اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشروح گزارش دادگاه اختلاس از بیمه ایران



 

 

 

مشروح گزارش دادگاه اختلاس از بیمه ایران

 

نخستین جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ معروف به بیمه (اختلاس از بیمه ایران) صبح روز یك‌شنبه در شعبه‌ 76 دادگاه كیفری استان تهران با حضور پنج قاضی به ریاست قاضی سیامك مدیر خراسانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این پرونده 54 متهم دارد كه اتهام آنها بر اساس كیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، مشاركت در اختلاس، معاونت در اختلاس توام با تشكیل شبكه‌ چند نفره به واسطه‌ همكاری با كارمندان بیمه، وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس شركت بیمه و تحصیل مال نامشروع از محل وجوه چك‌های مذكور است.

متن كیفرخواست دادستانی

در ابتدای جلسه‌ رسیدگی به پرونده‌ معروف به بیمه، «شفیعی» نماینده‌ دادستان متن كیفرخواست را چنین قرائت كرد: «به استحضار می‌رساند این پرونده در شعبه‌ پنجم بازپرسی دادسرای كاركنان دولت بر اساس گزارش سازمان بازرسی كل كشور مفتوح شده و موضوع آن اختلاس از شركت بیمه‌ ایران است.

چند تن از مدیران بیمه‌ی ایران شعبه‌های كرج و فاطمی تهران با به كاربردن ترفندهای گوناگون مانند صدور 2 چك بابت خسارت و دیه در یك پرونده، یكی برای زیان دیده و دیگری برای خود، تشكیل پرونده‌های خسارت واهی و صدور چك‌هایی به نام بستگان و آشنایان خود به عنوان زیان‌دیده و عدم واریز حق بیمه برخی بیمه گزاران مبادرت به برداشت وجوه از حساب شركت بیمه‌ی ایران در این شعبه كرده‌اند.

در این راستا تعدادی از افراد كه از كاركنان شركت بیمه‌ی ایران نبوده‌اند نیز دخیل بوده و تحقیقات از متهمان در شعبه‌ی پنجم بازپرسی دادسرای كاركنان دولت تكمیل شده و با توجه به تحقیقات صورت گرفته از متهمان و مطلعان و گزارش‌های سازمان بازرسی كل كشور و اداره‌ی حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، درخواست محاكمه و مجازات متهمان می‌شود.

اتهام 4 متهم ردیف اول به نام‌های (م.ح.ن)، (د.ف.ر)، (ب.ك.الف) و (غ.و) مشاركت در اختلاس توام با جعل است.

همچنین اتهام متهمان ردیف پنجم تا بیست و سوم به اسامی (ج.الف)، ( ع.خ)، (ر.م)، ( ح.ر)،( ح.ح) ، (ه.ن)، ( م.ب)، ( ی.ب) ، (ح.ر)، (م.ق)، ( م.ف)، (ح.ح)، (الف.ف)، ( الف.ع)، (م.الف)، (ع.ح)، ( ل.ز) و ( ف.ف) معاونت در اختلاس توام با تشكیل شبكه‌ی چند نفری به واسطه‌ی همكاری با كارمندان بیمه و وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس شركت بیمه‌ی ایران و تحصیل مال نامشروع از محل وجوه چك‌های مذكور و همچنین اتهام متهمان ردیف 23 تا 54 به اسامی (س.ع)، ( الف.ح)، ( ح.ك)، ( الف.خ)، ( ع.ن)، ( م.ح)، ( الف.ر)، ( م.الف)،‌( ح.م)، (ش.س)، ( م. ف)، ( ل.م )، ( ن.خ)، ( س.خ)، (م.ب)، (م. م)، (ر.م)، (ن.الف)، (س.الف)، ( ر.ك)، (و.غ)، ( الف.الف)، ( س.ق)، (الف.ب)، (م.د)، (س.ذ)، (ن.ك)، (ف.ن)، (ز.ت)، (س.ن)، (ش.ق) و (ر.ح) معاونت در اختلاس توام با جعل با تشكیل شبكه‌ی چند نفری به واسطه همكاری با كارمندان بیمه و وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس شركت بیمه‌ی ایران است.

نماینده‌ مدعی‌العموم یادآور شد: با توجه به گزارشات متعدد سازمان بازرسی كل كشور، نتایج تحقیقات از متهمان و اظهارات و اقاریر متهمان و دفاعیان غیر موجه برخی متهمان كه دلالت بر وقوع جرم می‌كند و اینكه متهمان اول تا چهارم كارمند بیمه بوده‌اند و متهمان پنجم تا 54 از افرادی هستند كه در جرایم مذكور همكاری و معاونت داشته‌اند اتهامات انتسابی متهمان ثابت و محرز است و به استناد مواد2، 4و 5 قانون تشدید مجازات مرتكبین ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداری و مواد 523 و 532 قانون مجازات اسلامی با لحاظ مواد 47 و 726 همان قانون درخواست محاكمه و مجازات متهمان را داریم».

نماینده‌ بیمه ایران: درخواست اشد مجازات را دارم

در ادامه‌ جلسه‌ی رسیدگی به پرونده‌ی معروف به بیمه، قاضی مدیرخراسانی از نماینده‌ بیمه ایران درخواست كرد تا در جایگاه قرار گیرد و اظهارات خود را بیان كند.

