندگی از دو اردوگاه سیاسی میان دو نفر آرایش گرفته است. محمدباقر قالیباف شهردار فعلی تهران از جبهه اصولگرایی و محسن هاشمی به نمایندگی از اصلاح طلبان؛ نکته آنکه برخی سایت های اصولگرا برای ایجاد افتراق در جبهه متحد اصلاح طلبان از گزینه های دیگر این جریان سیاسی نیز سخن می گویند اما اصلاح طلبان همانگونه که در لیست انتخاباتی شورای شهر با صراحت  نامزدی محسن هاشمی برای شهرداری را مورد تاکید و تصریح قرار داده بودند؛ اکنون نیز بر همین مسیر می روند و غیر از این گزینه به نظر نمی رسد نامزد جدی برای طرح داشته باشند.

بلافاصله پس از انتخابات رقابت میان طیف های سیاسی حاضر در شورا آغاز گردید. در ابتدا اصولگرایان به نوعی دست بالا را در معادلات داشتند و یک نامزد برتری آنان می توانست کفه را به سمت آنان سنگین کند اما با خروج مهدی مفتح و روانه شدن وی به بهارستان این فعل و انفعال بطور دقیق موضوع را وارونه کرد و اینجا بود که اصلاح طلبان دست بالا یافتند. با توجه به اینکه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان شورا با دولت مستقر نیز همخوانی سیاسی بیشتریدارند طبیعی هم هست که نامزدهای مستقل حاضر نیز به این سمت و گرایش داشته باشند و این نکته زنگ خطر جدی را برای قالیباف و حامیان وی به صدا درآورده است.

با توجه به این اوصاف رسانه های اصولگرا در صف مقدم رقابت قرار گرفتند و حاشیه سازی ها را شروع کردند؛ طرح نام چندین گزینه از سوی اصلاح طلبان؛ مانور بر روی دیدار قالیباف با حسن روحانی و بالاخره خبر تمجید مهندس اکبر ترکان از مدیریت قالیباف از جمله مانورهای رسانه ای این جریان برای تاثیر گذاری بر روند انتخاب شهردار است که در هر کدامینش شیطنت خاصی مستتر است.

همانگونه که اشاره رفت اصلاح طلبان هیچ گزینه جدی جز محسن هاشمی برای شهرداری ندارند اما بدیهیست که  در یک ساز و کار دموکراتیک مبتنی بر تضارب آراء نظرات تمامی افراد حاضر و گزینه های مد نظرآنان گرفته شود و با رای گیری گزینه نهایی مشخص گردد که این امر هم اتفاق افتاده و محسن هاشمی گزینه نهایی بوده اما رسانه های اصولگرا به محض طرح نام یک نفر در این فرآیند به شکلی جهت دار او را گزینه معرفی می کنند که به زعم خود بر تشتت این اردوگاه در انتخاب شهردار مد نظر خود دامن بزنند نکته ای که همانطور که اشاره رفت هیچ شانیت و جایگاهی نداشته و طرح نام افراد به معنای گزینه شهردار بودن آنان توسط جمع نیست.

ازسوی دیگر دیدار قالیباف با حسن روحانی یک رویه متعارف و متداول میان سیاسیون است و شهردار فعلی تهران و رقیب حسن روحانی که در جبهه اصولگرایی نیز جایگاه خود را دارد به دیدار رئیس جمهور رفته است اما برخی رسانه ها چنین القا کردند که این دیدار به نوعی در راستای شهرداری مجدد قالیباف است که این استنباط جز درراستای فرصت طلبی سیاسی نبوده و نیست که اگر قرار باشد رئیس جمهور نظری در این خصوص بدهد گرایش سیاسی و سنخیت فکری وی مشخص است که چه سمت و سویی  دارد و البته که رئیس جمهور به نظرنمی رسد بخواهد در این خصوص ورود کند.

اما جالب ترین بخش خبر سازی های رسانه ای طیف اصولگرا به بازتاب سخنان اکبر ترکان در جلسه آخرین شورای شهر سوم باز می گردد. اکبر ترکان که بواسطه عضویتش در شورای عالی فنی شهرداری تهران و همچنین رفاقت با بسیاری از اعضای شورای شهر به آخرین جلسه شورای شهر سوم رفته بود تا تقدیر و تشکری از آنان داشته باشد به ناگهان با هجوم خبرنگاران مواجه شده و آنان سئوالاتی را پیرامون مدیریت شهرداری مطرح می سازند ترکان نیز به رسم اخلاق و ادب از فعالیت های شهردار تهران در مدت سپری شده تشکر می کند و از سابقه آشنایی خود با قالیباف نیز سخن می گوید اما این رسانه ها بلافاصله این سخنان را وی را تیتر کرده و با آب و تاب نقل می کنند و از همه جالب تر آنکه رسانه شهرداری تهران یعنی روزنامه همشهری با این عنوان که مشاور عالی رئیس جمهور خدمات شهردار تهران را ستوده تیتر می زند: "عملکرد شهردار بی نظیر است" و آن را در صفحه اول خود بولد می کند.

