اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مثلث هشدار به روحانی; صدای قرارگاه عمار هم بلند شد



قرارگاه عمار، جبهه پایداری و كیهان به روحانی

توصیه‌های قرارگاه عمار، جبهه پایداری و كیهان به روحانی

تفسیر اعتدال از اردوگاه رقیب

ادامه رایزنی‌های رییس‌جمهوری منتخب و حلقه مشاورانش برای انتخاب وزرای دولت یازدهم، با واكنش‌های مختلفی از سوی گروه‌های مختلف اردوگاه اصولگرایان همراه شده است. در حالی كه چهره‌های معتدل‌تر جریان اصولگرایی، از لزوم تعامل با دولت جدید سخن می‌گویند و عبور از شرایط فعلی در عرصه‌های داخلی و خارجی را مستلزم باز بودن دست دولت در تحقق وعده‌ها می‌دانند، برخی دیگر از جریانات پر سر و صدا‌تر اردوگاه اصولگرایی،حالا به دنبال ایجاد تغییر در مسیر دولت جدید، از مبدا حركت هستند.

این‌گونه است كه حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه كیهان این روزها در سرمقاله‌های این روزنامه، لیستی از «نبایدها» را برای روحانی می‌نویسد و در آخرین توصیه‌نامه‌یی كه خطاب به رییس‌جمهوری منتخب نوشته، تاكید كرده: «آقای روحانی رییس‌جمهور منتخب مردم است و انتخاب اعضای كابینه حق قانونی ایشان است ولی با شناختی كه می‌دانیم از اصحاب فتنه دارند، نباید جانب احتیاط را از دست بدهند و كسانی را به همكاری در دولت خویش دعوت كنند كه ننگ وطن‌فروشی در فتنه امریكایی- اسراییلی 88 را بر پیشانی دارند، آنها رفیق قافله ایشان نیستند.»

 

چرخش مواضع كیهان ادامه دارد

شریعتمداری در حالی این مطالب را خطاب به روحانی نوشته كه یك روز قبل از انتخابات و پس از شكل‌گیری اجماع اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی، در همین ستون نوشته بود: «تعدد نامزدهای اصولگرا باعث می‌شود كه آرای متراكم و چند‌برابری اصولگرایان به جای آنكه در یك بستر واحد ریخته و رودخانه‌یی غیرقابل عبور پیش روی مدعیان اصلاحات ایجاد كند، در چند بستر جداگانه جاری شده و به «چند‌نهر» قابل عبور تبدیل می‌شود. در این حالت آرای اصولگرایان اگرچه در مجموع «انبوه» است ولی از آنجا كه به چند شاخه تبدیل شده است، می‌تواند برای مدعیان اصلاحات- حداقل در حد و اندازه پریدن به دور دوم- قابل رقابت باشد. آیا غیر از این است؟!

 

این نكته نیز گفتنی است كه مدعیان اصلاحات اگرچه ادعا می‌كنند برای پیروزی در انتخابات آمده‌اند ولی با توجه به سوابق خود و مخصوصا سوابق سوء و بعضا ننگین برخی از مدافعان خود، كمترین امیدی به پیروزی ندارند. آنها، پیروزی خود را در آرای كمتر نامزد پیروز اصولگرا تعریف كرده‌اند تا در نهایت فاصله خود را با اصولگرایان، اندك! قلمداد كنند ولی از آنجا كه برخی از افراد آلوده به وطن‌فروشی و خیانت را آشكارا به عنوان حامیان خود معرفی كرده‌اند، همین اندازه -یعنی فاصله كم با نامزد پیروز اصولگرا- هم برای آنها زیاد تلقی می‌شود و البته، زیادشان نیز هست.»