نماینده‌ بیمه ایران اظهار كرد: در خصوص شكایت شركت سهامی بیمه ایران علیه متهمان به شرح كیفرخواست صادره از سوی دادستانی و لایحه‌ تقدیمی مورخ 7 اسفند 89 شكایت خود را مطرح می‌كنم و تقاضای محكومیت متهمان و اشد مجازات مقرر در قانون و استرداد وجوه اختلاس شده را دارم.

وی با قرائت لایحه‌ خود گفت: متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده با مشاركت در اختلاس توام با جعل و تشكیل پرونده‌های مالی و صدور چك‌های غیرواقعی مبالغی را به صورت ناروا از شركت خارج كردند كه در این بین «م.ح.ن» و «د.ف» مهم‌تر بوده است.

نماینده‌ی بیمه با بیان این‌كه چهار متهم اول كیفرخواست از كاركنان شركت بیمه ایران هستند، گفت: متهم ردیف 5 تا ردیف 2 هم با معاونت در بزه ارتكابی و وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس، اقدام به تحصیل مال از طریق نامشروع كرده‌اند.

وی گفت: هم‌چنین «ج.الف» متهم ردیف پنجم پرونده نیز از طراحان و عوامل اصلی این جریان بودند كه اظهاراتشان در بازجویی‌ها موید این مطلب است.

نماینده‌ی بیمه ایران ادامه داد:«ف.ف» متهم ردیف 22 پرونده كه نماینده‌ای از این شركت نیز هست، علاوه بر معاونت در اختلاس و تحصیل مال نامشروع، اتهام خیانت در امانت نیز متوجه اوست. متهمان ردیف 23 تا 54 نیز كه با وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس اقدام به معاونت توام با جعل با مباشرین و مشاورین در بزه انتسابی كرده است. هم‌چنین تعدادی از كارمندان این شركت در جرایم ارتكابی نقش عمده داشته‌اند.

وی افزود: با توجه به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتكبان ارتشا و كلاهبرداری، تقاضای استرداد وجوه مورد اختلاس این شركت را دارم و حسب برداشت غیرقانونی وجوه متعلق به شركت سهامی بیمه ایران در سال‌های مختلف، خسارت تاخیر تعدیه نیز مورد مطالبه است.

نماینده‌ی بیمه ایران در پایان اظهاراتش گفت: شركت سهامی بیمه ایران بزرگ‌ترین و معتبرترین شركت بیمه‌گر دولتی است كه با توجه به این موضوع اموال متهمان سبب ورود خدشه به شركت و كاركنان آن شده و تقاضای اشد مجازات برای مرتكبان جرایم را دارم.

متهم ردیف اول: یك میلیارد و 120 میلیون تومان اختلاس كردیم

در ادامه رسیدگی به پرونده معروف به بیمه، قاضی مدیر خراسانی رییس شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران، با تفهیم اتهام مشاركت در اختلاس از طریق جعل با تشكیل باند به نفع خود و دیگران به مبلغ 74 میلیارد و 958 میلیون و 75 هزار و 140 ریال به «م.ح.ن» متهم ردیف اول پرونده، از وی خواست درباره‌ نحوه‌ آشنایی خود با بیمه و چگونگی اختلاس توضیح دهد.

به گزارش ایسنا، متهم ردیف اول پرونده در پاسخ به قاضی دادگاه گفت: ارقام مطرح شده در كیفرخواست وجود ندارد. اختلاسی صورت نگرفته و باند و شبكه‌ای تشكیل نشده است.

وی ادامه داد: این اختلاس به پیشنهاد آقای «د.ف.ر» (متهم ردیف دوم) انجام شد. او پیشنهاد داد كه از حساب پول برداریم و گفت كه «ب.ك» (متهم ردیف سوم) در شعبه‌ فاطمی این كار را انجام داده و من این پیشنهاد را پذیرفتم. این‌كه در كیفرخواست مطرح شده این كار را آقای «ج.الف» (متهم ردیف پنجم) انجام داده این‌طور نبوده است. من گفتم اگر اختلاسی انجام دهیم باید به وسیله‌ «ج.الف» وصول شود.

قاضی پرسید: چرا این فرد را برای وصول چك‌ها انتخاب كردید؟

متهم پاسخ داد: او رفیق من بود و دلیل منطقی برای این انتخاب نداشتم.

قاضی گفت: شما وقتی شبكه‌ اختلاس تشكیل می‌دهید باید فردی را انتخاب كنید كه مورد اعتماد شما باشد.

متهم اظهار كرد: شبكه‌ای در كار نبوده. ما دو نفر بودیم و این اختلاس ظرف مدت پنج سال انجام شده است.

متهم: با مبالغ به دست آمده ملك خریدیم

متهم ردیف اول در پاسخ به این سوال قاضی كه «چك‌ها را با چه عنوانی به «ج.الف» می‌دادید تا نقد كند؟»، گفت: ما یك عامل برای وصول چك‌ها می‌خواستیم. به همین دلیل آنها را به «ج.الف» دادیم تا وصول كند و با مبالغ به دست آمده ملك خریدیم و ساختمان‌سازی كردیم.

قاضی پرسید: سهم «ج.الف» برای وصول چك‌ها چه میزان بوده است؟

متهم پاسخ داد: 33 درصد را به «ج.الف» دادیم. در مجموع 800 میلیون تومان اختلاس كردیم كه به واسطه‌ «ج.الف» وصول شد.

