اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاور جدید امنیت ملی آمریکا کیست؟



 

 

 مشاور جدید امنیت ملی آمریکا کیست؟

 

 

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: با تعیین توماس دونیلون به عنوان مشاور جدید امنیت ملی آمریکا و جایگزین کردن جیمز جونز، مشاوران غیرنظامی در کاخ سفید جایگاه بالاتری را برای ارائه نظرات خود در مسائلی که نیازمند تصمیمات سخت است در اختیار خواهند داشت.

 

به گزارش عصر ایران ، از جمله این مسائل سخت، چگونگی خارج کردن نظامیان آمریکایی از افغانستان است.

این روزنامه در گزارشی درباره معرفی مشاور جدید امنیت ملی آمریکا توسط باراک اوباما اضافه می کند: تعیین دونیلون حتما به معنی تحول بزرگ در سیاست های دولت آمریکا نیست اما این تغییر می تواند این وعده را بدهد که مشاوران غیرنظامی و سیاستمدار اوباما ، قویتر خواهند شد.

قبل از این پیش بینی می شد که ژنرال جونز، پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند اما او این تصمیم را زودتر اتخاذ کرد.

دلیل این استعفای پیش از این موعد این بود که پس از انتشار بخش هایی از اظهارات جونز (مشاور سابق امنیت ملی آمریکا) در کتاب "جنگ های اوباما "نوشته روزنامه نگار مشهور آمریکایی "پاپ وودورد" ، منجر به خشم کاخ سفید شد.

انتظار می رود نظرات "دونیلون" در دو گزارش بازنگری استراتژی جنگ که قرار است در دسامبر و تابستان آینده منتشرشوند، جایگاه خود را بیابد.

نظرات دونیلون بر این نکته تکیه می کند که صبر ملت آمریکا در زمینه جنگ افغانستان، حدی دارد و اهدافی را که آمریکا به دنبال آن است می بایست با توانمندی های این کشور متناسب باشد.

دونیلون همچنین بارها از ارتش و دستگاه های نظامی آمریکا خواسته بود که نیاز به اعزام نظامیان اضافی را برای جنگ در افغانستان، توجیه کنند. این سخنان پیش از اظهارات اوباما مطرح شد که گفته بود "جنگ بدون پایان" سیاست حکیمانه ای نیست و در بلند مدت از حمایت سیاسی برخوردار نخواهد بود.

براساس مطالبی که در کتاب "جنگ های اوباما" منتشر شده است، روبرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نسبت به انتخاب دونیلون به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داده بود و چنین اقدامی را یک فاجعه توصیف کرده بود.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین می نویسد که گیتس در گفت وگوی تلفنی با این روزنامه اعتراف می کند که بحران هایی را در ارتباط با دونیلون داشته است.

وی در عین حال اظهار داشت که تعیین فردی خبره در فعالیت سیاسی و سیاست خارجی نشان دهنده اقدامی براساس عرف است.

روزنامه گاردین چاپ لندن نیز می نویسد : دونیلون 55 ساله تا هنگامی که در کاخ سفید باقی بماند از نیاز به ایجاد  توازن دوباره در سیاست خارجی آمریکا سخن به میان می آورد و اهمیت بیشتری را برای قدرت های بزرگ و جایگاه آمریکا در آسیا در بلندمدت قائل است.

این روزنامه همچنین دونیلون را در زمینه سیاست خارجی، فردی عمیق توصیف می کند که به کار و فعالیت اعتیاد دارد و تعیین او در سمت مشاور امنیت ملی از روابط بحرانی احتمالی میان کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا خبر می دهد.

این روزنامه اضافه می کند: پنتاگون به مشاور جدید امنیت ملی را به عنوان دخالت کننده در این وزارتخانه می نگرد.

دونیلون از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر در دهه 70 میلادی وارد سیاست شد و به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی در دوره بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا فعالیت می کرد.../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دیدارهای مشاور عالی امنیت ملی هند در تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا:حمله به ایران موجب انزوای بین‌المللی بی‌سابقه‌ آمریکا می‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

برژینسکی: حمله به ایران موجب انزوای بین‌المللی بی‌سابقه‌ آمریکا می‌شود

زبیگنیو برژینسکی در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست به تهدید نظامی آمریکا علیه ایران پرداخت و گفت که حتی اگر واشنگتن نتواند به یک راه حل رضایت‌بخش برای حل موضوع هسته‌یی ایران از طریق مذاکرات دست یابد، نباید دست به یک اقدام نظامی بزند که احتمالا به ایران محدود نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، زبیگنیو برژینسکی، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: باید امیدوار بود که در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره وزیر دفاع و وزیر امور خارجه انتخابی رییس‌جمهور بحث و گفت‌وگویی پیرامون نقش آمریکا در دنیای آشفته امروزی صورت گیرد.

این جلسه بدون شک سوالاتی را درباره عقلانیت استراتژیک یک اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران در پی خواهد داشت.

برخی رسانه‌های اسراییلی اخیرا به نقل از یک مقام پیشین شورای امنیت ملی آمریکا نوشته‌اند که آمریکا ممکن است تا اواسط سال میلادی جدید دست به چنین کاری بزند.

لازم است مساله جنگ یا صلح با ایران به طور کامل بررسی شود، به ویژه از نقطه نظر منافع ملی آمریکا. اگرچه رییس‌جمهور با مهارت از تعهد به اتخاذ یک اقدام نظامی در یک تاریخ خاص اجتناب کرده است، فقدان توافق با ایران درباره پیروی‌اش از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی از طریق مذاکرات باعث افزایش حمایت‌های خارجی و تندرویان داخلی از یک اقدام نظامی می‌شود.

