اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ 28 نفر در سواحل غرب مازندران



افزایش حادثه غرق شدن درمازندران,آمار غریق در مازندران,اورژانس 115 مازندران,

مرگ 28 نفر در سواحل غرب مازندران

سکوت مسئولان در افزایش آمار غریق در شرق، مرکز و غرب مازندران تمامی ندارد و این آمارها هر روز رو به فزونی است، بطوری که در آخرین حادثه، تعلل اورژانس 115 غرب استان در نجات یک شهروند، وی را به کام مرگ کشاند.

 به گزارش مهر، یک جوان نوشهری علیرغم وجود علائم کمرنگ حیاتی پس از یک ساعت نجات از دریا، در ساحل جان داد. علی بیژنی جوان 33 ساله نوشهری که به اتفاق خانواده اش عصر چهارشنبه برای استفاده از ساحل دریا آمده بود پس از آنکه متوجه شد یکی از بستگان در حال غرق شدن در دریاست بلافاصله وارد آب شد و بعد از نجات آن فرد، خود دچار امواج شد و نتوانست به ساحل برگردد و در دریا غرق شد. 

 

شاهد عینی این حادثه در گفتگو با مهر با اشاره به نحوه وقوع این حادثه گفت: حوالی ساعت 20 عصر به اتفاق یکی از دوستانم در حال قدم زدن در ساحل سیترا بودیم که با سرو صدا یک خانواده متوجه شدیم که یک نفر در دریا در حال غرق شدن است و با کمک برخی افراد و دقایقی بعد هم با حضور پرسنل نجات غریق پلاژ شهرداری این جسد از دریا بیرون کشیده شد.

 احمد ابراهیم پور افزود: به رغم اینکه ظرف یک ساعت از کشیدن جنازه و امدادهای اولیه گذشته بود، متاسفانه اورژانس 115 در محل حادثه حضور نیافته بود؛ به نحوی که خانواده متوفی مجبور شدند تا از طریق یک خودروی سواری پژو جسد را به بیمارستان انتقال دهند. 

 

این حادثه نمونه کوچکی از حوادث دریا و سرگذشت مشابه غرقی های امسال در سواحل مازندران محسوب می شود که با آغاز فصل شنا بارها بارها از طریق رسانه ها منتشر و شنیده می شود، اما در کنار همه تلاش های شبانه روزی پرسنل اورژانس، شاید در طرح این گزارش قصد آن وجود نداشته باشد که زحمات شبانه روزی پرسنل اورژانس نادیده گرفته شود، اما تاخیرهای غیر متعارف 115 در نوشهر بخشی از نارضایتی های عمومی را بوجود آورده است. 

 

ماموریت همزمان با یک آمبولانس علت تاخیر در امدادرسانی 

رئیس اورژانس 115 نوشهر در گفتگو با مهر با اذعان به تاخیر در حادثه عصر چهارشنبه افزود: اورژانس 115 تنها دارای یک خودرو آمبولانس بوده و نمی توان با یک خودرو به تمام شهرستان خدمات اورژانسی ارائه کرد. 

 

سید حیدر سیدآقایی افزود: در ساعت حادثه همزمان یک ماموریت دیگر نیز بسمت چالوس در حال انجام بوده که با توجه به مسافت از بیمارستان چالوس و ترافیک ناشی از برپایی بازار هفتگی سوی شهرداری نوشهر در محوطه پلاژ باعث شد تا تنها آمبولانس 115 نوشهر با تاخیر 45 دقیقه ای به محل حادثه حاضر شود.

 

 وی در پاسخ به این سئوال که چرا بیشتر مواقع مرکز ارتباطی 115 پاسخگو تلفن ها نیست گفت: متاسفانه نقص در زیرساخت تلفنه های 115 و در مجموع در تلفن های 3 رقمی در شهرهای غرب استان این مشکلات را بوجود آورده که مراتب بارها به شرکت مخابرات و زیرساخت ارتباطی منعکس شده ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 

 

مرگ 28 نفر در سواحل غرب مازندران 

رئیس هیئت نجات غریق غرب مازندران نیز در گفتگو با مهر درخصوص حادثه غرق شدن جوان نوشهری گفت: در صورتی که اوژانس 115 بموقع حضور می یافت و با انجام اقدامات اولیه درمانی نظیر احیا و اکسیژن‌ تراپی و شوک احتمال نجات حادثه‌دیده از مرگ وجود داشته است.

 حجت کیمیایی راد افزود: درحالی که هر روز شاهد افزایش مسافر به شهرستان های غرب مازندران برای استفاده از طرح های سالمسازی دریا هستیم اما متاسفانه هنوز مسئولان دغدغه ای برای تخصیص تجهیزات اولیه ندارند. 

