اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرد پشت پرده تظاهرات ضدایرانی + عکس



 

مرد پشت پرده تظاهرات ضدایرانی + عکس

 

پشت پرده تظاهرات این روزهای افغانستان را باید در کجا جست و جو کرد؟ یک منبع آگاه از برخی چهره های سابق پارلمان افغانستان به عنوان چهره پشت پرده تظاهرات های ضدایرانی در کابل پرده برداشت.

 

"نجیب الله کابلی" عضو سابق پارلمان افغانستان نقش بسیار موثری در تظاهرات های ضد ایرانی در افغانستان دارد.

این منبع آگاه افزود: نجیب الله کابلی متولد ۱۳۵۰ کابل است و هم اکنون نیز در این شهر زندگی می کند.

به گفته این منبع آگاه اخیرا برخی چهره های افغانستان از روابط ویژه کابلی با مقامات ناتو و آمریکایی ها خبر داده اند. به گفته منابع امنیتی افغانستان کابلی در ازای دریافت چندهزار دلار برای هر تظاهرات اقدام به جمع کردن افرادی برای توهین به مقامات ایران می کند..../ایران دیپلماتیک


ویدیو مرتبط :
پشت صحنه عکس برداری پوستر درام «مرد زیبا»

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرد پشت پرده مذاکرات آمریکا و ایران +عکس


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت "جیک سالیوان" دیپلمات 37 ساله آمریکایی و مشاور امنیتی جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا، مرد پشت صحنه گفت و گوهای محرمانه یک سال گذشته بین آمریکا و ایران بوده است.

عصر ایران: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت "جیک سالیوان" دیپلمات 37 ساله آمریکایی و مشاور امنیتی جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا، مرد پشت صحنه گفت و گوهای محرمانه یک سال گذشته بین آمریکا و ایران بوده است.

 سالیوان که نخست در سال 2008  در کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون فعالیت داشت و پس از پیروزی اوباما بر کلینتون در رقابت های درون حزبی به کمپین اوباما راه یافت، پس از انتخاب کلینتون به سمت وزارت خارجه همراه وی به آنجا رفت.

آسوشیتد پرس می نویسد" تابستان سال گذشته در حالی که جیک سالیوان همراه هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا در پاریس توقف کوتاهی کرد، بی سر و صدا ناپدید شد و چندین روز بعد سرو کله اش پیدا شد و در مغلوستان به هیلاری پیوست. سالیوان در آن چند روز با هوایپما به عمان رفته بود تا با هیات ایرانی ملاقات کند.

آسوشیتدپرس می نویسد یکی از مهمترین ویژگی های سالیون توانایی ناپدید شدن و ظاهر شدن بدون اینکه توجه کسی جلب شود، بود؛ به طوری که  تنها تعداد بسیار کمی از مذاکرات محرمانه با  ایران خبر داشتند و او حتی این مساله را از بسیاری از نزدیکانش مخفی نگه داشته بود.



سالیوان در کنار هیلاری کلینتون

آسوشیتد پرس می نویسد جلسه ماه جولای 2012  یکی از نخستین ارتباطات و دیدارهای رو در رو با ایران بود و سالیون شخصا در ایجاد این تعامل دولت اوباما با ایران نقش داشته است.

مقام‌های ارشد دولت اوباما پیشتر به آسوشیتد پرس گفته بودند که سالیوان به همراه چند مقام دیگر آمریکایی (از جمله ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا)در سال جاری میلادی دستکم پنج دیدار با هیات ایرانی داشته‌ است تا راه را برای توافق هسته‌ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5  هموار کند.

آسوشیتد پرس می نویسد در ماه مارس و درست یک ماه پیش از انتقال سالیوان از وزارت خارجه به کاخ سفید  وی به همراه ویلیام برنز  به طور مخفی و محرمانه  سوار بر هواپیمایی نظامی شد و به عمان سفر کرد. در عمان یک هیات از مقام‌های مذاکره کننده ایرانی در انتظار آن‌ها بودند٬ گروهی که به گفته آسوشیتد پرس اگرچه نگران این دیدار بودند٬ کنجکاو بودند تا امکان برقراری ارتباط میان دو دشمن دیرینه را بسنجند.

به نوشته آسوشیتدپرس دیدارهای 2012 و اوایل 2013 سالیوان با مقام‌های ایرانی بیشتر بر روی این مسئله متمرکز بود که آیا اصلا امکان آن وجود دارد که مقام‌های ایرانی و آمریکایی روزی با یکدیگر در یک اتاق حضور پیدا کنند؟ پس از آن‌که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران٬ حسن روحانی٬ سیاستمدار میانه‌رو پیروز شد٬ مسیر این گفت‌و‌گوها به سرعت تغییر کرد و بر روی برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شد.

سالیوان تحصیل کرده در رشته حقوق در دانشگاه «یِیل» کانتیکت و پژوهشگر دانشگاه آکسفورد بوده و مدتی را به عنوان دفتردار "استیون بریر" از قضات دیوان عالی ایالات متحده نیز فعالیت کرده است.

در جریان رقابت‌های اولیه انتخاباتی 2008  سالیوان ابتدا از نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات حمایت کرد و در تیم او به عنوان مشاور ارشد وارد فعالیت شد٬ اما سپس در جریان انتخابات عمومی به تیم باراک اوباما پیوست و مشاور ارشد این تیم شد.



سالیوان در جلسه مشاوران اوباما در کاخ سفید

به دنبال پیروزی باراک اوباما در انتخابات و انتصاب هیلاری کلینتون به سمت وزارت خارجه٬ سالیوان در وزارت خارجه مشغول به کار شد و به  سرعت به یکی از مشاوران مورد اعتماد خانم کلینتون تبدیل شد.

سالیوان تقریبا در تمامی 112 سفر خارجی خانم کلینتون٬ او را همراهی کرده است و نقش مهمی در جهت‌گیری سیاست خارجی دولت اوباما در قبال لیبی٬ سوریه و میانمار داشته است.

آسوشیتد پرس به نقل از نزدیکان سالیوان می نویسد: او دارای ثبات نظر و انسانی بسیار عملگراست و تقریبا از نظر خلق و خو شبیه به  اوباماست.

از سالیوان به عنوان یکی از گزینه های اصلی تصدی مقام" مشاور امنیت ملی" رییس جمهور در صورت حضور و پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا ، نام برده می شود.