اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ سالانه 41 هزار نفر به دلیل سرطان در کشور/ آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان



اخبار ,اخبار اجتماعی , سرطان

 

اخبار اجتماعی - مرگ سالانه 41 هزار نفر به دلیل سرطان در کشور/ آلودگی هوا عامل بروز 3 نوع سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید براینکه اثرات آلودگی هوا در بروز سرطان از مصرف دخانیات بیشتر است، گفت: جمعیت مبتلایان به سرطان در کشور از 11 درصد به 15 درصد افزایش یافته و کشنده‌ترین سرطان در مردان سرطان معده و در زنان سینه است.

دکتر اسماعیل اکبری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه 4.6 بیماران مبتلا به امراض مزمن پس از درمان به زیر خط فقر و 10 درصد آنها وارد اقتصاد فلاکت بار می‌شوند، افزود:  این وضعیت در بیماران مبتلا به سرطان دو برابر می‌شود به این معنا که حدود 10 درصد افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند زیر خط فقر قرار دارند و حدود 20 درصد آنها به وضعیت اقتصاد فلاکت بار خواهند رسید.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه معمولا ابتلا به سرطان در سنین بالای 50 سال مشاهده می‌شود، اظهار داشت: عوامل مختلفی در بروز سرطان موثر است که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات اشاره کرد. در سال 82 حدود 7.8 درصد از جمعیت مردان و 3.2 درصد از جمعیت زنان کشور دخانیات استعمال می‌کردند این رقم در سال‌های اخیر به 15 درصد افزایش یافته است.

وی جمعیت زنانی که در سال‌های اخیر به مصرف دخانیات روی آورده‌اند را 6 درصد ذکر کرد و ادامه داد: مصرف قلیان نیز در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است که مضرات آن در حد سیگار است؛ چراکه در هر قلیان به غیر از توتون از مواد شیمیایی خطرناک دیگری استفاده می‌شود که نگران کننده است.

مهمترین عامل ایجاد کننده سرطان
اکبری، آلودگی هوا را از دیگر عوامل موثر در بروز سرطان نام برد و یادآور شد: تاکنون جرات بیان اثرات مضر آلودگی هوا بر بروز سرطان را نداشتیم ولی مطالعات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد که آلودگی هوا در بروز سرطان موثر است.

وی آلودگی هوا را ناشی از ذرات معلق و سوخت‌های فسیلی عنوان و خاطر نشان کرد: در سال 2012 اثرات ذرات معلق در ایجاد سرطان به اثبات رسید از این لحاظ ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم.

این محقق با تاکید بر اینکه اثرات آلودگی هوا بر بروز سرطان از دخانیات بیشتر است، توضیح داد: اگر 10 فرد سیگاری باشند ممکن است 3 نفر آنها مبتلا به سرطان شوند ولی در وضعیت آلودگی هوا همه افراد ممکن است درگیر این بیماری شوند.

بیشترین سرطان‌ها در حالت آلودگی هوا
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به بیشترین نوع سرطان‌ها در صورت افزایش آلودگی هوا، اظهار داشت: آلودگی هوا تقریبا در بروز همه انواع سرطان‌ها موثر است ولی شایع‌ترین نوع آن سرطان ریه، پروستات و خون است که به ترتیب بیشترین شیوع را در کشور دارد.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور
اکبری به بیان آمارهای مرگ ومیرهای ناشی از سرطان در کشور پرداخت و ادامه داد: حدود 85 هزار نفر در سال به بیماران سرطانی کشور اضافه می‌شود و 41 هزار نفر در سال بر اثر بیماری سرطان فوت می‌کنند.

وی به کشنده‌ترین سرطان‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: کشنده‌ترین سرطان‌ها در مردان سرطان معده و کشنده‌ترین سرطان در زنان سرطان سینه است. علاوه بر این شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان سرطان سینه است که در سال 5 مرگ بر اثر این بیماری گزارش شده است.

به گفته این محقق در سال گذشته 41 هزار نفر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشتند.

بررسی قدرت کشور در درمانی و پیشگیری از سرطان
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تاکید بر اینکه در درمان بسیاری از سرطان‌ها توان درمان را داریم، ادامه داد: در عین حال در زمینه مهار و پیشگیری از سرطان ضعیف هستیم.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر ابتلا به سرطان در یزد و ابتلای سالانه 1500 نفر به سرطان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ سالانه ۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس: سالی ۳ هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

مهرداد بائوج لاهوتی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی مجلس ( خانه ملت ) با اشاره به تردد 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح تهران، گفت: اقداماتی نظیر زوج و فرد کردن اتومبیل ها هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

لاهوتی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: در همه جای دنیا برای کاهش آلودگی هوا از یک نسخه مدرن و قابل اجرا استفاده می شود اما متاسفانه در کشورمان تاکنون هیچ مسئولی نتواسته آن طور که باید وشاید در کاهش مشکلات زیست محیطی راهکار موثر ارائه دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا در تهران، افزود: اینکه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش آلودگی هوا را نیازمند یک پروسه 10 ساله می داند اصلا رویکرد مناسبی برای رفع این مشکل نیست، زیرا در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومی عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا وجود دارد که متاسفانه به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه سالی 3 هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: رئیس سازمان محیط زیست به عنوان یک عضو هیات دولت باید خواهان ایفای نقش موثر دولت در حمل ونقل عمومی باشد، به عبارت بهتر دولت باید در 50 درصد ساخت مترو سهیم باشد؛ همچنین باید جلوی تردد خودروهای آلاینده به هر نحو ممکن گرفته شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح شهر فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه هر موتور سیکلت در پایتخت حدود 7.5 گرم گاز تولید می کند که این مقدار حدود 4 برابر گاز تولیدی یک خودرو است؛ بنابراین مسئولان باید از راهکارهای غیرکارشناسی نظیر زوج وفرد کردن اتومبیل ها در جهت کاهش آلودگی هوا پرهیز کنند.

بائوج لاهوتی با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی سلامت جامعه باید راهکارهای کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند، گفت: هرچند که در دولت‌های گذشته نیز هیچ اقدام موثری در جهت برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی انجام نشده است اما در حال حاضر سازمان محیط زیست باید پیگیر مشکلات باشد زیرا با ابراز همدردی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست به طور حتم می‌توانند با استفاده از اهرم‌های قانونی از تردد خودروهای فرسوده  جلوگیری کنند، اما اینکه چراتاکنون هیچ اقدامی نشده متاسفانه سوالی است که مسئولان ذیربط هیچ پاسخی برای آن ندارند، بنابراین بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای تهران ساماندهی تردد خودروها در معابر شهری در کوتاه ترین زمان ممکن است.

رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش با تاکید براینکه کاهش آلودگی هوای تهران 10 سال طول می کشد گفت که سیاست‌های کاهش آلودگی هوا از سال 84 تا کنون اجرا نشده است.

اخبار اجتماعی - خبرگذاری صداوسیما