اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسکن مقام اول نرخ تورم در ایران



مسکن مقام اول نرخ تورم در ایران

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت: بیشترین ضریب اهمیت در بین گروههای 12 گانه شاخص تورم به گروه مسکن تعلق دارد.

علیرضا مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: گروه مسکن نسبت به دیگر گروه‌های شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی درصد بیشتری از وزن سبد را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین درباره‌ی شاخص بهای حمل‌ونقل در محاسبات نرخ تورم اظهار کرد: ضریب اهمیت حمل‌ونقل در تورم حدود 11 درصد است.

مقتدایی با بیان این‌که در بخش مسکن برخی مالک منزل مسکونی خویش هستند و برخی اجاره نشین گفت: گروه سومی نیز در این میان هستند که مجانی نشین هستند که هزینه‌های مربوط به گروه اجاره نشین تحت عنوان اجاره بهای مسکن غیر شخصی (اجاری) و برای گروه مالک نشین تحت عنوان ارزش اجاری مسکن شخصی در محاسبات شاخص تورم منظور می‌شود که این هزینه‌ها بیشتر با اجاره سنخیت دارد تا با ارزش ملک و گروه آخر هم که هزینه ای در این بابت پرداخت نمی کنند.

مدیرکل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در بازار مسکن با دو رویکرد تقاضا برای خرید مسکن و تقاضا برای اجاره روبرو می شویم که رفتار قیمت‌ها در این دو بازار می تواند متفاوت باشد.

مقتدایی با بیان اینکه سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از 1383 به 1390 تغییر کرده است گفت: بانک مرکزی درطول 77 سال محاسبه شاخص تورم که شروع آن سال 1315 بوده است در سال های 1338، 1348، 1353، 1361، 1383 و 1390 سال پایه شاخص تورم را تغییر داده است./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
مرکز آمار ایران نرخ تورم روستایی را اعلام کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرکز آمار نرخ تورم مواد خوراکی را بیش از 35درصد اعلام کرد/ تورم مسکن 48درصد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مرکز آمار نرخ تورم مواد خوراکی را بیش از 35درصد اعلام کرد/ تورم مسکن 48درصد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره گزارش مرکز آمار به کمیسیون در خصوص نرخ تورم گفت: بر اساس این گزارش در تیرماه شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.8 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 35.4 درصد است.

علی محمد احمدی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان آمار در تیرماه شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.8 درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 35.4 درصد است، گفت: طبق این آمار در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین افزایش ماهانه مربوط است به گروه نان و غلات با 10.2 درصد، گروه شیر و پنیر و تخم مرغ با 8 درصد ، گروه میوه و خشکبار با 7.5 درصد و گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنان با 6.5 درصد.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز آمار همچنین شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در تیر ماه 91 به رقم 398.5 رسید که 2.5 درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد ادامه داد: بیشترین سهم از این افزایش به ترتیب به گروه مسکن و آب و برق و گاز و سایر سوخت ها با 47.7 درصد، گروه بهداشت و درمان با 14.5 درصد و گروه  کالاها و خدمات متفرقه با 14.3 درصد متعلق است.

وی نرخ تورم در دو بخش مواد غذایی و مسکن را غیر طبیعی خواند و ادامه داد: افزایش نرخ تورم در دو شاخص مواد غذایی و مسکن در افزایش نرخ تورم کل بسیار تاثیر گذار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه رشد صعودی قیمت مصالح ساختمانی ادامه داد: توجیه مسئولان برای افزایش قیمت گوشت و مرغ افزایش جهانی قیمت نهاده های این محصولات بود اما مصالح ساختمانی کاملا ساخت داخل هستند و کشور ما از صادر کنندگان مصالح ساختمانی است که افزایش قیمت در این بخش نمایانگر قصور مسئولان در کنترل بازار است.

احمدی با بیان اینکه اگر قانون هدفمندی یارانه هابه درستی اجرای می شد، شاهد چنین افزایش قیمت هایی نبودیم تصریح کرد: بخش مهمی از افزایش تورم در کشور مربوط به اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه ها بود، مسئولان در اجرای این قانون از تولید حمایت نکرده و یارانه این بخش را پرداخت نکردند و در تنظیم بازار کوتاهی کردند.

وی ادامه داد: این قصور باعث شد در فاز اول تورم ناشی از هدفمندی به بازار تحمیل شود و در فاز دوم اثراتش را بر بخش های مختلف تحمیل کند اگر در ابتدای اجرای  این قانون سهم تولید را مشخص می کردیم شاید دچار این مشکلات نمی شدیم.

احمدی تصریح کرد: مجلس نهم از ابتدای کار خود به طور مکرر وزرای اقتصادی را برای ارائه توضیحات در خصوص وضعیت اقتصادی دعوت کرد استدلال هایی از طرف وزیران اقتصادی برای افزایش قیمت در بخش های مختلف اعلام شد که بخشی قابل قبول و بخشی بویژه در عدم تنظیم بازار ارز و سکه غیر قابل قبول بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص احتمال ادامه افزایش صعودی نرخ تورم در کشور گفت: اقتصاد ما قابل کنترل است و می توان شوک تورمی وارد آمده به بخش های تولیدی را کنترل کرد اما اگر روند کنونی ادامه یابد نرخ تورم هم به همین سرعت افزایش می یابد.  

به گزارش خبرنگار مهر پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به تیرماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ماه 1390 معادل 22.9درصد بوده است.

در جلسه هفته گذشته رئیس سازمان آمار با کمیسیون برنامه و بودجه هم تورم امسال 26.2 درصد اعلام شد که تورم در دو بخش مسکن و مواد غذایی تاثیر به سزایی در افزایش نرخ تورم  داشته است./مهر