 حال آنکه اول هنوز حکم مشاور عالی اکبر ترکان صادر نشده و این عجله روزنامه نزدیک به قالیباف ناشی از آن است که می خواهد چنین القا کند که دولت حامی شهرداری قالیباف است. ضمن آنکه ترکان عملکرد قالیباف در پروژه های عمرانی را بی نظیر خوانده که این رسانه آن را به کلیت عملکردی قالیباف تعمیم داده است و البته از همه این نکات جالب تر که موید نکات پیش گفته است؛ تحلیلی است که این رسانه به نقل از تحلیلگران به خورد مخاطب می دهد! « تحلیلگران سیاسی معتقدند، بر خلاف رویه دولت پیشین، حضور مشاور عالی رئیس جمهور درآخرین جلسه شورای شهر سوم و همچنین تمجید از فعالیت های مدیریت شهری در حاشیه جلسه شورای شهر، حکایت از تعامل مثبت دولت یازدهم با شهرداری و شورای شهر دارد»

این تحلیلگران محترم البته به چند نکته توجه نکرده اند:
اول آنکه ترکان به عنوان حقوقی خود در دولت به جلسه نیامده و تنها بخاطر عضویت در شورای عالی فنی شهرداری به آخرین جلسه شورای سوم رفته و این تعمیم از اساس به خطاست.

دوم به رسم اخلاق و عرف همواره در جلسات تودیع و خداحافظی از عملکرد افراد در دوران مدیریتی تمجید می شود و این یک رسم جا افتاده است اما اینکه این رفتار اخلاقی را سویه های منفعت طلبانه سیاسی بپوشانیم و قصد بهره برداری از آن کنیم اوج فرصت طلبی سیاسی بوده و بس.

سوم هنوز حکمی با عنوان مشاور عالی رئیس جمهور برای مهندس  ترکان صادر نشده هر چند که در شرف وقوع است اما اینکه عده ای ذوق زده این عنوان را آنهم برای وارونه نمایی درراستای منافع خود بازتاب دهند جای سئوال و تعجب دارد.

چهارم. اختلاف منش و روش عملکردی و تفکرات متفاوت سیاسی و همچنین خاستگاه سیاسی منفک از هم میان دولت با مدیریت فعلی شهرداری تهران نکته ای نیست که بتوان منکر آن شد آنچنان که در آن مناظره تاریخی تفاوت سرهنگ با حقوقدان بر همگان روشن و مبرهن شد.

اکبر ترکان با بازتاب یافتن سخنانش در این جمع که سویه فرصت طلبانه آن بخوبی هویدا بود خود به صراحت اعلام کرده که نفی و اثباتا در قضیه شهرداری ورود نمی کند تا این افراد لااقل متنبه شده و دست از این کارها بردارند ضمن آنکه در گفتگو با یکی از نزدیکان وی به ما اعلام داشت که مهندس  ترکان از سال 65 و در هنگامه ای که مسئولیت صنایع دفاعی را داشت محسن هاشمی را بخوبی می شناسد و اگر هم قرار باشد او در دفاع از شهرداری کسی سخن بگوید او محمد باقر قالیباف نیست و ایشان تنها از باب اخلاق اسلامی تشکر از فعالیت های هشت ساله اخیر شهردار تهران را انجام داده است و وی  قصدی به دخالت در این موضوع ندارد.

 هر چه هست گویا تیم قالیباف تلاش دو چندانی را برای شهرداری مجدد وی آغاز کرده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی ورزد اما نکته آنجاست که به نظر می رسد این اقدامات به فرجامی رهنمون نخواهد شد و محسن هاشمی راه سختی برای شهرداری پیش رو نداشته باشد./سرویس سیاسی خرداد

 


ویدیو مرتبط :
مغلطه مصادره به مطلوب و مغلطه چرخه دورباطل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آرامش مطلوب دولت در بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس

 

اخبار اقتصادی - آرامش مطلوب دولت در بورس

بورس اوراق بهادار هفته گذشته نیز با ضعف عمومی مواجه بود؛ ضعفی که در نهایت به افت 5/0درصدی شاخص کل منجر شد. در هفته گذشته شاخص کل در نهایت با 384 واحد افت کار خود را به پایان برد تا به‌رغم امیدواری‌های قابل ملاحظه بازار همچنان با رشد زیان مواجه باشد، طوری‌که زیان بازار در انتهای هفته گذشته به 6/5درصد رسید.