قاضی پرسید: آیا «ج.الف» در جریان این اختلاس قرار داشت؟

متهم ردیف اول پاسخ داد: بله، بعدا باخبر شد و سهمش را گرفت. با این مبلغ 456 مترمربع ملك در سال 84 در خیابان آیت‌الله كاشانی خریداری شد كه كل مبلغ آن 300 میلیون تومان بود.

وی در ادامه توضیح داد: بعد از آن، مرحله‌ دوم اختلاس را شروع كردیم اما من به هیچ‌كس نگفتم كه این چك‌ها چك اختلاس است و به آقای «ع.خ» (متهم ردیف ششم) می‌گفتم كه چك ماشین‌های تصادفی است و اگر او می‌دانست كه خلاف است چك‌ها را به خانواده‌اش برای وصول نمی‌داد.

متهم ردیف اول پرونده با قبول این‌كه یك میلیارد و 120 میلیون تومان اختلاس كرده است، گفت: این مبلغ را در صورت ارائه‌ی اسناد می‌پذیرم و اگر اصل چك یا كپی برابر اصل در سایر موارد را به من ارائه دهید آنها را هم می‌پذیرم.

قاضی پرسید: آیا این یك میلیارد و 120 میلیون تومان بجز 33 درصدی بود كه به «ج.الف» دادید؟

متهم پاسخ داد: بله 800 میلیون تومان جداست. همین میزان هم آقای «د.ف.ر» دریافت كرد و در مجموع حدود 3 میلیارد و 100 میلیون تومان می‌شود و اگر در كیفرخواست مبلغی حدود 7 میلیارد تومان عنوان شده فكر می‌كنم پرونده‌ شعبه‌ی كرج را با شعبه‌ فاطمی ادغام كرده‌اند.

متهم: گفتم من اصلا دكتر «ر» را نمی‌شناسم

وی درباره‌ مبلغ اختلاس شده و تفاوت آن با مبلغ ذكر شده در كیفرخواست، مدعی شد: به سازمان بازررسی كل كشور جسارت نمی‌كنم ولی شخص آقای «ز» را قبول ندارم با من مغرضانه برخورد كرد. من این كار را انجام ندا‌ده‌ا‌م. حركت من را سیاسی كرد‌ه‌اند و من را زدند. گفتند بگو پول را دادی به دكتر «ر». گفتم من اصلا دكتر «ر» را نمی‌شناسم.

قاضی گفت: پرونده چنین حكایتی ندارد. شما راجع به خودتان صحبت كنید.

متهم ردیف اول پرونده عنوان كرد: قبل از صدور كیفرخواست از بازپرس پرونده خواستم مطابق قانون، تودیع وثیقه را قبول كند تا از زندان بیرون بیایم و رد مال كنم اما بازپرس نپذیرفت.

قاضی گفت: من پاسخگوی اعمال بازپرس نیستم اما چرا در ایام مطرح بودن پرونده، تودیع وثیقه نكردید؟

متهم گفت: سند 10 میلیاردی از كجا می‌آوردم؟

قاضی عنوان كرد: این مبلغ مغرضانه نیست. چیزی است كه در قانون عنوان شده است.

مدیرخراسانی در این قسمت از دادگاه با قرائت بخشی از اظهارات متهم در تحقیقات مقدماتی، درباره‌ نحوه‌ برداشت از حساب بیمه ایران و دوستی با «ج.الف»، «م» و «د.ف.ر» از وی پرسید «آیا این اظهارات را قبول دارید؟» كه متهم ردیف اول پاسخ داد: ما پرونده‌سازی نداشتیم و این اظهارات را زمانی كه مطرح كردم تعادل روحی نداشتم. ما تحصیل مال نامشروع و جعل نداشتیم. فقط اختلاس كردیم.

قاضی با قرائت بخش دیگری از اظهارات متهم مبنی بر این‌كه اكثر چك‌ها كه از طرف شعبه‌ كرج صادر شده با امضای جعل شده‌ اوست، از متهم درباره‌ صحت این اظهارات سوال كرد كه متهم گفت: این اظهارات را من نوشته‌ام ولی نمی‌پذیرم. فقط در صورتی كه كپی برابر اصل چك‌ها را به ما نشان دهید می‌پذیرم.

قاضی درباره‌ شیوه‌ برداشت از حساب بیمه سوال كرد كه متهم ردیف اول پاسخ داد: چك‌ها را «د.ف.ر» در وجه یك اسم واهی می‌نوشت. شماره پرونده نیز یك شماره‌ واهی بود.

قاضی سوال كرد: این‌كه چك با هماهنگی شما و «د.ف.ر» با مبلغ، اسم و شماره پرونده‌ واهی صادر می‌شد و مبلغی در مقابل خسارت واهی صادر می‌كردید را می‌پذیرید؟

متهم: اطلاع ندادم چون خودم هم خلاف كرده بودم

متهم ادعا كرد: بله می‌پذیرم اما یك میلیارد و 120 میلیون تومان را می‌پذیرم. در كیفرخواست آمده كه من 250 میلیون تومان در فاطمی برده‌ام. من 250 هزار تومان هم از آن‌جا نبرده‌ام. اینها را «ز» در بازرسی كل كشور برای من درست كرده است؛ چون درخواست 2 میلیارد رشوه از من كرده بود و ندادم.

