اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

متکی: توهم ماندگاری مسؤولیت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است



متکی: توهم ماندگاری مسؤولیت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است

وزیر پیشین امور خارجه کشور با بیان این که توهم ماندگاری در قدرت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است، اتفاقات روی داده در جلسه استیضاح وزیر کار را سبب جشن گرفتن رسانه های بیگانه ارزیابی کرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، منوچهر متکی وزیر پیشین امور خارجه کشور امشب در مسجد زین العابدین(ع) قم با اشاره مشکلات اقتصادی موجود در کشور، اظهار داشت: در شرایط عادی می توان تصمیمات نادرست در مسائل اقتصادی را تصحیح کرد اما در وضعیت ویژه کنونی حق اشتباه و آزمون و خطا نداریم چراکه فرصت اشتباه نداریم.

وی افزود: باید آنقدر کارهای کارشناسی در این زمینه دقیق باشد که به هیچ وجه دچار مشکل نشود؛ مسأله اقتصاد جزو امور تخصصی است بنابراین هیچ کس در کشور نمی تواند بگوید من همه چیز را می دانم، بنا به نظر بزرگان ما چنین شخصی هیچ چیز نمی داند؛ کارآمدی شرط لازم برای حل مشکلات است.

متکی مشکلات اقتصادی کنونی را ناشی از عدم تصمیم گیری به موقع دانست و گفت: پیش از این وضعیت کارشناسان این را پیش بینی کرده بودند و راه حل آن را نیز ارائه دادند اما برای عملیاتی کردن آن تصمیم گرفته نشد و زمینه بروز مشکل اقتصادی فراهم شد.

دامنه دار شدن مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد

وی با بیان این که دامنه دار شدن مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد، ابراز داشت: راه حل برای برون رفت از این بحران وجود دارد و می توان با قاعده های اقتصادی تا حدود زیادی آن را بر طرف کرد.

وزیر پیشین کابینه احمدی نژاد به نمونه هایی از کشورهایی که دچار بحران اقتصادی شده اند اشاره کرد و گفت: زمانی که ژاپن دچار مشکل اقتصادی شد کشورهای دیگری که اقتصادشان به نوعی با آن کشور در ارتباط بودند نیز دچار مشکل شدند؛ از این میان کشور اندونزی پول ملی اش ساقط شد اما کشور مالزی توانست با کار کارشناسی و برنامه ریزی دقیق خود را نجات دهد.

متکی کشور مالزی را یکی از نمونه های موفق در برخورد با بحران اقتصادی عنوان و اظهار کرد: نخست وزیر آن کشور ابتدا دفتر جرج سورس در مالزی را بست چراکه وی یکی از کارهایش ضربه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر است، سپس با کارشناسان اقتصادی برای حل این مشکل برنامه ریزی کرد؛ امروز 20 سال از آن ماجرا می گذرد هنوز هم ارزش ارز آنها ثابت مانده است.

ثبات در تصمیم گیری و حمایت از تولید کنندگان در حل مشکل اقتصادی بسیارمهم است

وی بر مبنای فرمایش رهبر معظم انقلاب ثبات در تصمیم گیری ها را بسیار مهم دانست و گفت: این سمّ مهلکی است که امروز یک تصمیم بگیریم و فردا تصمیم مخالفی اتخاذ کنیم؛ ثبات، برنامه ریزی و پیگیری مداوم آنها شرط لازم در حل مشکلات است.

وزیر پیشین امورخارجه کشور رسیدگی به وضعیت دهک های پایین را منوط به فعال بودن تولید در کشور دانست و تصریح کرد: با حمایت از تولید کننده، محترم شمردن سرمایه گذاران و تسهیل روند آن نقش بسزایی در حل مشکلات اقتصادی دارد؛ کشورهایی که در اقتصاد موفق هستند 80 درصد فعالیت های اقتصادی شان در دست مردم است اما در کشور ما این رقم حدود 20 درصد است.

