اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مس از طلا سبقت خواهد گرفت؟



 

 

 

 

مس

 

 

شرکت ایوانهو ماینز که در حال توسعه معدن اویو تولغوی همراه با گروه ریو تینتواست، اعلام كرد که مس به خاطر تقاضای چین و صنعت در حال تولید اتومبیل های الکتریکی از طلا سبقت خواهد گرفت.

مدیرعامل ایوانهو، رابرت فریدلند در کنفرانس اکتشاف گران و بازرگانان مس در کالگورلی در غرب استرالیا گفت، «ما در ۲۰ سال آینده به مس بیشتری نسبت به مس استخراج شده در ۱۱۰ سال گذشته احتیاج داریم. بسیاری از ما در این صنعت نمی اندیشند که این همه مس مورد نیاز از کجا خواهد آمد.» معدن اویو تولغوی که توسط ریو تینتو به عنوان بزرگترین منبع مس- طلای توسعه نیافته جهان توصیف شده است، احتمالا در طول دهه نخست تولید خود حدود ۲/۱ بیلیون پوند مس به طور متوسط در سال به عمل خواهد آورد. مس پیش فروش و طلا در سال گذشته در بورس فلزات لندن، به ترتیب ۲۳ و ۲۵ درصد رشد قیمت داشتند. فریدلند ۵۹ ساله گفت، «چین همیشه به عنوان پشتوانه معدنکاران باقی خواهد ماند. با ظهور ماشین های الکتریکی، جهان در ۲۰ سال آینده نیاز به ۶۰۰ میلیون تن مس خواهد داشت.

اتومبیل ها به سمت الکتریکی شدن پیش می روند.» مس در باتری های لیتیوم، اتومبیل های الکتریکی و صنایع ساختمانی به کار می رود و چین بزرگترین مصرف کننده این فلز است.

به گفته موسسه توسعه مس، بخش ساختمانی حدود یک چهارم مصرف مس را بر عهده دارد و بنایان بزرگترین مصرف کنندگان این فلز در ایالات متحده، دومین مصرف کننده بزرگ مس در جهان هستند. قیمت هر تن مس سه ماهه در بورس فلزات لندن، دیروز با یک درصد افت به ۷۳۵۳ دلار رسید. بهای هر تن از این فلز در دوم اوت به ۷۵۱۰ دلار، بیشترین سطح از ۲۹ آوریل به بعد، افزایش یافت. قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری در ماه ژوئن به رکورد ۵۰/۱۲۶۶ دلار رسید و در حال صعود برای دهمین سال متوالی است که دست کم از سال ۱۹۲۰ چنین سابقه طولانی ای از رشد را ندارد. ایوانهو که در ونکوور مستقر است در ماه گذشته گفت که درصدد تطبیق توافقنامه قبلی خود برای رفع محدودیت های شرکت برای جذب سرمایه گذاران بیشتر برای پروژه ۶/۴ میلیارد دلاری اویو تولغوی است، تصمیمی که باعث تشدید منازعات آن با بزرگترین سهامدار خود، ریو تینتو شد. ایوانهو بیش از شش سال سرگرم مذاکره با دولت مغولستان بر سر پروژه مس-طلای اویو تولغوی بود.

قیمت هر سهم ایوانهو در پایان دیروز در بورس تورنتو با ۳/۲ درصد رشد به ۵۶/۱۸ دلار کانادا افزایش یافت. بهای سهام این شرکت در ۱۲ ماه گذشته به بیش از دو برابر رسیده است...../تحلیل:دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
طلا و مس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

« طلا و مس» جایزه‌ی «راه انبیاء» را گرفت



 

 

 

حسن عباسی، محمدرضا اسلاملو، مجید شاه حسینی، جهانگیر الماسی معرفی شدند.


در مراسم پایانی بخش بین‌الملل كه هم‌اكنون در برج میلاد در حال برگزاری است، در ادامه جایزه‌ی اكو و راه انبیا اهدا شد.


جایزه راه فیروزه با حضور دکتر مصطفوی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، دکتر ابطحی و سفیر آذربایجان و معاون سازمان اکو به فیلم «تسبیح اشتباهی» به کارگردانی محمود فاضل کاسکن از ترکیه اهداء شد.


جایزه بعدی اکو به فیلم «نیمروز راستین» ساخته نصیر سعیدف از کشور تاجیکستان اهداء شد و جایزه سوم اکو به فیلم «بدرود گلساری» ساخته آرداک امیر کولوف از کشور قزاقستان اهداء شد.


دکتر ابطحی قائم مقام سازمان اکو در ادامه مراسم به روی صحنه آمد و در سخنرانی خود ضمن اشاره به مشاهیر ادب و فرهنگ این سرزمین، افزود: امروز ما افتخار داریم که همچنان مخاطب آن اندیشمندان هستیم و در این جغرافیای وسیع که اکو نامیده می‌شود هنوز به هویت فرهنگ و تمدن خود می‌بالیم.



امروز فرزندان این سرزمین با استفاده از هنر تصویر می‌کوشند بخشی از اندیشه مشاهیر هنر و ادب این سرزمین را نمایش دهند.



او ادامه داد:در بخش اکو ۱۷ فیلم از کشورهای عضو اکو ارائه شد و داوری شد. خوشحالیم این جشنواره که آغازیست برای جریان‌سازی فرهنگی در کشور به خوبی برگزار شد.



دكتر ابطحی از برگزاركنندگان جشنواره تشكر كرد و سلام رئیس موسسه فرهنگی اقتصادی اکو را به جمع رساند.



گفته می‌شود: جوایز نقدی این بخش طی مراسم ویژه‌ای به برگزیدگان اهداء خواهد شد.



در ادامه‌ی مراسم امیر اسفندیاری مدیر امور بین‌الملل جشنواره به روی صحنه آمد و توضیح داد: سه جایزه راه فیروزه ، بیرق طلایی و ققنوس زرین جوایزی است که سال گذشته تبلیغات زیادی برای آن انجام دادیم، اما ققنوس زرین قرار بود با مشارکت مجمع مجالس آسیایی اهداء شود اما متاسفانه این دوستان نتوانستند در اهداء این جایزه ما را یاری کنند.



وی در ادامه از احمدجمال مصطفی دبیر جشنواره داکا و تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران برای اهداء جوایز دعوت به‌عمل آورد.



در این بخش جایزه جشنواره داکا که قبلا اهداء شده بود توسط دبیر این جشنواره به بازیگر نوجوان فیلم «سوپر استار» (فتانه ملک محمدی) و فیلمبردار این فیلم (علیرضا زرین دست) اهداء شد.



در ادامه مراسم جایزه «راه انبیاء» با حضور جلیل عرفان‌منش داور ایرانی و مارگاریت ایوانویچ و جیمزمک‌کان داوران خارجی این بخش به فیلم «طلا و مس» ساخته همایون اسعدیان به خاطر آشکار ساختن باورهای عمیق دینی و تجلی آن در جامعه اهداء شد.



یکی از بازیگران این فیلم در سالن نمایش حضور داشت و جایزه راه انبیاء را دریافت کرد.



وی گفت: تهیه‌کننده و کارگردان فیلم به دلیل سفر به مشهد مقدس نتوانستند در این مراسم حضور یابند.



مراسم همچنان ادامه دارد و گزارش مشروح آن متعاقبا منتشر می‌شود.