به گزارش ایسنا، برخلاف اظهارات برژینسکی درباره معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی ذکر این نکته ضروری است که ایران از اعضای آژانس بوده و جزو اولین کشورهایی است که ان. پی. تی را امضا کرده و دوربین‌های و بازرسان آژانس بر فعالیت‌های ایران نظارت دارند.

برژینسکی در ادامه این مقاله نوشت: در این‌جا باید به پنج نکته مهم درباره درگیری آمریکا در یک جنگ دیگر به انتخاب خودش توجه کرد:

1. حملات نظامی آمریکا علیه تاسیسات هسته‌یی ایران چقدر موثر خواهد بود و چه عواقب و هزینه‌های انسانی برای مردم ایران به همراه خواهد داشت؟

2. اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه آمریکا چه خواهد بود و چه عواقبی برای ثبات منطقه‌یی خواهد داشت؟ بی‌ثباتی حاصل از آن چه آسیبی به اقتصاد اروپا و آسیا خواهد زد؟

3. آیا حمله آمریکا با استانداردهای بین‌المللی هماهنگی خواهد داشت و آیا شورای امنیت سازمان ملل به ویژه روسیه و چین که حق وتو دارند از این اقدام حمایت خواهند کرد؟

4. از آن‌جا که به نظر می‌رسد اسراییل بیش از 100 کلاهک هسته‌یی دارد، این استدلال که ایران ممکن است به اسراییل حمله کند، بدون این که خود ابتدا به یک زرادخانه هسته‌یی قابل توجه از جمله قابلیت "حمله دوم" دست یابد (چیزی که چندین سال طول می‌کشد) چقدر منطقی و معتبر است؟

5. آیا یک تعهد استراتژیک جایگزین از جانب آمریکا نسبت به آغاز یک جنگ یک‌جانبه تمهیدات پایادارتر و کم‌خطرتری برای خنثی کردن تهدید هسته‌یی احتمالی ایران نیست؟

در ادامه این مقاله آمده است: ارزیابی‌های موجود نشان می‌دهد که یک حمله محدود از جانب آمریکا تنها تاثیر موقتی خواهد داشت و حملات پی‌درپی موثرتر خواهد بود، ولی تلفات غیرنظامی به همان نسبت افزایش خواهد یافت و خطر نشت مواد رادیواکتیو نیز وجود دارد. ایران برای تلافی ممکن است زندگی را برای نیروهای آمریکا در شمال افغانستان دشوارتر کند. تهران علاوه بر آن می‌تواند خشونت‌هایی را در عراق به راه اندازد که این به نوبه خود می‌تواند باعث ناآرامی‌هایی در منطقه شود و تنش‌ها از سوریه به لبنان و حتی اردن برسد. اگرچه نیروی دریایی آمریکا ممکن است بتواند تنگه هرمز را باز نگه دارد، افزایش هزینه‌های بیمه‌ برای نقل و انتقال نفت تاثیر منفی روی اقتصاد اروپا و آسیا خواهد داشت و بدون شک آمریکا را برای آن مقصر خواهند شناخت.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در ادامه نوشت: با توجه به عملکرد اسفناک آمریکا در سازمان ملل (آمریکا و اسراییل در مخالفت با عضویت فلسطین در سازمان ملل تنها از حمایت هفت کشور از 188 کشور دست یافتند) می‌توان پیش‌بینی کرد که حمله یک‌جانبه آمریکا به ایران خشم جهان را به دنبال خواهد داشت و حتی ممکن است مجمع عمومی سازمان ملل آمریکا را محکوم کند. نتیجه آن انزوای بین‌المللی بی‌سابقه‌ای برای آمریکا که در حال حاضر درگیر آشفتگی‌های گسترده منطقه است، خواهد بود.

او افزود: کنگره آمریکا علاوه بر آن باید توجه کند که بسیاری از دوستان ما در خاورمیانه و اروپا که از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران حمایت می‌کنند معمولا حرفی از آمادگی خود برای ریختن خون خودشان در یک کشمکش جدید در خاورمیانه نمی‌زنند. بدتر از همه این که بیش‌ترین نفع یک جنگ نابخردانه برای روسیه‌ی ولادیمیر پوتین (رییس‌جمهور روسیه) خواهد بود که می‌تواند طبق میل خود نفت را به هر قیمتی که خواست به اروپا بفروشد.

برژینسکی در پایان مقاله خود تاکید کرد: بنابراین می‌توان گفت که ناتوانی برای دستیابی به یک راه حل از طریق مذاکرات با ایران نباید محرکی برای یک جنگ جدید آمریکا که احتمالا تنها به ایران محدود نخواهد بود، تلقی شود. یک رویکرد محتاطانه و مفیدتر برای آمریکا تداوم تحریم‌های شدید علیه ایران است.

گفت‌وگوی جدیدی در این زمینه در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌تواند به اتفاق نظر ملی قوی‌تری در این زمینه که یک جنگ بی‌پروا (که نه مردم آمریکا خواهان آن هستند و نه مردم اسراییل) عاقلانه‌ترین واکنش آمریکا نخواهد بود، منجر شود. در واقع شاید حرف معیر داگان، رییس پیشن موساد درست باشد که با صراحت گفت که حمله به ایران «احمقانه‌ترین چیزی است که تاکنون شنیده‌ام». خوشبختانه گزینه بهتری در این زمینه وجود دارد./ایسنا