اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسکو: پیش شرط انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج اشتباه است



غنی‌ سازی اورانیوم , انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج

مسکو: پیش شرط انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج اشتباه است

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: درخواست انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور نباید به عنوان پیش شرط مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم »، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: در خواست از ایرانی‌ها برای انتقال اورانیوم غنی سازی شده به خارج از کشور نباید به عنوان پیش شرط مذاکرات هسته ای با 1+5 مطرح شود.

معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود: مسکو عدم رغبت تهران به گفت‌وگو در مورد اورانیوم غنی شده تا 20 درصد را مانعی برای آغاز گفت‌وگوها نمی‌داند.

وی افزود: اینکه ما می خواهیم با اورانیوم غنی شده تا 20 درصد چکار کنیم محور اصلی گفت‌وگوها را تشکیل می‌دهد./فارس


ویدیو مرتبط :
چرا ایران اورانیوم غنی می کند، اما ما تنباکوی قلیان؟!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج/ واکنش سعودی‌ها به هلاکت علوش



اخبار,اخبارسیاست خارجی,کیوسک بین‌المللی

تأیید روند انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور و واکنش دولت آمریکا به این موضوع، دیدار پادشاه سعودی با رئیس جمهور ترکیه، واکنش سعودی ها به کشته شدن زهران علوش، نگرانی رژیم اسرائیل از واکنش حزب الله به ترور سمیر قنطار و بی اعتبار شدن داعش در پی شکست های اخیر، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

  تکمیل فرایند انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور، موضوعی است که از روز گذشته تاکنون در عرصه مطبوعاتی و رسانه ای مورد توجه قرار دارد. «ای بی سی نیوز» می نویسد دولت نروژ اعلام کرده در چارچوب توافق بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران 60 تن اورانیوم خام به ایران منتقل شد. وزارت امور خارجه نروژ روز سه شنبه اعلام کرد کارشناسان حفاظت در مقابل اشعه نروژ، نقل و انتقال اورانیوم از قزاقستان به ایران در تاریخ 27 دسامبر را کنترل و صحت آن را نیز تائید کرده اند. طبق توافق هسته ای، ایران در ازای ارسال اورانیوم غنی شده با غلظت پایین به روسیه، اورانیوم خام دریافت می کند. وزیر امور خارجه نروژ گفت کشورش از توافق هسته ای با ایران حمایت می کند.

*****

شبکه خبری «الجزیره» واکنش وزیر خارجه آمریکا را به این موضوع بازتاب داده است. در گزارش این شبکه آمده جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از انتقال اورانیوم غنای پایین ایران به روسیه گفت ایران  سرگرم اجرای بخشی از تعهدات خود در توافقی است که با شش قدرت جهان دارد.بر اساس این توافق، ایران باید همه اورانیوم غنای پایین خود را  به جز 300 کیلوگرم  به خارج از کشور منتقل کند. مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این زمینه اظهار داشته: «ایران سرگرم حذف بیشتر زیرساخت غنی سازی اورانیوم خود و نیز غیرقابل استفاده کردن هسته راکتور اراک است. البته آژانس بین المللی انرژی اتمی همه این گام های برداشته شده را راستی آزمایی خواهد کرد».

*****

سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی و دیدار وی با پادشاه این کشور، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. شبکه خبری «الاخباریه» در گزارشی از این دیدار اشاره کرده که بنا بر اعلام وزیر خارجه سعودی، ملک سلمان و رجب طیب اردوغان موضوع تشکیل یک شورای راهبردی مشترک را بررسی کردند. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه ای خود این موضوع را اعلام کرده است. وی افزود این شورای راهبردی سهم زیادی در گسترش روابط دوجانبه عربستان و ترکیه خواهد داشت. عادل الجبیر همچنین گفت ترکیه نقش بزرگی در حمایت نظامی از معارضان سوری دارد و تأکید کرد که مرگ زهران علوش سرکرده گروه تروریستی جیش الاسلام کمکی به روند صلح نخواهد کرد.

*****

همین نکته، یعنی واکنش سعودی ها به کشته شدن زهران علوش، سرکرده گروه تروریستی «جیش الاسلام»، موضوعی است که مورد توجه خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته است. این خبرگزاری به نقل از عادل الجبیر می نویسد: «به عقیده ما، قتل زهران علوش یا نبرد با رهبران حامی راه حل صلح آمیز که با داعش در سوریه در جنگ هستند، به فرآیند صلح در سوریه کمکی نمی کند». رویترز اشاره می کند که مرگ علوش حدود دو هفته پس از آن رخ داد که بیش از یکصد گروه مخالف و شورشی سوریه از جمله جیش الاسلام برای هماهنگ ساختن مواضع خود در مورد مذاکرات صلح ماه ژانویه در عربستان گرد هم آمدند.

*****

نگرانی رژیم اسرائیل از انتقام گیری حزب الله لبنان در پی واقعه شهادت سمیر القنطار، موضوعی است که روزنامه «تایمز اسرائیل» به آن پرداخته است. به نوشته این روزنامه، ارتش اسرائیل برای مقابله با حمله تلافی جویانه احتمالی حزب الله در پی ترور سمیر قنطار، حضور نظامیانش را در مرز لبنان تقویت کرده و حصارهای امنیتی در مرزهای شمالی خود ایجاد کرده است. این اقدام برای آمادگی در برابر حمله احتمالی حزب الله صورت می گیرد. حزب الله تهدید کرده ترور قنطار که به اسرائیل نسبت داده شده است را تلافی خواهد کرد. حصارهای امنیتی روز سه شنبه در امتداد جاده کوهستانی در طول مرز اسرائیل و منطقه جنوب لبنان ایجاد شده است. این اقدام امنیتی در حالی صورت گرفته است که تدابیر امنیتی در مرز اسرائیل و لبنان ماه هاست تشدید شده است.

*****

در نهایت، در مطلبی درباره عراق، خبرگزاری فرانسه از بی اعتبار شدن داعش در پی شکست های اخیر این گروه سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد تصرف رمادی عراق در ماه مه به همراه شهر پالمیرا در سوریه، این علامت خطر را نشان داد که قلمرو این گروه پس از گذشت یک سال، در بخش هایی از دو کشور کماکان رو به گسترش باشد. اما از آن زمان به بعد، این گروه مجبور به عقب نشینی شد و شکست های اخیر در شهرهای باییجی، سنجار و اکنون رمادی که همگی در عراق قرار دارند و همچنین یک سد کلیدی بر روی رود فرات در سوریه پیاپی و سریع بود. به جز نگه داشتن حساب این پیروزی ها و شکست ها، تحلیگران همچنین بر اهمیت ترکیب جدید نیروهایی تاکید دارند که در جنگ با داعش مشارکت دارند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک