اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مخترع‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟



اخبار گوناگون - مخترع‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟

تكنولوژی هرروز بیش از پیش چهان را به سیطره خود درمی‌آورد. حضور تكنولوژی در زندگی ما چنان ریشه دوانده است كه بدون وجود تكنولوژی زندگی چیزهای زیادی كم دارد. با این حال هرروز جنبه‌های تازه‌ای از تكنولوژی رونمایی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شهرهایی در دنیا وجود دارند كه بیشترین اختراع‌ها را به نام خود ثبت كرده‌اند و اینگونه از بزرگ‌ترین حامیان تكنولوژی محسوب می‌شوند. دوهفته‌نامه «فوربس» در مطلبی كه به تازگی روی وب‌سایت اینترنتی خود منتشر كرده است به معرفی شهرهایی پرداخته كه بیشترین ثبت اختراع‌ها را به نام خود زده‌اند.

در این فهرست آمریكا، سوئد و آلمان كشورهایی هستند كه بیشترین شهرها را به نام خود ثبت كرده‌اند. آلمانی‌ها علاوه بر اشتوتگارت، مونیخ را نیز در رده دهم این فهرست دارند. شاید تعجب‌برانگیز باشد اما نخستین شهر این فهرست یك شهر هلندی است.

آیندهوون ـ هلند
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 22.58

«آیندهوون» یكی از شهرهای مهم هلند است كه در جنوب شرقی این كشور واقع شده است. این شهر مدرن و صنعتی در استان «برابانت شمالی» واقع شده است كه به عنوان محل تاسیس كارخانه‌های «فیلیپس» شناخته می‌شود. جمعیت كل این شهر، بالغ بر 693 هزار و 33 نفر و تراكم جمعیت آن 577 است. این شهر با چنین جمعیتی به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت هلند شناخته می‌شود.

سن دیه‌گو ـ ایالات‌متحده آمریكا
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 8.95

«سن دیه‌گو» شهری ساحلی در جنوب كالیفرنیاست كه در جنوب‌غربی آمریكا واقع شده است. جمعیت این شهر در حال حاضر بالغ بر 3 میلیون و 3 هزار نفر و تراكم جمعیتی آن 269 است. «سن دیه گو» دومین شهر بزرگ كالیفرنیا و هشتمین شهر بزرگ ایالات متحده آمریكا محسوب می‌شود. از ویژگی‌های این شهر این است كه نیروی دریایی ایالات متحده در این شهر حضور و پایگاه‌های گسترده‌ای دارد.

سان‌فرانسیسكو ـ ایالات‌متحده آمریكا
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 7.75

«سان‌فرانسیسكو» با جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر، چهارمین شهر بزرگ كالیفرنیاست. سان‌فرانسیسكو پس از نیویورك متراكم‌ترین شهر آمریكا از نظر جمعیت است. تراكم جمعیتی این شهر 409 است. سان‌فرانسیسكو هر ساله درآمد هنگفتی از گردشگری به دست می‌آورد. هر سال تعداد زیادی توریست برای بازدید از اماكنی همچون جزیره آلكاتراز و پل گلدن گیت به این شهر سفر می‌كنند.

مالمو ـ سوئد
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.85

«مالمو» ‏ سومین شهر مهم كشور سوئد پس از «استكهلم» و «گوتنبرگ» است. این شهر در جنوب این كشور و در جنوبی‌ترین بخش ایالت «اسكونه» قرار گرفته است. جمعیت این شهر در حال حاضر 647 هزار و 796 نفر و تراكم جمعیتی آن 183 است. به دلایل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی آن، «مالمو» در طول چندین سال به مهم‌ترین شهر «چند فرهنگی» سوئد تبدیل شده است.

گرنوبل ـ فرانسه
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.23

جمعیت این شهر در حال حاضر بالغ بر 572 هزار و 92 نفر و تراكم جمعیتی آن 212 است. این شهر كه با پاریس سه ساعت و از لیون ۱/۵ ساعت فاصله دارد یكی از قطب‌های مهم علمی و فن‌آوری فرانسه محسوب می‌شود. در این شهر بالغ بر 600‌هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. با چنین پشتوانه‌ای، «گرنوبل» تنها شهر فرانسوی‌ای است كه توانسته به این فهرست راه پیدا كند.

اشتوتگارت ـ آلمان
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 6.18

جمعیت این شهر یك میلیون و 980 هزار و 679 نفر و تراكم جمعیتی آن 997 است. «اشتوتگارت» مركز ایالت «بادن ـ وورتمبرگ» در جنوب غربی كشور آلمان و ششمین شهر پرجمعیت این كشور است. میزان رشد فعالیت‌های علمی پژوهشی در این شهر به حدی است كه پژوهشگاه دولتی این شهر درصد قابل‌توجهی از بودجه تحقیق و توسعه دولت فدرال آلمان را به خود اختصاص داده است.