در حالی که بازار سهام همچنان با زمین‌گیری شاخص و نامشخص بودن روند بازار مواجه است سخنان رئیس‌جمهور در سفر استانی به چهارمحال و بختیاری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ جایی که رئیس‌جمهوری شرایط بورس را شرایطی توأم با آرامش و ثبات برای سرمایه‌گذاری معرفی کرده است. وی در سخنان خود درباره مسائل اقتصادی گفت: امروز نسبت به پارسال ثبات و آرامش بیشتری وجود دارد.

 

امروز مردم دیگر برای خرید ارز خارجی یا سکه حرص نمی‌ورزند. امروز دیگر کسی آنها را به‌عنوان ذخیره به خانه و زیرتشک هدایت نمی‌کند. امروز مردم احساس ثبات می‌کنند، هم در مغازه‌ها هم در کالاها هم در اجناس و هم در ارز و بورس و نیز در سکه و طلا.


این سخنان رئیس دولت در کنار برنامه‌های دولت برای اعلام لایحه خروج از رکود در هفته آینده نشان دهنده تلاش مضاعف دولت برای حفظ شرایط موجود است. به نظر می‌رسد پیام سخنان رئیس‌جمهوری برای فعالان اقتصاد کشور در ماه‌های آینده تداوم وضع فعلی با امید به بهبود آرام شرایط است؛ آماری که می‌تواند جغرافیای سرمایه‌گذاری در کشور را تغییر دهد به‌ویژه آنکه به نظر نمی‌رسد در مسائل هسته‌ای نیز گشایش فوری در پیش باشد.


در تحولات سیاسی مهم در هفته گذشته بحث بر سر قرارداد نفتی ایران و روسیه در خبرگزاری‌ها با اخبار ضد و نقیضی همراه بود.برخی حصول توافق در این بخش را نشان‌دهنده احتمال به مشکل خوردن توافق هسته‌ای با غرب می‌دانند. در این رابطه معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ گونه توافقی با روسیه برای فروش نفت ایران توسط این کشور انجام نگرفته است، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و روسیه صرفا تفاهم‌نامه‌ای اقتصادی و تجاری امضا کرده‌اند.


در همین حال یک مقام بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته توافق ایران و روسیه در زمینه انرژی بر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اثرات منفی خواهد داشت.


این هشدار در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر امضای قرارداد تجاری نفتی به ارزش 20میلیارد دلار میان تهران و مسکو مطرح شده است.


روز سه‌شنبه وزارت انرژی روسیه خبرداد با همتای ایرانی خود تفاهم نامه همکاری در صنعت انرژی امضا کرده‌اند.


بر‌اساس بیانیه وزارت انرژی روسیه در این قرار‌داد 5 ساله مسکو به تهران برای فروش نفت کمک می‌کند و همکاری در «صنعت نفت و گاز، ساختن نیروگاه، شبکه‌های برق، و تامین ماشین آلات، مواد مصرفی و اقلام کشاورزی» را گسترش می‌دهد.


یک روز بعد از انتشار این بیانیه، دولت روسیه با انتشار بیانیه تازه‌ای اطلاعیه قبلی وزارت انرژی را پس گرفت و به نقل از «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در بیانیه مشابهی اعلام کرد مسکو در عین کمک به فروش نفت ایران بخشی از آن را نیز خود می‌خرد اما «میزان خرید بستگی به تقاضای بازار خواهد داشت».


خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه هشت ماه پیش گزارش داده بود که ایران و روسیه در حال گفت‌وگو بر سر یک برنامه نفت در برابر غذا به مبلغ 5/1 میلیارد دلار در ماه هستند.
این خبرگزاری گفته بود روسیه روزانه 500هزار بشکه یعنی معادل یک‌سوم صادرات نفت ایران را در ازای کالا‌ها و تجهیزات روسی خواهد خرید.


در تحولات مرتبط با مسائل هسته‌ای معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا روز گذشته درباره موضوعات مورد اختلاف و بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در شهر ژنو گفت‌و‌گو کردند.


