اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشکلات سه‌گانه حوزه مسکن مهر



اخبار,اخباراقتصادی, مسکن مهر


 اخبار اقتصادی - مشکلات سه‌گانه حوزه مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مسکن مهر در سه حوزه زیربنا، خدمات روبنایی و مسائل اجتماعی مشکلات فراوانی دارد تاکید کرد:‌ وزارت راه در کنار طرح اتمام واحدها برنامه ریزی برای مشکلات این سه محور را نیز در دستور کار دارد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: برای حل مشکلات زیربنایی گفت‌وگوهای مناسبی بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و همچنین معاونت برنامه ریزی رییس جمهوری صورت گرفته تا مسائل مالی و تامین منابع این طرح بزرگ حل شود.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای حل مشکل خدمات اجتماعی در طرح مسکن مهر نیز اظهار کرد:‌ در این رابطه صحبت‌ها و مذاکرات خوبی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته و امیدواریم تا مهر ماه سال جاری تعداد مناسبی از واحدهای آموزشی در حوزه مسکن مهر افتتاح شود همچنین مسائل فرهنگی و ورزشی این طرح بزرگ نیز در دستور کار قرار گرفته که در زمان دستیابی به نتایج ملموس اعلام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت طرح لیزینگ مسکن نیز گفت:‌ این طرح که با هدف تامین مالی حوزه مسکن از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری می‌شود می تواند در صورت نتیجه بخش بودن بخشی از بار مالی مربوط به این حوزه را حل کند. در حال حاضر مجموع منابع و اعتبارات در نظر گرفته شده برای مسکن مهر در نزد بانک‌ها 50 هزار میلیارد تومان است که نیاز به پیگیری‌های جدی دارد.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور تاکید کرد:‌ طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه راه‌های کشور راه آهن در اولویت ما قرار دارد. در این زمینه هشت شبکه و طرح بزرگ نهایی شده که برای فاینانس معرفی شده‌اند.

وی افزود: در مجموع حدود 10 هزار کیلومتر راه ریلی جدید در برنامه ساخت قرار دارد که از سوی شرکت راه آهن پیگیری آن انجام می‌شود. البته در کنار ساختن راه‌های جدید برنامه‌هایی برای بهسازی و بالا بردن بهره وری خطوط ریلی فعلی در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی اعمال دستورالعمل جدید پیرامون مشارکت مردمی در ساخت راه‌های روستایی نیز گفت: در کشور ما با توجه به سابقه فرهنگی خوبی که وجود دارد مردم به عنوان خیرین همواره درحوزه‌های مختلفی از جمله ساخت مدرسه و بیمارستان فعال بوده‌اند. دستورالعمل جدید راهی را باز می کند تا این خیرین بتوانند در حوزه ساخت راه‌های روستایی نیز مشارکت داشته باشند.

آخوندی خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته با توجه به بالا رفتن سهم دولت در عرصه اقتصاد عرصه برای فعالیت بخش خصوصی روز به روز محدودتر شده است از این رو برنامه داریم با پیگیری‌هایی که صورت می دهیم در قالب این دستورالعمل یا طرح‌های دیگر شرایطی برای حضور فعال بخش خصوصی در حوزه راه سازی فراهم شود.
  اخبار اقتصادی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
مشکلات مسکن مهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تسهیلات مسکن مهر، سه‌قفله شد



تسهیلات مسکن مهر,تسهیلات مسکن,بازارمسکن

 تسهیلات مسکن مهر، سه‌قفله شد

در حالی که مساله تسهیلات مسکن این روزها به یکی از موارد انتقاد برانگیز بازار مسکن تبدیل شده، وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت تخصیص اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر از سوی مجلس خبر داده است.

هرچند که در این میان بسیاری از کارشناسان تاکید کرده‌اند که تخصیص اعتبار به برخی پروژه‌ها دردی را دوا نمی‌کند و باید تسهیلات را به سمت ساخت مسکن روانه کرد. در عین حال برخی نیز در خصوص تسهیلات مسکن معتقد هستند که باید طرح‌های نیمه‌تمام مسکن مهر از دولت به تعاونی‌ها سپرده شود که در این صورت، بار سنگینی میراث دولت دهم که حال به دولت یازدهم رسیده است، کنار زده می‌شود.

 

هرچند که وزیر راه و شهرسازی در همین میان تاکید کرده است که در بودجه سال 92 تمام اعتبارات مسکن مهر متوقف شده و بانک مرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر را به هیچ بانکی ندارد. عباس آخوندی عنوان کرده است: دولت نمی‌تواند برای 75 میلیون نفر تصمیم‌گیری کند، چرا که بخش مسکن هزاران سال است که در اختیار مردم و بخش خصوصی بوده و دولت نمی‌تواند مسکن بسازد تا مردم در آن زندگی کنند.

 

آخوندی در همین میان گریزی هم به انتقادهای صورت گرفته زد و تاکید کرد که معتقد به واگذاری شهرهای جدید و مسکن‌سازی به بخش خصوصی است که شرط واگذاری ورود سرمایه و تجهیز این مناطق با منابع مناسب توسط بخش خصوصی است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با خود عهد کردم تا هیچ پروژه‌ای را خارج از رقابت به نهاد دیگری واگذار نکنم.

 

در همین حال، بانک مسکن بسته‌ای پیشنهادی را آماده تقدیم به دولت کرده تا بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی را از شکستن انحصار پرداخت تسهیلات مسکن منصرف کند. به گزارش فارس، اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که قصد دارد، انحصار بانک مسکن در پرداخت تسهیلات مسکن را بشکند، مسئولان رده بالای بانک مسکن را به واکنش وا داشته است.

