اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرگ زائر همدانی در مسجد الحرام(+عکس)



قسمت زائر همدانی  مرگ در مسجد الحرام بود. در پی بارش شدید باران در مکه و طوفان در این منطقه یک جرثقیل که برای امور ساختمانی در نزدیکی مقام ابراهیم قرارداشت بر سر زائران حاضر در مقام ابراهیم سقوط کرد و موجب جان باختن تعدادی از زائران حج شد. عربستان سعودی در حال اجرای طرح توسعه مسجد الحرام تا 400 هزار متر مربع است، به همین دلیل تعداد بسیاری جرثقیل در اطراف مسجد الحرام وجود دارد.

اخبار,اخباربین الملل,حادثه خونین مسجد الحرام

 

بنا برگفته های رئیس حج و زیارت استان همدان در این حادثه 150 تن تا کنون جان باخته اند که یک تن از آنها از زائران ایران و از کاروان استان همدان بوده است.


لازم به ذکر است، در این حادثه متأسفانه یک زائر ایرانی به نام مرحوم سیف‌ا... اسدی مینا، اهل روستای عرب‌لو همدان متولد 1349 از کاروان 33021 جان باخته که در حال حاضر جنازه وی به کشور منتقل نشده و بنا بر گفته یک منبع آگاه انتقال جنازه مرحوم اسدی مینا منوط به رضایت و اجازه خانواده مرحوم است.


گفتنی‌ است؛ روز گذشته نیز مجلس ترحیم این مرحوم در روستای عرب‌لو  برگزار شد.


محسن ساغرچی در گذشت این زائر را تسلیت گفت و بیان کرده است: 23 ایرانی مجروح این حادثه در بیمارستان های مکه بستری شدند که البته در بین مجروحان زائر همدانی نداریم. رئیس جمعیت هلال احمر شمار زائران ایرانی حادثه دیده در مسجد الحرام را 32 نفر اعلام کرده است. مجروحان ایرانی این حادثه از استان های اصفهان، تهران، کرمان، مازندران، آذربایجان شرقی و البرز زخمی بوده اند.


رئیس سازمان حج و زیارت کشور هم در این باره گفت: با تلاش نیروهای امدادی و ستادی، پزشکان، هلال احمر و دیگر دست اندرکاران مربوطه، وضعیت زائران مجروح ایرانی حادثه سقوط بالابر در مسجد الحرام به حال عادی بازگشته و تاکنون ۲۵ نفر از آنها از بیمارستان مرخص شده اند.


سعیداوحدی خاطرنشان کرد: 6 زائر ایرانی نیز به علت شدت جراحات و دست و پا شکستی اکنون در بیمارستان ملک الفیصل و نور عربستان بستری هستند.


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفته: یکی از مهمترین علل پایین بودن آمار حادثه دیدگان ایرانی، محرم شدن زائران ایرانی در ساعات اولیه بامداد است، در حالیکه این اتفاق در نزدیک زمان نماز مغرب و عشا رخ داده است.


همچنین اداره دفاع مدنی عربستان نیز در اطلاعیه ای، از مجروح شدن 238 زائر دیگر از کشورهای مختلف در اثر سقوط بالابر در مسجد الحرام خبر داده است. وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای آمادگی این وزارتخانه را برای اعزام تیم‌های تخصصی به عربستان و پذیرش مصدومان این حادثه از کشورهای دیگر از جمله هند، پاکستان و اندونزی اعلام کرد.


 رئیس آژانس دفاع شهری عربستان سعودی بادهای قوی و باران سنگین را علت سقوط جرثقیل عنوان کرده است.


 آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را ندارد
 آیت ا... مکارم شیرازی از مراجع تقلید در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام گفت: این حادثه نشان می‌دهد آل سعود توانایی اداره حرمین شریف را ندارد؛ کدام عقلی اجازه می‌دهد که در کنار مسجدالحرام، در ایامی که میلیون‌ها نفر حضور دارند شما جرثقیل به‌کار ببرید.


وی با انتقاد شدید از مدیریت حرمین شریفین افزود: این چه مدیریت و چه هوشی است که حرم امن الهی؛ بر اثر بی‌تدبیری شما همه، حاجی شهید شود.


این مرجع تقلید خطاب به علمای اسلام تاکید کرد: علمای اسلام باید حاکمان عربستان را نصحیت کنند؛ راه و روش اداره مسجدالحرام و حرمین شرفین صحیح نیست و باید تغییر کند.


یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با بیان اینکه حادثه سقوط بالابر در مسجد الحرام و کشته شدن صدها تن از حجاج ناشی از سهل‌انگاری آشکار دولت سعودی بود، گفت: وزارت امور خارجه مسئول دفاع از حقوق زوار ایرانی است و باید از دولت سعودی پاسخ بخواهد. فتح‌ا... حسینی افزود: وزارت امور خارجه ایران باید شدیدا پیگیر این موضوع باشد و خسارات جانی وارد شده به حجاج ایرانی را مطالبه کند. وزارت امور خارجه مسئول دفاع از حق و حقوق زوار ایرانی است و باید هرچه سریعتر از دولت عربستان سعودی پاسخ بخواهد.


 بی‌تدبیری مسئولان عربستان باعث مرگ حاجی همدانی شد
در همین رابطه نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس با ابراز تأسف از مرگ یک حاجی همدانی در طوفان دیروز مکه گفت: بی‌تدبیری در مدیریت مسئولان عربستانی باعث بروز این حادثه شد.


امیر خجسته در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری مرگ یک حاجی همدانی در اثر سقوط بالابر در پی طوفان روز گذشته مکه، گفت: در بین حجاجی که دیروز در مکه مکرمه دچار حادثه شدند یکی از حجاج همدانی بود که ابتدا دو پای او قطع شد و بعد به رحمت خدا رفت.  رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نهم، تصریح کرد: 110 کشته و نزدیک به 250 مجروح در عربستان بر اثر سقوط بالابر بیانگر این است که آن‌ها نمی‌توانند به خوبی میهمانان خانه خدا و حجاج بیت الحرام را  مدیریت کنند.


وی درخصوص پیگیری‌های لازم برای حل مشکل زائران مصدوم ایرانی، گفت: رئیس سازمان حج و زیارت به شدت پیگیر کارهای زائران ایرانی است اقدامات خوبی هم صورت گرفته" مسئولانی هم که در مکه حضور دارند خوب عمل کرده‌اند"امروز دیداری با همسر و برادران حاجی مرحوم ایرانی که اهل روستای عربلو همدان بود انجام شد و ضمن عرض تسلیت به آن‌ها قول داده شد تا هرچه سریع‌تر پیگیری کارهای او صورت گیرد تا مشکلات خانواده‌اش برطرف شود.


 مکه، قربانگاه حجاج در گذر زمان
حادثه سقوط یک جرثقیل در مکه، خاطره حوادث خونینی را زنده می کند که در سالهای گذشته به وقوع پیوسته است.


به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان حادثه روز جمعه سقوط یک جرثقیل در مکه مکرمه و کشته شدن دست کم 107 زائر، بار دیگر خاطره حوادث خونین سالهای گذشته و قربانی شدن حجاج بیت ا...الحرام را در این شهر در اذهان تداعی کرد.


در ژانویه 2006 ( دی 84) و در حالی که حدود 5/2 میلیون زائر در موسم حج در حال ورود به مکه بودند، یکی از ساختمانهای اطراف مسجد الحرام فرو ریخت و بیش از 76 حاجی جان خود را از دست دادند. در سال 2004 نیز هنگامی که حجاج به نزدیک پل جمرات هجوم آوردند، بیش از 251 نفر در روز عید قربان جان باختند. همچنین در سال 2003 حادثه ای مشابه رخ داد که در پی آن 14 حاجی در نخستین روز رمی جمرات در موسم حج، جان خود را از دست دادند. اما حادثه دردناکتر زمانی بود که در سال 1997 آتش سوزی در چادر حجاج در منی رخ داد و 343 حاجی را به کام مرگ کشاند. در سال 1998 ازدحام حجاج نزدیک پل جمرات سبب کشته شدن 119 نفر شد؛ همچنان که ازدحام حجاج در سال 2001 منجر به کشته شدن 35 نفر و در سال 1994 به کشته شدن 270 نفر منجر شد.


اما آمار بزرگتر از قربانی شدن حجاج، مربوط به سال 1990 است؛ زمانی که ازدحام حجاج در یکی از تونل های مکه 1426 قربانی برجای گذاشت. در این حادثه بیشتر قربانیان از اندونزی و ترکیه بودند.


همچنین در کشتار حجاج ایرانی به دست نیروهای امنیتی رژیم آل سعود در مکه و در موسم حج در سال 1987، حدود 400 حاجی به شهادت رسیدند. در سال 1989 نیز چندین بمب نزدیک مسجد الحرام منفجر شد که بر اثر آن یک حاجی کشته و 16 نفر زخمی شدند. مقامات سعودی در پی این حادثه 16 خارجی را به اتهام دست داشتن در این بمب گذاری به اعدام محکوم کردند.

 

اخبار,اخباربین الملل,حادثه خونین مسجد الحرام


اخبار اجتماعی - همدان پیام


ویدیو مرتبط :
مرگ 4 زائر عربستانی در مشهد :))))=)))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرگ 1300 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس


سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1300 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.