منوچهر متکی با بیان این که تدبیر دقیق و ظرافت اندیشی در حوزه سیاست خارجی اهمیت خاصی دارد، گفت: گاهی یک کلمه و یا یک پاسخ نادرست کشور را دچار مشکل می کند.

تغییر موضع در سیاست های خارجی آفت بزرگی است

وی تغییر موضع گیری در مسائل سیاسی را آفتی بزرگ خواند و خاطرنشان کرد: طرف مقابل این تغییر را ناشی از تواضع نمی داند بلکه آن را به حساب ضعف ما می گذارد؛ در مبانی سیاست های نظام نمی توان تغییر جهت داد اما در تاکتیک ها می توان منعطف عمل کرد؛ موضع گیری یک موضوع و تغییر 180 درجه ای آن در جای دیگر سمّ است.

متکی در تشریح مناسبات مسؤولان و رفتار آنها، اظهار داشت: گاهی یادمان می رود به چه دلیل در این جایگاه قرار گرفته ایم و عوامل و لوازم آن چه بوده است.

توهم ماندگاری مسؤولیت برخی را دچار بداخلاقی سیاسی کرده است

وی با بیان این که برخی مسؤولان دچار بداخلاقی شده اند و فکر می کنند این مسؤولیت ها ماندگار است، گفت: مسؤولان باید نکات مثبت همدیگر را علنی و اشکالات خود را در جلسات خصوصی مطرح کنند این از آموزه های مهم اسلامی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است؛ مکاتبات سران قوا موجب شد رهبری بفرمایند که از امروز هرکس اختلافات را به سطح جامعه بکشاند خیانت کرده است.

وزیر پیشین امورخارجه کشور به جلسه استیضاح وزیر کار اشاره کرد و ابراز داشت: این مذاکرات موجب شد امشب رسانه های بیگانه جشن بگیرند.

متکی افزود: این انقلاب نظام کودتایی نیست بلکه از فریاد الله اکبر مردم و خون های شهدا به ثمر نشسته است؛ هر کوچه و خیابان این شهر را به نام شهیدی مزین کرده اند تا نشانی اهداف و ارزشهای انقلاب را گم نکنیم و یادمان باشد که چگونه این کشور به این جایگاه رسید.

آمریکا می خواهد ناکامی خود در افغانستان و عراق را در سوریه جبران کند

وی با اشاره به تحولات منطقه، بیان داشت: هدف دشمنان همواره این بوده با تغیییر در کشورهای منطقه حکومتی را روی کار بیاورند که با آمریکا متحد و مخالف ایران باشند؛ آمریکا در افغانستان و عراق هر چقدر دست و پا زد نتوانست به این آرزو دست پیدا کند به دلیل این که شناخت درستی از کشور ما و نقش هدایت گری رهبر معظم انقلاب نداشتند.

این فعال سیاسی با بیان این که عربستان، قطر و ترکیه طرفدار دموکراسی و دلسوز مردم سوریه نیستند، گفت: عربستان که تانک ها ی خود را راهی بحرین کرد و با همه وجود از دیکتاتورهای یمن دفاع کرد، نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد؛ این کشورها در مسأله سوریه متضرر خواهند شد.منوچهر متکی ادامه داد: تنها مثلث عربستان، ترکیه و قطر در مقابل سوریه قرار ندارند؛ ضلع دیگر این درگیری که اخیرا خود را نشان داده اسرائیل است؛ اگر این طرح آمریکایی با شکست مواجه شود درس جدیدی به آنها داده می شود و آمریکا باید در استراتژی خود نسبت به خاورمیانه تجدید نظر کند.

سیاست خارجی ما به دور از ماجراجویی و مبتنی بر منطق است 

وی با تأکید بر این که ما در سیاست خارجی خود دنبال ماجرا جویی نیستیم، گفت: ما نمی خواهیم اوضاع را به هم بریزیم؛ سیاست ما از منطق پیروی می کند به همین دلیل قابل دفاع و مورد پذیرش عموم کشورهای دنیا است.

