اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مدیرکل پیشین آژانس: توافق احتمالی با ایران، جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود



 غنی سازی اوارنیوم  در ایران,تعلیق  غنی سازی اوارنیوم

مدیرکل پیشین آژانس:
توافق احتمالی با ایران، جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت می‌شود

بلیکس گفت تصور می کند در نهایت هیچ یک از کشورهای گروه ۱+۵ مخالفتی موثر با غنی سازی اوارنیوم تا خلوص ۵ درصد توسط ایران نداشته باشند...."در گذشته لحن‌های جنجالی سد راه مذاکرات می‌شدند... لحن آشتی‌جویانه که حالا همه طرف‌ها از آن استفاده می‌کنند، ممکن است نشان‌دهنده تمایل واقعی برای خروج از وضعیت خطرناکی باشد که در چند سال اخیر شکل گرفته است

هانس بلیکس، مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در آستانه دور تازه مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که در صورت توافق کشورهای مذاکره کننده با ایران، این توافق جایگزین قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد شد.

بلیکس گفت که تصور می کند در نهایت هیچ یک از کشورهای گروه ۱+۵ مخالفتی موثر با غنی سازی اوارنیوم تا خلوص ۵ درصد توسط ایران نداشته باشند.

شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا هم بر مبنای آن تصویب شده، ایران را ملزم به توقف غنی سازی اورانیوم کرده و با تصویب رشته ای از تحریم های بین المللی وضعیت اقتصادی دشواری در این کشور به وجود آورده است.

بلیکس ۸۵ ساله از نامدارترین متخصصان حقوق بین الملل در جهان است و پس از دوره مدیرکلی ۱۶ ساله اش، رئیس بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق بوده است. جانشین آقای بلیکس در آژانس، محمد البرداعی بود.

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که حتی در صورت عدم مخالفت موثر اعضای گروه پنج بعلاوه یک با غنی سازی تا ۵ درصد در ایران، تکلیف قطعنامه های شورای امنیت چه می شود، گفته است که اگر تفاهم جدید حاصل شود، این توافق جایگزین قطعنامه ها خواهد شد.

بلیکس درباره فضای سیاسی مثبتی که در حال حاضر شکل گرفته گفت: "در گذشته لحن‌های جنجالی سد راه مذاکرات می‌شدند... لحن آشتی‌جویانه که حالا همه طرف‌ها از آن استفاده می‌کنند، ممکن است نشان‌دهنده تمایل واقعی برای خروج از وضعیت خطرناکی باشد که در چند سال اخیر شکل گرفته است. اما تغییر سبک و لحن لزوما به معنای تغییر محتوایی مواضع نیست. باید در عمل دید که چه تغییراتی اتفاق افتاده است."/انتخاب

 

 


ویدیو مرتبط :
ظریف:لغو همه قطعنامه های شورای امنیت از روز اجرای توافق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضع دولت آمریکا درباره تصویب توافق هسته‌ای احتمالی با ایران در شورای امنیت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

واشنگتن موضع خود درباره تصویب قطعنامه در شورای امنیت را آشکار کرد

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای موضع دولت آمریکا درباره تصویب توافق هسته‌ای احتمالی با ایران در شورای امنیت را اعلام کرد.

به گزارش فارس، یک سخنگوی کاخ سفید گفته آمریکا «هیچ قصدی» برای استفاده از سازمان ملل جهت مستحکم کردن توافق هسته‌ای احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور ندارد.

«خانم برنادت میهان»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه به پایگاه خبری «بازفید» داده خاطرنشان کرده است: «آمریکا تعهدات سیاسی این کشور تحت توافق با ایران را به تعهدات الزام‌آور از طریق قطعنامه شورای امنیت تبدیل نخواهد کرد.»

وی می‌افزاید: «قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت خواستار حل و فصل مذاکره محور موضوع هسته‌ای ایران شدند و ما بر همین قیاس، کاملاً از شورای امنیت انتظار داریم هر گونه توافق با ایران را تأیید کرده و ترغیب‌کننده اجرای کامل آن باشد تا نگرانی‌های بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد.»

خانم «میهان» به رغم این تأکید کرده هر قطعنامه‌ای که به این صورت صادر شود ماهیت تعهدات آمریکا در توافقنامه احتمالی را تغییر نخواهد داد و این موضوعی است که در متن توافقنامه گنجانده خواهد شد.

«باز‌فید» می‌نویسد بیانیه خانم «میهان» پس از چند روز امتناع وزارت خارجه آمریکا برای اظهارنظر در این باره صادر شده است. «جین ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه از پاسخ به سوالات خبرنگاران در این خصوص امتناع کرده بود.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر گفته بود که توافق احتمالی قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه اتمی این کشور «در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار می‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود.»

ایران و کشورهای «پنج به علاوه یک» بر اساس توافق قبلی باید تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین سال آینده) به توافق کلی برسند تا مذاکرات بر سر جزییات را تا آخر ژوئن (دهم تیر 1394) ادامه دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هشت قطعنامه علیه ایران دارد که در چهار قطعنامه آن تحریم‌های شدیدی بر مبادلات تکنولوژی، خرید و فروش سلاح و تجهیزات هسته‌ای وضع شده است.

ایران خواهان لغو تحریم‌های شورای امنیت است با این استدلال که این تحریم‌ها سنگ‌بنای تحریم‌های وضع شده اروپا و آمریکا علیه تهران است.

تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی با طرح اتهاماتی درباره وجود جنبه‌های نظامی احتمالی در این برنامه وضع شده‌اند که ایران از کشورهای امضاکننده پیمان‌ان‌پی‌تی است.

برنامه هسته‌ای ایران بر اساس این پیمان تحت نظارت بازرسان بین‌المللی قرار دارد و تا کنون نشانه‌هایی از انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی یافت نشده است.

 

اخبار سیاست خارجی - فارس