اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مشاهده یارانه‌ها از خودپردازها



 

 

مشاهده یارانه‌ها از خودپردازها

 

افرادی که علاقمند به مشاهده حساب هدفمندی یارانه ها هستند از این طریق اقدام نمایند، سیستم بانکی هم اکنون در این زمینه فعال شده است، پس از اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، وجوه از حسابهای مذکور قابل برداشت خواهد بود.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان اینکه برای تسهیلات دهی به بنگاه‌های زودبازده داوطلب می‌شویم، اعلام کرد: مشاهده حسابهای هدفمندی یارانه ها توسط دستگاه‌های خودپرداز امکانپذیر شد.

محمد جهرمی در جمع خبرنگاران درباره مکانیزمهای واریز و برداشت وجوه یارانه های نقدی در حسابهای مختلف گفت: نرم افزاری در سیستم بانکهای مختلف برای مشاهده میزان یارانه های نقدی در حسابها تعبیه شده است‎، اما این مبالغ که از سوی سازمان هدفمندی یارانه ها به حسابها واریز شده است تا زمان اصلاح قیمتها قابل برداشت نیست.

هدفمندی یارانه ها

مدیرعامل بانک صادرات افزود: این بانک در دستگاه‌های خودپرداز خود کلیدی مخصوص هدفمند کردن یارانه ها منظور کرده که افرادی که علاقمند به مشاهده حساب هدفمندی یارانه ها هستند از این طریق اقدام نمایند، سیستم بانکی هم اکنون در این زمینه فعال شده است، پس از اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، وجوه از حسابهای مذکور قابل برداشت خواهد بود.

وی ادامه داد: بانک صادرات پس از بانک ملی دومین بانکی است که حسابهای هدفمندی یارانه ها توسط مردم در آن افتتاح شده است که در حال حاضر تعداد آن به بیش از 3 میلیون حساب رسیده است.

تسهیلات تکلیفی

عضو شورای پول و اعتبار در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد برنامه جدید بانک مرکزی برای راه اندازی مجدد تسهیلات تکلیفی گفت: تعریف تسهیلات تکلیفی با آنچه در اذهان وجود دارد، متفاوت است، تسهیلات تکلیفی در قانون بودجه هر سال منظور می شود و میزان آن نیز مشخص است، ضمانت لازم آن را دولت می دهد که در قانون بودجه ضمانت اجرایی آن برای دولت در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه به جز این موارد بانکها با تسهیلات تکلیفی مواجه نیستند، بیان کرد: به این معنا که اگر سهمیه یا مجموعه ای برای ارائه تسهیلات مثلا بنگاههای زودبازده به بانکها برای ارائه وام معرفی شد، دولت یا بانک مرکزی هیچگاه مطرح نمی کند که این طرحهای معرفی شده تکلیفی است.

به گفته مدیرعامل بانک صادرات ایران سیاستهای پولی کشور تعیین می کند که سهم بخشهای مختلف از جمله صنعت، مسکن و بازرگانی از تسهیلات به چه میزان است و بانکها چقدر باید به آنها تسهیلات بپردازند، در هر یک از این بخشها نیز می توانند زیربخش تعیین کنند تا مشخص شود مثلا سهم بنگاههای زودبازده یا مسکن مهر به چه میزان باید باشد.

وی تاکید کرد: اگر طرحی توجیه اقتصادی نداشته باشد شورای اشتغال به هیچ وجه اعلام نمی کند که باید به این طرح تسهیلات پرداخت شود، چون ضمانت اجرایی آن را شورای اشتغال نمی کند، هیئت مدیره بانکها باید نسبت به مدیریت منابع بانک و بررسی طرحها و پروژه ها به نحوی عمل نمایند که معوقات کمتر و خدمات بیشتر شود.

جهرمی در پاسخ به این مطلب که هم اکنون استانداران برای دریافت تسهیلات طرحهای قبلی به بانکها فشار می آورند؟ اظهارداشت: تمام بانکها باید برای پرداخت تسهیلات به طرحهای دارای توجیه اقتصادی علاقمند باشند‏، طرحهای زودبازده دارای محاسن بسیاری است به شرط اینکه طرح در آن منطقه اشباع نباشد و افرادی که طرح را معرفی می کنند برای دریافت تسهیلات از اهلیت لازم برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: بانکها منابع را برای اینکه تسهیلات نپردازند، نگه نمی دارند، بهترین طرحها طرحهای دارای توجیه اقتصادی چه کوچک و چه بزرگ هستند، اتفاقا اگر کوچک باشند ریسکشان نیز کمتر است.

مدیرعامل بانک صادرات در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر قرار باشد که بانکی برای پرداخت تسهیلات به بنگاههای زودبازده داوطلب شود، آیا بانک صادرات این کار را بر عهده خواهد گرفت؟ گفت:‌ حتما اینگونه است، اگر مسائل بنگاههای کوچک، زودبازده و کارآفرین را در دنیا رصد کنید، مشاهده می کنید که سیستم اقتصادی و بانکداری دنیا علاقمند به SME ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه نمی توان نام این تسهیلات را تکلیفی گذاشت در بیان دلایل آن عنوان کرد: اگر پرداخت تسهیلات را دولت ضمانت کند، تکلیفی خواهد بود، دولت هم زمانی می تواند ضمانت داشته باشد که در قانون بودجه به دولت تکلیف شده باشد.

گفتنی است‎، سید محمد جهرمی که در دولت نهم وزیر کار و امور اجتماعی بود یکی از مدافعان سرسخت بنگاههای زودبازده محسوب می شد و معتقد به حمایت بانک مرکزی و سیستم بانکها از این بنگاهها برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود.