سید‌عباس عراقچی بعد از پایان این مذاکرات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این مذاکرات را «خوب و مفید» توصیف کرد.


گفت‌وگوهای هسته‌ای دوجانبه ایران و آمریکا به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور ساعت 10 صبح پنج‌شنبه به وقت محلی (12:30 به وقت تهران) در شهر ژنو آغاز شد.


این مذاکرات ساعت 12 به وقت محلی برای صرف ناهار و اقامه نماز هیأت ایرانی متوقف و ساعت 15 دوباره از سر گرفته شد که 2 ساعت به طول انجامید.


در تحولات اقتصادی انتظار می‌رود روز سه‌شنبه دولت لایحه خروج از رکود را در مجلس رونمایی کند؛ امری که اگرچه انتظار تاثیر فوری از آن بر اقتصاد کشور نمی‌رود، اما می‌تواند تکانه‌هایی را در اقتصاد راکد کشور ایجاد کند. در آستانه رونمایی از این لایحه نقدها در مورد آن به صورت جدی در رسانه‌ها منعکس شده است.

 

در همین رابطه سید حمید حسینی، عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار «شانا»، با بیان اینکه تحلیل دولت و بسته پیشنهادی آن برای خروج غیر تورمی از رکود، مورد تایید و قبول اعضای اتاق بازرگانی تهران قرار گرفت، گفت: دولت از طریق بسته پیشنهادی خود خواهان رشد اقتصادی و خروج غیر‌تورمی از رکود است. وی افزود: بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود دخالت دولت در امور اقتصادی را محدود می‌کند که این رویکرد نیز مورد تایید اقتصاددانان کشور است.


حسینی تصریح کرد: بسته خروج از رکود باید بتواند مشکلات رکود در عرصه تولید را حل کند تا سیاست‌های گذشته که واحدهای تولیدی را در تنگنا قرار داده بود، تکرار نشود.
در مسائل اقتصادی همچنین اعلام رشد 30درصد نقدینگی با شگفتی کارشناسان مواجه شده است.


در بازار‌های جهانی نیز در هفته گذشته رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی به کاهش بهای فلزات منجر شد.بهای مس در بازار جهانی به 6هزار و 971دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب 2هزار و 14دلار، 2هزار و 320دلار، 2هزار و 248دلار رقم خورده است.

 در بازار چه خبر بود؟
در روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد بازاری ضعیف بودند که در آن شاخص کل به میزان 83واحد کاهش یافت و به رقم 74هزار و 13واحد رسید.در حالی که اکثر معامله‌گران انتظار رشد بازار را داشتند که البته این امر همچون روزهای قبل محقق نشد و بازار همچنان با رویکرد ضعیف مواجه بود؛ رویکردی که حکایت از کمبود نقدینگی در بازار و همچنین رقابت شدید قابل ملاحظه بازار پول با بازار سرمایه دارد.


در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرو عضو کارگروه مشترک کمیسیون صنایع مجلس برای بازنگری قیمت خودرو گفت: جلسه مشترک این کارگروه بعد از تعطیلات مجلس و به احتمال زیاد روز یکشنبه این هفته برگزار خواهد شد.


نادر قاضی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در مورد جلسه مشترک کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت برای بازنگری در قیمت خودرو اظهار کرد: تا‌کنون چند جلسه در این مورد برگزار شده و ادامه جلسات نیز بعد از تعطیلی مجلس برگزار خواهد شد.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین‌ موضوع مورد بحث در جلسات مشترک کمیسیون صنایع مجلس و شورای رقابت، تعیین قیمت پایه سال 91 در نرخ‌گذاری جدید خودروها و همچنین برخی آپشن‌های اجباری خودروها است.


قاضی‌پور ادامه داد: در صورت نهایی شدن بازنگری در قیمت خودروها، نرخ خودرو حدود 15 درصد کاهش خواهد یافت.


در گروه تجهیزات روز چهارشنبه سخنان دکتر نوبخت در مورد پرداخت مطالبات پیمانکاران به بهبود شرایط این گروه منجر شد.