 

اما به نظر می‌رسد، از زمانی كه «حجم انبوه آرای متراكم و چندبرابری» اصولگرایان برای همفكران مدیرمسوول كیهان مشخص شد، آنها دیگر قرار نیست رقیب پیروز را گزینه مورد حمایت «افراد آلوده به وطن‌فروشی و خیانت» معرفی كنند. بلكه رقبای دیروز ترجیح می‌دهند تا با ارائه تفسیری دیگر از گفتمان رییس‌جمهوری منتخب، «اعتدال» را به معنای حذف كسانی كه با طیف خاص اصولگرایان تضاد دارند، تعبیر كنند، تا حذف مخالفان خود را به عهده، رقیب پیروز بگذارند.

 

تعیین تكلیف جبهه پایداری برای رییس‌جمهوری منتخب

همزمان با انتشار سرمقاله روز گذشته كیهان، روح‌الله حسینیان عضو سرشناس شورای مركزی جبهه پایداری هم، مخالفان و رقبای سیاسی خود را مصداق افراط دانست و از دولت اصلاحات به عنوان افراطی‌ترین دولت‌ها یاد كرد. حسینیان كه به همراه همفكرانش نه تنها از سوی اصلاح‌طلبان بلكه از سوی بخشی از چهره‌های معتدل اصولگرا نظیر باهنر هم، بارها به عنوان تندرو معرفی شده‌اند، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، تاكید كرد: تمام رفتار اصلاح‌طلبان در طول هشت سال اصلاحات مجموعه‌یی از افراط‌ها بود.

 

او در ادامه برای اینكه منظور دقیق خود از افراط را مشخص كند، مجموعه منتقدان و مخالفان سیاسی خود یعنی اعضای دولت اصلاحات و مجلس اصلاح‌طلبان را «دولت افراطی» خطاب كرد و گفت: «به نظر بنده دولت اصلاحات افراطی‌ترین دولت‌ها در مجموع بود. البته وقتی صحبت از دولت می‌كنیم منظورمان قوه مجریه و قوه‌یی كه برآمده از قوه مجریه است، یعنی قوه مقننه را هم شامل می‌شود.»

 

این چهره حامی دولت احمدی‌نژاد، علت افراطی بودن دولت و مجلس اصلاح‌طلبان را هم این‌گونه توضیح داد: «در طول هشت سال حاكمیت اصلاح‌طلبان در سراسر رفتار و منش آنها مجموعه‌یی از افراط‌ها و دوری و فاصله‌ گرفتن از تعادل بود. از جمله مجلس كه باید راهگشای قوه مجریه باشد و به عنوان تفكر و اندیشه قوه مجریه عمل كند، در مقابل نظامی‌كه همین افراد برخاسته از آن بودند، دست به تحصن زدند و عده‌یی از مسوولان دولتی و استانداران و بعضی از شخصیت‌ها و معاونان دولت استعفا دادند و یكسره در عرض هشت سال، هر چند روز یك بار بحرانی را برای كشور ایجاد كردند و در آن هشت سال واقعا رشد كشور متوقف شد و باز ایستاد.»

 

اما مقصود نهایی حسینیان از بیان این سخنان را باید در جملات بعدی او یافت؛ جایی كه این عضو ارشد جبهه پایداری، از سخنان خود این‌گونه نتیجه‌گیری می‌كند: «این دولت و كسانی‌كه ایجاد‌كننده چنین دولتی بودند، نمی‌توانند چنین ادعایی كنند كه اهل تعادل و تعقل هستند، چرا كه در هشت سال دولت اصلاحات نشان دادند كه اهل تعادل، تقوا و تدبیر نیستند، وگرنه هیچ دولت و حكومتی با چنین تندروی‌هایی تیشه به ریشه خودش نمی‌زند.»

 

او هم در ادامه ارائه تعریف خود از اعتدال و افرادی كه معتدل نیستند، به شیوه مدیرمسوول كیهان، نقبی به حوادث بعد از انتخابات سال 88 می‌زند و می‌گوید: «اصلاحات در جریان فتنه 88 میخی را بر تابوت خودش زد. البته به نظر بنده جریان اصلاحات در زمان هشت سال حاكمیتش منزوی شده بود و دیگر جایگاهی در بین مردم نداشت و در جریان فتنه نیز نشان دادند كه این افراد حاضرند برای رسیدن به مقاصد و منافع شخصی‌شان كشور را به آتش بكشند و نظام را نابود كنند و خودشان را حتی در یك ورطه‌یی ساقط كردند كه بعید می‌دانم تا سالیان سال بتوانند خودشان را نشان دهند و بروز و ظهوری داشته باشند.»

