اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در بافق +عکس


رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق گفت: به فاصله کمتر از ۱۵ روز از مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان و مرگ پلنگی دیگر بر اثر برخورد با خودرو در جاده خرم آباد – الشتر،هشتمین قلاده از این گونه ارزشمند در سال جاری این بار در شهرستان بافق استان یزد از طبیعت کشور حذف شد.

خبرگزاری مهر: رییس اداره محیط زیست شهرستان بافق گفت: به فاصله کمتر از ۱۵ روز از مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان استهبان و مرگ پلنگی دیگر بر اثر برخورد با خودرو در جاده خرم آباد – الشتر،هشتمین قلاده از این گونه ارزشمند در سال جاری این بار در شهرستان بافق استان یزد از طبیعت کشور حذف شد.

سید جلال موسوی با بیان این مطلب افزود: بعد از ظهر روز جمعه ۱۳۹۲/۹/۲۲ یکی از اهالی روستای قطرم واقع در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مرگ یک پلنگ در این روستا را به اداره محیط زیست شهرستان بافق اطلاع داد.

به گفته وی، به دنبال این گزارش نیروهای یگان محیط زیست عازم روستای مذکور شده اما متوجه شدند پس از تاریک شدن هوا و پیش از رسیدن محیط بانان، لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس مفقود شده است.



تصویر تهیه شده از لاشه پلنگ ایرانی توسط یکی از اهالی روستای قطرم بافق، پیش از مفقود شدن لاشه

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بافق اظهار داشت:  پس از رسیدن به روستا و مراجعه به محل مرگ پلنگ متوجه شدیم لاشه پلنگ که در داخل روستا و در فاصله بیست متری از خانه های روستایی توسط یکی از اهالی روستا مشاهده شده بود، لحظاتی پیش از حضور محیط بانان توسط افراد ناشناس مفقود و احتمالا معدوم شده است.

 موسوی تصریح کرد:  تنها از روی تصاویری که توسط یکی از افراد محلی از لاشه حیوان تهیه شده بود متوجه شدیم که پلنگ مذکور، پلنگی بالغ بوده و با توجه به عدم وجود آثار گلوله و رد خون، به احتمال فراوان دلیل مرگ این حیوان، عاملی غیر از شلیک گلوله بوده است اما علت مرگ این پلنگ هنوز مشخص نشده و این موضوع در دست بررسی است.

وی افزود: اکنون تحقیقات برای شناسایی عوامل مرگ و مخفی کردن  لاشه پلنگ در جریان است و بزودی علت این حادثه روشن خواهد شد.


ویدیو مرتبط :
مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در سیاهکل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در لردگان +عکس


پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت: متاسفانه پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف گردید.

تابناک:  پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران نوشت: متاسفانه پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف گردید.

محیط بان "امید عزت پور" تصویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده است را برای ما ارسال نمودند. هنوز از علت و جزئیات مرگ این پلنگ اطلاعاتی در دست نیست.

کیوان هوشمند با بیان اینکه در ماه جاری برای دومین بار  پلنگ دیگری از طبیعت کشور حذف شد افزود: یکی از محیط بانان منطقه تصاویری از لاشه یک پلنگ که در دره آنجو از توابع شهرستان لردگان یافت شده  ارسال کرده اما هنوز از علت و جزئیات مرگ این پلنگ اطلاعاتی در دست نیست.



هومان خاکپور کارشناس منابع طبیعی چهار محال بختیاری نیز با تأیید این خبر به مهر گفت: هیچ آثاری از تیر خوردن بر جسد این پلنگ مشاهده نمی شود و به احتمال زیاد در اثر مسمومیت تلف شده است.

به گفته وی، متأسفانه افراد محلی در خصوص زمان دقیق مرگ، سن و جنس این پلنگ با محیط زیست همکاری نمی کنند و لی انچه مسلم است اینپلنگ چندین بار به دامهای روستاییان این منطقه حمله ور شده لذا به نظر می رسد طعمه گذاری و سمی کردن طعمه علت اصلی مرگ این پلنگ باشد.

به اعتقاد خاکپور در حال حاضر وضعیت این گربه سان در کشور بسیار وخیم است و حتی گاهی به نظر می رسد ضریب حفاظت یوزپلنگ در کشور نسبت به پلنگ بالاتر است چون حداقل امار درستی در مورد جمعیت این گونه وجود دارد و پروژه های حفاظتی مناسبی برای آن تعریف شده است.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: اما در مورد جمعیت پلنگ نه آمار دقیقی وجود دارد و نه پروژه حفاظتی خاصی برای پایش آن تعریف شده است : همچنین نسبت به  اهمیت و کمیاب بودن پلنگ برای جوامع محلی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی خاصی انجام نشده و به نظر می رسد باید برنامه های حمایتی این گونه تا دیر نشده آغاز شود.

دره آنجو در روستای آنجو از توابع شهرستان لردگان قرار دارد. این دره شامل ۱۳ آبشار با ارتفاعی بین ۸ تا ۳۰ متر است.