 

با این حال، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده است که به زودی افزایش تسهیلات مسکن توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. وی با اشاره به اینکه روش‌های تامین مالی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن تغییر می‌یابد، عنوان کرد: روش‌های تامین مالی را باید با تکیه بر منابع مردمی و سپرده‌گذاری و درون‌زا تقویت کنیم و در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخش مسکن، اعتبار از طریق افزایش سپرده تامین می‌شود.

 

بنابراین پولی به صورت یکباره تزریق نمی‌شود که افزایش قیمتی را به دنبال داشته باشد. وی معتقد است که افزایش تسهیلات مسکن تاثیری در افزایش قیمت‌ها ندارد، چرا که باید افزایش تجهیزات به صورت تدریجی عرضه و منجر به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا شود. با وجود صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، رئیس انجمن سراسری انبوه‌سازان معتقد است که بهترین مسیر برای افزایش تولید مسکن، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و انتقال آن پس از ساخت مسکن به خریدار است. به گزارش تسنیم، ایرج رهبر گفت: معتقد هستیم وام برای ساخت باید پرداخت شود، چرا که با این کار اول به تولید مسکن کمک و پس از آن بخش تقاضا را تحریک کرده‌ایم.


 اما دوستانی که اعتقاد به وام خرید دارند می‌گویند وام خرید برای این پرداخت می‌شود که خریدار را بیشتر کنیم تا به این ترتیب سازنده برای ساخت تشویق شود. وی تصریح کرد: اگر کمبود مسکن و انباشت تقاضا نداشتیم این مساله درست بود، اما امروز که کمبود تولید داریم و عرضه و تقاضا متعادل نشده است به نظرم نمی‌توانند از افزایش قیمت مسکن جلوگیری کنند.

 

با این حال، برخی هم معتقدند که در صورت وجود داشتن تسهیلات نیز دولت چندان موفق به اتمام طرح مسکن مهر نمی‌شد، چرا که به گفته برخی کارشناسان، دولت باید مسکن مهر را به تعاونی‌ها بسپارد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت گفت: بیش از ۵۰ درصد مسکن مهر روی زمین مانده و به نتیجه نرسیده؛ اگر دولت مسکن مهر را به تعاونی‌های موفق در این زمینه واگذار کند بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد. اسماعیل خاکفرجی با اشاره به اینکه سهم تعاونی‌های مسکن از تامین مسکن مردم یا همان واحدهای احداثی باید به 50 درصد در پایان برنامه پنجم برسد اظهار کرد: متاسفانه این سهم هم اکنون 37 درصد است.

 

فاصله زیادی با برنامه داریم و رسیدن به سهم 50 درصدی در گرو عمل به برنامه‌های مدون است. وی با تاکید بر اینکه برخی از سیاست‌های غلط در وزارت راه و شهرسازی موجب تغییر دیدگاه نسبت به تعاونی‌ها شد، افزود: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری شرایط اقتصادی کشور را منفی ارزیابی‌کرده‌اند، تعاونی‌ها می‌توانند با همراهی و همدلی دولت را در جهت حل مشکلات کمک کنند.

مسکن به قیمت واقعی نزدیک می‌شود
شاید بتوان مهم‌ترین انتقادهای وارد شده به مسکن مهر را تاثیر اندک در خانه‌دار شدن مردم دانست. چرا که در بسیاری از موارد و به اذعان برخی کارشناسان، این واحدها دردی را از متقاضیان مسکن دوا نکرده است و قیمت‌های بازار مسکن نیز آنچنان افت نکرده‌اند. هرچند که عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این میان معتقد است که مسکن به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود. بر همین اساس شاید بتوان امید داشت که در سال‌های آینده نقصی که مسکن مهر به بازار مسکن وارد کرد را با منطقی شدن قیمت جبران کند.

 

علیرضا قهاری در این راستا اظهار کرد: صاحب‌خانه شدن مردم نیاز به تغییر نگرش دارد. چرا که اوضاع اقتصادی و خرید مسکن دیگرهمچون گذشته نیست و مسکن در حال رسیدن به قیمت واقعی‌اش است. وی معتقد است: با نزدیک شدن به قیمت واقعی ارز و کاهش قیمت‌ها، مسکن نیز به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود اما باید شرایط جدید خانه‌دار شدن مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر نیز مساله شفاف شدن اطلاعات در بازار مسکن از سوی آخوندی مطرح شده که به گفته وی، با اجرای برنامه میان مدت شفاف‌سازی، برتری اطلاعاتی در بازار مسکن از بین می‌رود و این کار به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند.

 

مطرح شدن از بین رفتن برتری اطلاعاتی شاید به دلیل نقش و اهمیت اطلاعات در بازار مسکن است. اطلاعاتی که این روزها بخش‌های مختلف از جمله برخی وزرا نیز رسما می‌گویند به آمارهای ارائه شده از بازارهای مختلف اقتصادی نمی‌توانند اعتماد کنند. اما مدیر کل صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران در این مورد عنوان کرده است که آمارهای معاملات مسکن، داده‌های پرت نیستند.

 

به گزارش ایسنا، علیرضا رضایی در مورد چگونگی طرح آمارگیری از قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن توسط مرکز آمار توضیح داد: سابقه اجرای این طرح به سال 71 و انجام آن در شهر‌های منتخب باز می‌گردد که آمارگیران با مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی و براساس قراردادهای معامله، قیمت‌های ثبت شده را دریافت و پس از ارسال به مرکز آمار و پردازش، اطلاعات منتشر می‌شد./آرمان