قاضی پرسید: چرا همان موقع به حفاظت اطلاعات قوه‌ قضاییه اطلاع ندادید؟

متهم گفت: چون خودم هم خلاف كرده بودم.

قاضی در ادامه، بخش دیگری از سخنان متهم در پرونده را قرائت كرد و درباره‌ مبلغ اختلاس پرسید كه متهم گفت: ما اختلاس را از بهمن 84 شروع كردیم. ماهی یك تا سه فقره اختلاس انجام می‌دادیم و این كار تا سال 88 ادامه داشت.

متهم ردیف اول پرونده درباره‌ انگیزه‌اش از اختلاس گفت: من نیاز مالی نداشتم. درآمد خوبی داشتم و فعال اقتصادی بودم اما وقتی به من پیشنهاد شد وسوسه شدم و پذیرفتم. اشتباه كردم.

قاضی پرسید: آیا شخص دیگری بجز اشخاص حاضر در جلسه با شما در ارتباط بوده‌اند؟

متهم: 7 میلیارد اختلاس غیرواقعی است

متهم پاسخ داد: نه! من به هیچ‌كس یك فقره چك هم ندادم. همه را به «ع.خ» دادم و گفتم ماشین‌های تصادفی را می‌خرم و او چك‌ها را وصول می‌كرد.

متهم ردیف اول تاكید كرد: رقم 7 میلیارد غیرواقعی است.

مستشار شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران نیز از متهم سوال كرد: شركت‌هایی كه با عنوان‌های آرمان‌گستران و یاوران اقتصاد تاسیس كردید آیا از محل خسارت، گردش مالی در این شركت‌ها صورت می‌گرفت؟

متهم پاسخ داد: من از سال 80 این شركت‌ها را داشتم و ارتباطی با موضوع اختلاس ندارد.

متهم افزود: «ع.خ» عاملی برای وصول چك‌ها و رسیدن به اختلاس بود و «ب.ك» و «غ.و» (متهم ردیف چهارم) هم در همین قضیه با ما بودند اما اتهام آنها در ردیف اتهامات ما نباید باشد. با آنها بده بستانی نداشتم.

نماینده بیمه: اختلاس 3 میلیارد نبوده، 6 تا 7 میلیارد بوده است

در ادامه‌ جلسه‌ی رسیدگی، نماینده‌ شركت بیمه ایران به چند نكته در اظهارات متهم اشاره كرد و گفت: متهم می‌گوید مبلغ اختلاس نهایتا 3 میلیارد بوده، در حالی كه «د.ف.ر» در اظهاراتشان در پرونده گفته‌اند كه 6 تا 7 میلیارد بوده و در مورد این مبلغ اقرار كرده‌اند.

وی افزود: متهم می‌گوید سندی درست نمی‌شده، در حالی كه وقتی در بیمه چكی صادر می‌شود باید در رایانه شماره پرونده خسارت را وارد كنیم و نام كسی كه چك را وصول می‌كند نیز نوشته شود.

نماینده بیمه ایران هم‌چنین گفت: در 90 درصد موارد پرداخت خسارت، حكم دادگاه وجود ندارد. حكم دادگاه برای موارد دیه است ولی آنها گفته‌اند كه برای خسارت اتومبیل بوده كه در سال 84 هنوز قانون مربوط به پرداخت علی‌الحساب به شخص ثالث تصویب نشده بود. هم‌چنین متهم در ابتدای صحبت‌هایش اظهار كرد كه با «د.ك» ارتباطی نداشته اما در انتهای اظهاراتش گفت «د.ك» و «د.ف.ر» در پایان سال حساب‌ها را درست می‌كردند.

پاسخ‌های متهم ردیف 35 به سوالات هیات قضایی

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی جلسه‌ی رسیدگی، قاضی سیامك مدیرخراسانی از «ن.خ» متهم ردیف 35 خواست تا در جایگاه حاضر شود و به سوالات هیات قضایی پاسخ بدهد.

قاضی: چند فقره چك توسط شما نقد شد؟

«ن.خ» پنج عدد به مبلغ جمعا 85 میلیون تومان.

قاضی: سوالی برای شما ایجاد نشد كه چك‌ها بابت چیست؟

«ن.خ»: خیر.

قاضی: آیا مبلغی بابت نقد كردن چك‌ها دریافت كرده‌اید؟

«ن.خ»: خیر، پدرم به من می‌گفت كه این چك‌ها برای مشتری است.

به گزارش ایسنا، رییس شعبه‌ی 76 دادگاه كیفری استان تهران از «الف.خ» متهم ردیف 26 خواست تا در جایگاه حاضر و به سوالات پاسخ دهد.

قاضی: چند فقره چك توسط شما نقد شد و مبالغ آن چقدر است؟

«الف.خ»: به خاطر ندارم.

قاضی: آیا مبلغی به شما بابت نقد كردم چك داده شده است؟

«الف.خ»: خیر

قاضی: آیا برای شما سوالی مطرح نشد كه این چك‌ها بابت چیست؟

«الف.خ»: برادر من فردی بیمه‌ای بود. چك‌ها را به بانك می‌بردم و بانك آنها را نقد می‌كرد. امضایی نیز نمی‌كردیم.

قاضی: چند فقره چك به اسم شما صادر شده بود؟

«الف.خ»: دو سه تا.

قاضی: آیا اظهارات خود را در پرونده قبول دارید؟

«الف.خ»: بله.