عضو پیشین کابینه احمدی نژاد مواضع به حق و منطقی ایران را موجب موفقیت در عرصه انرژی هسته ای دانست و اضافه کرد: به همین دلیل تا کنون نتوانسته اند جلوی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ما را بگیرند؛ آنها می دانند که نمی توانند ایرادی در این زمینه وارد کنند به همین دلیل گفتند که شما دنبال سلاح هسته ای هستید.

وی در تعریف دیپلماسی، گفت: دیپلماسی یعنی رسیدن به یک نقطه تفاهم که هم شما به اهداف خود برسید و هم طرف مقابل نیز به منافعی برسد؛ دیپلماسی عرصه لجبازی نیست.

مسؤولان خط مشی خود را با رهبری تنظیم کنند

منوچهر متکی در تشریح پیشنهاد خود به رهبر معظم انقلاب در زمینه هسته ای، ابراز داشت: بنده به ایشان عرض کردم در بحث هسته ای ما به هرچه می خواستیم رسیدیم اما آنها نتوانستند به خواسته های خود دست یابند، اکنون وقت آن رسیده ما سناریوی دیپلماتیکی طراحی کنیم تا مسأله هسته ای را سامان دهیم.

وی گفت: ما از یک طرف قدرت ایران در این عرصه را تثبیت می کنیم و از طرف دیگر به آنها می گوییم دنبال سلاح هسته ای نیستیم و آنها هم برای کسب آبرو بروند همه جا جار بزنند که ما ایران را از دست یابی به سلاح هسته ای باز داشتیم.

وزیر پیشین دولت احمدی نژاد با تأکید بر این که مسؤولان باید خط مشی خود را با رهبر معظم انقلاب تنظیم کنند، گفت: اگر این کار را نکنند خود دچار مشکل می شوند و برای کشور نیز مشکل ایجاد می کنند؛ البته گاهی تبعیت از رهبری کار سختی است، در حالت عادی تبعیت از ولایت آسان است اما همیشه در شرایط غدیر نیستیم، باید ولایت پذیری افراد را در شرایط سخت محک زد./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
دچار توهم نشوید کسی بر شما تصرف نکرده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته های متکی از ماجرای سنگال گیت و آینده فعالیت های سیاسی



 

 

 ناگفته های متکی از ماجرای سنگال گیت و آینده فعالیت های سیاسی

 

منوچهر متکی ، وزیر امورخارجه سابق ایران ، با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی ، دفتر کار خود را که برای فعالیت های سیاسی دایر کرده است ، افتتاح کرد.

 

ناگفته ای از سنگال گیت

متکی در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره این که تحلیلش در خصوص قطع رابطه سنگال با ایران چیست؟ گفت: موضوع سنگال که در آن مسائل نیجریه و گامبیا نیز مطرح شده ، دارای ابعاد گوناگونی بوده است و از ندت ها پیش برخی کشورهای غربی وهمین طور عربستان فشارهایی را بر دولت سنگال اعمال کرده بودند تا این دولت در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر کند.

وی با اشاره به آخرین سفرش به سنگال گفت: در دیدار با رئیس جمهور سنگال برای وی با استدلال ثابت کردم که قطع رابطه با ایران به نفع دو کشور و حتی به نفع خود وی نیست اما همان طور که گفتم حجم فشارها بسیار بالا بود به طوری که در زمانی که من در کشور سنگال حضور داشتم همزمان با حضور بنده نیز هیئتی 3 نفره از اروپا در این کشور حضور داشت و هدفشان تحریک دولت سنگال علیه جمهوری اسلامی ایران بود. بر این اساس سنگال تحت فشارهای مختلف قرار داشت و تصمیم پخته ای در رابطه با ایران نگرفت.