 

وی با بیان اینکه ناجیان نوشهری از کمترین تجهیزات ایمنی برای نجات گردشگران برخوردار هستند افزود: وجود جت اسکی در انتقال سریع غریق از دریا، امکانات غواصی و تجهیزات سی پی آر به عنوان عملیات حیات بخشی و تنفس مصنوعی نقش ویژه ای در امدادرسانی و نجات غرق شدگان احتمالی دارد. وی با بیان آمار غرقی ها در غرب مازندران افزود: از آغاز فصل شنا تاکنون 28 نفر در آبهای ساحلی این منطقه گردشگرپذیر غرق شدند و میانگین سنی قربانیان در دریا حدود ۲۵ سال بوده است.

 

 رئیس هیئت نجات غریق غرب مازندران با اشاره به وجود 163 نقطه حادثه خیز شناسایی شده در نوار ساحلی غرب مازندران، افزود: از مجموع این تعداد 62 نقطه در سواحل نوشهر، ۲۵ نقطه در چالوس ، ۱۷ نقطه در عباس آباد، 22 نقطه در تنکابن و ۲۵ نقطه نیز در رامسر واقع است.

 

 وی با هشدار به مسئولان استانی در پرداخت حقوق ناجیان اظهار داشت: به علت پرداخت نشدن کامل حقوق غریق نجات ها در سال گذشته، امسال اکثر نقاط حادثه خیز بدون حضور ناجیان در حال فعالیت است که می توان آمار غرقی ها را در غرب استان بشدت افزایش دهد. بر اساس آمار منابع رسمی از طول 365 کیلومتر نوار ساحلی دریای خزر در مازندران، حدود 48 کیلومتر مربوطه در  شهرستان نوشهر قرار دارد./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
پاکسازی سواحل مازندران توسط فعالان محیط زیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ براثر غرق شدگی درمازندران مرگ هزار و 74 نفر بر اثر غرق شدگی/مازندران رکورددار بیشترین غرق شدگی



مرگ براثر غرق شدگی درمازندران

مرگ هزار و 74 نفر بر اثر غرق شدگی/مازندران رکورددار بیشترین غرق شدگی

سال گذشته هزار و 74 نفر بر اثر غرق شدگی در كشور جان خود را از دست دادند.

حوادث - به گزارش  مهر،از كل فوتی های غرق‌شدگی در سال گذشته 892 نفر مرد و 182 نفر زن بودند؛ این در حالی است كه در سال 1390، 902 مرد و 170 زن بر اثر غرق شدگی در كشور جان باختند.

بر اساس آمارهای موجود در تابستان سال گذشته 517 نفر بر اثر غرق شدگی در كشور جان خود را از دست دادند كه حدود نیمی از كل غرق شدگان سال گذشته را در بر می گیرد. به طور كلی همواره در فصل تابستان با آمار بالای مرگ و میر ناشی از غرق‌‌شدگی به ویژه در سه استان مازندران، خوزستان و گیلان مواجه هستیم. در سال گذشته استان های مازندران با 215 فوتی، خوزستان 143 فوتی و گیلان 107 فوتی بیشترین موارد مرگ ناشی از غرق شدگی را داشته اند.

بیش از 90 درصد غرق شدگی ها خارج از محدوده مجاز است

بررسی های انجام شده نشان می دهد در سال گذشته 335 نفر در دریا غرق شده اند كه از این تعداد 275 مورد مربوط به دریای مازندران بوده است، همچنین 91.3 درصد از غرق‌شدگی‌های دریا، خارج از محدوده مجاز شنا اتفاق افتاده. بنابراین با توجه به نزدیكی تعطیلات مدارس و آغاز سفرهای تابستانی، برنامه ریزی مناسب در زمینه آماده سازی مناطق ایمن برای شنا و اطلاع رسانی مناسب می تواند نویدبخش تابستانی فرح بخش و به دور از حوادث ناگوار برای مسافرین این مناطق باشد.

بر اساس آمارها از كل موارد غرق شدگی در سال گذشته، 335 نفر در دریا، 120 نفر در كانال های آب، 111 نفر در استخر ها، 96 نفر در دریاچه های مصنوعی و اطراف سدها، 41 نفر در دریاچه های طبیعی و 371 نفر در سایر مكان ها كه بیشتر رودخانه ها بوده، جان باخته اند.

یاد آور می شود طی 10 سال گذشته، تلفات غرق شدگی، آماری بین حداقل یکهزار و هفت در سال 1388 تا حداكثر یکهزار و 515 در سال 1382 داشته، سال گذشته نیز آمار غرق شدگی با یكهزار و 74 مورد جزو سال هایی است كه كمترین میزان غرق شدگی را داشته است.

گفتنی است بر اساس آمارهای موجود در دی ماه سال گذشته بیشترین رشد را در آمار تلفات غرق شدگی داشتیم به نحوی كه این عدد از 18 فوتی در سال 1390 به 34 فوتی در سال گذشته رسید./مهر