اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت/ نشست بعدی در ۲۰ آذر



مذاکرات ایران و آژانس ,انرژی اتمی

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت

مذاکرات یک روزه ایران و آژانس در تهران پایان یافت.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تهران سفر کرده است، صبح دوشنبه با دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار کرد و پس از آن ایران و آژانس بیانیه‌ مشترک همکاری‌های آینده برای حل و فصل مسائل باقیمانده را امضا کردند.

مذاکرات فنی ایران و آژانس عصر دوشنبه به سرپرستی رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس و ترو واریورنتا، معاون آمانو در امور پادمان‌ها برگزار شد.

این دور از مذاکرات از این پس بر اساس توافق‌نامه همکاری میان ایران و آژانس که صبح روز دوشنبه میان آمانو و صالحی به امضا رسید برای همکاری بیش‌تر میان دو طرف در راستای حل مسایل باقی‌مانده برگزار می‌شود.

دور قبلی مذاکرات ایران و آژانس 6 و 7 آبان در وین برگزار شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران امروز، 20 آبان (11 نوامبر سال 2013) توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران از طریق حل همه مسائل باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران امروز، 11 نوامبر سال 2013 توافق کردند که همکاری و گفت‌وگوی‌شان را با هدف اطمینان از ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران از طریق حل همه مسائل باقیمانده‌ای که تاکنون توسط آژانس حل نشده است، تقویت کنند.

به گزارش وب سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ادامه این بیانیه آمده است: در این زمینه این توافق حاصل شد که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه فعالیت‌های راستی‌آزمایی که قرار است آژانس برای حل همه مسائل فعلی و گذشته اتخاذ کند، همکاری بیش‌تری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که همکاری ایران شامل ارائه اطلاعات به موقع درباره تاسیسات هسته‌یی‌اش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در زمینه اجرای اقدامات شفاف‌ساز خواهد بود. فعالیت‌ها به صورت گام به گام پیش برده خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کرد که نگرانی‌های امنیتی ایران را از جمله از طریق استفاده از دسترسی مدیریت شده و محافظت از اطلاعات محرمانه مدنظر قرار دهد.

ایران و آژانس به عنوان گام اولیه با اقدامات عملی که در زمینه زیر آمده است موافقت کردند. ایران در عرض سه ماه از تاریخ این بیانیه دسترسی و اطلاعات لازم را ارائه خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات گزارش خواهد داد.

متن ضمیمه بیانیه مشترک چارچوب همکاری 11 نوامبر 2013:

اقدامات عملی اولیه که ایران باید در عرض سه ماه اتخاذ کند:

1 ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به معدن گچین در بندرعباس که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

2 - ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت شده به راکتور تولید آب سنگین که مورد توافق دوجانبه قرار گرفت.

3 - ارائه اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقیقاتی جدید.

4 - ارائه اطلاعات در زمینه شناسایی شانزده سایت که برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی در نظر گرفته شده است.

5 - شفاف‌سازی اظهارات ایران درباره تاسیسات غنی‌سازی اضافی

6 - شفاف‌سازی بیش‌تر اظهارات ایران در زمینه فن‌آوری غنی‌سازی لیزری

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نشست یورو بر سر یونان بی نتیجه پایان یافت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت/دور بعدی مذاکرات 6 آبان/ناکارت: مذاکرات بسیار سازنده بود



مذاکرات ایران و آژانس ,نتایج مذاکرات ایران و آژانس

مذاکرات ایران و آژانس پایان یافت/دور بعدی مذاکرات 6 آبان/ناکارت: مذاکرات بسیار سازنده بود

نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در وین مذاکراتی داشتند که طرفین آن را «سازنده» توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه دور جدیدی از مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را در وین انجام دادند.

«هرمان ناکارت» معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلسه امروز را «بسیار سازنده» توصیف کرده است. دور بعدی این مذاکرات روز 6 آبان (28 اکتبر) برگزار می‌شود.

«رضا نجفی» نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده است که هدف از این مذاکرات دستیابی به توافق در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» است.

مقامات آژانس پیش از این اعلام کرده بودند قصد دارند در این مذاکرات از ایران بخواهند اجازه بازرسی‌های بیشتر را بدهد.

وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 و ایران نیز شب گذشته دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را در نیویورک و در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در آن نشست، مذاکرات را بسیار مثبت و متفاوت از قبل ارزیابی کردند. دور بعدی مذاکرات با 1+5 نیز قرار است روزهای 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار شود./فارس