اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محسن رضایی: اختلافات درباره رئیس بانك مركزی را با كمك رهبری حل كردیم



 

 محسن رضایی: اختلافات درباره رئیس بانك مركزی را با كمك رهبری حل كردیم

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با منشور اصولگرایی گفت: تدوین منشور اصولگرایی كار خوبی است و به نظر من هر اقدامی در جهت وحدت اقدام خوبی خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در حاشیه همایش ملی بازار سرمایه در ایران 1404 كه با حضور فرهیختگان و متخصصین بازار سرمایه از سوی دبیرخانه مجمع مصحلت نظام، كمیسیون اقتصاد كلان، بازرگانی و اداری در سالن همایش‌های صداو سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد، اظهار كرد: هر كاری در شروع ممكن است نواقصی داشته باشد، لذا كسانی كه به منشور اصولگرایی اعتقاد دارند بهتر است پیشنهاداتشان را ارائه دهند كه در آینده منشور كمال بیشتری پیدا كند.

وی در رابطه با دلیل سخنرانی نكردن خود در این همایش با عنوان سخنران افتتاحیه توضیح داد: براساس سنتی كه در كشور ما وجود دارد معمولا وقت زیادی از همایش‌ها را سخنرانی افتتاحیه و اختتامیه می‌گیرد بنابراین فرصت كمتری به صاحب‌نظران داده می‌شود. در این راستا خواستم سنت‌شكنی كنم و توجهات را به این سمت ببرم كه فرصت زیادی به صاحب‌نظران داده شود.

رضایی در ادامه در رابطه با سوالی در مورد بازنگری‌ها و اصلاح قوانین مربوط به بازار سرمایه، بازار پول و سرمایه را به موتور اقتصاد تشبیه كرد و گفت: همانطور كه موتور یك خودرو سوخت را می‌گیرد و به انرژی تبدیل می‌كند و با كمك انرژی به حركت در می‌آید بازار سرمایه و پول پس‌اندازهای مردم را می‌گیرد و تبدیل به اعتبارات و تسهیلات می‌كند و انرژی اقتصاد را شكل می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر چه دو نیروی بازار سرمایه و بازار پول قوی‌تر باشد انرژی بیشتری در اقتصاد به وجود می‌آید و اقتصاد یعنی صنعت، كشاورزی و خدمات تحرك بیشتری پیدا می‌كند و رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی شكل می‌گیرد.

وی در ادامه از جمله دلایل برگزاری همایش ملی بازار سرمایه را، بررسی نقش بازار سرمایه در چشم‌انداز ایران 1404 دانست و گفت: قوانین خوبی در حال حاضر از سوی مجلس شورای اسلامی با كمك صاحب‌نظران و دولت در رابطه با بازار سرمایه نوشته شده است و افق خوبی را پیش رو خواهیم داشت اما هماهنگی بین بازار پول و سرمایه مهم است كه در حال حاضر هماهنگی لازم بین این دو وجود ندارد پس ایجاد این هماهنگی باعث می‌شود بازار سرمایه توسعه یابد.

رضایی با اشاره به این‌كه ابزارهای مالی در ایران كم هستند، خاطرنشان كرد: در دنیا از ابزارهای مالی فراوان استفاده می‌شود كه ما هم محدودیت شرعی و اسلامی در این زمینه داریم، اما با ابداعات و ابتكارات می‌توان این ابزارهای مالی را در ایران گسترش و توسعه داد.

وی با بیان این‌كه مقام نظارت‌كننده واحدی بین دو بازار بورس، سرمایه یعنی بین بورس مركزی و بانك مركزی باید به وجود‌ آید، افزود: این حركت می‌تواند مدل جدیدی باشد و ما می‌توانیم در ایران ابداع‌كننده این مدل باشیم چراكه بانك مركزی و بورس در نهایت در پول و گردش نهایی پول به هم دست می‌دهند پس آنجا باید ناظر مركزی گذاشته شود تا از مشكلاتی كه دو سال گذشته در آمریكا و اروپا و بعد آسیا شكل گرفت كه از بازار ساختمان شروع شد و به اوراق بهادار رسید و كل صنایع جهان را با آسیب جدی مواجه كرد جلوگیری كنیم. پس می‌توانیم در آینده مبتكر ایجاد ناظر مركزی در بازارهای پول و سرمایه باشیم كه تعامل این دو بازار را با هم بیشتر كنیم.

رضایی همچنین در رابطه با انتخاب رییس كل بانك مركزی توضیح داد: ما اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را با كمك مقام معظم رهبری حل كردیم و قرار شد بانك مركزی به عنوان یك بحث كارشناسی‌تر در مجمع بماند و بقیه برنامه‌ها ابلاغ شود لذا بحث‌های مربوط به صندوق توسعه ملی، فاینانس‌ها و شورای هماهنگی نظارت در كشور كه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بود حل شد و برنامه آن خواهد آمد و در ادامه مصوبات به مجلس ابلاغ می‌شود.

وی تصریح كرد: اما بحث نحوه اداره بانك مركزی در مجمع می‌ماند تا بحث‌های كارشناسی بیشتری انجام گیرد و به صورت مجزا از برنامه پنجم به مجلس ابلاغ شود.

