اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

محاسبه ظرفیت حافظه‌ مغز انسان


میزان ظرفیت حافظه‌ی مغز انسان ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که در گذشته تصور می‌شد.

مجله دیجی کالا - مجید نوردوست: براساس اطلاعات منتشر شده، ظرفیت حافظه‌ی مغز انسان، ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که در گذشته اعلام شده بود.

میزان ظرفیت حافظه‌ی مغز انسان مشخص شد

همیشه گفته شده که مغز انسان یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است که می‌تواند تصمیم‌های منطقی در مدت زمان بسیار کمی بگیرد. مغز انسان برای انجام فعالیت‌های مختلف به غیرممکن‌ترین کارها هم فکر می‌کند. البته همیشه این سوال مطرح بوده که مغز انسان چه مقدار اطلاعات را می‌تواند در خودش ذخیره کند. با توجه به تحقیقاتی که به تازگی انجام شده، ظرفیت حافظه‌‌ی مغز انسان ۱۰ برابر بیشتر از اندازه‌ای است که در گذشته تخمین زده شده بود.

باتوجه به تحقیقاتی که دکتر «تری سنوسکی» (Terry Sejnowski) و پروفسور «فرانسیس کریک» (Francis Crick) انجام داده‌اند، مدل سه بعدی از قسمت «اسبک مغز» (Hippocampus) موش به وسیله‌ی کامپیوتر تهیه شده و آنالیز دقیق‌تری از این قسمت مغز انجام شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده مشخص شد که باید درباره‌ی باورهای قبلی پیرامون متوسط حافظه‌ی مغز انسان تجدید نظر شود. همچنین مشخص شده «سیناپس‌های» (Synapse) مغز خیلی گوناگون‌تر از چیزی هستند که قبلا تصور می‌شد.

میزان ظرفیت حافظه‌ی مغز انسان مشخص شد

‌‌‌‌‌‌‌با توجه به اطلاعات منتشر شده حافظه‌ی مغز انسان ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که در گذشته به آن اشاره شده بود و این میزان «۱ پتابایت» (1 Petabyte) است که معادل ۱ میلیون گیگابایت می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ظرفیت حافظه انسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظرفیت حافظه انسان به اندازه کل اینترنت/کشف قابلیت ذخیره 1,000,000,000,000,000بایت اطلاعات



نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ظرفیت حافظه مغز انسان احتمالا ده برابر بیشتر از میزانی است که پیش از این تصور می‌‌شد و به 1 پتابایت یا یک میلیون گیگابایت می‌رسد.

به گزارش ساینس الرت،محققان موسسه مطالعات بیولوژیك Salk  در كالیفرنیا دریافته‌اند كه ظرفیت حافظه انسان 10 برابر بیشتر از میزانی است كه بیش از این تصور می‌شد و به اندازه كل اطلاعات شبكه جهانی اینترنت می‌رسد. این مسئله یك كشف مهم در عصب‌شناسی یا نوروساینس به حساب می‌آید. در این تخقیقات محققان به بازسازی مغز موش پرداخته‌ و به كشف مهم و باور نكردنی درباره سیناپس‌ها دست پیدا كرده‌اند. سیناپس یک ساختار زیستی در پایانهٔ آکسون‌ها است که از راه آن یک سلول عصبی پیام خود را به دندریت یک نورون دیگر یا یاخته ماهیچه‌ای یا یک غده می‌فرستد.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

در بازسازی مغز موش و هیپوکمپوس كه مركز یادگیری و حافظه مغز است محققان متوجه كشف عیجبی شدند كه سیناپس‌ها كه اتصال میان نورون‌ها را تشكیل می‌دهند در 10 درصد موارد دو برابر می‌شود. مغز انسان حاوی حدود شصت و هشت میلیارد نورون است که هر کدام توانایی ارتباط و تأثیر روی تعداد زیادی نورون دیگر را دارد. مکانیسم مؤثر و کارآمدی نیاز است تا ارتباط بین این تعداد نجومی از نورون‌ها را برقرار کند. این ارتباط با استفاده از سیناپس صورت می‌گیرد. راشاتودی گزارش داده كه در این تحقیقات مشخص شده كه هر سیناپس قابلیت ذخیره 4/7 بیت از اطلاعات را دارد و بر این اساس حافظه مغز انسان 1 پتابایت یا معادل 1,000,000,000,000,000بایت تخمین زده شده است.

 

اخبار علمی - خبرآنلاین