بوستون ـ ایالات متحده
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 5.8

یكی دیگر از شهرهای آمریكایی این فهرست، «بوستون» است كه به عنوان بزرگ‌ترین شهر و مركز ایالت «ماساچوست» شناخته می‌شود. جمعیت این شهر بالغ بر 3 میلیون 804 هزار و 273 نفر ثبت شده و تراكم جمعیتی آن نیز 833 است. منطقه شهری بوستون، ششمین اقتصاد بزرگ در كشور و دوازدهمین در جهان است. كالج‌ها و دانشگاه‌های بوستون اثر قابل‌توجهی بر اقتصاد منطقه‌ای دارد.

استكهلم ـ سوئد
نرخ ثبت اختراع در هر 100 هزار نفر: 5.72

دومین شهر سوئدی این فهرست، «استكهلم» است. جمعیت این شهر در حال حاضر یك میلیون و 972 هزار و 265 نفر و تراكم جمعیتی آن 270 است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر كشور سوئد، روی 14‌جزیره بنا شده‌است كه با پل بهم مرتبط هستند. به خاطر آب‌راه‌های زیاد موجود در استكهلم، این شهر را «ونیز شمال» نیز نامیده‌اند. طول روز در استكهلم در اوایل تابستان بیش از ۱۸ ساعت است. 

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گران‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟(+جدول)




 اخبار اقتصادی - گران‌ترین شهرهای دنیا کدامند؟

بنا بر این بررسی، لندن با هزینه سالانه 120 هزار و 568 دلار در سال 2014 رتبه اول را از میان 12 شهر مورد بررسی به خود اختصاص داده است.

به نظر شما، گران‌ترین شهر جهان کجا است؟ شاید برخی با توجه به نرخ تورم دو رقمی بالای 20 درصد، که به تازگی کاهش پیدا کرده، بگویند تهران ! اما واقعیت آن است که تهران در ارزیابی‌های جدید جزو گران‌ترین شهرهای دنیا نیست. بنا بر آخرین آماری که از هزینه شهرهای جهان تهیه شده، لندن، پایتخت انگلستان، گران‌ترین شهر دنیا شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بنابر آماری که از سوی نهاد ساویلز (Savikks) تهیه شده، لندن در سال 2014، رتبه گران‌ترین شهر دنیا را به خود اختصاص داده است. ساویلز برای بررسی خود شاخص‌هایی را در نظر گرفته که شامل هزینه هر شاغل در زمینه اجاره خانه، فضای زندگی و فضای کاری است.

بنا بر این بررسی، لندن با هزینه سالانه 120 هزار و 568 دلار در سال 2014 رتبه اول را از میان 12 شهر مورد بررسی به خود اختصاص داده است. این هزینه طی ماه‌های ژانویه تا ژوئن حدود 3 /5 درصد و نسبت به سال 2008 حدود 7/ 38 درصد افزایش داشته است. لندن در سال 2008، رتبه پنجم گران‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده بود.

در بررسی شاخص‌های ساویلز، غذا، مسافرت و دیگر موارد در نظر گرفته نشده است، شاید اگر این موارد در نظر گرفته می‌شد، لندن گران‌ترین شهر دنیا انتخاب نمی‌شد، زیرا بنا بر بررسی‌هایی که در اوایل سال جاری توسط «اکونومیست اینتلیجنتس یونیت» (EIU) صورت گرفته بود و در آن 400 قلم از 160 محصول و خدمات در 140 شهر جهان مورد ارزیابی قرار گرفته بود، مشخص شد که سنگاپور با سبقت از توکیو گران‌ترین شهر جهان است و لندن در رتبه پانزدهم قرار گرفته بود.


به نظر می‌آید یکی از مسائلی که باعث شده لندن در ارزیابی ساویلز در زمره گران‌ترین شهر جهان قرار بگیرد، افزایش ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار آمریکا بود. بنا به نوشته فایننشیال تایمز، ارزش پوند انگلیس در پایان ماه ژوئن به بالاترین سطح در 6 سال اخیر رسیده بود. 


در این میان چنانچه در بررسی گران‌ترین شهرهای دنیا، قیمت خانه معیار قرار می‌گرفت در این صورت شهر هنگ‌کنگ به خاطر این موضوع گران‌ترین شهر دنیا بود، زیرا قیمت خانه در این شهر حدود 40 درصد بالاتر از لندن است. قیمت خانه در هنگ‌کنگ در سال‌های 2008 تا 2013 تقریبا دو برابر شده است.


جدول زیر تغییرات گران‌ترین  شهرهای دنیا را نشان می‌دهد:

اخبار,اخباراقتصادی,گران‌ترین شهرهای دنیا

 

 اخبار اقتصادی -   دنیای اقتصاد