این برای اولین بار است که از حضور همزمان هیات اروپایی در سنگال خبر داده می شود و جالب اینجاست که در حالی که دو تیم دیپلماتیک درباره موضوع واحدی در سنگال فعالیت می کردند ، با برکناری رئیس تیم ایرانی در سنگال ، ماموریت دیپلماتیک تیم ایرانی تحت الشعاع قرار گرفت.

متکی در دفتر کار جدید

وزیر سابق خارجه با اشاره به اینکه سنگال تحت تاثیر عوامل مختلفی اقدام به اعمال این تصمیم شتابزده مبنی بر قطع رابطه با ایران کرد، ابراز امیدواری کرد که دولت سنگال بعد از عبور از فضای تاثرپذیری از غرب به اتخاذ تصمیم درست در رابطه با ایران اقدام کند.

متکی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا کاندیدای مجلس یا ریاست جمهوری می شود نیز گفت: درباره مجلس شورای اسلامی ، که انتخابات آتی آن سال آینده برگزار می شود ، به عنوان یک فعال سیاسی در کنار سایر ظرفیت های نظام سعی در پر شور کردن این انتخابات مهم خواهم داشت اما این که خود کاندیدا شوم ، چنین بنایی ندارم.

دولت نمی روم ولی کار سیاسی بازنشستگی ندارد

منوچهر متکی همچنین در خصوص اینکه محمدرضا باهنر عنوان کرده بود که برای تجمیع جریان اصولگرایی منوچهر متکی نیز در جبهه پیروان خط امام و رهبری حضور خواهد داشت، گفت: آقای باهنر یک رجل سیاسی است و بالاخره حرفهای سیاسی می زند .

وی سخنانی مانند این که منفردا و یا مشترکا با افرادی ستادی تشکیل داده است را یک سری اظهار نظرات سیاسی دانست و گفت:اما معتقدم مجمع نیروها و جریانات مختلف سیاسی و همه آحاد جامعه باید فعالیت های خود را با انتخابات مجلس نهم شروع کنند که وقتی این روند شروع شود قاعدتا در این رابطه نیز اظهار نظرهایی صورت خواهد گرفت و مسائل برای مردم تشریح خواهد شد.

متکی همچنین با رد حضور مجدد خود در مناصب دولتی در مورد اینکه محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده بود که پست دیگری را در مجموعه دولت بر عهده ایشان خواهیم گذاشت، گفت: من کارهای موظفی دولتی خود را با سی و چند سال سابقه انجام داده ام  ولی همانطور که قبلا گفته ام کار سیاسی بازنشستگی ندارد.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه این نشست خبری درباره آینده کار سیاسی خود نیز عنوان کرد: بنده به عنوان یک فعال سیاسی و عضوی از یک مجموعه که کلمه مشهورش اصولگرایان است حضور خواهم داشت.

وی نشاط سیاسی را رمز ماندگاری نظام دانست و افزود: البته داشتن نشاط سیاسی الزاما به این معنی نیست که فردی مسئولیتی را قبول کند ضمن اینکه برای کسی که طی 32 سال گذشته در عرصه های مختلف داخلی و خارجی کشور کار کرده است و دارای حداقل بضاعتی است این بضاعت را در کنار ظرفیت های دیگر جامعه در راستای آرمان انقلاب اسلامی به کار خواهند گرفت.

گفت و گو با اصحاب خیمه قذافی درباره سرنوشت معمر قذافی

وزیر سابق امور خارجه در ادامه در خصوص اقداماتی که وزارت خارجه می تواند درباره امام موسی صدر انجام دهد نیز گفت: درباره امام موسی صدر موضوعی که روشن بود این بود که آخرین سفر وی به لیبی بوده و تلاش های قذافی برای اینکه نشان دهد ایشان از این کشور خارج شده مورد قبول هیچ کس واقع نشد.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه همواره یکی از مسائلش در رابطه با لیبی بحث پیگیری وضعیت امام موسی صدر بوده است، گفت: در آخرین سفری که بنده به لیبی داشتم جلسه طولانی را با مجموعه مسئولان لیبی که به اصحاب خیمه قذافی مشهورند، غیر از خود معمر قذافی داشتم. یکی از موضوعات اساسی ما موضوع امام موسی صدر بود.

