اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مسئولان چگونه اجازه دادند ایران140پرواز کند؟



اخبار ,اخبار اقتصادی ,هواپیما ایران 140

 

اخباراقتصادی - ایران ‌140 اجازه پرواز نداشت

تولید این هواپیما مقرون به‌صرفه و اقتصادی نبوده و هواپیمایی كشوری پرواز این هواپیما را تایید نكرده است. به ایرلاین‌ها هم ابلاغ شده كه از این هواپیما استفاده نكنند. حال چه اتفاقی افتاده كه این هواپیما پرواز كرده است. سوال اینجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه این هواپیما پرواز كند آن هم پرواز مسافری

یك هواپیما سقوط كرد تا رسانه‌ها به فكر وضعیت صنعت حمل‌و‌نقل كشور بیفتند، پیش از آن اما كمتر رسانه‌ای از وضعیت حمل‌و‌نقل و اثرات تحریم‌ها صحبت می‌كرد. بیشتر اخبار رسانه‌ای ما منحصر به نقل قول‌های تكراری از دولتمردان بود. دولتمردانی كه سال‌ها پیش، از كاغذ پاره بودن تحریم‌ها صحبت می‌كردند بدون آنكه به تقویت توان داخلی كشور بپردازند.

 

هواپیمای سپاهان‌ایر روز گذشته ساعت 9:18 بر فراز فرودگاه مهرآباد دیده شد و با چرخشی 180درجه‌ای به سمت جاده فتح حركت كرد اما با انفجاری مهیب دم هواپیما وسط جاده جا ماند، همه این حوادث چند ثانیه بیشتر طول نكشید. دود غلیظی شمال فرودگاه مهرآباد؛ جاده فتح وخیابان گلها در تهرانسر را فرا گرفت اما این دود سال‌ها پیش از صنعت حمل‌و‌نقل كشور برخاسته بود ولی هیچ كس آن را ندیده بود. بیش از هر چیز همه به واردات ماشین‌ها و هواپیماهایی پرداختند كه فاقد كیفیت بود.

به گزارش آرمان، صنعت حمل‌و‌نقل كشور یكی از آسیب‌دیده‌ترین بخش‌هایی بود كه كشور ما در چند سال اخیر شاهدش بود. حال برخی رسانه‌ها اشكال را در دولت یازدهم می‌بینند در حالی كه دولت یازدهم یك سالی است كه صنعت بیمار حمل‌و‌نقل كشور را به ارث برده است.

محمود جامساز اقتصاددان معتقد است كه روند حركت و تحرك دولتمردان در گذشته و امروز به گونه‌ای نبوده و نیست كه صنایع كشور را مدرن كند. ما كه سال‌ها كالای چینی وارد می‌كردیم. اكنون باید انتظار داشته باشیم كه روند موجود به دولت یازدهم هم سرایت كند.

 

جمشید پژویان اقتصاددان نیز معتقد است تحریم‌ها به كشور آسیب رساند اما بیش از هر چیز مدیریت ناكارآمد كشور را در 10سال اخیر دچار مشكل كرده است بنابراین نباید مسئولین فعلی را مقصر شناخت. ما باید آثار و تبعات تحریم را بپذیریم اما كسی كه بیش از همه از صنعت هوایی كشور اطلاع دارد وزیر مقتدر دولت اصلاحات است.

 

به گمان بسیاری در دوران او بود كه صنعت حمل‌و‌نقل كشور توانست نفس بكشد. احمد خرم، وزیر اسبق راه در گفت‌وگو با آرمان به تشریح وضعیت صنعت حمل‌و‌نقل كشور پرداخت. او معتقد است تحریم‌ها، بر كشور ما آثار و تبعات متفاوتی داشته و دارد.

 مسئولان چگونه اجازه دادند ایران140پرواز کند؟
وزیر اسبق راه و ترابری با تشریح مشكلات صنعت حمل‌و‌نقل كشور گفت: ما باید به نوسازی صنعت حمل‌و‌نقل كشور می‌پرداختیم. متاسفانه در سال‌های گذشته به توسعه صنعت حمل‌و‌نقل كشور نپرداختیم. بهانه این بود كه تحریم‌ها مانع نوسازی است اما می‌شد تحریم‌ها را دور زد یا حتی می‌توانستیم به توان داخلی تكیه كنیم.مهم‌ترین مساله ما این است كه مسئولین تصمیماتشان را سریع نمی‌گیرند، یعنی توان تصمیم‌گیری برخی‌شان ضعیف است.