وی گفت: به‌عنوان مسوول برنامه‌ریزی کشور اعلام می‌کنم که 41 هزار میلیارد تومان در سال جاری برای طرح‌های عمرانی هزینه خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه در جلسه روز سه‌شنبه این هفته هیات دولت مجوز واگذاری سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز صادر شد، خاطرنشان کرد: بنابراین، دولت تا هفته آینده در مجموع مبلغ 12 هزار میلیارد تومان بابت اجرای طرح‌های عمرانی به پیمانکاران پرداخت خواهد کرد.
در گروه تصفیه نفت انتظار بازار برای بازگشایی نمادهای پالایشگاهی محقق نشد که این امر احتمالا ناشی از عدم انتشار گزارش‌های سه‌ماهه این شرکت‌ها است. در این گروه شایعات اولیه در مورد احتمال موافقت با افزایش بهای روغن موتور به تشکیل صف خرید در برخی از نمادهای این گروه منجر شد. در گروه پتروشیمی پترول در 9 ماهه منتهی به خرداد 93، 173 ریال از سود خود را محقق کرده است که نسبت به دوره مشابه خود در سال گذشته شاهد رشد 97 درصدی هستیم، بخش عمده این رشد ناشی از فروش دارایی سهام پتروشیمی جم بوده است.

در گروه سیمانی بحران عراق تاثیر منفی جدی بر صادرات شرکت‌های سیمانی به مناطق شمالی و جنوبی عراق گذاشته است. انتظار نمی‌رود گزارش‌های 6ماهه شرکت‌های سیمانی صادراتی خبرهای خوبی را نشان دهد.


در گروه ساختمانی مسکن شمال غرب در شفاف‌سازی تاکید کرد که همچنان امیدوار است تا پایان سال مالی شرکت بتواند پیش‌بینی سود شرکت را محقق کند.


در گروه فلزی ذوب آهن در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد حادثه آتش‌سوزی در حوضچه انبار‌سازی قطران تاثیری در عملیات شرکت نداشته است.


در گروه بیمه‌ای شرکت‌های کوچک و اینک با قیمت اندک سهام مورد توجه بخشی از بازار هستند که این امر به رشد قیمتی برخی نمادها منجر شده است. در این گروه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی نحوه قیمت‌گذاری بیمه در کارگروه اصلاح قانون بیمه شخص ثالث گفت: در این کارگروه مدل‌های رهبری بازار، تعیین سقف و کف توسط بیمه مرکزی، قیمت‌گذاری و تعیین حق بیمه فنی توسط بیمه مرکزی مورد بررسی قرار گرفت.
محمد‌حسین حسین‌زاده‌بحرینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین بررسی‌های این قانون در کارگروه اظهار کرد: این کارگروه تاکنون با همه دستگاه‌های مرتبط مانند بیمه مرکزی، سندیکای بیمه‌گران، صندوق تامین خسارت‌های بدنی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، برخی از شرکت‌های بیمه، ستاد دیه، قوه قضائیه و دستگاه‌های دیگر، جلسات متعددی را برگزار کرد.


وی افزود: در این جلسات، یک بار قانون فعلی که قبلا به صورت آزمایشی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و تا پایان سال جاری معتبر است با حضور نمایندگان دستگاه‌ها، صاحب‌نظران مستقل و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بررسی شد و با توجه به تجربه حدودا 6 ساله اجرای قانون فعلی، مواردی از آن را که نیاز به اصلاح و تجدیدنظر دارد شناسایی کردیم.


این عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به بحث‌هایی که درباره مدل تعیین قیمت در کارگروه انجام شده است، گفت: مدل‌های رهبری بازار، تعیین سقف و کف توسط بیمه مرکزی، مدل قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای عالی بیمه یا هیات وزیران، تعیین حق بیمه فنی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برخی مدل‌های دیگر مورد بررسی قرار گرفت و معایب و مزایای هرکدام از مدل‌های مطرح، برای اعضای کارگروه روشن شد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مطابق قانون، افرادی که فاقد بیمه‌نامه هستند یا بیمه‌نامه‌شان منقضی شده اگر تصادف کنند، خسارت وارده به شخص ثالث حادثه‌دیده توسط صندوق پرداخت می‌شود و البته صندوق موظف است برای دریافت وجوهی که به شخص ثالث پرداخت کرده، به دارنده خودرو یا موتورسیکلت فاقد بیمه‌نامه مراجعه کند و خسارات وارده را از
او بگیرد.


در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری ضعیف بود که در نهایت در آن 183میلیارد تومان سهام در بورس و فرابورس معامله شد. این کارنامه در کل هفته با توجه به اینکه در هفته ماقبل بازار تنها سه روز کاری فعالیت داشت منجر به رشد اکثر متغیرهای کمی بازار در هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل شد.


ارزش معاملات بازار به 663میلیارد تومان رسید که با 10 درصد کاهش مواجه بود. شمار خریداران نیز به 60هزار و 651نفر رسید که 39درصد رشد را نسبت به هفته قبل شاهد بود.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد