اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مصاحبه اشتون درباره سفرش به ایران/ از کنجکاوی درباره جلیلی تا احساس معروف بودن



اخبار, مصاحبه اشتون درباره سفرش به ایران

 

اخبار بین الملل - مصاحبه اشتون درباره سفرش به ایران/ از کنجکاوی درباره جلیلی تا احساس معروف بودن

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی سخنانی در نشست بروکسل گفت که تغییر دولت در ایران به حصول توافق ژنو کمک کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست بروکسل نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه سیاسی کشورهایی از آمریکای شمالی و اروپا بوده تا مقامات این کشورها در این نشست به بررسی چالش‌های کنونی که این کشورها در دو سوی اقیانوس اطلس با آن مواجه هستند بپردازند.

«کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست بود. وی طی سخنانی به موضوع توافق ژنو و سفر اخیرش به تهران پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود درباره توافق ژنو گفت: عزم گروه 3 کشور اتحادیه اروپا به علاوه سه کشور دیگر برای ایجاد یک رویکرد و همچنین اتحاد این گروه برای یافتن راه حل، به ایجاد توافق ژنو منتهی شد.

وی در ادامه گفت تغییر دولت در ایران نیز به حصول توافق ژنو کمک کرد و این تغییر باعث کاهش مشکلات برای انجام مذاکرات شد.

اشتون البته به این موضوع اشاره کرد که توافق ژنو آغازی برای دستیابی به یک راه‌حل فراگیر است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه این سخنان به سفر خود به تهران اشاره و آن را جالب توصیف کرد.

وی گفت در روز نخست سفر خود دیدارهای فشرده‌ای داشت و در این سفر توانست با «دکتر جلیلی» همتای سابق خود در مذاکرات هسته‌ای دیدار کند.

اشتون گفت: برایم جالب بود با بدانم و ببینم که آقای جلیلی الان چه کار می کند و در چه فضایی فعالیت می‌کند.

اشتون به دیدارهای خود با وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز اشاره و آنها را دیدارهایی جدی توصیف کرد.

از نکاتی که وی ان را جالب توصیف کرد بازتاب سفرش در رسانه‌ها و روزنامه‌های ایران بود. اشتون گفت: احساس کردم که در آنجا از کشورم معروف‌تر هستم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در سفر  به اصفهان نیز از مکان‌های فوق‌العاده تاریخی و فرهنگی بازدید کرده است.

وی در ادامه این سخنان گفت که یکی از مهمترین موضوعاتی که در تمامی دیدارهای خود با مقامات ایرانی به آن اشاره کرده موضوع سوریه بوده است.

وی گفت در ایران گفتم که «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل در امور سوریه نقش بسیار سختی را برای حل بحران سوریه ایفا می‌کند و ما باید از وی حمایت کنیم.

اشتون گفت که در دو کنفرانس ژنو 1 و 2 حضور داشته و تمامی تلاش‌ها بر این متمرکز بوده که دو طرف درگیری‌ها در سوریه را روبروی هم نشانده تا با یکدیگر مذاکره کنند.

وی گفت که هم اکنون به جز دستیابی به راه‌حل سیاسی راه دیگری برای بحران سوریه وجود ندارد
اخبار بین الملل - فارس


ویدیو مرتبط :
ملاقات جلیلی با اشتون با لباس...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مکالمه تلفنی جلیلی و اشتون: بررسی پیشنهادهای ایران و 1+5 در مذاکرات مسکو



مکالمه تلفنی جلیلی و اشتون: بررسی پیشنهادهای ایران و 1+5 در مذاکرات مسکو

اشتون در این مکالمه تلفنی با تأکید بر لزوم موفقیت آمیز بودن نشست مسکو ابراز امیدواری کرد بتوان بر اساس 5 پیشنهاد ایران و پیشنهاد 1+5 به نقاط مشترک دست یافت.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای 1+5 در تماس تلفنی با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفتگو کرد.

یک مقام آگاه با اعلام این خبر به عصر ایران اظهار داشت: در این گفتگوی تلفنی، اشتون گفت: ما آماده ایم در مسکو درباره پیشنهادهای 5 گانه ایران در بغداد اعم از موضوعات هسته ای و غیرهسته ای گفتگو کنیم.

اشتون در این مکالمه تلفنی با تأکید بر لزوم موفقیت آمیز بودن نشست مسکو ابراز امیدواری کرد بتوان بر اساس 5 پیشنهاد ایران و پیشنهاد 1+5 به نقاط مشترک دست یافت.

رئیس هیأت مذاکره کننده ایران هم در این گفت وگو اظهار داشت: عدم آمادگی طرف مقابل در 20 روز گذشته برای گفتگوهای کارشناسی و معاونین، باعث ایجاد وقفه در پیشرفت گفتگوهایی سازنده و رو به جلو شده است.

جلیلی هم در این تماس تلفنی بر لزوم احترام به توافق های استانبول و بغداد تأکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین ضمن تأکید بر اینکه در مسکو محورهای 5 گانه پیشنهاد ایران را به روشنی بیان خواهیم کرد، اظهار داشت پاسخ مناسب به این محورها می تواند موجب پیشرفت گفتگوها شود./عصرایران