 

مساله دوم بی‌توجهی دولت‌ها به ناوگان حمل‌و‌نقل كشور است. سومین مساله‌ای كه باعث كهنه شدن و فرسوده شدن ناوگان شده، آزادنشدن قیمت بلیت‌های هواپیماست. همیشه دولت دست روی قیمت بلیت‌ها گذاشته و نگذاشته است كه قیمت آنها آزاد شود. مساله چهارم، هواپیمای آنتونوف140 یا همان ایران140 است. شما می‌دانید كه این هواپیما تنها هواپیمای مسافری است كه ما توان تولید آن را به كمك اوكراین داریم.

 

تولید این هواپیما مقرون به‌صرفه و اقتصادی نبوده و هواپیمایی كشوری پرواز این هواپیما را تایید نكرده است. به ایرلاین‌ها هم ابلاغ شده كه از این هواپیما استفاده نكنند. حال چه اتفاقی افتاده كه این هواپیما پرواز كرده است. سوال اینجاست كه مسئولان چگونه اجازه دادند كه این هواپیما پرواز كند آن هم پرواز مسافری؛ اگر پرواز نظامی رخ داد مسلما قضیه دیگری است و ریسك آن را نهادهای نظامی باید بپذیرند اما هواپیمایی كشوری، استانداردهای جهانی خود را دارد؛ بنابر این استاندارد‌های جهانی برای یك پرواز باید شرایطی محقق شود.

 

اگر هواپیمای دیروز بر خلاف این استانداردها پرواز كرده بنابراین مسئولان باید تخطی از قانون را مورد بررسی قرار دهند. احمد خرم در ادامه افزود: نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل حمایت جدی و اراده دولت را می‌خواهد. ناوگان فعلی حمل‌و‌نقل كشور ناوگانی نیست كه بشود در شرایط فعلی مسافر را با آن جابه‌جا كرد. راه به‌روزسازی صنعت حمل‌و‌نقل كشور برداشتن پول از صندوق توسعه است باید منابع مالی جدیدی به صنعت حمل‌و‌نقل تزریق شود بنابراین هیچ‌كس نمی‌تواند تمام مشكل را در تحریم‌ها ببیند. البته هیچ‌كس منكر نقش تحریم‌ها نیست.

 نقش تحریم‌ها
وزیر راه دوران اصلاحات سپس به نقش تحریم‌ها پرداخت و گفت: به نظرمن تحریم‌ها آثار و تبعات منفی زیادی بر اقتصاد ما دارد اما آیا ما تبعات آن را پذیرفته‌ایم. وزیر اسبق راه در ادامه افزود: در زمینه تجارت، حمل‌و‌نقل و صنعت کشور ضعیف شده به‌خصوص در 3-4 سال اخیر فشار خیلی سنگین بوده، این که طاقت ملت بیش از این حرفهاست حرف درستی است ولی نتیجه درستی از یک برنامه نیست. حدود 4سال پیش گزارشی تهیه کردم و به شورای راهبردی حمل‌و‌نقل مجمع تشخیص مصلحت دادم.

 

ابتدا یک گزارش بود و در جلسه از من خواستند مکتوب کنم، در 4 صفحه مکتوب کردم و بعداً خواستند که آن را جامع‌تر کنم و من در 17صفحه آن را کامل کردم. این گزارش نشان می‌داد که در سال90، هزینه و خسارت ناشی از تحریم‌ها که هنوز قطعنامه‌ها کامل نبود، تحریم‌ها و فشارهای یکجانبه آمریکا و اروپا اعمال نشده بود به نظر می‌رسید سالانه حدود 102میلیارد دلار است، من سال 91 آن را به‌روز کردم حدود 160میلیارد دلار و سال92 آنچه قابل محاسبه جمع زده و به رقم درآورده شد حدود 200 میلیارد دلار می‌شد.