قاضی: دلیل صدور چك‌ها به اسم شما چیست؟

«الف.خ»: به ما می‌گفتند تا چك‌ها دست مشتری نیفتد.

قاضی: آیا مبلغی هم بابت نقد كردن چك‌ها دریافت كردید؟

«الف.خ»: خدا را شاهد می‌گیرم كه مبلغی دریافت نكرده‌ام. دست روی قرآن هم می‌گذارم. من از برادرم طلبكار هم هستم ولی مبلغی دریافت نكردم.

پاسخ‌های متهم ردیف 6 به سوالات قاضی

بر اساس این گزارش، در ادامه، «ع.خ» متهم ردیف ششم در جایگاه حاضر شد و در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر این‌كه چند فقره چك دریافت كردید؟ گفت: حدود 70-80 فقره.

قاضی: یكی دو فقره چك نقد كردن طبیعی است ولی نه به این میزان. مگر شما وظیفه‌ی نقد كردن چك‌ها را داشتید؟

«ع.خ»: از روی اعتماد این كار را انجام می‌دادم.

قاضی: هیات قضایی معتقد است چون شما فردی بیمه‌ای هستید از مساله‌ی اختلاس مطلع هستید؟

«ع.خ»: از موضوع اختلاس اطلاعی نداشتم؛ چون چك‌ها مشكلی نداشت و این باعث می‌شد كه اعتماد ما بیشتر شود.

قاضی خطاب به متهم ردیف ششم گفت كه اگر حقیقت را بگویی به نفعت خواهد بود.

رییس شعبه‌ 76 دادگاه كیفری استان تهران با بیان این‌كه به دلیل نزدیك شدن به وقت نماز، جلسه‌ی دادگاه تا دوشنبه تعطیل اعلام می‌شود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
جلسه دادگاه اختلاس از بیمه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادگاه اختلاس در بیمه ایران/متهم: هر چه در مورد آقای «ر» گفته‌ام كذب و تحت فشار و تهدید بوده است



گزارش لحظه به لحظه از دادگاه اختلاس در بیمه ایران

متهم: هر چه در مورد آقای «ر» گفته‌ام كذب و تحت فشار و تهدید بوده است

چهارمین جلسه از دومین مرحله رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران صبح دوشنبه ـ 8 خردادماه ـ در شعبه 76 دادگاه كیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامك مدیرخراسانی و با حضور 4 مستشار آغاز شد و در حال برگزاری است.

ایسنا:  در ابتدای این جلسه، قاضی مدیرخراسانی «ج.الف» را به جایگاه فراخواند و گفت: اتهام شما معاونت در اختلاس توام با جعل با تشكیل شبكه چند نفری از طریق همكاری با كارمندان شركت بیمه ایران شعبه فاطمی و كرج به مبلغ 9 میلیارد ریال با همكاری مستقیم با متهمان ردیف اول و دوم این پرونده است. وصول وجه چك‌های ناشی از اختلاس و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هشت میلیارد و 500 میلیون ریال و غصب عنوان دولتی مامور وزارت اطلاعات از دیگر اتهامات شماست.

وی ادامه داد:‌ پس از اعاده پرونده به دادسرا برای تكمیل آن چند اتهام دیگر به اتهامات شما اضافه شد كه آنها عبارتند از معاونت در اختلاس به مبلغ 1/5 میلیارد تومان، تحصیل مال نامشروع به همین مبلغ، معاونت در اختلاس به مبلغ 500 میلیون تومان توسط آقای «ی.د»، پولشویی و كلاهبرداری از «د.س» به مبلغ 250 میلیارد ریال.

 

متهم در دفاع از خود گفت: سه سال است كه من در انفرادی هستم. روز یكشنبه هم عزیزانم كه می‌آمدند تا من را ملاقات كنند در راه كشته شدند. سه سال است من به غیر از پدر و مادرم با هیچ‌كس ملاقات نداشته‌ام. «ج.الف» اظهار كرد: در سال 83 و 84 یك تعمیرگاه توسط من و آقای «ح» در اتوبان شیخ‌فضل‌الله تاسیس شد كه بعضی اوقات آقای «خ» به آنجا سر می‌زد. قولنامه آنجا به نام من است و حدود هفت هشت نفر هم در آنجا كار می‌كنند.

 

وی ادامه داد: همه چك‌های خسارت به نام من، برادر و پدرم است. من اصلا آقای «ف» را نمی‌شناسم چون با آقای «خ» ارتباط داشتم. ریاست دادگاه از آقای «ح» بپرسد كه چه كسی به او حكم مدیریت داده است. من از كارهای آقایان «ف» و «ح» اطلاعی نداشتم . من ندیدم، خبری ندارم و قبول هم ندارم چون پدر آقای «ح» یك قاری قرآن و معلم بود و احترامش برای ما واجب بود. حالا اینكه بعدا به كرج رفته و اختلاس كرده است به من چه ربطی دارد؟ اگر آقای «ف» اختلاس كرده است به من چه ربطی دارد؟ اگر من به آنها كمك كرده‌ام، می‌پذیرم. اگر من نقشی داشته باشم و سفارش اینها را به كسی كرده باشم حرف شما درست است.