 

و در نهایت سخنان حسینیان هم به همان جایی ختم می‌شود كه سرمقاله روز گذشته كیهان به آنجا رسید. یعنی امیدواری به روحانی برای حذف مخالفان طیف تندروی جناح راست. او در این باره می‌گوید: «خیلی بعید می‌دانم كه روحانی از سردمداران، مجریان و وابستگان فتنه كسی را عضو كابینه‌ خود كند و در واقع مطمئن هستیم كه روحانی چنین اقدامی نمی‌كند و خود وی نیز می‌داند كه در این صورت مجلس با جدیت در مقابل این اقدام می‌ایستد.»

 

صدای قرارگاه عمار هم بلند شد

اما ضلع سوم مثلث هشدار به روحانی، مهدی طائب رییس قرارگاه عمار بود. او كه مانند حسینیان با خبرگزاری تسنیم گفت و گو می‌كرد، درباره اینكه برخی چهره‌های اصلاح‌طلب دولت نهم و دهم را مصداق افراط و تفریط و دولت‌های هاشمی و خاتمی ‌را نماد اعتدال می‌دانند، اظهار داشت: «در دوره آقای خاتمی خود آنهایی كه با شعار اصلاحات آمده بودند، دچار تفرقه شدند و برخی‌شان گفتند این روش، روش اصلاحات نبود و تندروانه بود و ما باید بازگردیم.»

 

او البته در بیان استدلال برای معتدل نبودن اصلاح‌طلبان به مورد خاصی اشاره نمی‌كند و تنها می‌گوید: «كسانی كه با شعار اصلاحات آمده بودند، بعدها اعتراف كردند كه طی هشت سال در قواره اصلاحات حركت نكردند و بسیاری از آنها تندروانه حركت كردند، بنابراین اینكه الان برخی می‌گویند دولت هاشمی دولت اعتدال بوده، خودشان را رد می‌كنند زیرا اصلاحات در برابر دولت آقای هاشمی مطرح شد.»

 

سخنان رییس قرارگاه عمار، كه مانند جبهه پایداری از جریانات نزدیك به خط فكری آیت‌الله مصباح است، نیز در ادامه به حوادث پس از انتخابات سال 88 گره می‌خورد و طائب با بیان اینكه جریان فتنه 88 از بیرون مرزها و از طرف سرویس‌های امنیتی امریكا و اسراییل هدایت می‌شد و كسانی كه از این حركت اعلام برائت نكردند، مهر تایید روی حركت آنها می‌زنند، تصریح كرد: «فتنه 88 بحث خیانت است نه اعتدال و تندروی و كندروی. كسانی كه در فتنه و حتی پس از آن اعلام برائت نكردند و نگفتند این حركت اشتباه بوده، با دشمن همكاری كردند. كسانی كه نام سران فتنه را مطرح می‌كنند، افراد بااخلاصی نیستند. باید روی این افراد بررسی بیشتری صورت گیرد تا مشهود شود از كجا دستور می‌گیرند.»

 

نقطه پایان سخنان طائب هم مانند نظرات شریعتمداری و حسینیان، به توصیه‌یی ارشادی به حسن روحانی ختم می‌شود. او هم با پیش‌فرض‌هایی كه از واژه اعتدال و مصادیق غیر اعتدالیون بیان كرده، به رییس‌جمهوری منتخب می‌گوید: «به رییس‌جمهور از باب دلسوزی توصیه می‌كنم كه از به‌كار‌گیری كسانی كه همّ و غم‌شان ایجاد بلوا و آشوب و دعواست، پرهیز كند و سراغ افرادی برود كه بتوانند در كارها به رییس‌جمهور كمك كنند.»