 

آقای روحانی هم فکر می‌کنم این تبعات را می‌داند چون قبلاً هم دست‌اندرکار مذاکرات بوده و تاثیراتش را می‌بیند چرا که بیشترین عمر خدمتی خود را به موضوع روابط خارجی و حل مسائل تحریم صرف کرده‌اند.

خرم ادامه داد: ممکن است بپرسید از کجا می‌گویید 100میلیارد دلار یا  160میلیارد دلار. توسعه و رشد اقتصادی کشورمان با یک آهنگی در حال حرکت بود. از میانگین3 درصد رشد اقتصادی در دولت قبل از خاتمی به 8/ 4، 5 /6 و 4 /7 در دوران خاتمی رسیدیم. با 4/ 7 دولت به آقای احمدی‌نژاد تحویل شد و با منهای6 /5 تحویل گرفته شد. وی ادامه داد: رشد اقتصادی 4 /7درصد و 8 درصد برنامه چهارم باید 10سال ادامه پیدا می‌کرد تا کشور به لحاظ اقتصادی جان بگیرد.

خرم با بیان اینکه مقصر دولت‌های نهم و دهم هستند، تصریح کرد: تبعات آن دامن دولت آقای روحانی را گرفته است. اینکه الان بیاییم وضیت موجود را بررسی کنیم و راهکار بدهیم و اگر راهکار داده نشد یا با تأخیر انجام شد به گردن دولت بیندازیم بی‌انصافی و برخورد سیاسی‌کارانه است ولی یک کارهایی را کاملاً می‌شود انجام داد. وزیر راه دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: الان در جریان پروژه‌ای برای نوسازی ناوگان باری کشور هستم. 10ماه است که داریم پیگیری می‌کنیم و کار هم برای نوسازی و هم برای توسعه ناوگان کاملاً عملی است این اتفاق اولاً کارخانه‌های خودروی دیزلی را فعال می‌کند. ایران خودرو دیزل، زامیاد، سایپا دیزل، اینها فعال می‌شوند.

 

دوم اینکه هزینه‌های حمل‌و‌نقل پایین می‌آید. وزیر اسبق راه افزود: کامیون بالای 25 سال، 70لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‌کند. کامیون‌‌های جدید 33 لیتر مصرف می‌کنند یعنی هر ماشینی که نوسازی می‌شود مصرف آن نصف می‌شود و همچنین 2 تن بار اضافه‌تر می‌تواند بزند. وزن کشنده کامیون 25سال پیش 2تن بیشتر از کامیون‌های امروز است و 2 تن هم به بارش اضافه می‌شود یعنی پروژه واقعاً اقتصادی می‌شود. در حد اینکه 10هزار دستگاه وارد کشور شود همه چیز برای آن آماده است. خرم با تاکید بر اینکه دولت تصمیم نمی‌گیرد، دلیل آن را این‌گونه بیان کرد که وزرا می‌ترسند تصمیم بگیرند و دقیقا به همین دلیل است كه نه وزیر صنعت می‌تواند برای هواپیمای سقوط كرده تصمیم بگیرد و نه وزیر راه.

 فرسودگی صنعت حمل‌و‌نقل كشور
وی در ادامه تاکید کرد: معتقدم صنعت حمل‌و‌نقل هوایی از این مزیت برخوردار است که نقاط کمتر توسعه‌یافته کشور را به توسعه برساند اما یکی از مشکلات اساسی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی، فرسودگی ناوگان است. فرسودگی هم نگران‌‌کننده و هراس‌‌آفرین است. به‌دلیل این فرسودگی نه‌ تنها مصرف قطعه که خواب هواپیماها نیز بالا رفته است. بنابراین نوسازی ناوگان و نوسازی تجهیزات ناوبری که اکنون دیگر به‌دلیل فرسودگی کارایی خود را از دست داده یکی از چالش‌های اساسی است.