بدهی دولت به بانکها

جهرمی در مورد بازپرداخت بدهی دولت به 3 بانک صادرات، ملت و تجارت که اسامی آنها در قانون بودجه آمده است، اظهارداشت: قرار است بدهی این بانکها از دولت از محل حساب ذخیره ارزی تهاتر شود، گرچه مصوبه هیئت وزیران در این خصوص ابلاغ شده ولی هنوز دستور العمل اجرایی آن مبنی بر اینکه چه نرخی در رابطه با تسخیر تعیین شود و حسابرسان قانونی بانک چگونه می توانند این حسابها را تسویه کنند، مشخص و تدوین نشده است.

وی عنوان کرد: آنچه حسابرسی شده با میزان طلب بانکها متفاوت است، بر اساس حسابهای بانک صادرات طلب این بانک از دولت بیش از 3 میلیارد تومان برآورد می شود و از دو بانک دیگر بیشتر است. بدهی حساب ذخیره ارزی در بانک صادرات حدود یک میلیارد دلار است.

مدیرعامل بانک صادرات ایران از تسویه بدهی شرکت توسعه نیشکر به این بانک با کمک رئیس جمهور خبرداد و افزود: دولت برای این منظور حدود هزار میلیارد تومان به این شرکت کمک کرد.

حمایت از صادرات

عضو شورای پول و اعتبار در مورد حمایت از صادرکنندگان با توجه به نوسانات نرخ ارز گفت: بخش صادرات کشور نیازمند حمایتهای گوناگون است و بخش عمده ای از این حمایت باید در یارانه هایی که برای صادرات منظور می شود، گنجانده شود، اعمال این تشویق هم باید با توجه به شرایط اقتصادی و گوناگون متفاوت باشد.

وی پیشنهاد کرد که به جای اینکه به صادرکنندگان بگوئیم که بعد از چند سال فلان مقدار یارانه تشویقی برای صادرات در نظرگرفته می شود، به صورت رایگان کالای آنها را تا به مقصد حمایت کنیم. برخی از صادرکنندگان نیز معتقد به تغییر نرخ ارز هستند تا بتوانند با توجه به کشش بازار رقابت بیشتری در عرصه بین المللی داشته باشند.

جهرمی ادامه داد: با توجه به شرایط روز تغییرات در نرخ ارز نباید خیلی شکننده باشد و با توجه به میزان واردات کشور که حدود 50 الی 60 میلیارد دلار در نوسان است و همچنین صادرات غیر نفتی که حدود 20 تا 25 میلیارد دلار است، این نکته را در نظر داشته باشیم که هر تغییری در نرخ ارز بر قیمتها تاثیر می گذارند و نرخها را افزایش می دهد، در عین حال هرچقدر تثبیت نرخ ارز را تا یکسال آینده داشته باشیم، هم به نفع وارد کننده و هم به نفع صادرکننده است.

تائید صلاحیت مدیران بانکی

مدیرعامل بانک صادرات ایران در مورد اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر اعلام اسامی مدیران بانکی دارای تائید صلاحیت گفت: در تمام دنیا هر مسئول و مدیران اصلی بانک مورد ارزیابی قرار می گیرند، در حال حاضر وقتی یکی از مدیران خود را برای اداره بانکهای خارجی خود ارسال می کنیم، توسط بانک مرکزی آن کشورها در مورد سوابق، تجربیات، تحصیلات و غیره آنها ارزیابی صورت می گیرد و این موضوع فقط در کشور ما اتفاق نیافتاده است و البته موضوع جدیدی نیست و در گذشته هم وجود داشته است.

وی افزود: اگر در این سالها با آرامش به مسائل سازمانها و اختلاف نظرات سازمانها نگاه کنیم بسیاری از حاشیه سازی ها صورت نمی گیرد.

جهرمی در پایان سخنان خود یکی از طرحهای جدید بانک صادرات را راه اندازی آزمایشی مرکز صدای سپهر (09602) اعلام کرد و افزود: از جمله مهمترین وظایف این مرکز ایجاد یک نظام واحد متمرکز به منظور پاسخگویی به تمامی سئوالات مشتریان در ارتباط با بانک صادرات و ارائه خدمات در حوزه تلفن بانک از جمله انتقال وجه، دریافت رمز حساب، مسدودی کارت و غیره است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
امنیت خودپردازها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشاهده یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی خرداد در سایت رفاهaی



 

 

مشاهده یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی خرداد در سایت رفاهی

 

تأیید واریز ۴۵۵۰۰ تومان یارانه نقدی مرحله چهارم خانوارها به ازای هر نفر مربوط به خرداد ماه از دیروز در سایت رفاهی قابل مشاهده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از دیروز (پنج شنبه) در سایت رفاهی (www.refahi.ir) واریز مرحله چهارم یارانه ها مربوط به خردادماه به حساب سرپرستان خانوارها قابل رؤیت شد و با ورود به پنجره "اعلام اطلاعات یارانه پرداختی " می توان مبلغ یارانه ای را كه به احتمال زیاد از اول خرداد به حساب خانوارها واریز می شود، مشاهده كرد.

بنابراین گزارش، پس از واریز یارانه مرحله چهارم در حساب خانوارها در همان روز این مبالغ كه ماهانه است، از سوی خانوارها قابل برداشت خواهد بود.

بر اساس این گزارش در این مرحله همانند ماه گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه برای هر نفر پرداخت می شود كه ۴۰۵۰۰ تومان مربوط به یارانه انرژی و ۵۰۰۰ تومان مربوط به یارانه نان است.... / خبرگزارى فارس