اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مثنوی «موسی و شبان» ضد قرآنی است


حجت الاسلام قرائتی اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: ما وقتی که عرفان مان را از مثنوی می گیریم به این خباثت ها می افتیم که خداوند بزرگترین غضبش را در این خصوص بیان می کند. موسی(ع) مبعوث شده تا خرافات را از بین ببرد اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء است.

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در سومین همایش تجلیل از چهره های برتر تبلیغ استان تهران که امروز 9 اردیبهشت در اداره تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد، طی سخنانی به تشریح تجربیات تبلیغی خویش پرداخت و گفت: خداوند در قرآن می فرماید:" و من احسن قـولا ممن دعا الی الله"  اگر کسی تبلیغش دعا الی الله باشد از این بهتر چیست؟!، منتهی شرایطی دارد. تبلیغ صرفا برای محرم و صفر نیست. چندتا ما مشکل در تبلیغ داریم که برای حل آن چند تا آخوند مثل نواب صفوی می خواهد. مشکل ما در این است که در بین آخوندها، نواب صفوی نداریم و در بین کت و شلواری ها، رجایی نداریم.

وی حل بسیاری از مسائل دینی نسل جوان را در گرو آموزش صحیح مبلغین و روحانیت دانست و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی یا دفتر تبلیغات قم باید مدرسه ای برای این منظور راه بیندازند. این آموزش از این آموزشهای حوزه واجب تر و بالاتر است چون همه ما لمعه، کفایه، خارج فقه و غیره خوانده ایم اما یک سؤال راه دعوت نسل جدید به نماز چیست؟ باید مدرسه ای برای مبلغین راه بیفتد تا این مسائل بیان شود. نکند که درس خواندن ما مثل این باشد که بیشترین کتاب طهارت را حوزه نجف نوشت اما کثیف ترین کوچه ها را هم این شهر دارد. یا نکند یک وقت چشمهایتان را باز کنید ببینید بهترین اسلام شناسها در قم هستند اما در این شهر کارهایی انجام می شود که در شهرهای دیگر چنین اتفاقاتی نمی افتد.

وی افزود: هر عمامه به سری باید حداقل با مدارس فرزندان خودش ارتباط علمی داشته باشد. بچه های ما بی دین نیستند اما کسی این مطالب را به آنها نگفته است. پیش من آمدند و گفتند ما 120 دانشگاه را در اختیارت می گذاریم تا 120 مفسر قرآن را بیاورید برای ترویج تفسیر قرآن و میلیادها تومان هم وجود دارد اما یک نفر را نیافتم که بتواند این کار را بکند من به آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مصباح مراجعه کردم ایشان گفتند ما کسی که حداقل یک دوره تفسیر را گذرانده باشد، نداریم.

این مبلغ برجسته کشور بر محوریت قرآن و روایات در منابر تأکید کرد: باید مبلغ از گفتن خواب، شعر و ... در منبر پرهیز کند. بسیاری از منبرها بدنه اش خواب، شعر و تاریخ است که هر سه هم لغو است. خواب یا درست است یا غلط اگر هم رویای صادقه باشد یک هفتادم وحی است، در حالی که قرآن صد در صد وحی است. اگر شعر و حدیثی هم می گویید باید در راستای قرآن باشد. منبرهای ما مریض است باید در خطبه ها شعر و تاریخ و خواب در حداقل باشد و سخنرانی بر اساس قرآن باشد.

وی اشعاری همچون مثنوی «موسی و شبان» مولوی را کاملا ضد قرآنی توصیف کرد و گفت: در قرآن خداوند بزرگترین غضبش را اینگونه مطرح می فرماید: " تَكَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ" نزدیک است که آسمانها بشکافد..." وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ"  و زمین شقه شقه شود "وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا" کوهها تکه تکه شود  چرا؟ چون گفتند "أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَنِ وَلَدًا" خداوند بچه دارد. اگر کسی خداوند را جسم توصیف کند اگر زمین و آسمان بشکافد، جا دارد و آن وقت ما این مطالبی که کاملا ضد قرآن است را در کتابهای درسی وارد کرده ایم. ما وقتی که عرفان مان را از مثنوی می گیریم به این خباثت ها می افتیم که خداوند بزرگترین غضبش را در این خصوص بیان می کند. موسی(ع) مبعوث شده تا خرافات را از بین ببرد اما در این شعر موسی مؤاخذه می شود و این شعر کاملا ضد بعثت انبیاء است.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم بیان تفسیر قرآن در شبهای قدر گفت: ما هنوز به عنوان یک مکتب به قرآن نگاه نکرده ایم. مگر در شب قدر قرآن نازل نشده است، چرا نباید قرآن در این شبها سهمی داشته باشد.

وی بر لزوم تفسیر قرآن به زبان روز تأکید کرد و گفت: هر دو سال یکبار باید تفسیر قرآن عوض شود. برخی می گویند این تفسیر به رأی می شود در حالیکه تغییر موضوع تفسیر به رأی نیست. اگربا این وضعی که هستیم ادامه دهیم منقرض می شویم. سایت، فیلم و ... هست اما مردم فطرتا علاقه به شنیدن حق دارند برای همین باید مطالب را فشرده و ساده بگوییم چون امروزه مردم حوصله گذشته را ندارند.