 

خرم افزود: این تجهیزات متعلق به دو نسل پیش است. در واقع دو فاکتور مهم، تحت‌تاثیر فرسودگی ناوگان است. نخست، تعداد مسافری که در طول سال جابه‌جا می‌شود و فاکتور دیگر نیز بهره‌وری هواپیماست. اینکه هواپیما در 24ساعت به‌طور متوسط چند ساعت در پرواز است که این فاکتور در نرخ‌گذاری بسیار تعیین‌کننده است. عوامل متعددی در افت این شاخص موثرند و فقط برنامه‌ریزی ایرلاین‌ها در آن دخیل نیست. این می‌تواند به‌دلیل بی‌برنامگی شرکت فرودگاه‌ها و هواپیمایی کشوری و همچنین بی‌توجهی دولت و مجلس هم باشد.

 چه باید كرد؟
خرم تاکید کرد: روز گذشته هم هواپیمایی سقوط كرد و حدود 40نفر كشته شدند لزومی ندارد که در این وضعیت هواپیما خریداری کنیم اما می‌توانیم همین هواپیماهای موجود را سرپا نگه داریم. این امکان باید برای ایرلاین‌های داخلی فراهم شود که از طریق کشور‌های ثالث بتوانند پول‌های خود را منتقل کنند. دفاتر خارجی این شرکت‌ها، چه دفاتری که ایرانی است و چه آنها که پیمانکار ما هستند در پرداخت‌ها دچار مشکل هستند. این مساله را باید به هر شکلی حل کرد. وزیر اسبق راه ادامه داد: اما دید‌گاه من این است که راه برون‌رفت از این وضعیت تعامل با دنیاست. یعنی باید تغییراتی در روش‌ها و رفتار‌های خود ایجاد کنیم. باید تا آنجا که ممکن است و منافع ملی اجازه می‌دهد از تقابل با دنیا که اجماع جهانی علیه کشور ایجاد می‌کند، پرهیز کرد.

اخبار اقتصادی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
دوستای خوبم دیگه نمیام اجازه ندارم بیام بهم اجازه نمیدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زاکانی: مردم و مسئولان اجازه نخواهند داد کسی از نامه رهبری درباره برجام عدول کند



اخبار,اخبار سیاسی,لیرضا زاکانی

رییس کمیسیون وی‍‍ژه برجام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان نظام و مردم اجازه نخواهند داد کسی از نامه رهبری در خصوص برجام عدول کند، گفت: باید شروط رهبری، شورای امنیت ملی و مجلس در مورد برجام به دقت رعایت شود؛ زیرا برجام سندی پر از ابهام است.»

علیرضا زاکانی شامگاه چهارشنبه در مسجد ارشاد اهواز با بیان اینکه آمریکا خواستار بدست‌گیری اداره جهان است، اظهار کرد: آمریکا هر چیزی که مانع از این هدف شود را بر نمی​تابد و از هر ظرفیتی، چه زور یا شیطنت و نفوذ برای تحقق این خواسته خود استفاده می​کند.

وی افزود: در مقابل ایران اسلامی قرار دارد که به دنبال تمدن نوین اسلامی است و نگاه جهانی هم دارد و زمینه ساز ظهور است، اما نگاه جهانی ما بر خلاف آمریکا، اسلامی با حمایت از مستضعفان است.

رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به اینکه آمریکا برای ما مزاحم است، گفت: آمریکا در جهان به دنبال منافع خود است و تنها به آن توجه می​کند و برای تمام کشورها مزاحم و به​شدت بدقول است و تمام آنچه را در توافق ژنو متعهد شده فراموش کرده است. نباید به آمریکا امیدوار بود؛ برخی آنقدر به آمریکا امید دارند اما به ارکان انقلاب امیدوار نیستند.

زاکانی با بیان اینکه دو نوع نگاه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: یک نگاه بر ارزش​های انقلاب تاکید دارد و معتقد است که نباید از این آرمان​ها فاصله گرفت و از تمام ظرفیت داخلی باید استفاده کرد.

 

اما نگاه دیگر اعتقاد دارد که نمی​توان انقلاب و مسیر آمده را ادامه داد و باید مشکل با غرب و آمریکا را حل کرد.

وی ادامه داد: برخی در داخل کشور بیان می​کنند که غرب و آژانس اتمی از ما شفافیت می​خواهد، چرا حرف نادرست می​زنند.

