اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مرد قدرتمند روسیه تا سال 2024 می ماند



 

مرد قدرتمند روسیه تا سال 2024 می ماند

 

اعلام حضور مجدد پوتین در كاخ كرملین

مرد قدرتمند روسیه تا سال 2024 می ماند

بالاخره پس از ماه ها حدس و گمانه ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه و به گمان بسیاری از ناظران امور روسیه مرد شماره یك این كشور ، در كنفرانس حزب حاكم " روسیه متحد " ضمن اعلام حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این كشور از بازگشت مجدد خود به كاخ كرملین سخن گفت.

پوتین كه دو دوره 4 ساله رییس جمهوری روسیه بوده است ( 2000 تا 2008) با اصلاح قانون اساسی صورت گرفته در این كشور می تواند دو دوره 6 ساله دیگر در مقام ریاست جمهوری روسیه بماند ( تا سال 2024) و به گمان بسیاری از ناظران امور روسیه كنار رفتن 4 ساله وی از مقام ریاست جمهوری با توجه به محدودیت های موجود در قانون اساسی این كشور اقدامی بوده است تا زمینه حضور بلند مدت تر او در این مقام برای یك دوره 12 ساله دیگر فراهم باشد.

از نظر اقبال افكار عمومی روسیه ، با وجودی كه گروه ها و احزابی در این كشور خواستار ایجاد شرایط دموكراتیك بوده و مافیای حاكم بر این كشور را مانعی عمده در مسیر تحقق دموكراسی می دانند ، اما به نظر می رسد اكثریت مردم روسیه دغدغه هایی دیگر دارند كه ظاهرا پوتین توانسته است در دوران ریاست جمهوری و نخست وزیری خود تا حدود زیادی آنها را فراهم كند.

قدرت روسیه در دوران پوتین احیا شد و این كشور كه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990 در یك دوران بسیار سخت اقتصادی قرار گرفته بود در دوران پوتین تا حدود زیادی بهبود یافت و وضعیت زندگی بخش بزرگی از مردم بهبود یافت ، هر چند كه به گمان بسیاری از منتقدان در روسیه توزیع ثروت در این كشور بسیار ناعادلانه است و در دوران پوتین  طبقه ای سرمایه دار وابسته به باند حاكم شكل گرفته كه با زدوبندهای خاص سیاسی و اقتصادی از رانت قدرت بهره می برند و روز به روز بر ثروت خود می افزایند ، اما برای مردمی كه پس از فروپاشی شوروی حتی گرفتار تامین نان شب خود بودند ، دهه طلایی 2000 با نام پوتین و سیاست های اقتصادی و خارجی او گره خورده است.

پوتین در دوران ریاست جمهوری خود كه مصادف با حملات 11 سپتامبر و دوره زمامداری جورج دبلیو بوش در آمریكا بود ، توانست با زیركی سیاست خارجی روسیه را احیا كرده و بار دیگر به عنوان یك قدرت بزرگ جهانی در برابر غرب و آمریكا قد علم كند ، از سوی دیگر افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش درآمدهای نفتی روسیه این امكان و فرصت را در اختیار پوتین قرار داد تا با دلارهای نفتی و گازی اقتصاد روسیه را احیا كرده و پایه های قدرت خود را تحكیم بخشد .

به گمان بسیاری از ناظران امور روسیه باند حاكم بر روسیه از دو دسته تكنوكرات تشكیل شده كه پوتین حلقه محوری انسجام آنها است . دسته ای از باند حاكم بر روسیه از افسران و مقامات سازمان اطلاعات شوروی سابق ( كی .جی . بی) هستند كه پوتین نیز از میان همین دسته است .

این دسته از مقامات و دولتمردان روسیه با احیای سیاست های اقتدارگرایانه دوران شوروی سابق و با سركوب آزادی خواهان و فعالان سیاسی و مدنی روسیه زمینه تداوم سیاست های سركوب و تارومار كردن مخالفان حكومت را بر عهده دارند و بسیاری از ترورهای سیاسی و دستگیری و مجازات فعالان سیاسی مخالف از ناحیه همین دسته از دولتمردان و با ریاست و نظارت عالیه پوتین اعمال می شود.