وی در مورد چك‌های ناشی از اختلاس گفت: در نمایندگی‌های بیمه ایران و در همین شعبه فاطمی به عنوان خسارت، پول نقد می‌دهند. نمایندگان حقوقی بیمه كه در جلسه قبل صحبت كردند یا خبر ندارند یا جلوی دادگاه فیلم بازی می‌كنند وگرنه در بیمه برای 100 پرونده یك چك در وجه بانك می‌نویسند.

 

این متهم گفت: خانم «الف» اصلا ربطی به موضوعات مطرح شده در این پرونده ندارد چون من با آقایان «خ» و «ح» ارتباط داشتم. من یك ریال هم از آن تعمیرگاه سود نكردم بلكه ضرر هم كردم. اینكه چك به اسم هر كسی بوده است به من ربطی ندارد. چكی كه برای من نوشته‌اند كار و شغل من است و در این چك‌ها مبلغ 10 تا 300 میلیون تومان وجود دارد. این هم كه آقایان اعلام می‌كنند من 30 میلیون تومان از بانك گرفته‌‌ام اینطور نیست. آقای «ح» و «خ» ضامن من بودند.

 

وی با بیان اینكه من از كارهای آقایان «خ» و «ف» خبری ندارم،‌ اظهار كرد: من به آقای «م» كه از من پول خواست، پول دادم و اشكالی هم ندارد زیرا او خانواده شهید است.

این متهم گفت: چك‌هایی را كه به من دادند وصول كردم. مشكل چیست؟ آیا من كارمند بیمه بوده‌ام كه نظارت داشته باشم؟ من از سال 85 به بعد با آقای «ح» ارتباطی ندارم. قولنامه هم فسخ شد و با دست‌خط خود او چكی نوشته شد اما الان هیچ مدركی دست من نیست. هر چه هست آقایان كارشناس عزیز برده‌اند.

 

وی گفت: از اول هر كاری شده این آقایان كرده‌اند و به خداوندی خدا قسم من خبر ندارم و نمی‌دانستم آنها دارند چه كاری انجام می‌دهند.

 

قاضی مدیرخراسانی از متهم پرسید: آیا شما در شعبه كرج رفت و آمد داشتید؟

متهم پاسخ داد: فقط یك بار.

 

قاضی مدیرخراسانی از متهم پرسید: آیا شما در بانك چك نقد كردید؟

متهم پاسخ داد: بله.

 

قاضی پرسید: میزان تحصیلات شما چقدر است؟

متهم پاسخ داد: زیر دیپلم.

 

رییس دادگاه گفت: پس شما گفتید از غیرقانونی بودن چك‌ها مطلع نبودید؟

متهم پاسخ داد: بله و اگر مطلع بودم اولین نفر خودم اعتراض می‌كردم.

 

قاضی مدیرخراسانی از متهم سوال كرد: شما چقدر با بیمه آشنایی داشتید؟

متهم گفت: من اصلا با بیمه آشنایی نداشتم. من در سال 83 یك زانیتا خریدم كه به سرقت رفت و در زمان سرقت سند به نام من نبود. بعد از 20 روز با اصرار سند را به نامم زدند و آن را به اداره آگاهی دادم.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: این جزء سوال ما نیست. ما اصلا قصد نداشتیم راجع به پرونده مواد مخدر شما صحبت كنیم.

متهم گفت: مواد مخدری نبوده است.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: 300 كیلو تریاك بوده است. اگر می‌گویید مواد مخدر نیست پس چه چیز مواد مخدر است؟ آیا برادر و پدر شما تا كنون دچار سانحه‌ای شده‌اند كه مستحق دریافت خسارت شوند؟

متهم پاسخ داد: خیر.

 

قاضی مدیرخراسانی افزود: چكی كه جهت دریافت دیه توسط پدر و برادر شما صادر شده به چه دلیل بوده است؟

متهم پاسخ داد: بابت قولنامه‌ای كه داشتیم و بابت همان زمین.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: این چه ربطی دارد؟

متهم پاسخ داد: این از بابت معامله بوده است. چك را امضاشده و پشت‌نویسی‌شده به من داده بودند. در چك‌هایی هم كه به اسم پدر و برادرم نوشته شده بود تشابه اسمی است. خود من در شهرستان خوی هشت نفر می‌شناسم كه اسمشان «خ.الف» است.

قاضی مدیرخراسانی گفت: در بازرسی از منزل شما یك سررسید كشف شده كه با خط شما مبالغ چك‌ها جمع شده و در آخر تقسیم بر سه شده‌اند.

متهم در این رابطه گفت: آقای رییس، این‌طور نیست. آقایان كاش به من بگویند وقتی از خانه من چیزی را برده‌اند.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: آیا تمام این مسائل اتفاقی است؟

متهم پاسخ داد: اتفاقی نیست. من زمین فروخته بودم.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: ارزش زمین شما چقدر بوده است؟

متهم پاسخ داد: 250 تا 300 میلیون تومان.

 

رییس دادگاه ادامه داد: مبلغ چك‌ها كه خیلی بالاتر از این است؟

متهم پاسخ داد: خیر. اگر چنین است به من نشان دهید.

 

قاضی مدیرخراسانی پرسید: چند فقره چك به نام پدر و برادر شما ـ حالا بر فرض اینكه تشابه اسمی وجود داشته ـ صادر شده است؟

متهم پاسخ داد: هر چقدر بود وصول شده و این مساله را می‌توان از بانك پرسید.