 

آیا در این 12 سال تنها شفافیت از ما می​خواستند؛ مگر آقای البرادعی رییس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه رسمی ننوشتند که برنامه هسته​ای ایران مشکلی ندارد، اما پس از آن قطعنامه​ها علیه کشور صادر شد.

رییس کمیسیون بررسی برجام در مجلس عنوان کرد: کسانی که چنین توصیه​هایی می​کنند خود را با اندیشه​های امام(ره) بسنجند؛ نگاهی در برجام مبتنی بر اعتماد و این که آمریکا با ما مشکلی ندارد، موجب ابهاماتی در آن شده است.

 

ما زحمات را ندیده نمی​گیریم اما باید کامل شود. اگر توصیه​های رهبری، شورای امنیت ملی و مجلس رعایت نشود خطرات بسیاری در برجام وجود دارد که منافع ملی ما را تحت الشعاع قرار می​دهد.

زاکانی بیان کرد: یکی از پیش فرض​های مطرح شده برای قبول برجام این بود که فروش نفت کاهش یافته و اداره کشور قابل اداره نبود در حالی که فروش نفت در یک سال و نیم تا پیش از توافق ژنو و حتی پس از ژنو هم ثابت بود.

وی ادامه داد: همچنین دائما اعلام می​کردند ایران در معرض تهدید نظامی بود و با برجام سایه جنگ از کشور برداشته شد اما با بررسی در کمیسیون برجام چنین چیزی صحت ندارد.

 

تمام مسئولان در کمیسیون بررسی برجام مطرح کردند که آمریکا توان نظامی برای حمله ندارد و اگر ذره​ای توان داشت اقدام به عملیات می​کرد.

زاکانی با بیان اینکه پس از نامه رهبری کسی حق ندارد حرف​های قبلی را تکرار کند، گفت: رییس جمهور در نامه خود به رهبری اعلام کرده که تحریم​ها برداشته می​شود اما طبق برجام تنها بخشی از تحریم​ها برداشته می​شود و نه آنچه نظر رهبری است.

وی با تاکید بر این​که توجه و دقت یک اصل است که همه مسئولان به آن موظف هستند، بیان کرد: باید 9 ویژگی رهبری، 10 ویژگی شورای امنیت ملی و 9 ویژگی مجلس در مورد برجام به دقت رعایت شود؛ زیرا برجام سندی پر از ابهام است. مسئولان نظام و مردم اجازه نخواهند داد که کسی از نامه رهبری در خصوص برجام عدول کند.

نماینده مردم تهران با بیان این​که هم دولت و هم مجلس باید بدانند که راه پیشرفت در داخل کشور است خاطرنشان کرد: اگر قرار است اصلاحی انجام شود باید در فقر و تبعیض صورت بگیرد.

 

تا زمانی که فقر و تبعیض در کشور وجود دارد هیچ اتفاقی حاصل نمی​شود. پس از 30 سال از انقلاب 20 هزار کارتن خواب در تهران وجود دارد و این برای مسئولان خجالت​آور است.

زاکانی با اشاره به حواشی سخنرانی صالحی در مجلس گفت: تهدید به قتل در شأن یک نماینده مجلس نیست و ما این ادبیات را نمی​پسندیم، اما انتظار داشتیم آقای صالحی در مجلس می​گفتند که کدام بخش گزارش بررسی برجام اشکال دارد.

وی در خصوص نحوه تصویب برجام در مجلس بیان کرد: اقدام آقای لاریجانی قانونی اما نادرست بوده است، زمانی دو قطبی ایجاد می​شود که جامعه در ابهام به‌سر می​برد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این​که چندین سال است در سوریه، آمریکا با ایران در حال ستیز است، عنوان کرد: در مقابل تمام قدرت​های جهانی که در سوریه در حال جنگ هستند تنها ما بودیم که از حکومت سوریه حمایت کردیم؛ حتی روسیه هم به ایران پیغام داده بود که بشار اسد برود و این تنها رهبر انقلاب بودند که گفتند بشار اسد بماند و اگر این اراده نبود اکنون داعش در روسیه بود؛ اما اکنون داعش در حال از بین رفتن است و این برای کشور عظمتی است.

اخبار سیاسی - ایسنا