متکی تصریح کرد: در آنجا مطرح شد که در مورد امام موسی صدر آنها باید پاسخ دهند البته ما هم با سئوال مواجه ایم و باید پاسخ دهیم.

وی اضافه کرد: اخیرا هم اخباری در رابطه با امام موسی صدر مطرح شده که هنوز صحت آن مشخص نیست ولی با توجه به تحولات لیبی امیدواریم شرایط جدید بتواند خبرهای موثقی در رابطه با آخرین وضعیت امام موسی صدر به دست ما برساند.

وی با اشاره به قطعنامه صادر شده علیه لیبی، گفت: شاید اقدام سازمان ملل بسیار زودتر لازم بود اما نكته مهم را شورای امنیت نباید از یاد ببرد كه مردم لیبی پس از رها شدن از دیكتاتور زمان‌شان كماكان گرفتار قطعنامه‌های شورای امنیت نباشند. این تجربه‌ای است كه در عراق انجام شد. همانطور كه در مورد عراق سال‌ها پس از سرنگونی رژیم صدام عراق همچنان تحت فصل هفتم منشور بود. آمریكایی‌ها مخالف اول بودند در اینكه عراق از فصل هفتم منشور خارج شود زیرا می‌خواستند با این اهرم به دولت‌های مردمی فشار بیاورندكه طبق خواسته‌های آنها عمل كنند. در اینجا نیز برای رژیم قذافی تحریم آری اما پس از روی كار آمدن اراده ملی مردم لیبی باید هر گونه تحریم از سر مردم این ملت برداشته شود.

درباره آینده سخن بگوییم بهتر است

وی در مورد چگونگی برکناری اش از سمت وزارت خارجه گفت: فکر می کنم اگر راجع به آینده صحبت کنیم نفع بیشتری در آن است.

متکی در مورد اینکه رئیس جمهور اعلام کرده بود که وزارت خارجه به تحولات زیادی نیاز دارد نظرات چیست، گفت: در مورد وزارت خارجه کمی باید صبر کنیم. جناب صالحی که بنده هم به ایشان تبریک گفتم باید کارشان را کمی جلو ببرند و بعد از گذشتن دوره زمانی منطقی می توان قضاوت کرد.اما در مورد تغییر و تحولات در وزارت خارجه باید گفت که تحول روند تکاملی دائمی در همه پدیده ها و حوزه هاست و اجازه دهید قضاوت در این مورد را برای وقت دیگری بگذاریم.

وی در مورد اینکه قرار بود در خصوص مسائل و موضوعات مختلف وزارت خارجه صحبت کنید و اینکه در طول مدت وزارت خود چه نمره ای را خود می دهید به شوخی گفت: سوالات سخت سخت نپرسید ، البته من در بخشی از دوره کارمندی  ام ، معلم بوده ام ولی هیچ گاه به خودم نمره ندادم.

متکی با بیان اینکه بررسی مسائل و موضوعات مختلف دوره 5 سال و اندی وزارت خارجه مهمتر از گفتن چگونگی عملکرد خودم در این مدت است، گفت: در این دوره وزارت خارجه با چالش های فراوانی مواجه بود و در این عرصه تصمیماتی اتخاذ کردیم و مجری این تصمیمات بودیم که پرداختن به آن و همچنین بررسی تحول در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این مقطع 5 ساله، مقطع بسیار حساسی در تاریخ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی خاطر نشان کرد: البته ممکن است بسیاری از افراد نقدهایی را نسبت به این دوره داشته باشند بطوریکه شما برخی از اظهارنظرها را شتابزده می بینید اما بررسی این دوره احتیاج به مطالعه عمیق تر و ارائه گزارش فنی تر دارد.