 

یك هشدار قابل تامل

این توصیه‌ها وقتی مهم و قابل تامل به نظر می‌رسند، كه بدانیم همزمان با انتشار آنها، قاسم روانبخش، از چهره‌های بسیار نزدیك به آیت‌الله مصباح‌یزدی و عضو همزمان هر دو تشكل جبهه پایداری و قرارگاه عمار، روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «جبهه پایداری یك جبهه گفتمانی است و هدفش تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و اصولگرایی نابی است كه پرچمدار آن، شخص مقام معظم رهبری است.

 

تا جایی كه دولت‌ها در راستای این گفتمان حركت كنند، جبهه پایداری آنها را تایید می‌كند ولی اگر از این گفتمان فاصله بگیرند، این جبهه وظیفه خود می‌داند كه امر به معروف و نهی از منكر كند و این را یك واجب شرعی می‌دانیم.» اینكه خروجی مشترك توصیه‌های همفكران روانبخش و تذكر روز گذشته او، در آینده چه مسائلی را برای دولت جدید به وجود خواهد آورد، سوالی است كه با نزدیك‌تر شدن به روز معرفی وزرای كابینه و بررسی واكنش‌های بعدی اصولگرایان می‌توان به پاسخ آن پی برد./روزنامه اعتماد

 

 


ویدیو مرتبط :
جستجوگرهای الکترواپتیکال برد بلند قرارگاه پدافندی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: خدمات دولت با صدای بلند گفته نمی‌شود اما نقدها با صدای بلند گفته می‌شود



اخبار,اخبار سیاسی ,حسن روحانی

روحانی با اشاره به سخنان امام جمعه اصفهان، افزود: نکاتی که آیت‌الله طباطبایی‌نژاد فرمود درست است و دولت باید توجه بیشتری به وضعیت مساجد و نهادهای دینی کند اما برخی از صحبت‌های ایشان نیز با واقعیت فاصله داشت.

ًحجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در جمع علما، فضلا و طلاب استان اصفهان ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همه علما، شخصیت‌های فرهیخته، ائمه ‌جمعه طلاب و فضلا اظهار کرد: کار بسیار بزرگی توسط امام (ره) عزیز و بزرگوار ما، شاگردان ایشان، ملت بزرگوار ما و همه آنهایی که دل به اسلام و استقلال کشور داشتند، انجام گرفت.

وی با اشاره به سخنان امام جمعه اصفهان، افزود: نکاتی که آیت‌الله طباطبایی‌نژاد فرمود درست است و دولت باید توجه بیشتری به وضعیت مساجد و نهادهای دینی کند اما برخی از صحبت‌های ایشان نیز با واقعیت فاصله داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما برای مصرف آب، برق، گاز و ... مساجد و مراکز دینی الگوی مصرف داریم که طبق آن عمل می‌شود اما کلیت امر این است که دولت باید به مراکز دینی و حوزه‌ها توجه بیشتر داشته باشد و این دولت هم تلاش می‌کند به این وظیفه عمل کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه روحانیت ما در طول تاریخ همواره روی پای خودش ایستاده است، ادامه داد: البته این موضوع به این معنی نیست که دولت نباید به تجهیز مراکز دینی و مساجد کمک کند.

روحانی با اشاره به اینکه روحانیت همیشه مستقل بوده و در آینده هم باید مستقل باشد، اضافه کرد: روحانیت همیشه یک مسیر را طی کرده که رسیدن به رضای حق و خداوند است و در مرحله بعد رضای مردم است که زندگی توأم با عزت و رفاه نسبی است.