 

قاضی مدیرخراسانی گفت: جمع مراودات شما با آقایان «ح» و «خ» چقدر بوده است؟

وی پاسخ داد: با آقای «خ» كه ارتباط نداشتم ولی با آقای «ح» حدود 300 میلیون تومان.

 

این متهم گفت: در مورد چك‌های شعبه فاطمی و تا آخر سال 85، من هر معامله‌ای كه كردم در دفترخانه سند زدم و اگر بعدا فسخ شده این كار از طریق دفترخانه صورت گرفته است. من به آقای «ح» چند ماشین فروختم و برای همه آنها سند زدم. من از اتفاقاتی كه در كرج افتاده خبر ندارم و بی‌اطلاعم. در مورد رفتن به بانك هم آقای «ح» گفتند كه برای نمایندگی بیمه 100 میلیون وام می‌دهند.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه قاضی مدیرخراسانی از «م.ح» خواست تا در جایگاه قرار گیرد و در مورد دفاعیات «ج.الف» صحبت كند.

این متهم اظهار كرد: آقای «الف» یك‌سری حرف‌های راست زدند و یك‌سری از حرف‌هایشان هم كاملا دروغ بود. صحبت‌های او در مورد اینكه با آقای «ف» آشنا نبوده است، درست نبود.

وی گفت: من قبل از اینكه به كرج بروم رییس اداره تصادفات شعبه فاطمی بودم. پرونده‌های بیمه ایران طبق آیین‌نامه باید هر سه سال یك بار چه درست و چه غلط امحاء شوند. همین الان هم اگر به بیمه ایران بروید اگر در روز 500 فقره تصادف باشد، 100 فقره از آنها جعلی است و هیچ كاری هم نمی‌شود كرد. من خیلی از آنها را كشف كردم و هیچ درجه‌ای به من ندادند و الان هم دارم محاكمه می‌شوم.

این متهم خاطرنشان كرد: مبلغی كه من اختلاس كردم نهایتا به 1/5 میلیارد تومان می‌رسد. من اثبات خواهم كرد كه یك‌سری از چك‌ها دو بار نوشته شده است. من باید فشار سازمان بازرسی را تحمل كنم، فشار «الف» را كه وجهه سیاسی دارد تحمل كنم و فشار شهرداری را هم باید تحمل كنم.

 

قاضی مدیرخراسانی به این متهم گفت: من شما را برای دفاع فرا نخوانده‌ام.

متهم گفت: همه اینها به هم ارتباط دارد.

 

وی در مورد چك‌هایی كه به «ج.الف» داده شده است، گفت: همه چك‌هایی كه بالای 10 میلیون است در رابطه با اختلاس بوده اما چك‌هایی كه مبلغ آن كمتر است، چك‌های درستی بوده‌اند.

 

این متهم اظهار كرد: 34 فقره چك از 5/ 11/ 84 تا خرداد 85 به آقای «ج.الف» داده شده است. حتی آقای «ف» در روز رحلت امام (ره) دو فقره چك صادر كرد كه من با او دعوا كردم. آقای «ف» 45 میلیون تومان هم به عنوان عیدی به آقایی كه اسمش را نمی‌آورم داد.

وی افزود: مبلغ این 34 فقره چك 800 میلیون تومان بود. من اتهام خود را می‌پذیرم ولی جرم دیگری را قرار نیست بپذیرم. گزارش سازمان بازرسی به جز قسمتی از آن كذب محض بود.

این متهم تصریح كرد: آقای «و» گفت كه او این اختلاس را كشف كرده است. آقای «و» اصلا در سایز این حرف‌ها نیست كه اختلاس كشف كند. اختلاسی كه من و «ف» كردیم 500 سال دیگر هم كشف نمی‌شد. آقای «الف» گند زد و باعث شد كار لو برود. او چهار فقره چك را به حسابش خوابانده بود و سازمان بازرسی هم این مساله را پیگیری كرد.

وی مدعی شد: كارشناسان در بازرسی از شركت بیمه چیزی پیدا نكردند اما یك‌سری از اسناد را دستكاری كردند تا آن را مهم جلوه دهند. من یك اختلاس‌گرم. یك شعبه بانكی 12 میلیارد تومان اختلاس كرده اما هیچ‌كس چیزی نگفته است ولی 70 نفر آدم را به خاطر مبلغی بسیار كمتر به اینجا آورده‌اند.

قاضی مدیرخراسانی گفت: شما در مورد خودتان صحبت كنید.

وی گفت: صحبتی كه در مورد سررسید شد، كاملا درست است. یك ملك هم به نام خانم «الف» بوده كه وی در بازپرسی تلویحا این موضوع را پذیرفته است.

این متهم در واكنش به صحبت‌های «ج.الف» مبنی بر آشنایی نداشتن با آقای «ف» گفت: ما اگر «ف» را نمی‌شناختیم برای چه از «ج.الف» خواستیم تا دو دانگ از ملك را به نام او بزند؟ این كار بابت تخلفی بود كه كرده بودیم و ما مجبور بودیم این پول را هزینه كنیم.

وی گفت: شركتی كه خریدیم، با هم خریدیم. اگر «الف» می‌گوید برادر من به او چك داده است این موضوع را استعلام كنید. اینكه «ج.الف» می‌گوید از سال 85 ارتباط‌مان با هم قطع شده درست است. ما از زمانی كه سر و كله كارشناس سازمان بازرسی پیدا شد با هم چند جلسه صحبت كردیم.