اما دسته دیگر از تكنوكرات های حاكم بر روسیه " مدیران نفتی " این كشور هستند كه با افزایش قیمت نفت در دهه گذشته قدرت و نفوذ زیادی در ساختار حاكمیت یافته اند . این دسته از دولتمردان و مدیران اقتصادی روسیه نیز كاملا با زمینه چینی دسته اول تكنوكرات ها و با حمایت دولت و شخص پوتین در دهه گذشته توانسته اند با كسب مناصب عالی مدیریتی و بااستفاده از رانت قدرت ، باند حاكم را از نظر اقتصادی تامین كنند.

ماجرای دستگیری و زندانی كردن "‌خودور كوفسكی " - یكی از سرمایه داران مخالف پوتین – در سال های گذشته و توقیف اموال و دارایی های وی به اتهام هایی چون فساد اقتصادی و... دقیقا نشان از اهمیت بال اقتصادی برای باند حاكم بر روسیه است .

پوتین با احساس خطر نسبت به افزیش قدرت اقتصادی خودوركوفسكی با اتهام زنی به وی ، او را دستگیر و محاكمه كرد و وی هم اكنون نیز در زندان به سر می برد . از نظر بسیاری از ناظران امور روسیه دستگیری خودوركوفسكی و محاكمه وی نشان از اوج قدرت و نفوذ مافیایی باند حاكم بر روسیه و احساس خطر این باند از رشد سرمایه داران مستقل یا نزدیك به غرب در این كشور است .

با ملاحظه جمیع جهات اعلام نامزدی پوتین برای دوره آینده ریاست جمهوری روسیه ، خبری غیر منتظره نبود و بسیاری از ناظران این كشور این انتظار را داشتند كه پوتین را بار دیگر به عنوان رییس جمهوری روسیه در كاخ كرملین ببینند.

پوتین در روسیه امروز جایگاهی بی بدیل یافته و تنها فردی است كه می تواند به عنوان وزنه  تعادل و شاه كلید باند حاكم ، حدی نسبی از محبوبیت افكار عمومی را نیز به همراه داشته باشد و این وضعیت جایگاهی منحصر به فرد به وی بخشیده است.

بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته در روسیه پوتین تنها سیاستمداری است كه به طور نسبی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار است و هنوز می تواند به عنوان مرد قدرتمند روسیه ، این كشور را اداره كند .

در طی دوران مختلف از تاریخ روسیه ، این كشورهمواره در دوران اوج قدرت خود یك مدیر ارشد و برتر داشته است و مردی كه امروز این نقش را برای روسیه بازی می كند پوتین است ، بنابراین طبیعی است كه وی همچنان مایل و حاضر به حضور در كاخ كرملین باشد ..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
رزمایش قدرتمند روسیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرد انگلیسی ۱۵۹ كیلوگرم طی چهار سال كم كرد



 

روبرتو انریو

 

یك مرد انگلیسی موفق شد طی چهار سال ۱۵۹ كیلوگرم از وزن خود بكاهد و با این كار نام وی را در كتاب ركوردهای گینس ثبت شد.

 

«روبرتو انریو» مردی كه چهار سال قبل ۲۶۶ كیلوگرم وزن داشت، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این كشور، بیان كرد: چهار سال قبل برای راه رفتن، خوابیدن، غذا خوردن و حتی حرف زدن مشكل داشتم.

 

یك روز تصمیم گرفتم با مراجعه به پزشك وزن خود را تقلیل دهم، به همین دلیل با تلاش فراوان و كمك پزشكان متخصص هم اكنون ۱۰۷ كیلوگرم وزن دارم.

 

این مرد در ادامه خاطر نشان كرد: من طی چهار سال موفق شدن تنها با رژیم غذایی متشكل از میوه، سبزیجات و كمی مواد لبنی همچون شیر كم چرب و پنیر رژیمی ۱۵۹ كیلوگرم از وزن خود را بكاهم و از شر تمامی چربی‌های اضافی بدنم خلاص شوم.

 

این مرد هر روز سه ساعت می‌دود و حتی تصمیم دارد بیش از این از وزنش بكاهد.

خبرگزاری ایسنا (www.isna.ir)