وی ادامه داد: ملت عزیز ایران باید بدانند که یارانه نقدی دوران موقتی دارد و برای این وضع شده که حامل‌های انرژی به نرخ واقعی برسد تا به قشر آسیب‌پذیر کمک شود و شرایط ما شرایطی بشود که این قشر روی پای خودشان بایستند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اساس کار این است که رونق اقتصادی را درست کنیم تا فقر برچیده شود و وضع مردم خوب شود، اضافه کرد: اساس اسلام این است که کسب معنویت و کسب مال در کنار هم باشد و دیده شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی ایران افرادی معتقد بودند که دوران حکومت دینی در جهان به سر آمده است، گفت: در این فضا امام خمینی (ره) تمام این حرف‌های باطل را سوزاند و همه دنیا لمس کردند که در عصر حاضر دین نه تنها جایگاه خاصی در دنیای امروز دارد بلکه در مقابل با استبداد نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه چه کسی فکر می‌کرد یک عالم و مجتهد در قم می‌تواند دنیا را تغییر دهد، تاکید کرد: زمانی که امام (ره) در نوفل‌لوشاتو بودند بسیاری از کلمات همچون آیت‌الله در ادبیات سیاسی آمد.

وی افزود: در این زمان واژه‌های محرم، عاشورا و تاسوعا از دیگر واژگانی بود که وارد ادبیات سیاسی شد به طوری که زمانی که در ایام محرم در نوفل‌لوشاتو بودم، خبرنگار خارجی از من پرسید این تاسوعا و عاشورا‌ کیست اما امروز دنیا می‌داند عاشورا و تاسوعا چیست و امام حسین (ع) و پیامبر چه نقشی را ایفا کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امام (ره) این تهمت را زدود که زمان دین سپری شده و ایشان برای جهانیان روشن کرد که دین قدرت اداره جامعه را دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اصفهان همواره از تفکر دینی دارای مبحث خاصی بوده و حوزه اصفهان به مباحث عقلانی نزدیک بوده است،‌ بیان کرد: از زمان صفویه حوزه اصفهان جامعه‌محور بود و محقق کَرکی‌ها و شیخ‌بهایی‌ها از مکان‌های مختلف به اصفهان آمدند.

روحانی ادامه داد: برای مثال در آن زمان کتاب فقه محقق کرکی به عنوان قانونی بود که تمام دادگاه‌ها باید از آن تبعیت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه امروز تمام حوزه‌ها جامعه‌نگر شده‌اند، تصریح کرد: از حوزه‌های علمیه به ویژه حوزه علمیه اصفهان توقع بیشتری نسبت به حمایت از دولت و حکومت داریم چرا که اداره دولت باید با همفکری تمام اقشار جامعه به ویژه روحانیت باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: امام (ره) تهمت دیگری که از دین برطرف کرد این بود که برخی گمان می‌کردند که دین تنها برای عبادت و اخلاق است در حالی که دین جامع و کامل است.

وی افزود: در گذشته حتی رشته‌های شیمی، فیزیک و نجوم هم در حوزه‌های علمیه شکل می‌گرفت و آن زمان حوزه علمیه همانند دانشگاه بود.

روحانی گفت: امام (ره) فرمودند اسلام قدرت الهی است و ما باید آن را رعایت کنیم و این قدرت را به جهان نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تهمت‌های غرب این بوده که اسلام را به عنوان دین خشونت معرفی کرده‌ است، تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم به دنیا بگوییم دین با خشونت فاصله دارد.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: این گروه‌های افراطی ارتباطی با قرآن، دین و پیغمبر ندارند به عنوان دین و اسلام فرد را در ملأعام شلاق می‌زنند برای اینکه به نماز جماعت نیامده و ما امروز موظف هستیم اسلام ناب را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: امام خطاب به جوان‌ها یاد دادند که دین اسلام متفاوت است و ما بسیار خوشحال هستیم که در دولت یازدهم پرچم جهان ضدخشونت را در سازمان ملل برافراشته کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: از این دولت کسی حرفی نمی‌زند و خدمات دولت با صدای بلند گفته نمی‌شود اما نقدها با صدای بلند گفته می‌شود.

وی یادآور شد: ما با توکل بر خدا و استمداد از ائمه اطهار (س) و ولی‌عصر (عج) در این عصر و شرایط، افتخار داریم پرچمدار عاری از خشونت باشیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: امیدواریم همه ما بتوانیم دست به دست هم بدهیم و به نقطه‌ای برسیم که مورد رضایت خداوند و رضایت کل جامعه و مردم جامعه باشیم.

اخبار سیاسی - انتخاب