وی افزود: بررسی‌ها شروع شده است و در رابطه با بانك مركزی خیلی طول نخواهد كشید و سعی می‌كنیم كمتر از یك ماه نتیجه‌گیری كنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌كه بانك مركزی در سیاست‌گذاری، مقررات و نظارت باید كاملا جدی گرفته شود، تصریح كرد: در بحث عزل و نصب اداره كنندگان، باید دولت نقش داشته باشد چرا كه در تمام دنیا اینطور است و وقتی صحبت از استقلال می‌شود منظور در عملكرد و فعالیت‌ها است.

وی همچنین در مورد بحث‌های مجلس در مورد چگونگی انتخاب رییس بانك مركزی گفت: شاید اگر وقت شود همه دوستان قانع شوند. به طور كل شورای پول و اعتبار كه ناظر بر فعالیت‌های بانك مركزی است و در حال حاضر وجود دارند و قبلا این شورا منحل شده بود اما مدت‌هاست فعالیتش را شروع كرده اگر بتواند فعالیت‌هایش را قوی كند، به معنای قوی‌تر شدن شورای پول و اعتبار و مقررات قطعا نظر مجلس نیز تحقق پیدا خواهد كرد.

رضایی در پایان گفت: شورای پول و اعتبار تركیب خوبی است و ما در مجموع نیاز به تغییر در آن را ندیدیم. اما مقررات و ضوابط نظارتی را باید در بانك مركزی رعایت كنیم.../ایسنا


ویدیو مرتبط :
ثامن الحجج مورد تایید بانك مركزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسن رضایی: اگر رئیس جمهور شوم طرح "ایالتی شدن ایران" را اجرا می کنم



محسن رضایی , تشخیص مصلحت نظام

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن رضایی در نشست خبری که در حاشیه همایش تبیین حقوق حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس در سالن کنفرانس اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: برای کنترل گرانی قرار است کمیسیونی مشترک بین مجلس شورای اسلامی و دولت تشکیل شود تا نظارت بیشتری بر روی قیمت‌ها انجام شود.

 

تحریم نفتی ایران طرحی از پیش شکست خورده است

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ نفتی غرب علیه ایران کار ساده‌ای نیست، افزود: غربی‌ها 50 سال از نفت ایران استفاده کرده و همه زیرساخت‌های مربوط به صنعت نفت غربی‌ها بر مبنای آنالیز شیمیایی نفت ایران صورت گرفته و تغییر آن هزینه زیادی را برای اقتصاد غرب به همراه دارد.

این مسئول افزود: تحریم نفتی ایران امکان‌پذیر نیست و اگر غربی‌ها تحریم نفتی را اجرا کنند مجبور می‌شوند نفت را به صورت قاچاق از ایران خریداری کنند و این هزینه سنگینی برای اقتصاد بحران زده غرب به همراه خواهد داشت.

 

10 سال آینده قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه می‌رسد

رضایی خاطرنشان کرد: طرح تملک امارات بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس طرحی توطئه‌آمیز و کاملا غربی است و باید مراقب حرکت‌ها و توطئه‌های دشمنان باشیم.

وی اضافه کرد: 10 سال آینده قیمت نفت به 200 دلار در هر بشکه خواهد رسید، چرا که تقاضای هند و چین هر روز در حال افزایش است.

 

ایران حامی سوریه در مقابل استعمار‌گران جهان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: اختلافات و درگیری‌های داخلی سوریه که با حمایت غرب شروع شده، طرحی با برنامه‌ درازمدت 10 ساله از سوی غرب است و آن‌ها برای عراق و لبنان هم‌چنین نقشه‌هایی دارند.

وی ابراز کرد: منافع جمهوری اسلامی ایران و سوریه با هم گره خورده و ایران نمی‌تواند به فتنه‌گری‌های غربی‌ها در سوریه بی‌تفاوت باشد.

 

در انتخابات ریاست‌جمهوری مستقل شرکت می‌کنم

رضایی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص نحوه شرکت در انتخابات و طرح ایالتی که از سوی وی مطرح شده، گفت: اگر بخواهم کاندید شوم به صورت مستقل شرکت خواهم کرد و طرح ایالتی شدن را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد و معتقدم این طرح در چند فاز قابل اجرا است.

این مسئول یادآور شد: باید به منازعات سیاسی پایان دهیم و اختلافات بین قوای سه‌گانه با تشکیل شورای حل و فصل اختلافاتی که از سوی مقام معظم رهبری شکل گرفت به پایان رسید.

وی یکپارچگی را از رمزهای موفقیت و پیشرفت کشور دانست و ادامه داد: یکپارچگی به معنای انتقاد است، اما نباید از مرز منازعات عبور کرد.

 

تیم مذاکره‌کننده با ابتکار جلوی تحریم‌های جدید را بگیرد

تحریم‌های جدید هر چند مانع پیشرفت نیست، اما موضوع بسیار جدی به حساب می‌آید که باید با ابتکار تیم مذاکره کننده جلوی تحریم‌های جدید گرفته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشریح کرد: اگر دخالت صهیونیست‌ها نباشد مذاکرات 1+5 به نتیجه می‌رسد.

 

باید از ظرفیت‌های انقلاب استفاده کنیم

وی تصریح کرد: باید به مردم شریف ایران اعتماد کنیم، چرا که اعتماد به ملت ایران سرچشمه عزت و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی خواهد بود.

این مسئول دلیل پیروزی دفاع مقدس را مردمی بودن این جنگ دانست و عنوان کرد: در مسائل امروز هم باید از ظرفیت‌های مردم در بخش‌های مختلف استفاده کرده تا به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنیم.../فارس