وی با اظهار تأسف از نبود مبلغ و روحانی آشنا به تفسیر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تأکید کرد: باید آخوند با قرآن مأنوس باشد که اگر هر جای قرآن که دست بگذارید بتواند آن را تفسیر کند. چرا باید منتظر باشید مردم شما را دعوت کنند؟ مردم بد نیستند. ما همه امکاناتی داریم اما آمادگی نداریم. فیض کاشانی که کامپیوتر و اینترنت نداشت که 200 تا کتاب نوشت که امام فرمود ما از ورق زدنش خسته می شویم. کامپیوتر و اینترنت هست اما جوهر نیست. ما موعظه می کنیم اما بدون قرآن.

این مبلغ برجسته تصریح کرد: چرا به جای روحانی و مبلغ دینی باید برخی از افراد احساس خلأ کنند و خودشان دست به کار بیان تفسیر قرآن شوند؟ الان در نجف تفسیر قرآن و نهج البلاغه نیست و یک کسی که کاسب است بدون اینکه درس حوزه خوانده باشد، در حال بیان تفسیر قرآن است. در اراک یک مرغداری تفسیر قرآن می گوید و 2200 جوان پای سخنرانی اش حاضر می شوند. وقتی شما در منبر خواب می گویید مرغ فروش بلند می شود به تفسیر گفتن.

وی افزود: چند بار اساتید دانشگاه به من مراجعه کردند و گفتند اینقدر حرص نخور از دست آخوندها که چرا تفسیر قرآن نمی گویند. شما بیا برای ما تفسیر قرآن بگو ما در دانشگاه ها این درس را فعال می کنیم و 5 میلیون دانشجو داریم اما من فکر کردم که اینها اول می آیند شاگرد من می شوند و حرفهای من را می زنند ولی از دفعه سی ام و سی و پنجم دیگر حرفهای خودشان را می زنند و این می شود تفسیر به رأی و آن وقت من می شوم «پدر طالقانی» که منافقین با سوء استفاده از حرفهای ایشان هر اقدامی می کردند. بجنیید و الا دیگرانی می جنبند.

حجت الاسلام قرائتی با انتقاد از عدم ارتباط امام جماعت مساجد با اهالی محل خویش، هشدار داد: تبلیغ چهره به چهره در کشور ما فراموش شده است. یک زمانی ما رقیب نداشتیم اما الان دیر بجنبیم، رقیب پیدا می کنیم. من رقیب شما هستم چون مردم می گویند قرائتی به این خوبی در تلویزیون صحبت می کند چرا برویم مسجد؟! اما رقیب من شبکه های تلویزیونی است که من باید با آنها رقابت کنم و به گونه ای صحبت کنم که مردم جذب قرآن و اسلام و روایات شوند.

از تبلیغ در فضای سایبری نباید غفلت کنیم/ در منبر باید از همه ابزارهای سخنوری بهره برد از جمله بیان رؤیایهای صادق

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی با اشاره به بخشی از سخنرانی حجت الاسلام قرائتی به بیان بخشی از تجارب تبلیغی خویش پرداخت و گفت: من برخلاف آقای قرائتی که فضای سایبری را در مقابل تبلیغ چهره به چهره کم تأثیر دانستند، باید بگویم که الان ما مخاطبانی داریم که همه چیز را در فضای سایبری می بینند و خرید و فروش و بخشی از زندگی اش در این فضا می گذرد. اگر محتوای مناسب ارائه شود قطعا در این فضا مخاطبان میلیونی خواهیم داشت. اگر ما از این فضا غافل شویم دیگرانی مثل رژیم صهیونیستی و غیره برای آنها برنامه ریزی دارند و به آنها تغذیه فکری می دهند.

وی افزود: من برخلاف آقای قرائتی تأکید می کنم که هیچ چیزی را نباید تضعیف کرد هم بیان خواب، هم بیان شعر و تاریخ و غیره در سخنرانی و تبلیغ لازم است چون روایت داریم وقتی پیامبر(ص) صبح از خواب بیدار می شدند از اصحاب و اطرافیانشان می پرسیدند چه کسی رؤیای صادقه دیده است.


ویدیو مرتبط :
کنسرت هما-موسی و شبان 1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قرائتی: متاسفانه اشعاری مثل"موسی و شبان" در کتب دانش‌آموزان وجود دارد



موسی و شبان,شعر موسی و شبان مثنوی

قرائتی: متاسفانه اشعاری مثل"موسی و شبان" در کتب دانش‌آموزان وجود دارد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه تمام فعالیت‌های تبلیغی باید قرآن محور باشد، گفت: مبلغان باید از قرآن در امر تبلیغ و برنامه‌های تبلیغی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا از منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی صبح امروز در جمع مبلغان طرح هجرت ویژه تابستان با ارائه‌ی راهکارهای عملی تبلیغ و توصیه‌های اخلاقی، تربیتی و تبلیغی، افزود: موعظه خود را بر اساس قرآن قرار دهید و از شعر، داستان و تاریخ کم کنید چرا که شعر دارای تخیلات بوده، در تاریخ احتمال صدق و کذب آن وجود دارد و روایات دارای انواع قوی و ضعیف بوده و تنها کتاب دست نخورده قرآن است.

