اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محاکمه بزرگ ترین افشاگر تاریخ آمریکا



محاکمه بزرگترین افشاگر تاریخ آمریکا

نظامی آمریکایی به‌دلیل فاش کردن ۷۰۰ هزار سند محرمانه برای «ویکی‌لیکس» محاکمه می‌شود

یک نظامی ۲۵ ساله آمریکایی به اتهام ارسال ۷۰۰ هزار سند محرمانه کشورش برای سایت «ویکی‌لیکس»، روز دوشنبه هفته جاری محاکمه می‌شود و در صورتیکه گناهکار شناخته شود با حکم حبس ابد روبرو می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، «برادلی مانینگ»، نظامی 25 ساله آمریکایی، متهم شده است که بیش از 700 هزار سند محرمانه آمریکا را در اختیار «ویکی‌لیکس» قرار داده است.

مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که او بیشترین اطلاعات محرمانه در تاریخ آمریکا را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است و دولت آمریکا اعلام کرده است که افشای این اطلاعات، به امنیت ملی خدشه وارد کرده است و زندگی مردم این کشور را در معرض خطر قرار داده است.

طبق گزارشات رسیده، قرار است روز دوشنبه دادگاهی برای این نظامی آمریکایی تشکیل شود و در صورتیکه گناهکار شناخته شود، با محکومیت حبس ابد روبرو است.

دادگاه نظامی در منطقه « Fort Meade» واقع در 30 مایلی شمال شرقی واشنگتن برگزار می‌شود و احتمالاً دستکم تا اواخر آگوست ادامه خواهد داشت. دادستان‌ها اعلام کردند که احتمالاً یکصد شاهد به دادگاه فراخوانده خواهند شد.

مانینگ با 21 مورد اتهام روبرو است که جدی‌ترین آنها کمک به دشمن است و همچنین تحت قانون جاسوسی 1917 نیز تحت پیگرد قرار دارد.

این نظامی 25 ساله که یک تحلیلگر اطلاعاتی است در ماه مه 2010 در حین خدمت در عراق دستگیر شد و به دانلود کردن اسناد اطلاعاتی، اطلاعات و اسناد دیپلماتیک و همچنین ویدئوهای رزمی و ارسال آن برای ویکی‌لیکس متهم شد.

وی در ماه فوریه شهادت داد که این فایل‌ها را به منظور راه‌انداختن بحث‌های داخلی درباره ارتش آمریکا و به طور کلی سیاست خارجی برای ویکی‌لیکس ارسال کرده است.

یکی از ویدئوهای نظامی آمریکا که فاش شده بود، حمله 2007 بالگردهای «آپاچی» را نشان می‌داد که به کشته شدن ده‌ها نفر در بغداد منتهی شد که در میان قربانیان، کارکنان رویترز، نیز بودند.

قاضی این پرونده ماه گذشته اعلام کرد که بخش‌هایی از این دادگاه را برای عموم مردم فاش نخواهد کرد تا به این وسیله از فاش شدن برخی مسائل محرمانه جلوگیری کند.

«جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی‌لیکس از ژوئن 2012 تاکنون در سفارت لندن پناهندگی گرفته است تا به دلیل اتهامات وارده به وی از جمله جرایم جنسی به سوئد، استرداد نشود.

از حدود یک سال پیش، ویکی‌لیکس با انتشار اسناد محرمانه آمریکا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و آسانژ اعلام کرده اتهاماتی که به وی وارد شده همگی با انگیزه‌های سیاسی همراه بوده است./خبرگزاری فارس

 

 

 


ویدیو مرتبط :
افشاگر طرح جاسوسی آمریکا علیه ایران محکوم شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امضای بزرگترین قرارداد نظامی در تاریخ آمریکا با عربستان



 

 

امریکا به طور رسمی از قصد خود برای فروش شصت میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی خبر داد.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، این قرارداد نظامی بزرگترین قرارداد نظامی در تاریخ آمریکا محسوب می شود.

این قرارداد شامل فروش دهها فروند هواپیمای اف/15 می شود.

اندرو شاپرو دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور نظامی- سیاسی گفت، واشنگتن انتظار ندارد که فروش این سلاحها به عربستان با مخالفت اسرائیل مواجه شود. واشنگتن نیز هدف از فروش این سلاحها به عربستان را حمایت از امنیت منطقه و تقویت توانایی های دفاعی ریاض اعلام کرد.

شاپرو گفت: میزان مناسب بودن این قرارداد را از زاویه ژئوپلتیک منطقه مد نظر داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که این معامله تاثیر منفی بر منافع امنیتی اسرائیل یا برتری نظامی کیفی اسرائیل در منطقه ندارد..../تحلیل:عصرایران