وزیر سابق امور خارجه افزود: البته بخشی از دوره را به صورت موردی در دست نوشتن دارم و انشاءالله اگر فرصت مناسبی پیش بیاید آنها را بیان خواهم کرد.

همکاری با ستاد لاریجانی بر مبنای منطق کار جمعی بود

متکی در مورد همکاری اش با ستاد انتخاباتی لاریجانی نیز گفت: ما از سال 80 به بعد با سایر نیروهای اصولگرا به فکر افتادیم تا بتوانیم انسجامی را ایجاد کنیم و در سایه این وحدت در امر کشورداری نقش آفرین باشیم چرا که جریان اصولگرایی معتقد بودند و هستند که می توانند راهکارهای درستی که منطبق با اهداف انقلاب اسلامی است برای اداره کشور در پیش بگیرند.

وی با اشاره به اینکه اولین جلسه این کار در انتخابات شوراها در سال 82 زده شد که بسیار هم موفق بود، گفت: رمز موفقیت این کار در همگرایی عمیق مجموعه اصولگرایان در کشور بود.

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه تجربه موفق دیگر جریان اصولگرایی در انتخابات مجلس هفتم بود که نیروهای اصولگرا در قالب جمعیت آبادگران خود را نشان دادند و توانستند کرسی های زیادی را در مجلس از آن خود کنند، گفت: همین روند در انتخابات ریاست جمهوری ادامه یافت به طوریکه ما مجموعا در انتخابات گوناگون از یک سناریو استفاده کردیم.

متکی اضافه کرد: در این زمینه یک هیئت ژوری تشکیل شد و کار بررسی کاندیداها را بر عهده گرفت و هر جا که این روند برقرار بود ما به توفیق دست یافتیم.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری هم هیئت ژوری اصولگرایان با کاندیداهای مختلف جریان اصولگرایی بحث کرد و نهایتا یک نفر را انتخاب کرد. بنده هم در خدمت این تصمیم بودم البته هر کسی که نامزد جبهه اصولگرایان برای ریاست جمهوری می شد من تکلیف خود می دانستم که از وی حمایت کنم.

وی گفت: با توجه به احترامی که به همه چهره های سیاسی دارم باید بگویم مجموع اتفاقاتی که صورت گرفت نشان داد ممکن است همیشه تضمینی وجود نداشته باشد که اگر کار جمعی در رابطه با انتخاب یک نفر صورت گیرد نتیجه اش مطلوب باشد.

دفتر و سایت منوچهر متکی

وی در مورد دفتر  کار جدیدش برای ادامه فعالیت های سیاسی خود گفت: این دفتر جایی برای تماس با فعالان سیاسی و اصحاب رسانه است. در حقیقت این دفتر، دفتر ارتباطات است. از سوی دوستان هم برای انجام گفت‌وگوها و تداوم ارتباطات و تماس‌ها درخواست و اصرارهایی بود. بنابراین دفتری كه تدارك دیده شده است با چنین هدفی در نظر گرفته شده است برای كسی كه در 32 سال گذشته در فعالیت‌های سیاسی حضور داشته است و بنابراین نقطه همكاری‌ها و ارتباطات تا زمانی كه مقدر و مقرر است می‌تواند این دفتر باشد.

متکی با تاکید بر اینکه این دفتر، دفتر حزبی نیست بلکه دفتر فردی است که در فعالیت های سیاسی کشور حضور دارد که نماد آن گفت و شنود با رسانه هاست، گفت: این دفتر می تواند در ارائه انتقادات و پیشنهادات برای بهبود روند جاری که در آن نشاط و تحرک سیاسی وجود دارد بسیار موثر باشد.

وی همچنین از راه اندازی سایت خود در آینده ای نزدیک خبر داد .

دفتر کار متکی از امروز رسماً فعالیت خود را آغاز کرده است..../عصر ایران