 

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه کشتی بی‌سوراخ قرآن است بنابراین باید محور بحث تبلیغ قرآن باشد، گفت: در موارد دیگر باید تبلیغ خصوصی کنید، به منبر قانع نباشید و متناسب با هر فرد نسخه‌ای خاص تجویز کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه تبلیغ امری الهی است، گفت: در دو آیه از قرآن برای پیامبر اکرم(ص) ذکر شده که نقشی جز تبلیغ ندارد و نقشی جز رحمت للعالمین ندارد بنابراین تبلیغ رحمت الهی است.

 

قرائتی همچنین به راه های عملی تبلیغ خوب و موثر اشاره کرد و گفت: در سخنرانی ها از تمام ابعاد شامل مساله، احکام جوانان، داستان راستان شهید مطهری، عدم بیان خواب و شعر و بهره گیری از قرآن و احادیث را در نظر داشته باشید.

وی ادامه داد: امروز شرایط خوبی وجود دارد و مردم گوش به فرمان فرامین اسلامی هستند و در هر موقع از آنها خواسته شده پای صندوق‌های رأی آمده‌اند.

 

این استاد قرآن کریم با انتقاد از برخی اشعار که در کتب آموزشی ما وجود دارد به ذکر نمونه‌ای از شعر موسی و شبان مثنوی معنوی اشاره کرد و گفت: این نمونه اشعار متاسفانه در کتابهای آموزش و پرورش فراوان وجود دارد و شما مبلغان باید شعرهای خوب که برگرفته از قرآن و معارف اسلامی است استفاده کنید.

 

به گفته وی، در مثنوی موسی و شبان، موسی به دلیل آنکه جلوی خرافات شبان را گرفته از سوی خدا مورد مؤاخذه قرار گرفته در صورتی که موسی برای جلوگیری از این خرافات مبعوث شده است.

حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: در سروده‌ای از سعدی آمده که «عبادت به جز خدمت خلق نیست» که این مطلبی دروغ است زیرا خدمت به خلق یکی از عبادات است.

این استاد قرآن و معارف اسلامی همچنین به برکات کار تبلیغ اشاره کرد و افزود: این کار شما خیلی برکت دارد؛ اول خودتان باسواد می‌شوید و بعد ایام فراغتتان پر می‌شود و از سویی دیگر در آخوندی خود ثابت قدم می‌شوید.

وی یادآور شد: تبلیغ چهره به چهره یادتان نرود و بدانید که سخنرانی عمومی فایده‌ای ندارد و این دلیل قرآنی دارد.

 

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور، همچنین امروز(پنجشنبه) در همایش نقش مبلغان دینی در پیشگیری و درمان اعتیاد در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مبلغان به هنگام حضور در کمپ های اعتیاد می باید از صبر و حوصله لازم برخوردار باشند، بدین ترتیب می‌توان وضعیت خلاف یک فرد را تا 180 درجه تغییر داد و انسان صالحی تربیت کرد.

 

وی بیان کرد: مبلغانی که برای تبلیغ در جمع معتادان اعزام می‌شوند باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند تا بتوانیم نتیجه موثری را در پایان تبلیغ شاهد باشیم.

استاد درس تفسیر قرآن کریم ابراز کرد: نباید نسبت به نزدیک به دو میلیون معتاد در کشور و اصلاح آنان بی تفاوت باشیم و همه باید دست در دست هم بتوانیم در اصلاح آنان کوشا باشیم.

 

وی افزود: مبلغان برای تبلیغ در جمع معتادان باید از ابتکار لازم برخوردار باشند و با روش های مناسبی بتوانند با نخبگی خود شخص آسیب دیده را اصلاح کنند.

قرائتی اظهار کرد: نگاه به معتاد باید نگاه به یک بیمار باشد و حتی اگر مبلغ توهینی از سوی یک معتاد دریافت کرد باید صبر و حوصله داشته باشد چرا که نتیجه کار مبلغ نجات خانواده فرد معتاد خواهد بود.

 

وی ادامه داد:مبلغان باید ریشه یابی لازم را نیز نسبت به علت بروز اعتیاد در افراد انجام دهند و سعی کنند از محبوبیت وجهه روحانیت برای اصلاح فرد معتاد به خوبی استفاده کنند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: مبلغان باید سعی کنند با شناخت مناسب از شخصیت معتادان با زبان خودشان با آنها سخن گفته و دقت کنند که نحوه گفت‌وگو با معتاد با اجرا در یک منبر در جمع‌های دیگر متفاوت است.

وی بیان کرد: مبلغان باید برای تبلیغ در کمپ‌های معتادان از روان شناسی لازم برخوردار بوده و خود روحانیون نیز مشاوران مناسبی داشته باشند./ایسنا

 

 

قرائتی: متاسفانه اشعاری مثل"موسی و شبان" در کتب دانش‌آموزان وجود دارد