 

در ادامه، «ج.الف» ـ متهم ردیف پنجم ـ در ادامه دفاعیات خود با بیان اینكه انگار آقای «ح» فراموشی گرفته است، گفت: هرچه می‌خواهد بگوید اما مطالبی را بیان كند كه صحت داشته باشد. آقای «ح» به چه عنوانی به من چك دادند؟ تمام چك‌هایی كه به من دادند از بابت زمین بوده و هیچ چكی در مورد بیمه به من ندادند. تمام چك‌هایی كه به من داده شده نیز از سوی آقای «ح» بوده است و آقای «ف» هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

وی ادامه داد: من با آقای «ز» دوست بودم. به وی گفتم كه چك‌هایی از بیمه به حسابم واریز شده و برو آنها را نگاه كن. آقای «ر.الف» هم همشهری من بود. او به من گفت كه این‌گونه اتفاقات در بیمه رخ داده است. مدیر حراست بیمه به دیوان محاسبات رفت و در مورد بیمه گزارشاتی داد اما هنوز از دیوان محاسبات برنگشته بود، مدیر بیمه از این موضوع اطلاع یافت.

قاضی به متهم تذكر داد: اسم افرادی را كه در دادگاه حاضر نیستند بیان نكنید.

متهم یادآور شد: من نیروی وزارت اطلاعات نیستم و جزو نیروهای اطلاعات مردمی و ارتش 20 میلیونی هستم اما تمام وزارتی‌ها را دوست دارم و ای كاش سرباز گمنام امام زمان (عج) بودم.

قاضی در خصوص رابطه متهم با آقای «م» سوال كرد كه وی گفت: من با آقای «م» دوستم و رفت و آمد دارم و شناخت من به قبل از زمان حضور وی در استانداری برمی‌گردد. هر زمانی كه از من پول می‌خواست به وی می‌دادم و او نیز همه را به من بازگرداند.

 

متهم با بیان اینكه برای من صحبت به زبان فارسی سخت‌تر و می‌خواهم آذری صحبت كنم، افزود: روزی 35 قرص می‌خورم و حال مساعدی ندارم. در بازپرسی نیز بیان كردم كه می‌خواهم به زبان آذری صحبت كنم.

 

«ج.الف» گفت: آقای «م» هیچ چك دولتی به من نداده است. آیا دوستی با آقای «م» جرم است؟ اگر آقای «م» اختلاس كرده من از آن اطلاعی ندارم اما این را می‌دانم كه هیچ چك دولتی نداده‌ است.

قاضی از متهم خواست تا درباره اتهام معاونت در اختلاس با آقای «د» توضیح دهد كه وی پاسخ داد: از طریق آقای «م» با آقای «د» آشنا شدم. من بارها به آقای «م» پول دادم و وی در مقابل به من چك داده است و اتهام معاونت در اختلاس چه با آقای «م» و چه با آقای «د» را رد می‌كنم. در فاطمی من هیچ معاونت در اختلاسی نكردم. در كرج هم خرید و فروش انجام داده‌ام.

متهم ردیف پنجم در ادامه با تاكید بر اینكه تمام اتهامات مطرح‌شده در كیفرخواست را مطرح می‌كنم در مورد اتهام پولشویی گفت: اصلا پولشویی چیست؟ اگر از سیستم بانكی پول دریافت كنم، پولشویی است؟ پولشویی را قبول ندارم زیرا از سیستم بانكی پول گرفته و پول داده‌ام.

وی ادامه داد: با آقای «د.س» از سال 85 آشنا هستم. او از دوستان آقای «ت» عضو هیات مدیره یكی از بانك‌هاست. در كیفرخواست بیان شده كه مبالغی به افرادی داده شده اما من این مبالغ را نداده‌ام. آقای «د.س» داده است. مشخص است كه آقای «د» از كدام بانك‌ها پول گرفته‌اند. من از این فرد كلاهبرداری نكرده‌ام بلكه او سر من كلاه گذاشته است. آقای «د.س» خیلی زرنگ‌تر از این حرفهاست. در مورد معامله زمینی كه چند تن از آقایان حضور داشتند پولی رد و بدل شد.

این متهم افزود: زمانی متوجه شدم آقای «د.س» مشكل امنیتی دارد كه به منزل این فرد می‌رفتم و افراد خارجی را می‌دیدم. حتی راننده‌ها هم خارجی بودند. این فرد طبقات 27، 28 و 29 برج فرشته را در اختیار داشت. روزی یك چمدان طلا به من داد و من گفتم طلا به دردم نمی‌خورد، پولم را برگردان. من برای گرفتن پولم به او التماس كردم.

وی گفت: اگر من و خانواده‌ام ریالی از سیستم دولتی پول گرفته‌ایم، مشخص است. آقای «د.س» همه‌جا آدم دارد. او نمی‌خواهد پول دولت را برگرداند. زمانی حتی تمام پول‌هایش را جمع كرد و می‌خواست فرار كند.

«ج.الف» تاكید كرد: در مورد آقای «ر» هر چه در بازجویی گفتم دروغ و كذب محض است زیرا بر اثر فشار و تهدید بوده است. از روز اول به من گفتند از آقای «ر» حرف بزن تا آزاد شوی.

در این هنگام قاضی مدیر خراسانی از وكیل مدافع متهم خواست تا دفاعیات خود را از موكلش بیان كند./ایسنا